Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اشننایی با سیستم عامل مکینتاش - Mac

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مکینتاش
Konu Başlığı اشننایی با سیستم عامل مکینتاش - Mac
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1][/h]
آشنایی با سیستم عامل مکینتاش - Mac​
تاریخچه اپل به دهه 70 میلادی برمی*گردد، زمانی که کار خود را به عنوان یکی از پیشگامان ساخت کامپیوترهای شخصی آغاز کرد و سپس توانست با نوآوری*های خود در زمینه آسان*تر کردن کار با کامپیوتر، بخش عمده بازار کامپیوترهای شخصی را تصاحب کند.

برخلاف باور عمومی که اولین سیستم عامل (محیط کار کامپیوتر) دارای محیط کار گرافیکی را مایکروسافت ویندوز می*دانند، این شرکت اپل بود که با ارائه اولین سیستم عامل گرافیکی مکینتاش در سال 1984 راه استفاده از ماوس را در کامپیوترهای شخصی باز کرد زیرا در آن زمان، سیستم عامل های موجود به صورت خط فرمان(command line شبیه محیطی که در سیستم عامل های DOS دیده*اید) ارائه می شد، در نتیجه دیگر چیزی به نام ماوس استفاده ای نداشت.
به غیر از ارائه یک محیط گرافیکی جذاب و پویا، می توان راز موفقیت اپل را در ارائه سیستم عامل و سخت افزار به همراه یکدیگر دانست.

برای مثال شرکت مایکروسافت فقط تولید کننده سیستم عامل ویندوز است، در حالی*که سخت افزار کامپیوتر توسط شرکت*های کاملا مجزا و مستقل تهیه و عرضه می*شود. ولی در مورد اپل سخت افزار و سیستم عامل هر دو توسط شرکت اپل طراحی می*شود. این هماهنگی و یکپارچگی در توسعه و عرضه سخت افزار و سیستم عامل باعث می*شود که کاربران اپل بسیار کمتر از کاربران ویندوز با مشکلات دست به گریبان شوند.
در سالهای گذشته شرکت اپل با استفاده از طراحی مدرن ظاهر محصولات خود را به گونه ای تزئین کرده که جوان پسند و مد روز جلوه کند. از جمله استفاده از رنگ سفید و شفاف در محصولات و استفاده از نامهای معروف دنیای الکترونیک در ساختن بلندگو و وسایل جانبی.

کامپیوترهای iMac به گونه*ای طراحی شده که تمامی اجزای کامپیوتر داخل مانیتور آن جا گرفته است در این محصول که یکی از زیباترین کامپیوترهای امروزی است، مادربرد، هارد دیسک و دیگر اجزای سخت افزاری که معمولا در بدنه(case) جداگانه کامپیوتر قرار می*گیرند، با*مهارت و ظرافت در کنار هم پشت مانیتور قرار گرفته*اند در این طراحی جدید دیگر بدنه*ای وجود ندارد و همه چیز در یک مانیتور و کیبورد و ماوس که آنها نیز بی سیم هستند خلاصه شده است. تنها کابل موجود، کابل برق است که از پشت کامپیوتر به پریز برق وصل می*شود . به*این ترتیب کاربر از شر درگیری با رشته*های سیم و کابل رها می*شود. همچنین این کامپیوتر فضای بسیار کوچکی از میز کار را اشغال می*کند.
ولی با وجود همه این قابلیت*ها و هدف اولیه شرکت اپل که گسترش عمومی استفاده از کامپیوترهای اپل بوده، این شرکت کمتر از 3 درصد بازار کامپیوترهای شخصی جهان را در اختیار دارد، که این موضوع ریشه در گران بودن، نبود تنوع نرم افزار و انحصار حق تولید سخت افزار توسط این شرکت دارد.

کمبودها و نقایص:
حالت تک پردازشی (البته در نسخه*های اولیه این سیستم عامل) یا چند پردازشی اشتراکی (در نسخه*های بعدی)، امکان مدیریت حافظه با مقدار محدود، عدم استفاده از حافظه حفاظت شده، و احتمال تداخل با نسخه*های جدیدتر سیستم*های عامل دیگری که قابلیت*های جدیدی (نظیر استفاده از شبکه) را فراهم می*کنند، از جمله کاستی*های این سیستم عامل به حساب می*آیند. نخستین سیستم فایل استفاده شده در Mac OS سیستم فایل مکینتاش((* (Macintosh File System (MFSبود که تنها امکان استفاده از یک سطح فولدر را فراهم می*کرد. این سیستم فایل در نسخه*های بعدی، با سیستم فایل (Hierarchical File System (HFS سیستم فایل سلسله مراتبی) که دارای ساختار درختی مدیریت فایل بود، جایگزین شد. در رابطه با سیستم فایل سیستم عامل مکینتاش باید به نکته مهمی اشاره کرد که آن را از سیستم*های فایل دیگر سیستم عامل*ها متمایز می*کند. اکثر سیستم*های فایل که توسط DOS ، Unix یا دیگر سیستم عامل*ها استفاده می*شوند، به سادگی فایل را بصورت یک سری از بایت*های پیوسته در نظر می*گیرند به*طوری*که هر فایل نیاز به برنامه*ای دارد که تشخیص دهد آن فایل حاوی چه اطلاعاتی است.

برخلاف این قاعده، MFS و HFS فایل را بصورت دو بخش مجزا (بخش داده و بخش منابع) در نظر می*گیرند. بخش «داده» (Data) حاوی اطلاعات مشابه با سیستم عامل*های دیگر است (مثلا بخش داده می*تواند حاوی متن یک سند یا اطلاعات یک فایل تصویری باشد). بخش «منابع»(Resource) شامل دیگر اطلاعات ساختاری مربوط به فایل (مانند تعاریف منوها، گرافیک، صدا، یا کدهای اجرایی) است. یک فایل ممکن است تنها شامل بخش منابع باشد (در حالی که بخش داده آن خالی است)، یا تنها شامل بخش داده باشد (در حالی که بخش منابع آن خالی است) و یا شامل هر دو بخش داده و منابع باشد. یک فایل متنی می*تواند متن را در بخش داده فایل و اطلاعات مربوط به نوع فرمت و قالب بندی متن را در بخش منابع فایل ذخیره کند. این کار به این منظور انجام می*شود که مثلا اگر برنامه*ای با فرمت قالب بندی متن آشنا نبود، حداقل قادر به خواندن خود متن باشد.

از طرف دیگر، این تقسیم بندی باعث ناهماهنگی و عدم سازگاری با دیگر سیستم*های عامل می*شود؛ با کپی کردن یک فایل از سیستم فایل Mac به سیستم فایلی غیر از Mac بخش منابع فایل از دست می*رود. در Mac OS X از ساختار مدیریت حافظه و چند پردازشی کنترل شده مشابه سیستم عامل Unix استفاده شده*است. این سیستم عامل بر مبنای هسته (Mach (Mach kernel یک هسته کوچک سیستم عامل که در دانشگاه Carnegie Mellon در ایالت پنسیلوانیای آمریکا طی یک پروژه تحقیقاتی درباره محاسبات موازی و توزیع شده ایجاد شده*است و نسخه BSD سیستم عامل Unix یک سیستم عامل شیءگرا که توسط Steve Jobs در شرکت NeXT ایجاد و توسعه داده شده*است.

سیستم مدیریت حافظه جدید اجازه اجرای برنامه*های بیشتری را به*طور همزمان می*دهد و از بسته شدن برنامه*های دیگر در حال اجرا به علت crash کردن یک برنامه جلوگیری می*کند. همچنین این سیستم عامل دومین سیستم عامل مکینتاش است که در آن خط فرمان نیز گنجانده شده*است، هرچند که برای استفاده از این خط فرمان می*بایست Terminal Emulator توسط کاربر اجرا شود سیستم عامل Mac OS دارای خط فرمان نبود و نخستین سیستم عامل مکینتاش که دارای خط فرمان بود، سیستم عامل A/UX است که توسعه آن متوقف شده*است.مشکلات مختلفی باعث شده*است که Mac OS X نسبت به Mac OS کمتر کاربرپسند باشد و کار با آن مشکل تر باشد. از جمله این عوامل نیاز به سخت افزار قوی تر برای اجرای سیستم عامل، عدم ارائه برخی قابلیت*های سیستم عامل که در نسخه*های قبلی وجود داشت، و برخی ناسازگاری*های جدی با نسخه قبلی (زیرا درایورهای نوشته شده برای Mac OS سازگار با Mac OS X نیستند) است.

مزیت*ها یا معایب Mac نسبت به ویندوز:
برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا به مقایسه آخرین نسخه از این سیستم عامل ها از دید یک کاربر حرفه*ای Mac می*پردازیم.
برخلاف ویندوز، مک سیستم عاملی است که دائما با پیغام*ها و هشدارهای گوناگون آزارتان نمی*دهد. در مک فرض بر این است که هر چیزی به*طور درست پیش می*رود پس نیازی نیست که این امر دائما اعلام شود. بگذارید مثالی بزنم:فرض کنید یک ماوس USB به سیستم*تان وصل کرده اید. در مک هرگز پیغامی نمی*بینید مبنی بر *این* که "ماوس شما با موفقیت نصب شده و آماده استفاده است! بلکه فرض بر این است که چون شما دارید همین الان از ماوس استفاده می*کنید پس می*دانید ماوس*تان وصل شده و آماده است. یک هارد USB یا FireWire به سیستم*تان وصل کنید و همه آنچه می بینید یک درایو اضافه شده است. به*طور معمول در Mac OS X تنها زمانی با پیغام مواجه می شوید که چیزی درست پیش نرفته باشد.

اما ویندوز...
ویندوز واقعا اصرار دارد همیشه به شما بگوید در حال انجام چه کاری است. وسیله ای به سیستم وصل کنید. به شما می گوید وسیله وصل شده. چیزی از سیستم حذف کنید پیغام می دهد وسیله حذف شده! و اگر خدای نکرده سیستم* تان عضوی از یک شبکه باشد و شبکه مشکل پیدا کند با ده ها پیغام پشت سر هم مواجه خواهید شد.
شما ممکن است ساعت*ها و حتی روزها با یک Mac کار کنید اما به ندرت با خود سیستم عامل طرف شوید اما در مورد ویندوز اوضاع متفاوت است.
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

همه ما کم و بیش نام اپل و سیستم*عامل مرموز آن، مکینتاش را شنیده*ایم. عموما جز تحسین سیستم عامل مکینتاش و این*که سیستم مخصوص طراحان گرافیک و انیمیشن است، چیزهای زیادی به*گوشمان نخورده است. مروری بر این سیستم عامل مبتنی بر یونیکس می*تواند ما را بیشتر با آن آشنا کند.
نخستین نسخه Mac OSX* (که مک* او* اس* تن تلفظ می*شود)، در سال 1999 در دو نسخه سرور و دسکتاپ منتشر شد. از سال 2001 تا امسال، 5 نسخه دیگر از این سیستم عامل عرضه شده است که نام*گذاری آن*ها بر مبنای گربه*سانان است و آخرین آن،*لئوپارد نام دارد و اکتبر 2007 عرضه شد. همچنین، یک نسخه فرعی از این سیستم عامل، برای ابزارهای اپل عرضه شده است که از میان آن*ها می*توان به، سیستم*عامل آی* فون برای گوشی آی* فون، آی* پادتاچ و نگارشی بی*نام برای تلویزیون اپل اشاره کرد.

تاریخچه:
1– توسعه خارج از اپل:
پس از این*که اپل استیو جابز را در سال 1985 از مدیریت کنار گذاشت، او شرکت را ترک کرد و با سرمایه شخصی و وام، اقدام به تولید پدیده بزرگ بعدی کرد و حاصل، *NeXT* بود.
این ایستگاه کاری که از کامپیوترهای زمان خود، بسیار جلوتر بود، به*دلیل بالا بودن هزینه*های پیاده*سازی، در سال 1993 در بخش سخت*افزار به کار خود پایان داد، اما نرم*افزار آن، یعنی سیستم*عامل شیی*گرای *NeXTSTEP* افسانه*ای پایاتر داشت.
این سیستم عامل که بر مبنای هسته ماخ *(Mach)* و *BSD* طراحی شده است، بر مبنای زبان شیی*گرای *C* پیاده شده است. نکست*استپ، در آغاز نسبت به ارائه خدمات مشاوره*ای و فروش سرویس*های آنلاین پرداخت اما هیچ*گاه به موفقیتی تجاری نرسید. این هسته بعد از یک دوره تکاملی به *OPENSTEP* تغییر نام داد. اوپن*استپ دیگر از اشیای سرویسی خود جدا شده بود و می*شد به*سادگی روی ماشین*های مختلف پیاده کرد و برای مدت کوتاهی، سان*مایکروسیستمز آن را به*خدمت گرفت. هر چند که اپل، آی*بی*ام، مایکروسافت و حتی سان نیز در این فاصله اعلام کردند که سیستم*های عامل شیی*گرای خود را توسعه و عرضه خواهند کرد. و بالاخره در سال 1996، اپل با قیمت 427 میلیون دلار اوپن*استپ را خرید و به*عنوان پایه سیستم*عامل *Mac OSX* قرار داد. * *

2– توسعه داخلی:
در همین فاصله، اپل به مشکلاتی تجاری برخورد کرد و سیستم عامل قدیمی مک*او*اس دیگر به محدودیت*های خود نزدیک می*شد. از سال 1994 تلاش*های زیادی برای جایگزینی مک*او*اس صورت گرفت اما همه آن*ها ناامیدانه به شکست منجر شدند تا این*که در سال 1996 پروژه به*طور کامل متوقف شد. * *
پس از خرید اوپن*استپ توسط اپل، استیو جابز به*عنوان مشاور با این شرکت همکاری کرد و سیستم عامل بعدی این شرکت با اسم رمز «راپسودی» برای عرضه در اواخر سال 1998 آغاز به*کار کرد.
اپل با اعلام این موضوع که توسعه*دهندگان می*توانند با استفاده از کتابخانه*های این سیستم عامل، نرم*افزارهای خود را گسترش دهند، به*دنبال کسب مقبولیت عام بود. اما، ادوبی *(Adobe)* به*عنوان یکی از توسعه*دهندگان مخالفت خود را با این کار اعلام کرد. دلیل این موضوع هم به خود اپل بر می*گشت، چرا که با شکست عرضه مک*او*اس بعدی، این شرکت در میان محافل عمومی بدقول شده بود.

3– تغییر جهت، تحت سرپرستی جابز:
این از دست دادن اعتبار، باعث از دست رفتن اعتماد هیات مدیره به جیل*آملیو *(Gil Amelio)* مدیر وقت اپل شد.
هیات مدیره درخواست استعفای او را دادند و به جابز با چک سفید امضایی بازگشت و هدایت مجدد اپل را درخواست کردند. طی دو سال آتی، تمام تلاش*های اپل مبتنی بر این بود که واسط*های زبان برنامه*نویسی خود را به کتابخانه*یونیکسی کربن منتقل کند. بدین ترتیب، تمامی نرم*افزارهای قدیمی این سیستم عامل، با *Mac OSX* هم سازگار می*شدند. * *
در همین فاصله، لایه*های پایینی سیستم عامل (هسته ماخ و لایه*های بالای آن) دوباره بررسی شدند و تحت مجوز منبع*باز منتشر شدند. این هسته*با عنوان داروین *(Darwin)* مطرح است. هسته داروین سیستم عاملی پایا و انعطاف*پذیر را عرضه می*کند که بسیاری از پیاده*سازی*های یونیکسی بر مبنای آن است. مک او*اس*تن نسخه سرور که با رابط کاربری تغییر یافته مک*او*اس عرضه می*شد، از قالب جدیدی به نام آکوا استفاده می*کرد. آکوا تغییر عمده*ای نسبت به مک*او*اس داشت و با قابلیت*هایی همچون آنتی*آلیاز کردن متون و گرافیک*ها، سایه*زنی، براق کردن و شفافیت و انیمیشن به عوامل رابط گرافیکی، کاملا چشمگیر بود. *با این وجود توسعه آکوا که بر مبنای موتور نمایشی اوپن*استپ بود متوقت شد و توسعه موتوری که با مجوز رایگان عرضه می*شود، به نام کوارتز شروع شد. * *

تطبیق:
1– نرم*افزار:
مک*او*اس و *Mac OSX* قابلیت تطبیق مستقیم ندارند، به*این علت که توابع برنامه*نویسی اوپن*استپ با همکاری شرکت سان نوشته شده است و تطابقی با مک*او*اس ندارد. بدین جهت، طی توسعه نخستین نسخه *Mac OSX*، امولاتوری برای این موضوع ایجاد شد. * **Mac OSX* پشتیبانی نیرومندی از جاوا دارد، به عبارت دیگر، نرم*افزارهایی که در زمان جاوا نوشته می*شوند، تا حد امکان با سیستم اخت خواهند بود و با حفظ این امتیاز، قابلیت چند پلت*فرمی را هم خواهند داشت. * *

2– سخت*افزار:
در ابتدای عرضه *Mac OSX*، بستر سخت*افزاری استاندارد برای این سیستم عامل، بر مبنای پردازنده*های *PowerPC* نسل*های *G*3، *G4* و *G5* بود. نسخه*های بعدی مک از سخت*افزارهای قدیمی*تر پشتیبانی نمی*کردند.
به*عنوان مثال، پانتر از *G3* پشتیبانی نمی*کرد و تایگر پشتیبانی *G4* را متوقف کرد. با عرضه لئوپارد در سال 2007، اپل پشتیبانی از پردازنده*های * G3* و *G4* را به*طور کامل متوقف کرد.

انتقال به اینتل:
در سال 2002، شایعه*ای مطرح شد که اپل مایل است سیستم عامل خود را بر پردازنده*های اینتل عرضه کند. در سال 2005، و با قوت گرفتن این شایعه، استیو جابز اعلام کرد که طی دو سال آینده به* طور کامل به روی بستر اینتل خواهد رفت. اپل پیش از این، سیستم عامل خود را تنها یک بار از پردازنده*های موتورولای 68000 به پردازنده*های *PowerPC* منتقل کرده بود.
 
بالا پایین