*JujU*
کاربر انجمن
- تاریخ ثبتنام
- Nov 6, 2013
- ارسالیها
- 2,786
- پسندها
- 394
- امتیازها
- 83
- محل سکونت
- تهران
- تخصص
- فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
- دل نوشته
- هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..
اعتبار :
دوچرخه*سواری تفریح خیلی لذت*بخشی است، اما تصادف هم ممکن است اتفاق بیفتد. سالانه کودکان زیادی به خاطر آسیب*هایی که در تصادف دوچرخه*سواری می*بینند، به اورژانس*ها مراجعه می*کنند و خیلی از آن*ها هم مجبور می*شوند چند روزی را در بیمارستان بمانند...
بعضی از این آسیب*ها – مخصوصاً آسیب*هایی که به سر وارد می*شوند- به قدری جدی هستند که ممکن است کودک بیچاره از دنیا برود. آسیب به سر می*تواند به معنای آسیب به مغز تو باشد و برای همین هم خیلی خیلی مهم است که موقع دوچرخه*سواری حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنی. البته پوشیدن کلاه ایمنی به آن معنی نیست که تو می*توانی بی*احتیاط و بی*پروا دوچرخه*سواری کنی. کار کلاه ایمنی این است که از سر، صورت و مغز تو محافظت کند تا اگر خدای نکرده زمین خوردی، آسیب جدی نبینی. اما بقیه احتیاط*ها که خیلی هم مهم هستند، بر عهده خودت است. پس یادت باشد که همیشه موقع دوچرخه*سواری کلاه ایمنی*ات را بر سر بگذاری، حتی اگر برای مدت خیلی کوتاهی می*خواهی سوار دوچرخه*ات شوی. کلاه ایمنی باید کاملاً اندازه سرت باشد، نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک. هیچ*وقت زیر کلاهِ ایمنی، کلاهِ دیگری نپوش. اگر فکر می*کنی کلاه ایمنی اندازه سرت نیست، از یک بزرگ*تر خواهش کن که آن را برایت تنظیم کند یا اگر اندازه کلاهت تنظیم نشد، آن را با یک کلاه دیگر که مناسب تو است عوض کند. وقتی که مناسب*ترین کلاه را انتخاب کردی، باید یاد بگیری که آن را درست بپوشی. کلاه ایمنی باید کاملاً سر و پیشانی تو را بپوشاند. نباید آن را عقب بدهی تا پیشانی*ات معلوم شود. بند کلاه باید همیشه بسته باشد. اگر بند آن را نبندی و یا خیلی شل ببندی، ممکن است درست موقعی که بیشترین نیاز را به آن داری از سرت بیفتد. بند کلاه ایمنی*ات باید به اندازه*ای محکم باشد که نتوانی کلاه را روی سرت بچرخانی. البته آن*قدر هم نباید محکم باشد که سرت درد بگیرد! از کلاه ایمنی*ات مراقبت کن و آن را این*طرف و آن*طرف نینداز. این کار ممکن است باعث صدمه به کلاه شود و وقتی که تو به آن نیاز داری نتواند به خوبی از سر و مغز تو محافظت کند. یادت باشد که اگر کلاهت آسیب جدی دید، دیگر از آن استفاده نکنی و یک کلاه نو بخری. کلاه شکسته به هیچ دردی نمی*خورد! کلاه ایمنی را بر سر گذاشتم، دیگر چه؟ دوچرخه*ای که سوار می*شوی باید اندازه*ای مناسب قد و هیکلت داشته باشد، نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ. اندازه متناسب دوچرخه به امنیت بیشتر تو موقع دوچرخه*سواری کمک می*کند. وقتی روی زین دوچرخه نشسته*ای، باید هر دو پایت روی زمین قرار بگیرد. حالا وقتش است که به کمک مادر یا پدرت موارد زیر را چک کنی:
• ارتفاع صندلی، فرمان و چرخ*های دوچرخه باید تنظیم شده و محکم باشند. • زنجیر چرخ را چک کرده و روغن*کاری کن (البته بهتر است این کار را یک بزرگ*تر انجام دهد). • ترمز*ها را کنترل کن و مطمئن شو که گیر نمی*کنند. • لاستیک*های دوچرخه*ات را چک کن و مطمئن شو که هوای کافی داخل آن*ها وجود دارد و فشار باد لاستیک*ها مناسب است. دیده شدن یعنی امنیت داشتن همیشه موقع دوچرخه*سواری لباس*های روشن بپوش، این کار به امنیت بیشتر تو کمک می*کند. چون وقتی که لباس روشن می**پوشی، آدم*هایی که در جاده و خیابان هستند به راحتی تو را می*بینند. وقتی هم که آن*ها تو را می*بینند، معنیش این است که مواظبند با دوچرخه*ات تصادف نکنند. بهترین موقع برای دوچرخه*سواری، در روشنایی روز است. پس تا جایی که ممکن است سعی کن بعد از غروب خورشید برای دوچرخه*سواری بیرون نروی. نکته مهم دیگر این است که مطمئن شوی چیزی – مثل بند کفش یا تسمه کوله*پشتی*ات- در زنجیر دوچرخه* گیر نکرده است. موقع دوچرخه سواری کفش ورزشی مناسب بپوش. دمپایی یا کفش پاشنه*دار برای رکاب زدن مناسب نیست، در ضمن حواست باشد که هیچ*وقت پابرهنه رکاب نزنی! دوچرخه*سواری با دستکش به تو در گرفتن فرمان دوچرخه کمک می*کند و همچنین باعث می*شود که مثل یک دوچرخه*سوار حرفه*ای به نظر برسی! اما موقع دوچرخه*سواری هدفون در گوشَت نگذار، زیرا صدای موسیقی باعث می*شود که حواست به صداهای اطراف نباشد. این*جوری اگر یک ماشین بوق بزند تا تو را متوجه حضورش کند، صدای بوقش را نخواهی شنید و این می*تواند خیلی خطرناک باشد. کجا دوچرخه*سواری کنم؟ در مورد این که کجاها می*توانی دوچرخه*سواری کنی، با پدر و مادرت مشورت کن و فقط در جاهایی که آن*ها اجازه می*دهند، دوچرخه*سواری کن. تو باید بدانی که چقدر می*توانی از خانه دور شوی و کجاها برای این تفریح مناسب*تر است. بچه*های کوچک*تر از ۱۰ سال باید حتماً در پیاده*رو دوچرخه*سواری کنند و اجازه رفتن به خیابان را ندارند. فرقی نمی*کند که کجا دوچرخه*سواری می*کنی، به هر حال باید حواست به ماشین*ها و کامیون*ها باشد. حتی اگر هم از پیاده*رو دور نشوی، باز هم ممکن است راننده یک ماشین بی*احتیاطی کرده و به سمت مسیر دوچرخه*سواری تو منحرف شود. اگر در حال دوچرخه*سواری در یک جاده شلوغ هستی، بهتر است فقط از کنار خیابان حرکت کنی و موقع رد شدن از خیابان، از دوچرخه*ات پیاده شوی. اگر در نزدیکی خانه*تان مسیر ویژه*ای برای دوچرخه*سواری وجود دارد، باعث خوش*شانسی است. چون از این مسیرها هیچ ماشینی رد نمی*شود و تو می*توانی با خیال راحت از دوچرخه*سواری*ات لذت ببری. اما موقع استفاده از این مسیرها مواظب باش که به بقیه دوچرخه*سوارها، عابران پیاده و کسانی که با اسکیت در حال رد شدن هستند هم راه بدهی. اگر قصد دوچرخه*سواری در یک مسیر طولانی را داری، یادت باشد که یک ظرف آب همراه خودت ببری. موقع دوچرخه*سواری همیشه چشمانت به جاده روبه*رویت باشد تا اگر مانعی پیش رویت بود، آن را ببینی و تصادف نکنی. بعضی از مانع*هایی که می*توانند باعث زمین خوردن تو شوند عبارتند از: • برگ*های خیس • چاله*های کوچک پر از آب • برآمدگی*های کوچک در سطح جاده و پیاده*رو • سنگ و سنگریزه • جدول کنار خیابان یا پیاده*رو • بچه*های کوچولویی که یک*دفعه سر راهت سبز می*شوند! قوانین راه برای دوچرخه*سواران اگر آن*قدر بزرگ شده*ای که پدر و مادرت اجازه دوچرخه*سواری در خیابان را به تو بدهند، پس باید قوانین جاده را یاد بگیری و آن*ها را به کار ببندی: • هیچ وقت موقع دوچرخه*سواری دستت را از فرمان دوچرخه رها نکن. • موقع بیرون آمدن از خانه یا وقتی که می*خواهی از کوچه وارد خیابان شوی، باید کاملاً توقف کرده و هر دو طرفت را با دقت نگاه کنی. • وقتی که ناگهان از بین اتومبیل*های پارک شده پیدایت می*شود، رانندگان نمی*توانند تو را به موقع دیده و از تصادف با دوچرخه*ات جلوگیری کنند. شاید این مهم*ترین قانون دوچرخه*سواری باشد: همیشه سعی کن دیده شوی. • وقتی که می*خواهی از عرض خیابان رد شوی، از دوچرخه*ات پیاده شو و با توجه به علائم و چراغ*های راهنمایی از خیابان عبور کن. • همیشه از سمت راست خیابان حرکت کن. این*جوری هم*جهت با حرکت ماشین*ها و بقیه وسایل نقلیه خواهی بود. یادت باشد که در خیابان هیچ*وقت در خلاف جهت ماشین*ها حرکت نکنی. • هر کجا که امکانش بود، از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری استفاده کن. • سعی کن موقع دوچرخه*سواری، خیلی به ماشین*های پارک شده نزدیک نشوی. درب این ماشین*ها ممکن است ناگهان باز شود. • جلوی تابلوی توقف، باید ایستاد. نباید فکر کنی که این علامت*ها فقط برای ماشین*ها هستند. تو هم به عنوان یک دوچرخه*سوار حرفه*ای باید از تمام قوانین مربوط به رانندگی ماشین*ها پیروی کنی. و نکته آخر اینکه موقعی که می*خواهی از پشت سر بقیه دوچرخه*سوارها یا آدم*های دیگر رد شوی، از سمت چپشان عبور کن نه از راست (جمله معروف “سبقت از راست ممنوع” را به خاطر داشته باش).