Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نوروز ۹۸ به کردستان سفر کنید چون....

  • نویسنده موضوع STAR
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش اطلاعات گردشگری و سفر
Konu Başlığı نوروز ۹۸ به کردستان سفر کنید چون....
نویسنده موضوع STAR
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan STAR

STAR

کـاربـر ویــژه
مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 20, 2015
ارسالی‌ها
115
پسندها
311
امتیازها
63
محل سکونت
اصفهـان
دل نوشته
بیاد پدر...
بهترین اخلاقم
کلا بی خیالم
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

استان کردستان با روستاهای بکر و دست نخورده‌ای که دارد، می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای گردشگران نوروزی محسوب شود. در ادامه به معرفی چند روستای شاخص گردشگری در کردستان می‌پردازیم

به کردستان سفر کنید
براساس آخرین آمار سرشماری، استان کردستان دارای یک هزار و 800 روستاست که یک هزار و 675 روستای آن دارای سکنه هستند. طی سالیان اخیر وضعیت امکانات رفاهی روستاها بهبود یافته است و بیشتر آنها از امکانات اولیه همچون برق، آب، گاز، تلفن و راه ارتباطی برخوردار هستند. در استان کردستان روستاهایی وجود دارد که هنوز دست نخورده و بکر هستند و با دارا بودن آب و هوای خوش و مناظر زیبا، می‌توانند هر گردشگری را به سمت خود جذب کنند؛ به ویژه روستاهای شهر مریوان و سروآباد که در نوع خود بی نظیر هستند و «اورامانات» که به ماسوله کردستان نیز مشهور است در همین منطقه قرار دارد.

طبیعت سرسبز، چشمه سازهای خروشان، خانه‌های کاه‌گلی و سنگی، همراه با مردمان باصفا و مهمان نواز از جمله ویژگی‌های روستاهای کردستان است که می‌تواند چند ساعتی شما را از دغدغه‌های زندگی شهری فارغ کند. در ادامه به معرفی چند روستای شاخص گردشگری در کردستان می‌پردازیم.


اورامان، هزار ماسوله کردستان
اورامان، روستایی در بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان است که با داشتن معماری پلکانی به هزار ماسوله کردستان مشهور است. اورامان را هورامان تخت هم می‌گویند. این روستا که در زبان محلی «هه‌ورامان» گفته می‌شود، از غرب به عراق، از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به مریوان وصل می‌کند.



هزار ماسوله کردستان: اورامان

خانه‌های آن به طور کلی از سنگ و به صورت خشکه‌چین و پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل اورامان را روستای هزار ماسوله هم می‌گویند. در سال‌های اخیر کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه اورامان انجام شد که سابقه آن را شش‌هزار سال و مربوط به دوره مس دانستند.


پالنگان، روستایی پلکانی در مسیر کامیاران
برای رسیدن به روستای پالنگان باید به سمت شهر کامیاران بروید؛ این روستا نزدیک به یک هزار نفر جمعیت دارد که به لهجه اورامی تکلم می‌کنند. معماری پلکانی این روستا نیز شما را به یاد ماسوله می اندازد، اما این بار این روستای دیدنی در قلب کوه شکل گرفته است.



روستایی پلکانی در مسیر کامیاران : پالنگان

رودخانه‌ای خروشان روستا را به دو نیم تقسیم کرده و تصویری دیدنی را به شما هدیه می دهد. البته تجربیات خوشمزه‌ای نیز در این روستا انتظار شما را می‌کشد که یکی از آنها ماهی کبابی معروف پالنگان است.


روستای دره تفی، خانه‌ای امن برای لک لک‌ها
روستای دره تفی در 15 کیلومتری غرب مریوان، از چند سال قبل در فصل بهار میزبان شمار زیادی از لک لک های مهاجر می‌شود که در این روستا لانه سازی کرده و جوجه آوری می‌کنند .


روستای دره تفی کردستان، خانه‌ای امن برای لک لک‌ها

لک لک ها در کوچه‌های این روستا و بر بالای تیرک‌های برق و درختان بلوط لانه سازی کرده و اهالی روستا نیز با مهربانی با آنها رفتار می کنند که همین امر باعث شده هر سال بر تعداد لک لک‌های مهاجر افزوده شود.

ورود لک لک‌ها به روستای دره تفی به ویژه در فصل بهار در کنار سایر جاذبه های طبیعی و گردشگری، این روستا را به مقصد تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.


وجود 43 روستای هدف گردشگری در کردستان
اما معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان می‌کند: 43 روستای هدف گردشگری در استان کردستان وجود دارد که 13 روستا مصوب ملی و 20 روستای دیگر مصوب استانی هستند. حمید اسکندری، 13 روستای هدف گردشگری منتخب ملی را روستاهای دزلی درکی سروآباد، اورامان تخت، ژیوار، دیوه‌زناو، ناو، محور گردشگری سارال (گوریچه، دره‌ویان فارس، صوفی بله)، تنگی ور، پالنگان، دولاب، تنگی سر، میانه، نوره و نجنه عنوان کرد.



سفر به کردستان

وی همچنین از روستاهای نران، میانه، باینچوب، دولاب، سبدلو، هفتاش، شوی، مجده، مولان آباد، خورخوره، کچل منگان، پارسانیان، کومانی، بلبر، دیوه‌زناو، ناو، بیساران، سلین، ینگیجه، کانی سانان، نی، ننه، تراق تپه، قره دره، گیزمل علیا، تازه آباد علیا، میهم سفلی، باشماق، چشمه سنگین و شریف آباد به عنوان 20 روستای منتخب استانی نام برد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان همچنین گفت: منظر فرهنگی 10 روستای استان کردستان شامل روستاهای گلین، حلوان، هشه‌میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی‌علیا، شیان، ژان و بزلانه به ثبت ملی رسیده است که برای گردشگران می‌تواند قابل توجه باشد.


فعالیت 12 اقامتگاه‌ بوم‌گردی در روستاهای کردستان
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 اقامتگاه‌ بوم‌گردی در کردستان فعال است و 10 اقامتگاه دیگر نیز در حال راه اندازی هستند.



جاذبه های گردشگری کردستان

اسکندری یادآور شد: پیش بینی می کنیم تا پایان امسال تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به 30 اقامتگاه افزایش یابد.


1675 روستای کردستان دارای سکنه هستند
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان، اظهار می‌کند: برابر آمار سازمان برنامه و بودجه در استان کردستان حدود 1800 روستا وجود دارد که 1675 روستا دارای سکنه هستند.

کوروش مرادی می‌افزاید: تمامی روستاهای دارای سکنه استان دارای برق هستند و در حال حاضر بیش از 80 درصد روستاها هم از نعمت گاز برخوردارند .



روستاهای استان کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 63 میلیارد تومان اعتبار به روستاهای دارای دهیاری استان کردستان اختصاص یافت که صرف کارهای مختلفی همچون هدایت فاضلاب روستایی، تامین آب شرب، بهسازی معابر داخل روستا، زیرسازی راه‌ها، ایجاد بوستان‌های روستایی، تجهیز آرامستان‌ها و مزارهای شهدا و ... شد .

گردشگرانی که خواهان سفر به مکان‌های دست نخورده و بکر و طبیعی هستند، روستاهای استان کردستان می‌تواند مقصدی خوبی برای سفرهای نوروزی آنها باشد و خاطره‌ای خوش را در ذهن آنها به یادگار بگذارد.
 
بالا پایین