Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چرا باید به قشم سفر کنیم؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان هرمزگان
Konu Başlığı چرا باید به قشم سفر کنیم؟
نویسنده موضوع پــــــــــرستو
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan پــــــــــرستو

پــــــــــرستو

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
824
پسندها
1,491
امتیازها
93
محل سکونت
شیراز
تخصص
ضــــد حال زدن , رک گویی
دل نوشته
قلــبها دریچه نفوذند انکــس که صادقانه نفوذ کند پایدارترین مهمان دل استـ
مدل گوشی
سیم کارت

اعتبار :

اگر این جزیره‌ی رویایی در ایران را ندیده‌اید، عمرتان بر باد رفته است! +‌تصاویر

چرا باید به قشم سفر کنیم؟


معمولاً وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، تصویری از جزایر آن در ذهن نقش نمی‌بندد اما در حقیقت جزایر بسیاری در خلیج‌فارس وجود دارند. بزرگ‌ترین جزیره‌ایران که به شکل دلفین است، جزیره قشم است که جزیره 7 شگفتی نامیده می‌شود. در ادامه به بیان چند دلیلی می‌پردازیم که به‌واسطه آن‌ها هرکسی باید به بازدید از این جزیره شگفت‌انگیز بپردازد.
طبیعت دست‌نخورده
غارها، دهانه‌های آتش‌فشانی، جنگل‌ها و مسیرهای باریک که همگی دست‌نخورده و ناب‌اند، آماده خیره کردن نگاه همه‌کسانی هستند که می‌توانند زیر نور آفتاب سوزان و رطوبت بایستند. قشم یک بهشت است، مخصوصاً برای دوستداران طبیعت.


فرهنگ
فرهنگ در بخش‌های جنوبی و جزایر ایران با فرهنگ سایر بخش‌های ایران تفاوت دارد، چیزی که می‌توان بلافاصله در پوشش زنان دید. بیشتر زنان در قشم دو نوع نقاب یا روپوش بر چهره می‌زنند، که برای اهداف غیردینی است اما ریشه در تاریخ دارد. برخی از زنان با ابروهایی پهن و سبیل به چشم می‌خورند، این امر درگذشته به خاطر گول زدن مهاجمان بالقوه‌ای بوده تا زنان را با مردان اشتباه بگیرند. نوع دیگری از نقاب، روپوشی مستطیلی و گلدوزی شده است که به‌جز چشم‌ها، بقیه صورت را پوشش داده است و از زنان در برابر باد، شن و نور آفتاب جلوگیری می‌کند. به‌ندرت می‌توان در این منطقه چادر سیاه دید، زیرا زنان بیشتر از چادرهای رنگی و گل‌گلی استفاده می‌کنند.
موسیقی بندری یا موسیقی شهرهای بندری جنوب نیز دوست داران مخصوص به خود را دارد. این موسیقی بسیار طرب‌انگیز است و بیشتر در مراسم عروسی اجرا می‌شود و دارای رقصی مخصوص به خود است.


مردم
تنوع قومی و نژادی در ایران زیاد است و قشم بهترین مکان برای دیدن این تنوع است، این منطقه دارای جمعیت عرب و آفرو-ایرانی است که از تبار برده‌هایی هستند که قرن‌ها پیش به ایران آورده شده بودند یا کسانی که به‌عنوان دریانورد به این سرزمین آمدند.


گوشه‌نشینی
اگر نیاز به دور شدن از همه‌چیز دارید، جایی بهتر از قشم را نمی‌یابید. باوجود بازارها و پاساژهای آکنده از مردم برای خرید، احساس می‌کنید که تمام جزیره برای شماست. گشت‌وگذار و بازدید از مکان‌های جذاب جزیره به‌تنهایی امری رایج است و زمانی که در ساحل هستید به نظر می‌رسد که شترها تنها همراهان شما باشند که در استراحت و چرا توقف کرده‌اند.


توان مالی
قشم از مکان‌های دیدنی تا سازگاری‌ها، جزیره‌ای‌ست که تقریباً می‌توان از عهده مخارج بازدید آن برآمد. برخی از مکان‌های دیدنی آن بدون هزینه هستند، درحالی‌که برای ورود به سایر مکان‌ها باید هزینه پرداخت کرد. در کل، هزینه‌ها در این جزیره نسبت به سایر شهرهای ایران پایین‌تر است.


میراث غیر عینی فرهنگی یونسکو
یونسکو هنر ساخت لنج را که قایق‌هایی چوبی و کوچک هستند در لیست میراث فرهنگی غیر عینی خود قرار داده است و بهترین مکان برای دیدن محل کشتی‌سازی در "روستای لفت" قرار دارد. این کشتی‌های ماهیگیری در مراحل مختلف ساخت هستند و پس از رنگ‌آمیزی آماده سفر می‌شوند.


رمز و راز
قشم جزیره‌ای پر رمز و راز است. جزرو مد جزیره ناز قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین ایستادن در جزر و مد بلند آسان است. جنگل حرا (مانگرو) پدیده‌ای مشابه است و طبق افسانه‌ها گفته می‌شود که در دره ستارگان جن‌ها حضور دارند. در حقیقت، در فیلم 2016 مانی حقیقی بانام "اژدها وارد می‌شود"، به اکتشاف برخی رمز و رازهای این جزیره پرداخته شد.


توقفگاه‌های محلی روستا
این جزیره شامل اقامتگاه‌ها و استراحتگاه‌های همراه با جای خواب و صبحانه محلی نیز هست که بسیاری از آن‌ها مکان‌های دیدنی جزیره را به افراد نشان می‌دهند. اگرچه تعداد هتل‌ها نیز در این جزیره کم نیست، اما این اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، تجربه فراموش‌نشدنی و درستی را با بومی‌ها در اختیارتان می‌گذارد.



طبیعت وحشی و زندگی دریایی
اگر عازم سفر صبحگاه به جزیره هنگام شوید، می‌توانید دلفین‌هایی را ببینید که برای بازی به روی آب آمده‌اند. با قدم زدن در اطراف جزیره با آهوی کوهی مواجه می‌شوید که برای رسیدن به آب تازه، شاخ‌های خود را داخل زمین فروکرده است. خلیج‌فارس غنی از ماهی‌های رنگی و گرمسیری و ماهی پهن برقی است، در جنگل حرا شاهد خرچنگ‌ها، پلیکان‌ها و لک‌لک‌ها نیز خواهید بود. در تمام قسمت‌های جزیره به دنبال شترهای سرگردانی باشید که معمولاً یا کنار ساحل ایستاده‌اند و یا در کنار آب زانو زده‌اند و به دریا می‌نگرند.



مسیری سریع به سایر جزیره‌ها
مکان‌های این جزیره‌ی 1295 کیلومترمربعی می‌توانند شما را سرگرم کنند، اما فاصله‌ی این جزیره از سایر جزایر سبب می‌شود که بتوان به‌راحتی به کشف مکان‌های دیدنی مانند جزیره هرمز پرداخت، یک مکان شگفت‌انگیز ژئولوژیکی که به خاطر دره رنگین‌کمان خود معروف است. همچنین ارزشش را دارد که سوار لنج شده و به بندرعباس بروید و به دیدن این شهر بندری آسوده‌خاطر بپردازید.


بندر تاریخی لفت
در کنار شگفتی‌های طبیعی، نباید بندر تاریخی لفت را در بخش شمالی جزیره از دست دهید. با ایستادن بروی تپه‌ای در بالای بندرمی‌توانید شاهد افق نفس‌گیر بندر یا بادگیرها باشید که در اینجا بیشتر از یزد به چشم می‌خورند. چاه‌ها و سایر انبارهای سنتی آب نیز در میان نقاط قوت این منطقه قرار دارند.


مساجد
مسجد بزرگ اصفهان با کاشی‌کاری‌های پیچیده را به‌ندرت بتوان در قشم یافت، در این جزیره مسجدها دارای طراحی ساده‌تری هستند. اما این مساجد تفاوت مهمی دارند که شما در قسمت‌های دیگر مشاهده نخواهید کرد: تک مناره‌ای بودن. بیشتر بومی‌های جزیره برخلاف شیعه‌های مسلمان سنی هستند و مساجد این تفاوت را هم در معماری کلی و هم در تعداد مناره‌ها منعکس می‌کنند.



آیا شما هم موافقید که قشم، یکی از زیباترین جزیره‌های دنیاست؟
منبع: لست سکند
 
بالا پایین