Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کلک خیال انگیز - مقدمه و معرفی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı کِلکِ خیال انگیز
Konu Başlığı کلک خیال انگیز - مقدمه و معرفی
نویسنده موضوع سایه های بیداری
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan سایه های بیداری

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

آنچه می گویم به قدر فهم تست
مُردم اندر حسرت فهم درست

مقدمه :

هنر نقاشی و نگار گری ، بی شک از هنرهای دیرینه ایست که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد . اولین آثاری که بتوان نام نقاشی بر آن نهاد ، آثاریست که در غار « دوشه » لرستان با قدمت هشت هزارساله به دست آمده است .

هنر خوش نویسی ( خطاطی ) نیز همانند هنر نقاشی دارای پیشینۀ تاریخی غنی و پرباری است و طبق اسناد به دست آمده از منطقۀ جیرفت ، قدمت آن تقریباً به پنج هزار سال پیش برمیگردد .

در تکامل هر دو هنر یاد شده ، بزرگان و هنرمندانی در عرصۀ تاریخ ایران آمده و رفته اند و هر کدام یادگاری به یاد ماندنی در تاریخ هنر ایرانی هستند . یاد و نام و خاطرشان گرامی باد .

*****************************


انعکاس زیبایی اندیشه و اندیشه های زیبا
در نقاشی و خوش نویسی


یک هنر در ذات خود یک هنر است به شرطی که در عین حال که ذات و اصالت و هویت خود را پاس میدارد ، تصویری گویا و شفاف از جامعۀ خویش نیز باشد . در هر جامعه ای ، هنری که زبان گویای جامعۀ خویش باشد ، همواره رو به تکامل و فضیلت بوده و هر جا که زبان حاکمیت بر آن مستولی شده ، در چاه رذیلت فرو غلتیده . و به گواه تاریخ ، استثنای اینجا و آنجا و من یا تو نیز نداشته و بعد از این نیز نخواهد داشت .

چند سال پیش ، چند روز مانده به « عید نوروز » تصمیم گرفتم ، عید نوروز را همانند پیشینیانِ نه چندان دور ، که معمولا با ارسال کارتهای تبریک به همدیگر شاد باش میگفتند و نه با گوشیهای کذایی موبایل و خطوط اینترنت و نه با مبارک باد های کپی پیستی مصنوعی که فارغ از هر گونه احساسات قلبی می باشد ، تبریکات صمیمانۀ خود را از این طریق به دوستان و آشنایان تقدیم و سنت دیرینۀ تبریک سال نو را به انجام رسانم .

پس از کلی گشت و گذار و پرس و جو در فروشگاههای این چنینی ، و نهایتاً در اوج نا امیدی از یافتن چیزی که همین چهل سال پیش مرسوم و معمول بود ، بالاخره به طور کاملا اتفاقی و شانسی ، گام در مغازۀ کتابفروشی قدیمی که پیر مردی قدیمی تر از کتابهای قفسه های مغازه اش که خود نیز بوی کاغذ کهنه میداد ، گذاشتم .

داستان را که بازگو نمودم ، پیرمرد به پستوی مغازه رفت و با بسته ای در دست باز گشت . از زیر عینک ، نگاهی عاقل اندر سفیه بر من نمود و گفت : به سن تو نمی آید از الان فسیل شده باشی . از چه رو به دنبال فسیلی ؟

گفتم : در دنیای امروز ، نفت که بر آمده از فسیلهاست ، حرف اول را در اقتصاد جهانی میزند و چه جنایتها که برای درآمد حاصل از آن نمیکنند . چه ایرادی دارد من نیز به دنبال فسیلی باشم که در آمدی سرشار در بازار عشق دارد ؟

پیرمرد نگاهی به بستۀ توی دستش کرد و نگاهی به من .

پرسید : این کارتها را برای چه کسانی می خواهی بفرستی ؟

گفتم : برای دوستان و آشنایان .

گفت : هرگز برای کسانی که مشتاق بازار عشق نیستند ، کالای عشق هدیه نکن . قدر و منزلت آن را نخواهند دانست . و بسته را پیش رویم گذاشت .

روی بسته نوشته بود : مشق عشق – استاد امیرخانی

بسته را که باز کردم ، 370 تریلیون سلول بدنم به رقص آمدند .

یاد مولانا افتادم که گفت :


یک دست جام باده و یک دست جعد یار
رقصی چنین میانۀ میدانم آرزوست


نمیدانم کی از مغازۀ پیرمرد بیرون زدم ؟ و چگونه به خانه آمدم ؟

فقط همین را بگویم که اواخر فروردین ماه همان سال ، یادم آمد که وجه بسته را به پیرمرد پرداخت نکردم . و هرگز برای پرداخت آن مراجعه نکردم . میدانستم که او نخواهد گرفت و من اگر چنین قصدی کنم ، از ارزش آن فسیل گران قیمت خواهم کاست . که آن فسیل ، به قیمت نیاید .

نه تنها آن سال ، بلکه در هیچ سال بعد از آن نیز ، حتی یک کارت از آن بسته را برای هیچ کسی نفرستادم . گویی در طلسم پیر مرد جا خوش کرده ام .

هر چند تمام کارتهای آن بسته ، یکی از یکی با ارزشتر و پر بهاتر است ، اما یکی از آنها برایم ارزش خاصی دارد . و آن شعری از مولاناست که زنده یاد امیر خانی با خطی بسیار زیبا و خوش و دلنشین نوشته :


« مُردم اندر حسرت فهم درست »

اما این تمام ماجرا نیست . زیرا استاد ، با این مصرع پر مغز و نغز مولانا ، چنان حکمتی از اندیشه خلق کرده که باور کردنی نیست .

امیر خانی با وارونه نوشتن کلمۀ « درست » در آخر مصرع ، نه تنها زیبایی خط را به حد اعلا رسانده ، بلکه با این آفرینش خویش ، نشان داده که هرگز در جهان هستی « فهم درست » نبوده و نخواهد بود . زیرا از اول تاریخ ، هر جا که هر « زیرکی » شرایط جامعه را مساعد دیده ، فهمی را به آن جامعه الغا کرده ، که آن را « فهم درست » نامیده .

همین .

*********************************

دوستان و سروران عزیزی که دستی در خوش نویسی و نقاشی و نگارگری دارند ، می توانند با ایجاد تاپیکهای مخصوص در همین انجمن و ارائۀ نقاشیها و خوش نویسیهای خود ، سایر کاربران گرامی را نیز در لذت هنر خویش شریک نمایند .

پ . ن = در دنیای مجازی ، خط نوشتۀ زنده یاد امیر خانی را ندیدم . فقط در این سایت توانستم آن خط نوشته را بیابم :

http://instagr.am/p/Bs3sPNCFy_l/
تقلیدهای فراوان نیز از آن موجود است که میتوانید با زدن مصرع مورد ذکر و جستجو در نت ، مشابه خط را مشاهده کنید .

جمعه 24 خرداد 98
 
آخرین ویرایش:

سایه های بیداری

کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
May 26, 2019
ارسالی‌ها
2,025
پسندها
2,875
امتیازها
3

اعتبار :

ای آفتاب حسن ، برون آ دمی ز ابر
که خط و نقاشی
« ادمینم » آرزوست

گریز از این مهلکه ، نتوانی بدین سند
که اسناد فراوان ناگزیرم آرزوست :
:cook::cook:




eLOy

مدیر کل انجمن


عضویت Jun 21, 2013 ارسال ها 3,933 امتیاز واکنش 5,971 محل سکونت TeHrAn وب سایت www.biya2forum.ir
تخصص

نقاشی و خوشنویسی
دل نوشته از صدای سخن عشق نـدیـدم خوشتــر یادگاری که در این گنبد دوار بمانـد بهترین اخلاقم متواضع بودن مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد


امتیاز:
 
آخرین ویرایش:
بالا پایین