Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

حقایق جالب درباره رنگین‌بانو؛ پروانه‌ای که این روز‌ها زیاد می‌بینید

  • نویسنده موضوع Dante
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گالری تصاویر گوناگون
Konu Başlığı حقایق جالب درباره رنگین‌بانو؛ پروانه‌ای که این روز‌ها زیاد می‌بینید
نویسنده موضوع Dante
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Dante

Dante

ناظم انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 25, 2013
ارسالی‌ها
407
پسندها
1,846
امتیازها
93
دل نوشته
آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری
تیم ایرانی مورد علاقه

اعتبار :

برترینها: پروانه رنگین بانو (Vanessa cardui) همان پروانه‌ای است که این روز‌ها زیاد در کوچه و خیابان می‌بینید و شاید فکرتان را مشغول کرده باشد که نامشان چیست و چرا اینجا آمده‌اند. احتمالا آن‌ها را در کلاس‌های علوم دبستان هم بررسی کرده اید و در باغچه خانه‌تان زیاد دیده اید. پروانه‌های رنگین‌بانو تقریبا در همه قاره‌ها و همه اقلیم‌ها یافت می‌شود. با اینکه آن‌ها بسیار رایج هستند، اما ویژگی‌های منحصر به فردی هم دارند که در اینجا با ۱۰ مورد از آن‌ها آشنا می‌شوید.

۱. رنگین‌بانو رایج‌ترین پروانه جهان است



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



پروانه رنگین‌بانو در همه قاره‌ها به جز استرالیا و قطب جنوب پیدا می‌شود.‌ می‌توانید آن‌ها را در همه جا، از علفزار‌ها گرفته تا زمین‌های خالی پیدا کنید. گاهی به خاطر توزیع گسترده‌ای که دارند؛ آن‌ها را پروانه جهانی می‌نامند. اگرچه این پروانه بیشتر ساکن اقلیم‌های گرم است، اما اغلب در فصل بهار و پاییز به مناطق سردتر مهاجرت می‌کند و باعث می‌شود گسترده‌ترین توزیع را در میان همه گونه‌ها داشته باشد.
۲. پروانه رنگین‌بانو را پروانه گل خار هم می‌نامند.



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



رنگین‌بانو، پروانه گلِ خار هم نامیده می‌شود، چون گیاه خار شهد مورد علاقه آن‌ها را به عنوان غذا تولید می‌کند. نام علمی این پروانه «Vanessa cardui» به معنای «پروانه گلِ خار» است.
۳. رنگین‌بانو‌ها الگوی مهاجرت عجیبی دارند



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



پروانه رنگین‌بانو مستقل از هرگونه الگوی فصلی یا جغرافیایی مهاجرت می‌کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که مهاجرت‌های رنگین‌بانو ممکن است با الگوی هوایی اِل‌نینو ارتباط داشته باشد. اِل‌نینو یا اِل‌نینیو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می‌شود. در مکزیک و سایر مناطق جهان، مشاهده شده که مهاجرت گاهی با ازدیاد جمعیت ارتباط دارد.



جمعیت مهاجری که از آفریقای شمالی به اروپا می‌روند، ممکن است شامل میلیون‌ها پروانه باشد، اما معمولا در دسته‌های چند صد هزارتایی مهاجرت می‌کنند. رنگین‌بانو‌ها در بهار در ارتفاع کم، معمولا ۱.۸ تا ۳.۵ متر از سطح زمین، پرواز می‌کند که برای ما خوشایند است، اما احتمال برخورد آن‌ها را با خودرو‌ها بیشتر می‌کند. در زمان‌های دیگر، در چنان ارتفاع بالایی پرواز می‌کنند که اصلا دیده نمی‌شوند و ناگهان در منطقه جدید ظاهر می‌شوند.

۴. رنگین‌بانو‌ها سریع و دور پرواز می‌کنند



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



این پروانه‌ها می‌توانند ۱۶۰ کیلومتر در روز مهاجرت کنند و سرعتشان به ۴۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. رنگین بانو‌ها زودتر از بستگان خود، مثل پروانه شهریار به مناطق شمالی می‌رسند. و چون زودتر سفر بهاری خود را آغاز می‌کنند، می‌توانند از گیاهانی مثل گل گاوزبان تغذیه کنند.
۵. پروانه‌های رنگین‌بانو در مناطق سرد زمستان را به پایان نمی‌رسانند



حقایق جالب درباره رنگین‌بانو؛ پروانه‌ای که این روز‌ها زیاد می‌بینید



برخلاف بسیاری از گونه‌های پروانه که در زمستان به مناطق گرم مهاجرت می‌کنند، وقتی زمستان به مناطق سرد می‌رسد، رنگین‌بانوها می‌میرند.
۶. کرم پروانه‌های رنگین‌بانو بوته خار می‌خورند



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



بوته خار، که می‌تواند یک علف هرز باشد، یکی از غذا‌های مورد علاقه کرم پروانه رنگین‌بانو است. رنگین بانو فراوانی جهانی خود را مدیون این است که از چنین گیاه رایجی تغذیه می‌کند.
۷. گاهی پروانه‌های رنگین بانو به محصولات سویا آسیب می‌زنند



حقایق جالب درباره رنگین‌بانو؛ پروانه‌ای که این روز‌ها زیاد می‌بینید



وقتی تعداد این پروانه‌ها زیاد باشد، می‌توانند به محصولات سویا آسیب جدی بزنند. این خسارت در مراحل لاروی اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که کرم‌ها از تخم در می‌آیند و برگ سویا تغذیه می‌کنند.
۸. پروانه‌های نَر از روش گشت‌زنی برای پیدا کردن جفت استفاده می‌کنند



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو



رنگین بانو‌های نر بعدازظهر‌ها فعالانه در قلمروی خود گشت می‌زنند تا ماده‌ای پیدا کنند که پذیرای آن‌ها باشد. وقتی پروانه نر جفت خود را پیدا کند، با هم نوک درخت می‌روند و شب جفتگیری می‌کنند.
۹. کرم‌های پروانه رنگین‌بانو چادر ابریشمی می‌بافند



حقایق جالب درباره رنگین‌بانو؛ پروانه‌ای که این روز‌ها زیاد می‌بینید




برخلاف سایر کرم پروانه‌های این خانواده، لارو رنگین‌بانو سایبان خود را از ابریشم می‌سازد. شما معمولا پناهگاه نرم آن‌ها را روی گیاهان خار پیدا می‌کنید. گونه‌های مشابه، مثل کرم پروانه بانوی آمریکایی، چادر‌های خود را با دوختن برگ‌ها به هم می‌سازند.
۱۰. رنگین‌بانو‌ها در روز‌های ابری روی زمین یافت می‌شوند



حقیقت جالب درباره پروانه رنگین بانو




رنگین‌بانو‌ها در روز‌های ابری روی زمین یافت می‌شوند و در گودال‌های کوچک دور هم جمع می‌شوند. اما در روز‌های آفتابی فضا‌های باز و پر از گل‌های رنگارنگ را ترجیح می‌دهند.
 
بالا پایین