Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاریخچه پیدایش مبل از آغاز تا کنون

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دکوراسیون
Konu Başlığı تاریخچه پیدایش مبل از آغاز تا کنون
نویسنده موضوع barbod
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan barbod

barbod

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Mar 13, 2017
ارسالی‌ها
18
پسندها
4
امتیازها
0

اعتبار :

مدارک به دست آمده از نقاشی‌های دیواره‌های غارها و نیز مجسمه‌های به دست آمده از مقبره‌ی فراعین مصر حاکی از آن است که طراحی مبلمان و نیمکت‌ از آغاز تاریخ زندگی بشر با او بوده است. مصریان و رومیان باستان حق استفاده از مبلمان را برای خانواده‌ی سلطنتی و نجیب‌زادگان و دیگر نخبه‌ها محفوظ نگه می‌داشتند. تا سال 1500 میلادی استفاده از پارچه‌ها به طور عام محدود می‌شد به استفاده به عنوان تن‌پوش، پرده ی منازل و نیز حفاظت ساکنان از سرما. با انقلاب صنعتی نیاز به حفاظت از عناصر کاهش یافته و از پارچه‌ها برای تزئینات و روکش مبلمان به طور وسیع استفاده گردید.

در قرن هجدهم با گسترش فزاینده‌ی فضای شهری فرصت مناسبی برای طراحان و دکوراتورهایی چون هنری کوپلند و توماس چیپندیل فراهم گشت تا به دکوراسیون‌داخلی و اثاثیه‌ی منزل به خصوص مبلمان راحتی مجلسی بپردازند و این صنعت را رشد دهند. در قرن نوزدهم صنعت دوختت پیشرفت چشمگیری یافت و این آغازی بود برای خروج از تولید مبلمان به سبک سنتی و آغازی برایی تولید مبلمان مدرن. در طراحی بالشتک‌ها، الیاف جای پنبه را گرفت و شرکت‌های مبل‌سازی شروع به برندسازی برای محصولات خود کردند.

تاریخچه‌ی مبلمان پارینه‌سنگی:
یافته‌های باستان‌شناسان از قدمت مبلمان پارینه‌سنگی بین 3100-2500 پیش از میلاد در تپه سکورا (Skara) خبر می‌دهد. مردم سکورا با توجه به کمبود چوب به استفاده از سنگ برای ساخت مبلمان خانگی روی می‌آوردند. هر خانه با مجموعه‌ی گسترده‌ای از مبلمان سنگی اعم از تخت، کمد، قفسه، و صندلی سنگی تکمیل شده بود. کمد سنگی به عنوان مهمترین رکن در این مجموعه در نظر گرفته شده بود، و آن را به شکل نمادین در ورودی درب هر خانه نصب می‌کردند.

تاریخچه‌ی پیدایش مبلمان در مصر باستان:
شرایط آب و هوایی مناسب در مصر موجب حفاظت مناسب از بقایای تاریخی شده. در حفاری‌های مختلف حدود سه هزار تخت مربوط به قبل از میلاد، تخت طلاکاری شده مربوط به 2500 سال قبل از میلاد و نیز یک صندلی از مقبره‌ی ملکه هفرس(hetepheres) به دست آمده. ویژگی خاص آن‌ها در شکل مربعی قالب مبلمان می‌باشد.

تاریخچه‌ی پیدایش مبلمان در یونان:
باستان‌شناسان طراحی مبلمان را در یونان مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد می‌دانند. که معروفترین آن‌ها صندلی کالیسموس(klismos) می‌باشد. از ویژگی‌های مبلمان یونان باستان قالب مستطیلی‌شکل آن است که به تدریج از قرن چهارم و پنجم به بعد یونانی‌ها راه خود را از سبک مصری جدا کرده و سبک خود را توسعه داده و شکل و قالب مبلمان از مربع به مستطیل نزدیک‌تر شد.

مبلمان قرون وسطی:
در این دوره سبک مبلمان خشک و بی‌روح بود. از ویژگی‌های آن می‌توان به فرم مربع و مستطیلی شکل و نیز حجاری و خطوط راه‌راه و منحنی اشاره کرد. رنگ‌بندی مبلمان‌ها در این دوره عمدتاً سیاه و سفید و خاکستری و بژ بودند.

تاریخچه‌ی مبلمان در رنسانس:
همانند هنرهای دیگر، رنسانس در ایتالیا و در قرن پانزدهم موجب تولدی دوباره در طراحی مبلمان شد. طراحی‌های جدید کاملاً متفاوت از سبک‌های قرون وسطایی بودند. مبل‌های جدید اغلب طلاکاری شده و مملو از نقش گل و گیاه بودند. اغلب هدف از این کار به نمایش گذاشتن توانایی صنعتگران و نیز تولید یک مبلمان لوکس و مدرن بود.

تاریخچه‌ی مبلمان در انگلیس و در دوره‌ی سلطنتی جیمز اول و دوم:
بعد از رنسانس و تأثیر آن در پیدایش مبل تزئینی، در انگلیس مبلمان‌ ساده در زندگی مردم جای باز کرد. در این دوره طراحی مبل‌ها نسبت به قبل باریکتر و مستطیلی‌تر شد، و پایه‌ها و دسته‌ها نیز غالباً به شکل مستطیلی و یا مارپیچی ساخته می‌شدند. در مجموع اقتصادی بودن و قیمت نسبتاً پایین این نوع طراحی سبب شد تا سبک طراحی انگلیس در اروپا نفوذ زیادی یابد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: DaniyaL
بالا پایین