Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بهشت منجمان ایران کجاست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خراسان جنوبی
Konu Başlığı بهشت منجمان ایران کجاست؟
نویسنده موضوع v!olet
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan v!olet

v!olet

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
1,388
پسندها
192
امتیازها
0
محل سکونت
تو قلب عشقم
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
...
دل نوشته
نیستی خودت کنارم و صدات همش تو گوشمه
بهترین اخلاقم
...
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :




سرایان به دلیل وجود آب انبارهای فراوانش سرزمین آب*انبارها لقب گرفته است، در عین حال وجود جاذبه*های تاریخی و طبیعی فراوان از جمله منطقه كویرنوردی كه به بهشت منجمان ایران شهرت دارد و در فصل*های سرد و خنك سال پذیرای گردشگران زیادی است، بر جذابیت این شهرستان تاریخی افزوده است.

بر اساس بررسی*های باستان**شناسی، سابقه تاریخی این شهر*ستان كه در شمال غرب استان خراسان جنوبی واقع شده است به دوران قبل از اسلام باز می*گردد.

محوطه*های تاریخی كله كوب، آیسك و سد زو از یادگار*های این دوران است* و مسجد جامع، آب انبار محمدباقر، آب انبار و مسجد آهنگران، كاروانسرای سرایان، مقبره توران*شاه، مسجد جامع و برج حصار سه قلعه، آسیاب كربلایی حسن و خانه*های حسام الدیوان و عباس رمضانی از دیگر بنا*های شاخص و تاریخی این منطقه به شمار می*رود.





از اماكن زیارتی سرایان نیز می*توان به مرقد امامزادگان سلطان كریمشاه واقع در روستای كریمو، سلطان مصیب واقع در دهستان مصعبی و سلطان ابوالقاسم واقع در روستای قاسم*آباد اشاره كرد.


آب انبارهای تاریخی

آب انبار كمال آیسك از آب انبارهایی است كه اكنون نیز از آن استفاده می*شود. سردر ورودی، پلكان، پاشیر، مخزن، گنبد و استخر از اجزای معماری آن به شمار می*رود.





ورودی بنا سردری با طاق جناغی دارد و با استفاده از تویزه، شكل گرفته است. پوشش پلكان نیز با قوس جناغی و به شیوه آهنگ است. آب انبار كاروانسرا نیز كه متعلق به دوره صفوی است، به همراه كاروانسرا، حمام و بازار، یك مجموعه فرهنگی را تشكیل می*دهد.

از اماكن زیارتی سرایان می*توان به مرقد امامزادگان سلطان كریمشاه واقع در روستای كریمو، سلطان مصیب واقع در دهستان مصعبی و سلطان ابوالقاسم واقع در روستای قاسم*آباد اشاره كرد

عناصر معماری این بنا شامل سردر ورودی، پلكان، پاشیر و مخزن و سر در ورودی آن طاق جناغی و تزئینات رسمی*بندی دارد. عمده*ترین مصالح استفاده شده در این بنا آجر، ملات گچ و ساروج است. قلعه قلاع سرایان نیز از جاذبه*های دیدنی سرایان و از اماكن و پایگاه*های فرقه اسماعیلیه در منطقه معروف قهستان است.

این قلعه در 4.5 كیلومتری شهرستان سرایان بر بلندای كوهی مخروطی شكل و مشرف به شهر سرایان واقع شده است كه بخش*های گوناگونی از جمله بارو، برج* و فضای داخلی است. نقشه و طراحی معماری بنا با تبعیت از وضع طبیعی و محل قرارگیری آن اجرا شده است.





كویر سه قلعه؛ بهشت منجمان ایران

منطقه سه قلعه شب*هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره*شناسان آماتور دارد. زمان*هایی كه به علت توفان و گرد و غبار امكان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره*شناسان آماتور شبی پرستاره و رصدی به یاد ماندنی را در منطقه سه قلعه تجربه می*كنند.





 
بالا پایین