Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تاریخچه دوچرخه سواری

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دو چرخه
Konu Başlığı تاریخچه دوچرخه سواری
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

تاریخچه دوچرخه دوچرخه وسیله است مكانیكی كه با استفاده از قدرت حركتی پاها به هر شكلی قادر به حركت است . این وسیله در ابتدایی ترین شكل در 2300 سال قبل از میلاد مسیح در كشورهایی همچون چین ، مصر و هند دیده و بر روی دیواره غارها نیز اشكالی از آن موجود است . لفظ دوچرخه از كلمه یونانی به نام KYKLOS گرفته شده و بعدها این ریشه یونانی در زبان لاتین به كلمه BICYCLE تبدیل گردید ، كلمه پیشوند BI به مفهوم عدد دو و كلمه پسوند CYCLE به معنی دایره و به عباراتی طوقه است . به هر صورت اولین دوچرخه شناخته شده رسمی در تاریخ این وسیله ((سله ریفر)) نام دارد كه از دو طوقه چوبی تشكیل شده و با استفاده از پاها در حالتی شبیه به راه رفتن این وسیله را به طرف جلو و عقب هدایت می كرده اند . رسما در سال 1690 (سیوارك) فرانسوی لقب اسب چوبی به این وسیله بدون چرخ را داد و تا سال 1790 وسیله مذكور چوبی را به اشكال مختلفی همچون مار ، اسب ، و ... می ساختند كه وسیله ای بود مورد توجه كودكان و به عنوان ابزاری برای بازی مورد استفاده آنان قرار می گرفت . اسبهای چوبی در فرانسه تكامل بیشتری یافتند ، به نحوی كه با پا به زمین زدن و حالت مشابه راه رفتن سرعت حركتی این وسیله در سطوح افقی و سراشیبی تا 5 كیلومتر در ساعت ثبت (سله ریفر) شده است . این تكه چوب افقی در اشكال نختلف در آن زمان مورد توجه اهالی پاریس واقع نگردید و استقبال شایسته ای از این وسیله برای برای سنین بزرگسال در فرانسه ذكر نشده است . تاریخچه تكاملی و تكمیل دوچرخه را بر اساس تغییر این وسیله در زیر مشاهده می فرمائید: 1816: در این سال فردی آلمانی به نام «وندریز» فرمان را به «سله ریفر» اضافه نمود ولی كماكان با استفاده از حركت پاها بر روی زمین ، حركت آن امكان پذیر بوده است ( سرعت به 15 كیلومتر رسید). 1817: در این سال دوچرخه كامل تری توسط «براون فون دریاس» از شهر كالسروهه ساخته شد، كه دارای یك زین كوچك بود.«دنیس جانسون» یكی از دوچرخه های فون دریاس را باخود به كشور انگلستان برد تا نمونه هایی از روی آن ساخته و یا آن را تكمیل تر نماید. در این شرایط و در كنار این هدف ، او اقدام به برگزاری كلاس های آموزشی برای استفاده از این وسیله نمود و مشتاقان زیادی برای فراگیری این فن به او مراجعه كردند . كم كم در كشور انگلستان دوچرخه و دوچرخه سواری بعنوان یك سرگرمی محبوب و متداول و جذاب رواج یافت . 1818: یك فرانسوی به نام «بارون ساوربرن» دوچرخه دیگری را طراحی كرده و ساخت . چرخ جلویی این دوچرخه ، بسیار بزرگ و چرخ عقبی آن كوچك بود و در این شرایط به چرخ جلویی و بزرگ یك طناب حلقوی به صورت دایره واربسته شده بود كه باكشیدن آن با دست چرخ جلو به حركت در می آمد و وسیله حركت می كرد . این نوآوری ، وسیله مذكور را برای دوچرخه سواران به صورت یك مهارت در آورد به نحوی كه بند بازان در سیرك از این وسیله بعنوان ابزاری تفریحی و سرگرم كننده برای مردم استفاده نمودند . 1821: «لوییس گوهبر» دوچرخه دیگری را مشابه با دوچرخه ساوربرن ساخت اما به جای طناب از وسیله ای مشابه با زنجیر دوچرخه های امروزی استفاده نمود و این كار موجب شد تا حركت دوچرخه تسهیل گردد. 1834: یك آهنگر اسكاتلندی به نام «مك میلان» به دوچرخه های موجود پنجه ركاب ابتدایی را اضافه كرد تا دیگر احتیاجی به فشار پا بر روی زمین نباشد . او در طی 5 سال ، كار جدی بر روی این وسیله در اشكال ویژه ای همانند كالسكه برای استفاده در مزارع و به جای اسب انجام داد. دوچرخه مك میلان امروزه در موزه شهر لندن در معرض دید همگان قرار دارد. 1839: اسكاتلندی دیگری به نام «كیرك پاتریك» دوچرخه ركابدار را به شكل كامل تری تهیه و در دسترس مردم قرار داد . 1860: كارخانه دار فرانسوی به نام «پیرمیشو» مهندس جوانی را به نام «پیرلالمنت» برای تغییر در ساختار دوچرخه استخدام نمود. او قسمت هایی از دوچرخه را كه از چوب ساخته شده بود با لوله های آهنی تعویض كرده و بخش خارجی چرخ های چوبی را با نوارهای لاستیكی ضخیم پوشانید . 1861: دوچرخه ساخته شده پیرمیشو به نام «ولوسپیدیا ولوسی پتل» معروف گردید. هر چند این وسیله قدیمی نسبت به دوچرخه های امروزی وسیله راحتی نبود اما اولین دوچرخه ترمز دار در دوران خود محسوب می شد ولی از زنجیر و دنده در دوچرخه های آن زمان گزارشی ثبت نگردیده است . 1862: دوچرخه ولوسی پتل ساخت پیرمیشو و پیرلالمنت مورد توجه آمریكائیان واقع شد ، لذا نمونه انتقال یافته به آمریكا را «بون شیكر» نامگذاری كردند . ركاب این دوچرخه بر روی چرخ جلویی كه بزرگ بود استقرار یافته و عامل حركت محسوب می شد. 1867: در این سال هنوز طوقه جلو بزرگ تر از طوقه عقب بود و پدال و ركاب به صورت ثابت در چرخ جلو تعبیه شده بودند. طوقه های چوبی را در این زمان با طوقه های آهنی تعویض كردند لذا وزن دوچرخه ، در حدود 50 كیلوگرم گردید. نام این دوچرخه جدید «پنی فارتنیك» لقب یافت . 1869: در این سال اولین مسابقه رسمی در تاریخ دوچرخه سواری و به مسافت 34 كیلومتر از شهر پاریس تا وروان با 333 شركت كننده تدارك دیده شد . شركت كنندگان برتر قادر شدند با دوچرخه های جدید ، مسافت مذكور را 3 ساعت و 9 دقیقه طی كنند . اما قبل از آن مسابقه دیگری در انگلستان به نام «هندون» درسال 1868 نیز ثبت شده است . 1870 : هنوز تغییر چشمگیری در تكامل دوچرخه روی نداده است. چرخ جلو بزرگ و چرخ عقب هنوز خیلی كوچك می باشد و برای تسهیل استفاده كنندگان از این وسیله پله كوچكی را درست در بالای چرخ عقب تا زین طراحی نموده اند . بهترین زمان ثبت شده در این سال 30 كیلومتر در ساعت اعلام و ثبت شده است . 1871: یك انگلیسی به نام «جیمز استانلی» دوچرخه ای شبیه به «بون شیكر» ساخت كه دارای یك پدال در چرخ بزرگ جلو بود ولی كماكان هنوز چرخ عقب این وسیله كوچك است. 1873: «هاری لاوسون» بر اساس الهام از نقاشی های «لئوناردو داوینچی» چیزی شبیه به زنجیر را برای دوچرخه طراحی نمود و برای اولین بار نخستین دوچرخه زنجیردار به بازار آمد. زنجیر این چرخ به طوقه عقب وصل می شد و با گردش آن توسط فشار پا ، دوچرخه را به حركت در می آورد اما هنوز لاستیك های آن توپر بودند. این دوچرخه هم اكنون در موزه میلان ایتالیا موجود است. 1876: «اف .ال.دادز» از دانشگاه كمبریج لندن، دوچرخه دیگری را ساخت كه سرعت متوسط 25 كیلومتر در ساعت را به نام خود ثبت داشته است و در این زمان ركورد رسمی دوچرخه سواری از این وسیله گرفته شد. 1879: ابداع دیگری توسط «باب توماس» در جهت افزایش سرعت دوچرخه انجام گردید. او در مركز چرخ ها وسیله ای مشابه با بلبرینگ های امروزی قرار داد تا دوچرخه او ، از سرعت بالاتری برخوردار گردد. 1881: در دهه 1880 دوچرخه های زنجیردار با اتصال به مركز چرخ عقب و با بلبرینگ به بازار آمد، تولید اینگونه دوچرخه ها، در سال 1881 توسط یك كارخانه چرخ خیاطی به صورت سریال انجام گردید. این كارخانه چرخ خیاطی چرخ عقب و چرخ جلو را به یك اندازه طراحی كرد و انقلابی را در این وسیله ایجاد نمود. 1885: رسماً تولید دوچرخه در كشورهای مختلف آغاز گردید و «پنی فارتینگ» 50 كیلوگرمی با كاهش وزنی در حدود 10 كیلوگرم هنوز هم مورد توجه همگان قرار داشت . سرعت این دوچرخه به صورت متوسط 19 كیلومتر در ساعت ثبت شده است . همچنین در سال 1885 اولین مسابقه قهرمانی در ایتالیا به مسافت 160 كیلومتر در شهر میلان برگزار گردید. 1888: شركت « دانلوپ» لاستیك های هوادار را به بازار عرضه نمود كه عمر آن در حدود 5000 كیلومتر اعلام گردید. در پایان همین سال نیز یك گروهبان به نام «بلفاست» برای كمپانی دانلوپ ، لاستیك های تویی و رویی را همانند لاستیك های امروزی ساخت . نمونه های لاستیك اولیه شركت دانلوپ هنوز هم در موزه «ادینبور» در شهر لندن در معرض دید همگان قرار دارد. 1892: رسماً خودرو و زنجیر فرمان مشخص ، زین مناسب و طوقه به دوچرخه اضافه گردید اما هنوز هم كماكان قطر طوقه جلویی كمی بزرگ تر از قطر طوقه عقب بوده است . در سال 1892IOC در شهر لندن و با عضویت چندین كشور اروپائی و آمریكایی ایجاد و اولین تشكل های دوچرخه سواری شكل گرفت . 1895: بر اساس ارزیابی های انجام شده در این سال از هر 27 نفر آمریكایی یك نفر دارای دوچرخه بوده و قیمت این وسیله در یك قرن پیش با قیمت خرید یك اسب خوب برابری می كرده است. درسال 1896 با شروع اولین دوره بازی های ورزشی المپیك ، رشته دوچرخه سواری نیز به عنوان یكی از رشته های ورزشی مستقل و پرطرفدار آن روز ، به جمع رشته های ورزشی افزوده و به شكل رقابتی اجرا گردید. اولین مسابقه جهانی 1901: در 16 ماه مه سال 1901 با حضور 20 هزار تماشاگر مسابقات دوچرخه سواری جهان برگزار و «ژالكن» از فرانسه مقام اول و «میجر تیلور» سیاه پوست مقام دوم را كسب نمود. 1904: دومین دوره مسابقات دوچرخه سواری جهانی در این سال برگزار و 60 دوچرخه سوار د رچند مرحله به مسافت 3890 كیلومتر به رقابت پرداختند در این مسابقه كه به دلیل درگیری دوچرخه سواران با هم تیراندازی هوایی توسط پلیس انجام شد « موریس گارن » مقام اول را كسب كرد . اولین مسابقه تور دور فرانسه 1903: اولین دوره مسابقات دوچرخه سواری دور فرانسه به پیشنهاد روزنامه «اتوپاریس» به مسافت طولانی و در چند مرحله شكل گرفت ، كلیه دوچرخه سواران زبده از نقاط مختلف جهان در آن شركت كردند . این مسابقه در چند مرحله با 60 دوچرخه سوار آغاز و در پایان21 دوچرخه سوار به خط پایان رسیدند و «موریس گارن» مسافت 2428 كیلومتر را در 94 ساعت و 33 دقیقه به اتمام رسانید . از سال 1904 به بعد هر ساله مسابقه تور دور فرانسه با مسافت بیشتر و كیفیت بالاتر در زمان معین انجام گردید. برای مثال در سال 1903 (اولین دوره ) مسافت مسابقه 2428 كیلومتر و از آن سال به بعد روند روبه افزایش مسافت مسابقه ادامه داشت تا این كه در سال 1926 مسافت تور دور فرانسه به 5745 كیلومتر رسید و از آن سال به بعد سعی شد مسافت مسابقه بین 4000 تا 4800 كیلومتر حفظ شود تا این كه در سال 1979 مسافت مسابقه به كمتر از 4000 كیلومتر و در سال 2003 این مسافت به 3370 كیلومتر تقلیل یافت . لازم به ذكر است این مسابقه به استثنای سال های 1918-1915 و همچنین 1946-1940 در بقیه سالها انجام و در سال 2003 با قهرمانی « لانس آرمسترانگ » پایان پذیرفت . تاكنون 5 نفر به اسامی : ژاك آنكیتل ، هینالت ، ایدوران ، ادی مركس و لانس آرمسترانگ توانسته اند 5 بار قهرمان تور مذكور شوند. 1905: سومین دوره مسابقات تور دورفرانس با حضور 60 دوچرخه سوار با اضافه كردن مسیر كوهستانی آلپ به مسابقات در سال 1905 برگزار گردید كه در پایان حدود24 دوچرخه سوار به خط پایان رسیدند . «لویی تروسیله» معروف به «تروترو» در این مسابقات به مقام اول رسید. 1906:چهارمین دوره مسابقات تور فرانسه به مسافت 4450 كیلومتر برگزار و «رندپوتیر» مقام اول را كسب نمود. رشته های مسابقات دوچرخه سواری الف: پیست : b 200 متر Sprint b المپیك اسپرینت در پیست b یك كیلومتر انفرادی b چهار كیلومتر تعقیبی b چهار كیلومتر تعقیبی تیمی b اسكراش b دورامتیازی b حذفی b مدیسیون b كایرین ب : جاده b 100 كیلومتر تایم تریل تیمی b استقامت جاده b 40-20 كیلومتر تایم تریل انفرادی رشته های کوهستان 1- دان هیل 2- کراس کانتری X.C تاریخچه فدراسیون فدراسیون دوچرخه سواری ایران در سال 1326 به ریاست استاد ایزدپناه تشكیل گردید و در زمان اسد بهادر به اوج شكوفائی خود رسید. دوچرخه سوارانی كه آغاز گر مسابقات دوچرخه سواری بوده اند عبارتند از آقاغفار، نادر خانی ، امین سرور، گل طلب ، مزلقانی ، چیذری ، طلاكش و ابراهیمی . روسای فدراسیون از ابتدا تا کنون استاد ایزدپناه 1329-1326 میرعمادی 1330 -1329 ادب خواه 1331-1330 قره گزلو 1333-1331 ادب خواه 1334-1333 ملاكورانید 1335-1334 اسد بهادر 1339-1335 سرتیپ وثیق 1342-1339 سپهبد رحیمی 1344-1342 سرتیپ اسعدی 1345-1344 سرهنگ گل تپه 1346-1345 سرهنگ ایروانی 1346-1346 سرتیپ بیات 1350-1346 جهانبانی 1357-1350 سرهنگ طلاكش 1360-1357 روشن پور 1363-1360 امیر هاشمی 1366-1363 شاه حسینی 1370-1366 ابراهیمی 1374-1370 سید حسین هاشمی 1384-1374 امیر رضا واعظی آشتیانی از 1384 تا به امروز
 
بالا پایین