Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چرا ایمنی موقع دوچرخه*سواری این*قدر مهم است؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دو چرخه
Konu Başlığı چرا ایمنی موقع دوچرخه*سواری این*قدر مهم است؟
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :




دوچرخه*سواری تفریح خیلی لذت*بخشی است، اما تصادف هم ممکن است اتفاق بیفتد. سالانه کودکان زیادی به خاطر آسیب*هایی که در تصادف دوچرخه*سواری می*بینند، به اورژانس*ها مراجعه می*کنند و خیلی از آن*ها هم مجبور می*شوند چند روزی را در بیمارستان بمانند...
بعضی از این آسیب*ها – مخصوصاً آسیب*هایی که به سر وارد می*شوند- به قدری جدی هستند که ممکن است کودک بیچاره از دنیا برود. آسیب به سر می*تواند به معنای آسیب به مغز تو باشد و برای همین هم خیلی خیلی مهم است که موقع دوچرخه*سواری حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنی. البته پوشیدن کلاه ایمنی به آن معنی نیست که تو می*توانی بی*احتیاط و بی*پروا دوچرخه*سواری کنی. کار کلاه ایمنی این است که از سر، صورت و مغز تو محافظت کند تا اگر خدای نکرده زمین خوردی، آسیب جدی نبینی. اما بقیه احتیاط*ها که خیلی هم مهم هستند، بر عهده خودت است. پس یادت باشد که همیشه موقع دوچرخه*سواری کلاه ایمنی*ات را بر سر بگذاری، حتی اگر برای مدت خیلی کوتاهی می*خواهی سوار دوچرخه*ات شوی. کلاه ایمنی باید کاملاً اندازه سرت باشد، نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک. هیچ*وقت زیر کلاهِ ایمنی، کلاهِ دیگری نپوش. اگر فکر می*کنی کلاه ایمنی اندازه سرت نیست، از یک بزرگ*تر خواهش کن که آن را برایت تنظیم کند یا اگر اندازه کلاهت تنظیم نشد، آن را با یک کلاه دیگر که مناسب تو است عوض کند. وقتی که مناسب*ترین کلاه را انتخاب کردی، باید یاد بگیری که آن را درست بپوشی. کلاه ایمنی باید کاملاً سر و پیشانی تو را بپوشاند. نباید آن را عقب بدهی تا پیشانی*ات معلوم شود. بند کلاه باید همیشه بسته باشد. اگر بند آن را نبندی و یا خیلی شل ببندی، ممکن است درست موقعی که بیشترین نیاز را به آن داری از سرت بیفتد. بند کلاه ایمنی*ات باید به اندازه*ای محکم باشد که نتوانی کلاه را روی سرت بچرخانی. البته آن*قدر هم نباید محکم باشد که سرت درد بگیرد! از کلاه ایمنی*ات مراقبت کن و آن را این*طرف و آن*طرف نینداز. این کار ممکن است باعث صدمه به کلاه شود و وقتی که تو به آن نیاز داری نتواند به خوبی از سر و مغز تو محافظت کند. یادت باشد که اگر کلاهت آسیب جدی دید، دیگر از آن استفاده نکنی و یک کلاه نو بخری. کلاه شکسته به هیچ دردی نمی*خورد! کلاه ایمنی را بر سر گذاشتم، دیگر چه؟ دوچرخه*ای که سوار می*شوی باید اندازه*ای مناسب قد و هیکلت داشته باشد، نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ. اندازه متناسب دوچرخه به امنیت بیشتر تو موقع دوچرخه*سواری کمک می*کند. وقتی روی زین دوچرخه نشسته*ای، باید هر دو پایت روی زمین قرار بگیرد. حالا وقتش است که به کمک مادر یا پدرت موارد زیر را چک کنی:
• ارتفاع صندلی، فرمان و چرخ*های دوچرخه باید تنظیم شده و محکم باشند. • زنجیر چرخ را چک کرده و روغن*کاری کن (البته بهتر است این کار را یک بزرگ*تر انجام دهد). • ترمز*ها را کنترل کن و مطمئن شو که گیر نمی*کنند. • لاستیک*های دوچرخه*ات را چک کن و مطمئن شو که هوای کافی داخل آن*ها وجود دارد و فشار باد لاستیک*ها مناسب است. دیده شدن یعنی امنیت داشتن همیشه موقع دوچرخه*سواری لباس*های روشن بپوش، این کار به امنیت بیشتر تو کمک می*کند. چون وقتی که لباس روشن می**پوشی، آدم*هایی که در جاده و خیابان هستند به راحتی تو را می*بینند. وقتی هم که آن*ها تو را می*بینند، معنیش این است که مواظبند با دوچرخه*ات تصادف نکنند. بهترین موقع برای دوچرخه*سواری، در روشنایی روز است. پس تا جایی که ممکن است سعی کن بعد از غروب خورشید برای دوچرخه*سواری بیرون نروی. نکته مهم دیگر این است که مطمئن شوی چیزی – مثل بند کفش یا تسمه کوله*پشتی*ات- در زنجیر دوچرخه* گیر نکرده است. موقع دوچرخه سواری کفش ورزشی مناسب بپوش. دمپایی یا کفش پاشنه*دار برای رکاب زدن مناسب نیست، در ضمن حواست باشد که هیچ*وقت پابرهنه رکاب نزنی! دوچرخه*سواری با دستکش به تو در گرفتن فرمان دوچرخه کمک می*کند و همچنین باعث می*شود که مثل یک دوچرخه*سوار حرفه*ای به نظر برسی! اما موقع دوچرخه*سواری هدفون در گوشَت نگذار، زیرا صدای موسیقی باعث می*شود که حواست به صداهای اطراف نباشد. این*جوری اگر یک ماشین بوق بزند تا تو را متوجه حضورش کند، صدای بوقش را نخواهی شنید و این می*تواند خیلی خطرناک باشد. کجا دوچرخه*سواری کنم؟ در مورد این که کجاها می*توانی دوچرخه*سواری کنی، با پدر و مادرت مشورت کن و فقط در جاهایی که آن*ها اجازه می*دهند، دوچرخه*سواری کن. تو باید بدانی که چقدر می*توانی از خانه دور شوی و کجاها برای این تفریح مناسب*تر است. بچه*های کوچک*تر از ۱۰ سال باید حتماً در پیاده*رو دوچرخه*سواری کنند و اجازه رفتن به خیابان را ندارند. فرقی نمی*کند که کجا دوچرخه*سواری می*کنی، به هر حال باید حواست به ماشین*ها و کامیون*ها باشد. حتی اگر هم از پیاده*رو دور نشوی، باز هم ممکن است راننده یک ماشین بی*احتیاطی کرده و به سمت مسیر دوچرخه*سواری تو منحرف شود. اگر در حال دوچرخه*سواری در یک جاده شلوغ هستی، بهتر است فقط از کنار خیابان حرکت کنی و موقع رد شدن از خیابان، از دوچرخه*ات پیاده شوی. اگر در نزدیکی خانه*تان مسیر ویژه*ای برای دوچرخه*سواری وجود دارد، باعث خوش*شانسی است. چون از این مسیرها هیچ ماشینی رد نمی*شود و تو می*توانی با خیال راحت از دوچرخه*سواری*ات لذت ببری. اما موقع استفاده از این مسیرها مواظب باش که به بقیه دوچرخه*سوارها، عابران پیاده و کسانی که با اسکیت در حال رد شدن هستند هم راه بدهی. اگر قصد دوچرخه*سواری در یک مسیر طولانی را داری، یادت باشد که یک ظرف آب همراه خودت ببری. موقع دوچرخه*سواری همیشه چشمانت به جاده روبه*رویت باشد تا اگر مانعی پیش رویت بود، آن را ببینی و تصادف نکنی. بعضی از مانع*هایی که می*توانند باعث زمین خوردن تو شوند عبارتند از: • برگ*های خیس • چاله*های کوچک پر از آب • برآمدگی*های کوچک در سطح جاده و پیاده*رو • سنگ و سنگریزه • جدول کنار خیابان یا پیاده*رو • بچه*های کوچولویی که یک*دفعه سر راهت سبز می*شوند! قوانین راه برای دوچرخه*سواران اگر آن*قدر بزرگ شده*ای که پدر و مادرت اجازه دوچرخه*سواری در خیابان را به تو بدهند، پس باید قوانین جاده را یاد بگیری و آن*ها را به کار ببندی: • هیچ وقت موقع دوچرخه*سواری دستت را از فرمان دوچرخه رها نکن. • موقع بیرون آمدن از خانه یا وقتی که می*خواهی از کوچه وارد خیابان شوی، باید کاملاً توقف کرده و هر دو طرفت را با دقت نگاه کنی. • وقتی که ناگهان از بین اتومبیل*های پارک شده پیدایت می*شود، رانندگان نمی*توانند تو را به موقع دیده و از تصادف با دوچرخه*ات جلوگیری کنند. شاید این مهم*ترین قانون دوچرخه*سواری باشد: همیشه سعی کن دیده شوی. • وقتی که می*خواهی از عرض خیابان رد شوی، از دوچرخه*ات پیاده شو و با توجه به علائم و چراغ*های راهنمایی از خیابان عبور کن. • همیشه از سمت راست خیابان حرکت کن. این*جوری هم*جهت با حرکت ماشین*ها و بقیه وسایل نقلیه خواهی بود. یادت باشد که در خیابان هیچ*وقت در خلاف جهت ماشین*ها حرکت نکنی. • هر کجا که امکانش بود، از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری استفاده کن. • سعی کن موقع دوچرخه*سواری، خیلی به ماشین*های پارک شده نزدیک نشوی. درب این ماشین*ها ممکن است ناگهان باز شود. • جلوی تابلوی توقف، باید ایستاد. نباید فکر کنی که این علامت*ها فقط برای ماشین*ها هستند. تو هم به عنوان یک دوچرخه*سوار حرفه*ای باید از تمام قوانین مربوط به رانندگی ماشین*ها پیروی کنی. و نکته آخر اینکه موقعی که می*خواهی از پشت سر بقیه دوچرخه*سوارها یا آدم*های دیگر رد شوی، از سمت چپشان عبور کن نه از راست (جمله معروف “سبقت از راست ممنوع” را به خاطر داشته باش).
 
بالا پایین