Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شبکه van در سیستم مالتی پلکس خودرو

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بایگانی
Konu Başlığı شبکه van در سیستم مالتی پلکس خودرو
نویسنده موضوع tamiraat100100
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan tamiraat100100

tamiraat100100

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 16, 2017
ارسالی‌ها
3
پسندها
3
امتیازها
0

اعتبار :

ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه VAN Start : فیلد مشخص کننده شروع ارسال اطلاعات توسط یک ECU بوده که شامل 10 بیت است. برای اینکه اطلاعات خود را درباره تعمیر ایسیو و سیستم مالتی پکس بالا ببریم لازم است که بدانیم هر یک از این سیستم ها به چه صورت کار میکند.
اموزش تعمیر ای سی یو ، آموزش تعمیر مانیتور ، آموزش تعمیر فتوکپی ، آموزش تعمیر تبلت ، آموزش تعمیر کامپیوتر ، آموزش مهندسی معکوس ، آموزش الکترونیک ، آموزش نصب دزدگیر ، آموزش نصب دوربین ،تعمیر لپ تاپ ، تعمیرات مانیتور ،تعمیر موبایل ، تعمیر برد ، تعمیر مادر برد ، آموزش بازیابی اطلاعات هارد ، آموزش تعمیرات هارد دیسک ، آموزش تعمیر برد لباسشویی ، آموزش تعمیرات فتوکپی ،
آموزش سیستم مولتی پلکس


بررسی شبکه های CAN و VAN و عملکرد Multiplex خودرو


Identifier: بیت شامل شناسایی کننده فریم و سطح الویت آن نسبت به فریم ارسالی دیگر ECU ها.
COM : فیلد 4 بیتی کنترل اطلاعات.
Informations : فیلد اطلاعات ارسالی تا 28 بایت.
Control : فیلد کنترل کردن صحت اطلاعات ارسالی.
End data : فیلد اعلام پایان اطلاعات.
ACK : فیلد آگاه کننده دریافت اطلاعات توسط ECU دریافت کننده اطلاعات.
End : فیلد مشخص کننده پایان ارسال اطلاعات توسط یک ECU است.


آموزش شبکه های VAN در خودرو پژو 206


شبکه VAN Body Bus


این شبکه در سیستم مالتی پلکس خودرو بر روی ساختاری بر مبنای استاندارد Master / Slave استوار است. در این شبکه BSI به ECU های کیسه هوا ، Com 2000 ، BSM و سنسور باران متصل بوده و عبور مرور و کنترل اطلاعات را بر عهده دارد که به دو صورت زیر انجام می گیرد :


در صورتی که این اطلاعات تنها توسط ECU ، Slave مصرف شود ایجاد تغییرات دیتا توسط تغییر در فریم اطلاعات انجام خواهد شد.
در صورتی که این اطلاعات می بایست توسط ECU ، Slave ایجاد شود تغییر در دیتا به روش پاسخ سریع (Immediate Response) انجام می شود.
این استراتژی موجب می گردد تا میزان لود شبکه کاهش یافته و از میزان پیچیدگی برای هر ECU کاسته شود، انتقال اطلاعات در Body Bus بر روی دو خط سیم به هم پیچیده به نام های Data و DataB انجام می شود.
نکته :
در خودرو پژو 206 ایران سیم های شبکه Body Bus بنا بر استانداردهای موجود همگی دارای شماره سیم های 9012 و 9013 هستند. بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوندهای A,B,C,D,E,F,G,H دیده می شوند.


آموزش شبکه Comfort Bus


بر خلاف شبکه Body Bus در شبکه Comfort Bus ارتباط ECU ها به صورت Multi-Master می باشد و هر ECU می تواند اطلاات فرمان و یا پاسخ را بر روی شبکه ارسال نماید. از این شبکه جهت نمایش و اعلام اطلاعاتی مختلف از قبیل سرعت خودرو ، دور موتور ، فشار روغن ، دمای آب و ... ، نشانگرهای آلارم و خرابی سیستم و در نهایت اطلاعات مربوط به آگاهی راننده از وضعیت دمای خارج ، مصرف بنزین و ... استفاده می شود.
تذکر:
این اطلاعات به وسیله سنسورهایی که مستقیما به BSI متصل شده اند (مانند سنسور سطح سوخت ، یا سنسور سطح روغن و ...) به دست آمده و یا از طریق دیگر ECU هایی که به دیگر شبکه های متصل به BSI ارتباط دارند (ECU انژکتور ، ECU ترمز ABS و ...) استحصال می شود. در این شبکه BSI به ECU های CD changer ، سیستم تهویه (A/C) ، آمپر چهارگانه ، نمایشگر چند منظوره و رادیو پخش متصل است. انتقال اطلاعات در Comfort Bus نیز بر روی دو خط سیم به هم پیچیده به نام های Data و DataB انجام می شود.


نکته در سیستم شبکه کامفورت
در خودرو پژو 206 سیم های شبکه Comfort بنا بر استانداردهای موجود همگی دارای شماره سیم های 9004 و 9005 هستند. بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوند های A,B,C,D,E,F,G,H دیده می شوند.


تذکر در سیستم تهویه اتومات
تنها سیستم های تهویه اتوماتیک به شبکه VAN متصلند و تهویه غیر اتوماتیک 206 به طور مستقل عمل می کند لذا در سیستم مولتی پلکس تهویه علی رغم نصب بر روی تمامی خودروهای 206، آپشن محسوب می شود.


آموزش شبکه مولتی پلکس CAN


این شبکه توسط شرکت بوش آلمان در سال ۱۹۸۰ معرفی شده است ، اولین قطعات این سیستم را شرکت های Intel و Phillips در سال 1987 تهیه کرده اند و در سال ۱۹۹۱ استاندارد لازم برای استفاده از آن تهیه شده و در خودرو های مرسدس کلاس S برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ استفاده شده است. شبکه CAN همانند شبکه VAN بوده با این تفاوت که به جای هفت لایه استاندارد ارتباطی در خودرو تنها از دو لایه اول استفادهشده است و سرعت انتقال اطلاعات تا یک مگا بیت بر ثانیه می تواند باشد. شبکه CAN جهت انتقال اطلاعات از دو سیم CAN Hi و CAN Low استفاده می کند. Baud rate انتقال اطلاعات در CAN Low ، 125 Kbit / s و در CAN Hi ، 1 Mbit / s می باشد.


ساختار اطلاعات ارسالی در شبکه CAN :


IFS : فضای خالی بین فریم های اطلاعات ، سه بیت 1
SOF : شروع فریم اطلاعات ، یک بیت 1
IDENT : فیلد شناسایی اطلاعات و اولویت بندی آنها ، 11 بیت
RTR : درخواست ارسال ( یا دریافت ) از راه دور ، یک بیت 0
مولتی پلکس 206IDE : فیلد توسعه فیلد شناسایی اطلاعات IDENT ، یک بیت 0R0 : رزرو شده ، یک بیت 0
DLC : کد طول اطلاعات ، 4 بیت
DATA : اطلاعات ، تا 8 بایت
​CRC : بیت های کنترل 15 بیت بعلاوه یک بیت 1
ACK : آگاه کننده دریافت اطلاعات توسط ECU مقصد ، 15 بیت بعلاوه یک بیت 1
EOF : پایان فریم اطلاعات ، 7 بیت 1


نکته در سیستم مولتی پلکس 206
در خودرو پژو 206 سیم های شبکه CAN بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های 9000 و 9001 هستند. نمونه ای از ارسال و دریافت اطلاعات در هنگام فشردن دسته راهنما یا دسته برف پاک کن همچنان که در شکل زیر مشخص است BSI همیشه در حال ارسال اطلاعات به صورت فریم هایی به تمامی ECUها از جمله COM2000 است. این عمل در هر چند میلی ثانیه یک بار انجام می شود. تا زمانی که دسته راهنما یا دسته برف پاک کن فشرده نشده اند کار خاصی انجام نمی شود. اما به محض فشردن آن یکی از کلیدهای داخلی آن بسته می شود. در داخل COM2000 همانند تمامی ECU های سیستم مولتی پلکس بخش VAN Controller وجود دارد که بلافاصله نسبت به این عمل ، عکس العمل نشان داده و با رسیدن پیام Request از طرف BSI ، به طور همزمان بر روی فریم اطلاعاتی دریافتی شروع به ثبت اطلاعات می کند. این عمل که توسط COM2000 انجام می شود Immediate Response یا پاسخ سریع نام دارد.


لازم به ذکر است که به طور همزمان هر دو ECU در یک زمان قادر به مشاهده اطلاعات روی شبکه هستند لذا BSI بلافاصله با مشاهده تغییر در بیت های ارسالی خود به وجود پیام در دسته راهنما پی می برد. در این حال BSI پیان بعدی را که متشکل از دستور COM2000 است را بر روی شبکه می فرستد. BSM که تا کنون در شبکه ساکت بود با مشاهده این پیام و با توجه به تشخیص کد شناسایی (Identifier) موجود در فریم اطلاعاتی متوجه می شود که پیغام مربوطه به او اختصاص دارد لذا با دریافت این اطلاعات بلافاصله برای اطمینان BSI از دریافت اطلاعات توسط مقصد ، بر روی فریم اطلاعاتی BSI دست برده و یکی از بیت های آن را ست می کند. با انجام این کار BSI مجددا به سراغ ارسال پیام برای COM2000 رفته تا شرایط جدید را سوال کند. از طرفی BSM نیز که دستور لازم را دریافت داشته و فورا چراغ جلو را روشن می کند. این عملیات با سرعتی بالا بر حسب این که هر یک از قطعات بر روی کدام BUS قرار دارند تکرار می شود. بمنظور اطلاعات بیشتر در آموزش تعمیرات ایسیو کلیه موارد آن در بخش مربوطه تشریح عملی میشود.


طریقه سنکرون کردن ECU ها در خودرو 206 مولتی پلکس


به طور کلی سنکرون کردن ECU ها در هر شبکه مولتی پلکس جهت انتقال صحیح اطلاعات امری لازم و حیاتیبه نظر می رسد زیرا در صورتی که این قطعات با یکدیگر هماهنگ نباشند بیت های ارسالی از طرف یک ECU توسط ECU مقصد دیده نشده و کل اطلاعات از دست می رود. این عملیات به روش های مختلفی صورت می گیرد این روش ها شامل متدهای تکنیکی Bit stuffing , Non data , Bipolar , Biphase , NRZI , NRZ وManchester می باشند. روش مورد استفاده در پژو 206 روش های Stuffing
برای شبکه های VAN است.در روش Stuffing که در CAN استفاده می شود ، به ازای هر 5 بیت یکسان که از طریق شبکه منتقل میشود ، ECU فرستنده یک بیت مخالف فرستاده تا تمامی ECU ها توسط این بیت خود را با فرکانس ECU ارسالی سنکرون کنند. در روش Manchester که در VAN استفاده می شود به ازای هر سه بیت ، یک بیت 0 و یک بیت 1ارسال شده تا طبق استاندارد VAN Controller، در تمامی ECU ها همه مصرف کننده های این اطلاعات ، خود را با فرکانس ECU فرستنده سنکرون نمایند.
توجه:
در صورت عدم هماهنگی فرکانسی ECU های مختلف حتی با عدم آشکارسازی یک بیت از مجموع اطلاعات ،پیام ارسالی از دست خواهد رفت.
نکته بسیار مهم :
در خودرو پژو 206 اگر یکی از سیم های شبکه CAN را قطع کرده و یا به بدنه وصل کنیم شبکه CAN قطع میشود ، اما در شبکه VAN با توجه به این که تشخیص اطلاعات روی شبکه به طریق دیفرانسیلی استحصال می گردد قطع کردن یک خط و یا بدنه نمودن آن موجب قطع شبکه نشده و تنها حساسیت شبکه مذبور را نسبت بهامواج مزاحم (نویز) بالا می برد.


خطوط K و L


این خطوط ارتباطی که توسط یک تک سیم به BSI و ECU های انژکتور ، گیربکس اتوماتیک و ABS متصلند ، توسط پروتکلی به نام (KWP2000 (Key Word Protocol پشتیبانی شده و می توانند با سرعت 10 Kbit / s اطلاعات حافظه داخلی این ECU ها را که در محلی برای حفظ معایب سیستم موجود است به سوکت عیب یابی انتقال دهد. از طریق این خطوط می توان توسط دستگاه هایی نظیر Diag2000 و Odissee با ECU های مذکور ارتباط برقرار کرده و آن ها را عیب یابی و رفع عیب نمود. این انتقال اطلاعات می تواند به صورت درخواست فعال کردن فرمانبر ها و یا درخواست خواندن عیب های ECU های خودرو 206 باشد.


تعمیر موتور 206 تعمیر خودرو تعمیر ایسیو
ساختار ارسال پیام در خطوط K و L


Fmt : فریم فرمت.
Tgt : آدرس ECU یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از ECU به دستگاه عیب یابی در تعمیرات ای سی یو یا برعکس.
Src : آدرس ECU یا دستگاه عیب یابی بر حسب ارسال پیام از دستگاه عیب یابی به ECU یا یرعکس.
Sld : شماره سرویس.
Data : اطلاعات و پارامترها.
CS : چک سام تشخیص خطا.
نمودار ارتباط ECU های پژو 206 ایران با سوکت عیب یابی


نکته در سیستم مولتی پلکس 206
در خودرو پژو 206 مولتی پلکس سیم های این شبکه بنابر استانداردهای موجود دارای شماره سیم های :
9006 و 9007 برای ECU های انژکتور و گیربکس اتوماتیک
9008 برای ECU ، BSI
9009 برای ECU ، ABS
هستند که بر حسب کانکشن های مختلف این شماره سیم ها در نقشه های مختلف با پسوند A نیز دیده می شوند.


آموزش تعمیر سیستم مولتی پلکس شامل قلقهای مربوط به مدار این بخش است که با بالابردن اطلاعات در این زمینه و سیستم مولتی پلکس خودرو های دیگر میتوان براحتی عیب یابی و تعمیر کرد. بطور کل لازم است اگر میخواهید پاسخگوی بیشتر به مشتریان در زمینه تعمیر مولتی پلکس داشته باشید دانش خود را افزایش دهید.
آموزش نصب دوربین مداربسته ، آموزش نصب دزدگیر ماشین ، آموزش نصب جک درب اتوماتیک ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش شارژ کارتریج ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب سانترال ، آموزش نصب دزدگیر ماشین ، آموزش نصب کولر گازی اسپیلت ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش تعمیر فتوکپی رنگی ، تعمیرات تلویزیون ، تعمیر ال سی دی ، تعمیر فتوکپی ،
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Google
بالا پایین