*مینا*
مــدیـر بـازنشـسـتـه
- تاریخ ثبتنام
- Sep 12, 2013
- ارسالیها
- 3,063
- پسندها
- 366
- امتیازها
- 83
- محل سکونت
- زیر اسمون خدا
- تخصص
- ترانه سرا
- دل نوشته
- هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
- بهترین اخلاقم
- بخشیدن
اعتبار :
اِسلیمی* نقش تزیینی به شکل گیاه با ساقه*های مارپیچی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست.
اسلیمی گونه*ای از نقش و نگار است شامل خطهای پیچیده و منحنی*ها و قوسهای دورانی مختلف که در تزئینات و کتیبه*ها و بعضی دیگر از کارهای نقاشی ترسیم میکنند. اسلیمی گاهی به صورت نقش اصلی و زمانی همراه با دیگر طرحها، در معماری٬ کتاب*آرایی و هنرهای صناعی به*کار رفته*است.
عبارت اسلیمی منسوب به اِسْلیم، شکل دیگری از واژهٔ اسلام است و به این جهت گاهی آن را اسلامی نیز خوانده*اند. اسلیمی یکی از هفت نقش اصلی در نگارگری سنتی ایران است. اسلیمی نمودار تجریدی «درخت زندگی» و یا صورت عام درخت به ویژه درخت تاک است که با گردش*ها و پیچش*های پی در پی و هماهنگ شاخه*های آراسته به برگها و نیم برگ*ها و گره*های آن از پایه*ای که بند اسلیمی خوانده می*شود، می*روید و با نظمی خاص و شکلی چشم*نواز که میان اجزاء آن وجود دارد، طرحی ویژه از درخت را ارائه می*دهد. تمام منحنی*های اسلیمی جهتی به درون و جهتی به بیرون دارند که جزء ذات اسلیمی است که این گرایش به بی*نهایت دارد و نشانی از جاودانگی در اسلیمی به شمار میرود. اسلیمی طرحی است متشکل از قوسهای دورانی زیبا که با چنگ*ها، ماهیچه*ها، سرچنگ*ها، گره*ها و انشعابهای مناسب کامل می*شود و زیبایی و شکوه خاصی را دربر می*گیرد.
برخی از پژوهشگران، ریشهٔ این طرح را برگرفته از نقش «درخت زندگی» که در هنر ایران سابقهٔ کهن دارد، می*پندارند. اما در هر حال اسلیمی نامی جدید است برای طرحی کهن که با شیوه*های گوناگون و تنوع بسیار از روزگار باستان تاکنون کاربردی گسترده در هنرهای تزیینی ایران بویژه نگارگری ایرانی دارد.
باستان*شناسان و پژوهشگران غربی به هنگام بررسی هنر اسلامی، چون با نقش اسلیمی نخستین بار در سرزمینهای غربی اسلامی چون فلسطین روبه*رو شدند، این نقوش را عربی پنداشته، آن را «اربسک = عربانه» خواندند. در حالی که پس از مدتی دریافتند که این طرح*ها هیچ گونه ارتباطی با عرب نداشته، و سرچشمه گرفته از هنر دیگر ملل و از همه بیشتر متأثر از هنر ساسانی، هلنی و بیزانس است اما به هر حال، اسلیمی نقوشی است که در دوره اسلامی به کمال رسیده*است. طرحی که امروز به نام اسلیمی در هنر ایران شناخته می*شود، طرحی تجریدی و انتزاعی (دور از طبیعت*) و تکامل یافته از نقش مایه*هایی است که در چند هزار سال کاربرد، دگرگونیهای بسیار به خود دیده، تا به صورت کنونی درآمده*است.