Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

2 روش محافظت از ويندوز ويستا

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ویندوز ویستا
Konu Başlığı 2 روش محافظت از ويندوز ويستا
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1][/h][h=2]1- ممانعت از اجراي كدهاي مخرب
[/h]براحتي مي*توانيد مانـع از خرابي كامپيوتر خود، توسط برنامه*هاي مخرب شويد؛ بدين ترتيب كه يك ويـژگي را در وينـدوز ويـستا فعال كنيـد كه مانع از اجراي كدهاي اين برنامه*ها در بخش*هايي از حافظه كامپيوتر شما شود.
ويندوز ويستا بخشي از حافظه كامپيوتـر شما را حافظه سيستم در نظر گرفته و آن بـخش توسط خود ويندوز و برنامه*ها مورد استفاده قرار مي*گيـرد. ويندوز، باقيـمانده حافظه را براي اسـناد در حال استفاده كه باز هستند و ساير داده*ها در نـظر مي*گيرد. هنگامي كه برنامه*نويسان كدهاي برنامه*اي را مي*نويسند، معمولاً بخش مشـخص و ثابتي از حافظه را با نام بافر براي نگهداري داده در نظر مي*گيرند. برنامه*هايي كه به داده*هاي بيشتري نياز دارند، حافظه را از هارددرايو گرفته و بافر خود را پر مي*كنند.

متاسفانه بـرخي نرم*افزارهايي كه برنامه*نويـسي آنـها ضعيف است، داراي مكانيسمي براي مراقبت و ممانعت از اين امر نيستند. يعني زماني كه بخشي از داده كه بزرگ*تر از اندازه بافر است، در بافر بارگذاري مي*شود. در اين حالت، داده*هاي اضافي وارد حافظه سيستم شده و موجب از كار افتادن سيستم مي*شـوند.
برخي نفوذگران از اين نـقص براي خراب كردن تعمدي سيستم كاربران و يا اجراي كدهاي مخرب بهره مي*گيرند. ويندوز ويستا شامل ويژگي با نام Data Execution Prevention) DEP) است كه مانع از افزايش بافر مي*شـود؛ در نتيجه كامپيوتر شما از حملات در امان خواهد ماند.
بدين منظور مراحل زير را انجام دهيد:
1- روي Start كليك كنيد.
2- روي Computer كليك راست كنيد.
3- روي Properties كليك كنـيـد. با انجام ايـن كار، پـنـجره System ظاهر خواهد شد.
4- روي Advanced System Settings كليك كنيد.
نكته: اگر كادر محاوره*اي User Account Control ظاهر شد، روي Continue كليـك كرده و يا كلـمه عبـور مربوط به مدير سيستم را تايپ و روي Submit كليك كنيد. كادر محاوره*اي System Properties ظاهر مي*شود.
5- روي زبانه Advanced كليك كنيد.
6- در گروه Performance روي Settings كليك كنيد.
حال كادر محاوره*اي Performance Options ظاهر مي*شود.
7- روي زبانه Data Execution Prevention كليك كنيد.
8- گزينه زير را به حالت انتخاب درآوريد و سپس روي OK كليك كنيد:
Turn on DEP for all programs and services except those I select
در اين حالت ويندوز ويستا به شما هشدار مي*دهـد كه بايد كامپيوتر خود را مجدداً راه*اندازي كنيد تا تغييرات اعمال شوند.
9- دوبار روي OK كلـيك كـرده و كامـپيـوتر خـود را مـجدداً راه*اندازي كنيد.
حال ويـنـدوز، Data Execution Prevention را در تـمامي برنامه*ها اعمال مي*كند.
نكته: اگر ويندوز ويستا اختلالي را در حافظه شـناسايي كند، برنامه*اي را كه موجب بروز اين مشكل شده است، مي*بندد و پيام خطايي نمايش مي*دهد. در اين حالت بايد بلافاصله سيستم خود را توسط يك برنامه ضد ويروس اسكن كنيد تا از عدم ابتلاي آن به ويروس اطمينان يابيد.
اگر ويروسي وجود نداشت، ممكن اسـت برنامه داراي مشكل، به علت فعال بودن DEP كار نكند. در ايـن حالت بايد سعي كنيد نسخه به روزرساني شده برنامه خود را بيابيد.
اگر در اجراي يك برنامه به هنگام فعال بودن DEP مشكل داريد و سيستم شما نيز داراي ويروس نيست و نسخه به روزرساني شده نرم*افزار خود را نيز نيافتيد، مي*توانيد DEP آن برنامه را غيرفعال كنيد. بدين منظور مراحل 1 تا 8 را انجام داده و سپس روي Add كليك كنيد. از كادر محاوره*اي Open براي نمايش پوشه برنامه استفاده كنيد. روي فايل اجرايي برنامه كليك كرده و سپس روي Open كليك كنيد.

[h=2]2- محافظت از كامپيوتر با تهيه نسخه پشتيبان
[/h]مي*توانيـد در صـورت بروز يك مشـكل مهم، سيسـتم خود را با استفاده از تصوير نسخه پشتيبان بازيابي كنيـد. ايـن امـر با اسـتـفـاده از ويـژگي جـديـد ويـنـدوز ويـسـتا، بـا نام Complete PC Backup صورت مي*گيرد.
تهيه نسخه پشتيـبان از اسناد بـسيار حائز اهميـت اسـت، زيرا از كار افـتادن سيستم، قـطع برق و يا پاك شدن ناخـواسته فايل مي*تواند موجب از دست رفتن و يا مخدوش شدن اسناد شود.
همچـنين مـمكـن است سيـستم شـما ويـروسي شـود و يا هارددرايوتان دچار مشكل شود. در چنين مواردي ممكن است ديگر قادر به دسترسي به سيستم خود نباشيد و اگر از سيستم خود نسخه پشتيبان تهيه كرده باشيد، مي*توانيد فايل*هاي خود را بازيابي كنيد. البته در اين حالت بايد ابتدا برنامه*ها و تجهيزات خود را مجدداً نصب كرده،* ويندوز را پيكربندي كنيد، برنامه*هاي ترميمي و امنيتي را نصب كنيد تا سـيستم به حالت اوليه خـود بازگردد.
شيـوه آسان*تر براي انـجام اين كار، ايجاد يـك تصوير نـسخه پشتيبان از سيستم است كه يك نـسخه پشتيبان كامـل از كل سيستم تهيه مي*كنـد. بـدين ترتيـب اگر كامپيوتـر از كار بيفتد،* مي*توانيد با استفاده از تصوير نسخه پشتيبان آن را به پيكربندي قبلي خود بازيابي كنيد.
ويندوز ويـستا با اسـتفاده از ويژگي Complete PC Backup به شما امـكان انجام اين كار را مي*دهـد. اين ويـژگي فقـط در نسخه*هاي Enterprise ،Business و Ultimate ويندوز ويستا وجود دارد. به منظور انجام اين كار، مراحل زير را دنبال كنيد:
1- روي Start كليك كرده و All Programs را انتخاب كنيد.
2- روي System Tools ،Accessories و ســـپـــس Back status and configuration كليك كنيد.
3- در پنجره ظاهر شده روي Complete PC Backup كليك كنيد.
4- روي Create a backup now كليك كنيد.
نكته: اگر كادر محاوره*اي User Account Control ظاهرشده، روي Continue كليك كرده و يا كلـمه عبـور مدير سـيستم را وارد و روي Submit كليك كنيد.
5- كادر محاوره*اي ?Where do you want to save the backup ظاهر مي*شود.
6- اگر مايلـيـد نسخه پـشتيبان روي هاردديسك ذخيره شـود، گزينه On a hard disk را علامت*دار كنيد و از ليسـت موجود، هاردديسك خود را انتخاب كنيد.
7- اگر مايليـد نـسخه پشتيبان روي يـك DVD ذخيـره شـود، گزينه On one or more DVDs را علامت*دار كنيد و از ليست موجود نام دستگاه ضبط كننده DVD خود را انتخاب كنيد.
8- سپس روي Next كليك كنيد.
9- حال كادر محاوره*اي Please Confirm your backup Settings ظاهر مي*شود.
10- روي Start backup كليك كنيد. پس از انجام اين كار، ويندوز ويستا شروع به تهيه نسخه پشتيبان از سيستم شما مي*كند.
نكته: در صـورت اسـتفاده از ويـژگي Complete PC Backup بر روي هاردديسك، آن درايو بايد از سيستم فايـل NTFS بهره گيرد. به منـظور تبديل فرمـت يـك درايـو به NTFS، به تـرتيـب روي All programs ،Start و Accessories كليـك كـرده و روي Command Promp كلـيــك راســت و ســپـس روي Run as administrator كليك كنيد. عبارت convert d:/fs:ntfs را تايپ كنيد (به جاي d، حرف مـربوط به هارددرايوي كه قـصد تغيير فرمت آن را داريد، قرار دهيد) سپس دكمه Enter را بزنيد.
اگر ويستا از شما سوالي تحت عنوان dismount the volume را پرسيد، دكمه Y را فشار داده و سپس كليد Enter را بزنيد.
نكته: اگر لازم اسـت سـيسـتم خـود را بازيـابي كنيـد، ديسك ويندوز ويستاي خود را در سيستم قرار داده و كامپيوتر خود را راه*اندازي كنيد. صبر كنيد تا فرماني مبني بر راه*اندازي سيستم از ديسك ظاهر شود. سپس يكي از كليدهاي صفحه كليد را فشار دهيد. هنگامي كه كادر مـحاوره*اي Install Windows ظاهر مي*شود، روي Next و سپـس System recovery Options كليك كنيد. مجدداً دو بار روي Next كليـك كـرده و سـپس روي Complete PC Restore كليك كنيد.
منيع: ماهنامه وب
 
بالا پایین