Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

خداحافظی با پرویز بهرام؛ صدای ماندگار «راز بقا» و «کاراگاه کاستر»

  • نویسنده موضوع Dante
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مشاهیر و هنرمندان
Konu Başlığı خداحافظی با پرویز بهرام؛ صدای ماندگار «راز بقا» و «کاراگاه کاستر»
نویسنده موضوع Dante
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Dante

Dante

ناظم انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 25, 2013
ارسالی‌ها
407
پسندها
1,846
امتیازها
93
دل نوشته
آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری
تیم ایرانی مورد علاقه

اعتبار :

برترینها: پرویز بهرام ۴ مرداد ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. این بازیگر تئاتر و مدیر دوبلاژ دانش‌آموخته‌ کارشناسی حقوق قضایی بود. او کار در عرصه دوبله را از سال ۱۳۲۸ با فیلم ایتالیایی «هنرپیشه» شروع‌کرد. صدای این هنرمند از جمله صداهای ماندگار دوبله‌ ایران ابود و بی‌گمان یکی از ماندگارترین صداهای او در مستند «جاده‌ی ابریشم» و «کاراگاه کاستر» آشنای گوش‌های ایرانیان است.


«پرویز بهرام» صدای ماندگار دوبلاژ ایران پس از یک دوره بیماری ساعت هشت صبح امروز درگذشت.


خداحافظی با پرویز بهرام؛ صدای ماندگار «راز بقا» و «کاراگاه کاستر»



خانواده و مهاجرت


تا سال ۱۳۱۹ وقتی ۷ ساله بود در محله بی سر تکیه شهر بابل بخاطر شغل پدرش که گچ بر و آینه کار بود، زندگی می‌کردند تا اینکه بازهم بخاطر شغل پدر به تهران آمدند. از نمونه کار‌های پدرش استاد علی اکبر بهرام می‌توان به آثاری در کاخ گلستان، کاخ رامسر، میدان ساعت ساری، مجسمه دو شیر هتل قدیم رامسر و … اشاره کرد.


شروع فعالیت


زنده یاد بهرام فعالیت خود را سال ۱۳۲۴ در ۱۲ سالگی با کار بازیگری در تئاتر شروع کرد. در سال ۱۳۲۹ وقتی ۱۷ ساله بود از طریق یک ملاقات با مرحوم جعفر والی صدایش کشف و به دوبله دعوت شد و کارش را با دوبله یک فیلم ایتالیایی بنام هنرپیشه شروع کرد. ایشان فارغ التحصیل هنرستان عالی هنرپشگی هم می‌باشند.


شهرت با راز بقا


شهرت استاد بهرام با مستند جاده ابریشم شروع شد سپس صدای ایشان سپس در سریال معروف به کاراگاه درک نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت. اما بیشتر مردم صدای او را با مستند راز بقا می‌شناسند.

مدیر دوبلاژ


در سال ۱۳۳۴ در زمان تاسیس تلویزیون ملی استاد بهرام به همراه هوشنگ لطیف پور و تنی چند از بزرگان دوبله، قسمت فنی واحد دوبلاژ را در تلویزیون تاسیس کردند.


وکیل دادگاه


استاد بهرام می‌گوید وکالت را به دلیل هنر دراماتیکی که در نفش خود دارد انتخاب کرده است، او سال‌ها به صورت عام المنفعه به شغل وکالت مشغول بود. ایشان در سال ۱۳۴۸ فارغ‌التحصیل حقوق قضایی شدند.


پرویز بهرام سال‌ها با همسرش ایران شاداب زندگی بسیار بامحبت و عاشقانه‌ای داشت، ثمره این زندگی یک دختر و یک پسر و دو نوه می‌باشد.


خداحافظی با پرویز بهرام؛ صدای ماندگار «راز بقا» و «کاراگاه کاستر»



همکاری با فروغ فرخزاد


استاد بهرام در مصاحبه ای گفته بود: «در سال ۱۳۴۱ در استودیو گلستان فیلمی بود به نام مُهر هفتم اثر برگمان که خانم فروغ فرخزاد همراه با من در آن فیلم به عنوان دوبلور حضور داشتند که کار قوی ایشان تحسین همه همکاران را برانگیخته بود»


بیماری و درگذشت


آقای بهرام از سال ۱۳۹۳ درگیر سرطان کلیه و شیمی درمانی بودند، ایشان در اواخر نیز بعلت اسید اوریک بالا امکان حرکت و راه رفتن نداشتند تا اینکه ۶ خرداد ۹۸ به رحمت خدا رفتند.


روحشان شاد و یادشان گرامی.
 
بالا پایین