Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استفتائات
Konu Başlığı پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بورس[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: عده اى هستند كه بورس شغل آنها مى باشد . آنها به مطالعه وضعيت شركتها به اين نتيجه مى رسند كه ارزش سهام شركتى بالا خواهد رفت و لذا اقدام به خريد سهام آن شركت مى كنند و بعد از گران شدن سهام آن شركت با فروش سهام سود مى كنند . با توجه به نوسانات بازار گاهى سودهاى كلانى مى كنند البته گاهى نيز ضررهاى كلانى مى كنند . اگر ما سرمايه مان را دراختيار اين اشخاص قرار دهيم پولى كه از اين راه به دست مى ايد چه حكمى دارد ?

پاسخ: اشكال ندارد مگر اينكه سهام شركتهاى معامله با محرمات يا بانكهاى ربوى باشد .




۲ پرسش: به طور كلى شركت در معاملات بورس چه حكمى دارد ؟ پاسخ: فى حد ذاته اشكال ندارد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بن كتاب[/h]
پرسش: آيا خريدن بن كتاب به قيمت كمتر صحيح است ؟ پاسخ: اگر مخالف شرط در ضمن عقد هبه نباشد صاحب بن نبايد بفروشد ولى اگر فروخت معامله صحيح است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بانک[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: حسابهای سپرده کوتاه مدت وبلند مدت بانکها که ماهيانه درصدی مشخص واز قبل تعيين شدن به سپرده گذار می دهند چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر براساس معامله ای باشد وآن معامله بر حسب موازين فقهی صحيح باشد – مضاربه يا جعاله واحتمال به آن در حق بانکها داده شود سپرده گذاری مذکور صحيح است وتصرف در کل ارباح حاصله مجاز است.



۲ پرسش: حسابهای کوتاه مدت ودرازمدت که سود علی الحساب پرداخت ومدعی هستند در قالب يکی از عقود اسلامی عمليات بانکی انجام می شود چه صورتی دارد؟ پاسخ: می توانيد با بانک معامله کنيد که در صورتی که معاملات بانک به حسب موازين فقهی صحيح باشد – مضاربه يا جعاله – واحتمال عمل به آن معاملات در حق بانکها داده می شود اشکال ندارد وتصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعی که با اموال دولتی صورت می گيرد.



۳ پرسش: اشتغال در بانک (در کشور مثل پاکستان که بانکها ربوی می باشند) چيست؟ پاسخ: اگر در ارتباط با قرض ربوی نباشد اشکال ندارد.



۴ پرسش: حكم وام گرفتن از بانكها چيست ؟



پاسخ: اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.



۵ پرسش: وام بانكى كه بايستى با بهره پرداخت شود چه حكمى دارد ؟ پاسخ: گرفتن وام با بهره حرام است و فرقى بين وام بانكى و غير بانكى نيست، بله در خصوص بانک هاي حکومتي يا مشترک، اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.





۶ پرسش: لطفاً در مورد وام هاى مسكن و مسأله سود آنها نظرتان را بفرمائيد ؟



پاسخ: اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.



۷ پرسش: اگر انسان به قصد و نيت گرفتن سود از بابت پولى كه در بانك ميگذارد و با توجه به اينكه همه شرايط را هم خود بانك تعيين مى كند و از همان اول نرخ سود و مدت را تعيين مى كند اما انسان با رضايت اين كار را انجام دهد و شرايط را قبول كند آيا جايز است از اين سود استفاده كند يا حكم ربا دارد؟ پاسخ: اگر بانك دولتى يا مشترك بين مردم و دولت باشد، در صورتي که پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد واحتمال عمل به آن در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد.



۸ پرسش: در مورد خورد کردن چک به طور کامل توضيح بفرماييد که در چه صورتي جايز و در چه صورتي جايز نيست ؟ پاسخ: اگر چک در مقابل يک بدهکاري واقع مي شود اشکال ندارد در غير اين صورت جايز نيست .



۹ پرسش: 1ـ حکم گرفتن وام از بانکهاي خصوصي چيست؟



2ـ سپرده گذاري در بانک مسکن به صورتي که ماهيانه مبلغي سود به صورت علي الحساب پرداخت شود و در انتهاي سال مبلغي ديگر که مقدار آن مشخص نشده باشد چه حکمي دارد ؟ پاسخ: 1ـ بدون شرط زيادي اشکال ندارد.


2ـ اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.



۱۰ پرسش: آيا با توجه به بهره هاي بسيار بالا بانکها براي ساختن منزل مسکوني آيا خودروهايي که شرکت هاي خودرو سازي بصورت نقدي – اقصاطي ميدهند و بهره 24 درصدي هم ميگيرند ما مجاز به خريدن هستيم يا خير در مجموع ميتوانيم از سيستم بانکي کشور که بهره هاي بالايي از مردم ميگيرند استفاده کنيم يا خير و اگر حکم ربا دارد بفرماييد؟



پاسخ: اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.

[h=1][/h]

۱۱ پرسش: آيا پولي راکه در بانک مي گذارندو ماهيانه مقداري پول به عنوان پول سود در يافت مي کند حلال است ؟ پاسخ: در صورتي که پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد واحتمال عمل به آن در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد.

۱۲ پرسش: آيا از پولي که به حساب سپرده کوتاه مدت گذاشته مي شود و سود به آن تعلق مي گيرد ؟ ميتواند به زيارت خانه خدا رفت ؟



پاسخ: در صورتي که پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد واحتمال عمل به آن در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد.

۱۳ پرسش: آيا سودبانکي در صورتي که شخص به قصد سود براي پول در بانک بگذارد يا به اين قصد نباشد در هر دو صورت حکمش چيست ؟ پاسخ: در صورتي که پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد واحتمال عمل به آن در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل سائر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد.

۱۴ پرسش: سود بانک که پول ما براي مدت طولاني( 5سال )در اختيار بانک باشد اشکال دارد ؟ پاسخ: اگر سپرده گذاربر اساس معاملاتي که بر حسب موازين فقهي صحيح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل ساثر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد .

۱۵ پرسش: آيا کارمزد حواله جات بانکي مصداق ربا مي باشد ؟

پاسخ: خير بلکه جعل است .

۱۶ پرسش: آيا پولي که در بانکها يا تعاونيها ميگذاريم بهره ان حرام است يا حلال؟ پاسخ: اگر سپرده گذاربر اساس معاملاتي که بر حسب موازين فقهي صحيح باشد و احتمال عمل به آن معاملات در حق بانکها داده شود اشکال ندارد و تصرف در کل ارباح حاصله مجاز است مثل ساثر معاملات مشروعي که با اموال دولتي صورت مي گيرد .

۱۷ پرسش: گذاشتن پول در بانک براي جايزه چه حکمي دارد؟ پاسخ: اگر هنگام گذاشتن پول شرط سود يا شرکت در قرعه کشي نشود اشکال ندارد.ولي در صورتي که بانک دولتي يا مشترک باشد مأذون در گرفتن جايزه به عنوان مجهول المالک و تصرف در نصف آن هستيد و نصف ديگر آن را به فقير متدين بدهيد.

۱۸ پرسش: سپرده گذاري با سود در نزد بانک بخصوص براي باز نشستگان چه حکمي دارد؟ پاسخ: جايز نيست ولي ميتوانيد هنگام سپرده گذاري شرط سود نکنيد وبعد از دريافت سود براي اصلاح آن به حاکم شرعي رجوع کنيد.

۱۹ پرسش: چنانچه از بانک وام قالي بافي دريافت ولي وجه ان در محل ديگري مصرف شود چه حکمي دارد؟ پاسخ: اگر پرداخت مبلغ بر اساس معامله اي باشد که به حسب موازين فقهي صحيح باشد بايد به مقتضاي آن ملتزم شد و الا ماذون در تصرف در مال نمي باشيد.


و اگر بر اساس معامله اي نباشد مي توانيد مبلغ را به عنوان مجهول المالک برداريد و آن را از سوي معظم له قرض حساب کنيد.

۲۰ پرسش: بانک ها مبلغي را بعنوان مضاربه در اختيار افراد قرار ميدهند و پس از مدت معيني مبلغ پرداختي را بعلاوه مبلغي ( معين شده از قبل) پس ميگيرند ايا استفاده از اين مبلغ براي ما صحيح است؟ پاسخ: مضاربه اين است که کسي پول در اختيار ديگري قرار ميدهد که با ان خريد و فروش کند و سود را طبق قرار داد و تعيين سهم هر کدام مثلا نصف يا ثلث تقسيم کنند اگر بانک چنين معامله اي انجام دهد اشکال ندارد و مأذون در صرف پول در مورد ديگر نيستيد.

[h=1][/h]

۲۱ پرسش: شخصي در قرعه کشي حسابهاي قرض الحسنه بانک برنده کمک هزينه سفر عمره شده است ايا دريافت اين پول حلال است؟ ايا بايد حتما براي سفر حج خرج شود؟ پاسخ: بعد از صدقه دادن نصف ان به فقير متدين ميتواند نصف ديگر انرا در سفر عمره يا غير ان خرج کنيد.

۲۲ پرسش: 1ـ با توجه به اين که مضاربه از عقود جايز است آيا مي توان به وسيله شرط ضمن عقد براي مضاربه ، مدت زمان تعيين نمود؟

2ـ آيا مي توان به طريقي کليه هزينه هاي مضاربه يا بخشي از آن را به عهده عامل قرار داد؟

3ـ آيا مي توان عامل را عهده دار تامين خسارت نمود؟

4ـ آيا بانک مجاز است عامل را مکلف به پرداخت سود مشخص نمايد ويا اينکه به اوبگويد حداقل ازاين مقدار نبايد کمتر باشد؟

5ـ آيا بانک مجاز است در صورتي که مضاربه سود نداشته به اندازه اي که براي سود قبلا مشخص شده بود از وثايقي که قبلا عامل در اختيار بانک در قرار داده بود برداشت کند؟ پاسخ: 1ـ ممکن است زماني تعيين شود وشرط شود که تا آن زمان هيچکدام فسخ نکنند ولي اين امر فقط حکم تکليفي به حرمت فسخ را در پي دارد واگر فسخ کنند فسخ مي شود ولي مي توانند شرط کنند که هر کدام اگر فسخ کردند فلان مقدار پول به ديگري بپردازد.




2ـ اشکال ندارد.




3ـ مالک مي تواند شرط کند که اگر خسارت شد يا سرمايه تلف شد عامل به مقدار آن از مال خود جبران کند واين صيغه با صيغه ضمان خسارت فرق مي کند.




4ـ مالک که در اين فرض بانک است مي تواند شرط کند که اگر سود به اين مقدار نرسيد عامل بايد تا سقف اين مقدار از مال خود بپردازد.




5ـ مالک مي تواند شرط کند که اگر سود نداشت حق داشته باشد به مقدار مال ياد شده از اموال اوبردارد.

۲۳ پرسش: تصرف در جايزه اي که از حساب قرض الحسنه بانکها برده ميشود چگونه است؟ پاسخ: بعد از اينکه نصف جايزه را به فقير متدين صدقه داديد از نصف ديگر آن مي توانيد استفاده کنيد.

۲۴ پرسش: اگر مسلمانى بخواهد از ماشين حساب بانكى خود مبلغى از موجودى اش را بكشد اتفاقاً پولى بيشتر در آيد و بانك ،آن را نداند آيا گرفتن چنين پولى جايز است؟

پاسخ: جايزنيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بازاريابى[/h]
پرسش: آيا پورسانت حلال است ؟

پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد ولى اگر كارمند دولت باشد و قانون أن را منع كندجايز نيست .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بازيهاى کامپيوترى[/h]رسش: آيا بازي فوتبال کامپيوتري که در ان يکي پيروزميشود يا بازنده و يا مساوي بين طرف و کامپيوتر از نظر شرعي اشکال دارد ؟

پاسخ: اشکال ندارد .
۲ پرسش: درآمد مغازه هاي ( بازيهاي رايانه اي) از نظرشرعي چه حکمي دارد در صورتيکه در بازي دو نفره پول را پرداخت نمايد؟ پاسخ: پول بدست امده از قمار حرام است.

۳ پرسش: ورق بازي با کامپيوتر چه حکمي دارد ؟ پاسخ: حرام است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بيمه[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا بيمه نمودن ماشين به صورت اقساطي در ازاي دادن پول بيشتر امري ربوي محسوب ميشود؟

پاسخ: ربا نيست و اشکال ندارد.

۲ پرسش: از طرف دولت مقداري پول به عنوان بيمه عمر ميت به ورثه داه شده آيا اين پول خمس دارد؟



پاسخ: خمس دارد.

۳ پرسش: مسلماني در يك كشور غير اسلامي مدعي مي شود كه او در ميهن خود سالها سابقه رانندگي داشته است او سخن خويش را با نامه و استشهاديه اي توأم مي كند تا موقعيتش را در خصوص بيمه، بالا ببرد و فايده بيشتري عايدش گردد آيا خلاف حقيقت گفتن در اين خصوص هر چند به صورت توريه جايز است و ياري كردن به چنين شخصي روا مي باشد؟ پاسخ: دروغ گفتن به آن نيت جايز نيست هم چنانكه پول به دست آوردن به آن طريق و ياري كردن به چنان كسي جايز نمي باشد و از موارد اعانت بر اثم و گناه محسوب مي گردد.

۴ پرسش: مسلماني در اثر سهل انگار، نوعي آتش سوزي عمدي به وجود مي آورد تا از شركت بيمه در كشور غير اسلامي، مبالغي دريافت كند آيا چنين كاري جايز است و آيا او چنان پولي را مالك مي شود؟

پاسخ: تلف كردن و هدر دادن مال، جايز نيست و دروغ گفتن و خلاف حقيقت وانمود كردن هم جايز نمي باشد و گرفتن چنان مال و پولي حلال نمي باشد.

۵ پرسش: آيا پولي که از بيمه مي رسد و نيز حقوق بازنشستگي و يا ديه اي که در وسط سال دريافت مي شود متعلق خمس است؟

پاسخ: به پول بيمه و حقوق بازنشستگي خمس تعلق مي گيرد اگر تا سر سال صرف در مؤونه نشود خمس آن واجب است و به ديه تعلق نمي گيرد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بليط بخت آزمايى[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: فرموديد خريد بليط بخت آزمايي به قصد كمك به يك موسسه خيريه و بدون نيت برنده شدن و دستيابي به جايزه، اشكال ندارد اگر يك مسلمان با قسمتي از بهاي بليط چنين نيتي كند و با قسمتي ديگر قصد برنده شدن نمايد آيا خريد بليط بخت آزمايي به اين شكل چطور است؟

پاسخ: جايز نيست.

۲ پرسش: آيا يك مسلمان بالغ مي تواند بچه اي را وادارد كه بليط بخت آزمايي بخرد و به او بدهد؟ و يا يك شخص كتابي (يهود، نصاري و غيره) را به چنين كاري وادار كند و قصدش آن باشد كه برنده شود؟

پاسخ: حرمت خريد بليط بخت آزمايي با اين كارها بر طرف نمي شود و وكيل كردن همانند خريد و اقدام مستقيم است.

۳ پرسش: آيا مي توان عسلي را خريد كه روي آن برگ بخت ازمايي چسبانده اند و احتمال دارد كه در صرت خريد، برنده شويم؟

پاسخ: اگر تمام بها را در مقابل عسل بپردازد نه به قصد عوض جايزه احتمالي چنان كاري حلال است.

۴ پرسش: يكي از مسلمانان بليط بخت آزمايي خريده و برنده شده است و قرار گذاشته است كه قسمتي از آن را اگر به دستش رسيده در راه خير به مصرف برساند ايا آن خيريه چنان مالي را مي تواند بگيرد و آن را در مصالح مسلمين خرج كند؟ و اگر چنين تصميمي را پيش از خريد بليط داشته باشد، مسئله فرق مي كند؟

پاسخ: اگر آن مال و پول به اشخاصي بر مي گردد كه اموالش محترم نيست تصرف در چنان مال و پولي جايز مي باشد.

۵ پرسش: نظر حضرتعالي در مورد اوراق ارمغان بهزيستي و خريد آنان و اينکه آيا شخصي که از اين طريق برنده جايزه شده آيا مي تواند متصرف آن بشود؟ پاسخ: خريد و فروش آن جايز نيست ولي مي تواند پول را براي شرکت در طرحهاي گفته شده بدهد و اگر جايزه ياد شده از طرف دولت باشد بعد از صدقه دادن نصف آن، مابقي را براي خود بردارد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بازيگرى[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا از نظر شرعي فرا گرفتن هنر تئاتر براي دانشجويان پسر و دختر به صورت مختلط جايز است يا خير ؟

آيا تمرين تئاتر در سالن دربسته بين 6 يا 12 نفر پسر و دختر دانشجو مجاز است يا خير ؟

آيا به نمايش گذاشتن تئاتر با بازيگر و بينندگان مختلط جايز است يا خير ؟ پاسخ: با رعايت حدود و موازين شرعي اشکال ندارد .

۲ پرسش: ايا بازيگري با توجه به اينکه ممکن است با مرد نا محرم ارتباط داشت و بايد گريم داشت اشکال شرعي دارد؟ پاسخ: بايد حدود شرعي را رعايت کرده و بازيگري مجوز عدم رعايت ان نميشود.

۳ پرسش: استفاده از موى مصنوعى توسط زنان در هنرپيشگى چه حكمى دارد ؟ پاسخ: اگر زينت بحساب آيد بايد آنرا بپوشاند .

۴ پرسش: آرايش زنان در فيلم وتئاتر چه حكمى دارد ؟

پاسخ: چهره آرايش كرده زنان بايد از نامحرم پوشانده شود .

۵ پرسش: استفاده از زنان و مردان غير مسلمان در نقشهايى كه براى مسلمين جائز نيست ، چه حكمى دارد ؟ و آيا بين كشورهاى اسلامى و غيره فرقى است ؟ پاسخ: فى حد ذاته اشكال ندارد مگر اينكه مستلزم مفسده باشد و فرقى بين كشور مسلمان و غير مسلمان نيست .

۶ پرسش: در آغوش گرفتن دختر يا پسر مميز توسط نامحرم در صورتيكه نقش محارم مثل پدر يا مادر را ايفاء مى كند چه حكمى دارد ؟ پاسخ: جائز نيست .

۷ پرسش: آيا بازيگران مى توانند در نمايش در نقش شخصيتهاى مقدسى همچون حضرت زينب (س) و حضرت عباس (ع) بازى كنند ؟ پاسخ: اگر مشتمل بر هتك يا محرّمى ديگر باشد جائز نيست .

۸ پرسش: آيا بازيگري در سينما جايز است ؟ پاسخ: في حد ذاته مانعي ندارد مگر اين كه مستلزم حرام باشد .

۹ پرسش: صورتگري و يا صحنه سازي از زندگاني محمد (صلي الله عليه و آله) و يا ديگر پيامبران گذشته و يا معصومين (عليهم السلام) و يا هر راز و رمز مقدس تاريخي و نشان دادن آنها بر پرده سينما و يا صفحه تلويزيون و يا تئاتر و غيره جايز است؟ پاسخ: اگر اصل حرمت و بزرگداشت آنان رعايت شود و شخصيت مقدّس آنان را در اذهان مردم خدشه دار نكند مانعي ندارد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

پ

[h=1]پرستارى[/h]
پرسش: پرستاري مسلمان، در يك كلينيك كار مي كند و به مقتضاي شغلش به اندام مردان اعم از مسلمان و غير مسلمان دست مي زند آيا چنين عملي جايز است؟ با علم به اينكه او ناگزير است كار كند و كار، كمتر پيدا مي شود وانگهي آيا فرقي ميان لمس اندام مسلمان و غير مسلمان، هست؟ پاسخ: جايز نيست زن به اندام مرد نامحرم دست بزند اعم از مسلمان و غير مسلمان مگر آنكه ضرورتي پيش آيد كه برطرف كننده حرمت باشد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]پزشكى[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: به منظور مرتفع نمودن بوى بد دهان و نيز كشتن ميكروب هاى دهان و لثه ها آيا استفاده از دهان شوهاى محتوى الكل بلا اشكال است يا خير ؟ دهان شوهاى مذكور از نظر پزشكى براى غرغره در دهان است و فرو بردن آنها مضر است ؟ پاسخ: به نحو مذكور مانعى ندارد .

۲ پرسش: حكم طبابت براى شخص بهائى را از نظر فقهى ذكر كنيد؟ پاسخ: اشكال ندارد.

۳ پرسش: آيا الكل طبى (نه الكل صنعتى) كه براى تزريقات استفاده مى شود پاك است؟ پاسخ: پاك است.

۴ پرسش: آيا رفتن مرد به دكتر زن و يا مراجعه مرد به امپول زن خانم اشكال شرعى دارد يا نه اين سوال را يكبار در صورتى در نظر بگيريد كه دكتر و امپول زن مرد در دسترس نباشد و يكبار در دسترس باشد ؟ پاسخ: اگر دكتر مرد در دسترس نباشد مانعى ندارد و همچنين اگر با مراجعه به خانم حدود شرعيه مراعات شود .

۵ پرسش: با توجه به اينكه اغلب پزشكان مرد حاذق تر از پزشكان زن مىباشند بطور كلى استفاده مرد از پزشك زن و استفاده زن از پزشك مرد حتى براى بيماريهاى تناسلى چه حكمى دا رد؟ پاسخ: جايز نيست مگر در حال اضطرار به معالجه و پزشك مرد ـ مثلاً ـ حاذق تر باشد.




۶ پرسش: در رشته دندانپزشكي مشغول تحصيل هستم و در كلاس درس مجبوريم به جسد يا اجزاي آن به طور جداگانه دست بزنيم تكليف چيست ؟ پاسخ: اگر دستكش بين جسد ميت و دست حائل باشد اين تماس موجب غسل نمي شود و در صورتي كه جسد ميت متفرق الاجزاء باشد مس بعضي از آن ـ اگر به حد معظم الاجزاء نرسد ـ موجب غسل نمي شود .


۷ پرسش: كادر پزشكي در بيمارستان چه موقعي بايد بعد از مس فردى كه در حالت مرگ است غسل نمايد ؟ پاسخ: خير غسل نمي خواهد مگر اينكه سرد شده باشد .

۸ پرسش: مراجعه يك خانم به دكتر مرد در صورتى كه دكتر زن حاذق تر از وى را سراغ نداشته باشد چه حكمى دارد ؟ و همچنين جهت انجام عمل پزشكى مثل سونوگرافى و راديولوژى رجوع يك خانم به پزشك مرد چه حكمى دارد ؟ پاسخ: در فرض مسئله اشكالى ندارد .

۹ پرسش: بستن لوله هاى زن و مرد كه مستلزم عقيم شدن است چه حكمى دارد و آيا رضايت طرف شرط است و اگر پزشك انجام دهد مستلزم ديد مى باشد ؟ پاسخ: اگر مستلزم ضرر كلى نباشد مانعى ندارد و اگر عمل مذكور موجب ضرر كلى شود مانند اينكه مستلزم قطع يكى از اعضاء رئيسى بدن باشد پس عمل مذكور جائز نمى باشد و رضايت مراجعين مرجب رفع حرمت شرعى نمى شود . و اگر موجب قطع يكى از اعضاء رئيسى بدن مانند تخمدان در زن شود پس فعل حرام مى شود و بر ذمه پزشك مباشر عمل ديه ثابت مى شود .

۱۰ پرسش: بيمار بعلت بيمارى ديگرى تحت عمل جراحى قرار مى گيرد و آيا در اينجا مى توان بيمار را وازكتومى كرد؟ در مقام اضطرار چطور ؟

پاسخ: اگر لمس و نظر زائدى لازم نيايد اشكال ندارد ولى در مقام ضرورت اشكال ندارد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

ت

[h=1]تصوير[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: نگاه كردن به تصوير سكس چه حكمى دارد با توجه به اينكه انسان به حرام نمى افتد؟ پاسخ: بنابر احتياط جايز نيست.

۲ پرسش: موقع كار با اينترنت با تصاوير غير شرعى برخورد مي كنيم تكليف چيست؟ پاسخ: به تصاوير مبتذل نبايد با شهوت نگاه كنيد بلكه بدون شهوت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.

۳ پرسش: نگاه كردن به تصوير عورت مرد و زن نامحرم غير مسلمان چه حكمى دارد اگر احتمال مفسده نرود؟ پاسخ: با شهوت جايز نيست بلكه بدون شهوت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.

۴ پرسش: آيا نگاه کردن به نقاشى هاى مبتذل منظور يادگيرى نحوه جماع با همسر و تنوعات در مقاربتهاى جنسى براى مردى که ازدواج كرده است و مى خواهد تنوعى در جماع با همسرش در زمينه مقاربت جنسى داشته باشد ايراد دارد ؟

پاسخ: اگر بدون شهوت باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست .

۵ پرسش: ديدن ترانه هاى تصويرى (شو) زن يا مرد چه حكمى دارد؟ و اگر حرام است ما اين سؤال را از معلم دينى پرسيديم و گفتند اگر بر روى انسان تأثيرى نداشته باشد مسأله ندارد. آيا اين حرف درست مى باشد يا نه؟ پاسخ: ملاك حرام بودن اين است كه نواختن آلات مخصوص موزيك به نحوى باشد كه مناسب مجالس لهو و لعب و عياشى ها باشد. چه تأثير بگذارد و چه نگذارد.

۶ پرسش: آيا نگاه كردن به تصوير مبتذل حرام است؟ پاسخ: با شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتياط واجب جايز نيست.

۷ پرسش: آيا نگاه كردن به عكس زنهاى مبتذل كه خودشان راضى هستند ديگران عكسهاى آنها را ببينند و در صورتيكه فرد از خودش مطمئن باشد كه در حرام نمى افتد اشكال دارد ? گناه كبيره است يا صغيره يا مكروه است يا هيچكدام ؟ لطفا اگر حديث يا آيه اى در اين خصوص داريم ذكر بفرمائيد ؟ پاسخ: نگاه التذاذى به آن جايز نيست و همچنين است بنابر احتياط واجب اگر نگاه غير التذاذى مى باشد .

۸ پرسش: مشاهده تصاوير ورزشى زنان كه قسمتى از بدن آنان عريان است بطور مستقيم و يا غير مستقيم از تلويزيون براى مردان چه حكمى دارد ؟ آيا متاهل يا مجرد بودن مرد تفاوتى در حكم مسئله مى كند ؟

پاسخ: نگاه كردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنين بنابر احتياط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد و فرقى ميان متاهل و غيره در حكم مذكور نيست .

۹ پرسش: حكم ديدن عكس زن خارجى نيمه عريان را بفرمائيد ؟

پاسخ: نگاه التذاذى جايز نيست و بدون التذاذ هم بنابر احتياط جايز نيست .

۱۰ پرسش: نشانه ريبه در ديدن عكس زنان چيست ؟ پاسخ: ريبه يعنى خوف وقوع در عمل حرام مثل استمناء و زنا و ديدن عكس هائى كه انسان با نگاه به آن مأمون از اين افعال حرام نيست جايز نيست و براى شكستن شهوت كه انسان دچار لغزش و انحراف نشود ، اشتغال به كارهاى مفيد مثل تفريحات سالم ، ورزش و مطالعه و امثال آن مفيد مى باشد.
پرسش: نگاه كردن به تصاوير انسانها (اعم از عكس، نقاشي، نقاشى متحرك و فيلم) در چه صورت اشكال دارد؟

اگر عدم لذت شرط است آيا نگريستن به هر چهره اى (خود چهره يا تصاوير آن) كه انسان از آن خوشش مى آيد حرام است؟ چون ظاهراً انسان از هر چه خوشش بيايد لذت مى برد؟ پاسخ: اگر بدون لذت جنسى باشد و نترسد كه به حرام مى افتد جائز است تنها خوش آمدن ملاك حرمت نيست بايد لذت جنسى باشد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تقليد[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا مى شود كه انسان بعد از تحقيق مرجع تقليد خود را عوض كند زيرا او زمانى كه مكلف شده ممكن است تحقيق كاملى نكرده باشد؟ پاسخ: بايد براى تشخيص مرجع تقليد اعلم به اهل خبره مراجعه نمائيد وعدول از تقليد اعلم به غير اعلم جائز نيست.

۲ پرسش: آيا شنيدن مساله از طريق تلفنى كه منسوب به مرجع تقليد است براى مكلف حجيت دارد؟ و آيا مى تواند آن مساله اى را كه شنيده براى مردم به عنوان حكم شرعى و نظر مجتهد بيان كند؟ پاسخ: اگر اطمينان به درستى آن پيدا نمايد مى تواند براى مردم بيان كند.

۳ پرسش: عدول از مجتهد مساوى به مساوى چه حكمى دارد؟ پاسخ: چنانچه هردو مساوى باشند ويكى از ديگرى اَورع در مقام فتوا نباشد مى تواند عملش را با فتواى هر كدام تطبيق دهد مگر در مساله اى كه درخصوص علم اجمالى به تكليف دارد مثل مواردقصر و تمام كه احتياط واجب در اين صورت اين است كه به هر دو فتوا عمل كند.

۴ پرسش: كسى از بنده سوال كرد كه مى توان مرجع خود را تغيير داد جواب چيست ؟

پاسخ: نمى توان تغيير داد مگر اينكه بقاء بر تقليد مرجع سابق جايز نباشد مثل اينكه مجتهدى از او اعلم باشد.

۵ پرسش: آيا مى توان در مسايل شرعى به آسانترين فتوا عمل كرد، يعنى درست بر خلاف احتياط ؟ پاسخ: خير.

۶ پرسش: آيا در يك مورد خاص مى توان از يك مرجع تقليد ، غير از مرجع تقليد خود تقليد كرد؟ پاسخ: خير.

۷ پرسش: آيا من كه قبلاً از مرجعى تقليد مى كردم و بعد رحلت آن مرجع در باب نماز و روزه از مرجعى ديگر تقليد كردم، حال در مورد هديه كه مرجع اول مى گفتند هديه خمس ندارد چكار بايد بكنم؟ آيا بر طبق نظر مرجع اول مىتوانم باقى بمانم؟ پاسخ: بستگى به تقليد فعلى شما دارد.

۸ پرسش: دخترى در سن 9 سالگى بدون تحقيق از مرجع پدر و مادرش تقليد مى کرده است بعد از مدتى احساس مى کند که مرجع ديگرى اعلم هستند آيا مى تواند به ايشان برگردد ؟ پاسخ: اگر از گفته پدر و مادر به اعلميت مرجع خود وثوق پيدا کرده بود با فرض اينکه آنها از اهل خبره تحقيق کرده اند و به اعلميت آن مرجع رسيده اند جايز نيست از تقليد خود عدول کنيد تا اعلميت مرجع ديگر ثابت شود و اگر اين طور نبود لازم است از اعلم تفحص کنيد و آن مرجع را تقليد کنيد .

۹ پرسش: چنانچه فردى مقلد مرحوم آيت الله خوئى بوده سپس مقلد حضرتعالى گرديده و در بقا به ميت باقى مانده بر اساس فتواى آن مرحوم چنانچه در نيمکره رويت حلال ماه در شهرى مشخص شود مثلا در عربستان هلال رويت شود براى مومنين مقلد ايشان در شهر شيراز کفايت مى کند اما در شهر شيراز از عموم مردم بر اساس فتواى بقيه مجتهدين روزه بوده تقاضا مى شود مشخص فرمائيد اگر فردى در روز پنج شنبه با تشخيص پيش گفت عيد گرفته چه حکمى دارد ؟ پاسخ: بنابر فتواى مرحوم آيت الله خوئى اگر هلال ماه در عربستان رويت شود براى شيراز کافى است و چنانچه رويت ماه در عربستان براى شما ثابت است قضاى آن روز لازم نيست .

۱۰ پرسش: اينجانب مقلد مرجعى بوده ام و از ايشان تقليد مى کردم ولى بعد از فوت آن مرجع اکنون هيچ مرجعى براى خود انتخاب ننموده ام؟ پاسخ: از اهل خبره بپرسيد و از اعلم تقليد کنيد که معذّر روز قيامت عملى که مستند باشد به فتواى اعلم سپس نظر ايشان نسبت به بقاء در تقليد و حکم اعلم گذشته خود جويا شويد .
[h=1][/h]

۱۱ پرسش: آيا مى شود مقلد مرجعى باشيم ولى در يک مسئله از مرجع ديگرى تقليد کنيم ؟ پاسخ: تقليد يعنى عمل به قول اعلم است و با فرض اعلميت ديگر راى غير اعلم معذر نخواهد شد البته اگر با شهادت اهل خبره ثابت شود که ديگرى در يک يا دو باب از ابواب فقه اعلم است لازم است در آن مورد از ديگرى تقليد کند زيرا که تقليد اعلم واجب است .

۱۲ پرسش: اگر بعد از انتخاب مرجع تصميم به تغيير مرجع اعلم تر يا مساوى ديگرى گرفته شود چه حكمى دارد ؟ آيا جايز است ؟ پاسخ: اگر اعلم باشد عدول واجب است و اگر مساوى باشند حتى در ورع مكلف مخير است عمل خود را طبق فتواى يكى از آنها انجام دهد .

۱۳ پرسش: با تحقيقاتى كه انجام داده ام ولى هنوز نتوانسته ام مرجع اعلم را تشخيص دهم لطفا مرا راهنمائى بفرمائيد ؟ پاسخ: مى توانيد در مسائل اختلافى بين فتاواى مراجعى كه يقينا اعلم يكى از آنها است احتياط كنيد و با فرض عدم امكان تشخيص اعلم ميتوانيد از يكى از آنها تقليد كنيد البته در مواردى كه در خصوص مسئله علم اجمالى به تكليف است مثل قصر و تمام در سفرهائى كه وظيفه تان را نمى دانيد ، احتياط واجب جمع است .

۱۴ پرسش: آيا مقلدين در مورد تعيين روز عيد فطر بايد به مراجع خود رجوع كنند يا همان روزى كه در كشور عيد فطر اعلام مى شود بايد مدنظر همه باشد ؟ پاسخ: اين امر تقليدى نيست و شخص بايد اطمينان پيدا بكند .

۱۵ پرسش: آيا مي توان مرجع را بعد از سن تكليف عوض كرد؟ اگر امكان دارد در چه صورت؟ پاسخ: چنانچه حجت شرعى داريد كه مرجع شما اعلم از ديگران است نمىتوان از تقليد او عدول كرد و به هر حال فرقى بين تقليد قبل از تكليف و بعد از آن نيست.

۱۶ پرسش: اگر طبق نظر اهل خبره بر تقليد از يكى از مراجع فوت شده باقى بمانيم در مسائلى كه در رساله وجود ندارد از چه كسى استفتاء كنيم ؟ پاسخ: در مسائلى كه مرجع اعلم ميت فتوا ندارد يا فتواى وى معلوم نيست به مرجع زنده اى كه اعلم احيا است رجوع مي شود.

۱۷ پرسش: مرجع تقليد را چگونه انتخاب كنم؟ آيا حتماً بايد مرجع خاصى داشت يا چند تايى هم مي شود؟ پاسخ: معذر روز قيامت تنها فتواى اعلم است و اعلم را مى توان با شهادت اهل خبره شناخت.

۱۸ پرسش: هر فرد در چه سنى مي تواند دين خود را تعيين كند و آيا در اين كار مختار است يا نه؟ پاسخ: براى بچه مسلمان كه در سن تمييز اسلام را اظهار داشته است راهى جز عمل كردن به دستورات اسلام نيست، و انكار آن عين گمراهى و ضلالت و موجب زيان است. و احكام مرتد كه من جمله قتل است بر او بار مي شود.

۱۹ پرسش: شخصي كه مسئله اي برايش پيش مي آيد و در توضيح المسائل هم چيزي در آن مورد ذكر نشده باشد آيا بر او واجب است كه استفتاء كند ؟ پاسخ: لازم است فتواي مرجع خود را در مسأله بپرسد و اگر راه رسيدن نباشد مي تواند به فتواي مرجع ديگري كه اعلم است عمل كند.

۲۰ پرسش: آيا در موارد احتياط واجب و يا مستحب مى توانيم به مرجع ديگرى مراجعه نمود ؟

پاسخ: در موارد احتياط واجب مى توان به مرجع ديگر مراجعه كرد با رعايت اعلم فالاعلم و در موارد احتياط مستحب نيازى به رجوع نيست .
[h=1][/h]

۲۱ پرسش: آيا عمل به احتياط كار ساده اى است و براى ما قابل توصيه است ؟

پاسخ: عمل به احتياط كار مشكلى است و اگر تشخيص اعلم براى شما ميسر نيست از يكى از كسانى كه احتمال مى دهيد اعلم يا مساوى باشند تقليد كنيد .

۲۲ پرسش: آيا مى توانم مرجع تقليدم را تغيير دهم ؟

پاسخ: اگر مرجع شما اعلم از ديگران است نمى توانيد آنرا تغيير دهيد و اگر ديگرى اعلم است لازم كه از او تقليد كنيد و ملاك در هر دو شهادت اهل خبره در مسأله اعلميت است .

۲۳ پرسش: در يك كاروان كه به قصد زيارت بيت الله الحرام مى رود يك روحانى هست كه مسائل شرعى را بيان مى كند، اگر در كاروان مقلدين هر يكى از مراجع تقليد باشد وظيفه روحانى كاروان چيست؟ او كه نمى تواند رساله توضيح المسائل همه مراجع تقليد را همراه خود به حج ببرد، حكم مقلدين چه مى شود؟ پاسخ: اگر فتواى مرجع شخص را نمى داند نبايد به او مسأله را طبق فتواى ديگران بگويد بلكه او را به كسى كه مسأله را مى داند راهنمايى كند.

۲۴ پرسش: آيا در مسأله اي که معظم له حکم احتياط واجب داده اند مي توان از آيت الله خوئي تقليد نمود؟ پاسخ: در احتياط واجب نمي توان به مرجع ميت رجوع کرد وفقط مي توان به مرجع حي رجوع کرد.

۲۵ پرسش: اگر احتمال دهيم كه فتوى عوض شده آيا بايد به احتمال عمل كنيم يا به رساله؟ پاسخ: بايد به رساله عمل كرد.

۲۶ پرسش: اينجانب مقلد شما هستم. آيا همسرم بايد به تبعيت از من از مقلدى كه من از او تقليد مى نمايم تقليد نمايد؟

پاسخ: تبعيت از شوهر در مرجع تقليد لازم نيست.

۲۷ پرسش: نظر معظم له در مورد بقا بر ميت چيست ؟ (تقليد کردن) پاسخ: اگر ميت اعلم باشد بايد بر تقليد اوباقي باشد واگر حي أعلم باشد بايد به اوعدول کند .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تقيه[/h]پرسش: تقيه يعنى چه ؟ پاسخ: تقيه يعنى حفظ كردن ، و غالبا به معناى پنهان كردن عقيده به جهت حفظ خود از خطر است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1] تارک الصلاة
[/h][h=1][/h]
۱ پرسش: آيا رفت و آمد با افرادى كه مى دانيم اهل نماز نيستند جايز است؟ پاسخ: مانعى ندارد ولى با احتمال تأثير نهى از منكر لازم است بلكه بنابر احتياط واجب با عدم احتمال تأثير اظهار كراهت كنيد.

۲ پرسش: تارك الصلوة در چه صورت كافر است و آيا نجس هم مى باشد ؟ پاسخ: مجرد ترك نماز موجب كفر نمى شود اگر چه ترك آن از گناهان بزرگ است .

۳ پرسش: آيا نماز خواندن و غذا خوردن در منزل كسى كه تارك الصلاة باشد جايز است ؟ پاسخ: اشكالى ندارد .


۴ پرسش: من قصد ازدواج با مردي را دارم که مسلمان است ولي نماز نمي خواند . از نظر شرعي اشکال ندارد ؟ پاسخ: اگر ترس انحراف و گمراهي باشد جايز نيست .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تيمم[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: اگر انسان به خاطر ترس از ابرو به جاى غسل تيمم كند تيمم او صحيح است ؟ پاسخ: چنانچه غسل كردن براى او حرجى باشد ، تيمم وى صحيح است .

۲ پرسش: آيا در مرحله اول مى توان بر سنگ تيمم كرد يا حتماً بايد خاك باشد ؟



پاسخ: با وجود خاك مى توانيد بر سنگ هم تيمم كنيد ولكن بنابر احتياط واجب بايد مقدارى هرچند كمى خاك روى آن باشد .

۳ پرسش: اگر شخص جنب بدليل تنبلي غسل نکند و بجاي آن تيمم کند اما بعد غسلش را انجام دهد اين کار گناه دارد ؟ پاسخ: اگر با ان تيمم نماز خوانده نمازش باطل است .

۴ پرسش: آيا تيمم بدل از غسل جنايت کفايت از وضو هم ميکند ؟ پاسخ: کفايت ميکند .

۵ پرسش: آيا مى توان با تيمم در وقت موقع نماز را در اول وقت خواند؟ پاسخ: اگر بداند كه عذر او تا پايان وقت باقى مى ماند جايز است وگرنه بايد صبر كند.

۶ پرسش: آيا مى توان با تيمم امام جماعت شد؟ پاسخ: اگر امام جماعت بواسطه عذرى با تيمم نماز بخواند مى شود به او اقتداء كرد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تدليس[/h]
پرسش: تدليس را توضيح دهيد؟ پاسخ: ارائه شخص ويا چيزي غيرآن وضع وصفتي که در واقع هست به قصد ترغيب مشتري ويا برانگيختن شخصي براي ازدواج با وي.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تشهد[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: خواندن شهادت ثالثه (اشهد ان علياً ولى الله) در تشهد نماز چه حكم دارد؟

پاسخ: به احتياط واجب جايز نيست.

۲ پرسش: اگر در حالت نيم خيز يادمان بيايد كه تشهد نگفته ايم بايد چه كنيم ؟ پاسخ: بر مى گرديد و آنرا بجا مى آوريد .

۳ پرسش: اگر تشهد را در نماز فراموش كنم آيا اول بايد قضاى آن را بجا بياورم يا اينكه دو سجده سهو يا اينكه قضا اصلا واجب نيست؟ پاسخ: قضاى تشهد واجب نيست.

۴ پرسش: حكم نمازكسانى كه در تشهد اين عبارت (و اشهد ان اميرالمؤمنين و امام المتقين عليا ولى الله و اولاده المعصومين حجة الله) را مى خوانند چست؟ پاسخ: احتياط واجب آنستكه در تشهد ترك شود.

۵ پرسش: فراموش كردن قنوت يا تشهد در ركعت دوم بايد نماز را دوباره تكرار كنيم يا خير ؟ پاسخ: قنوت مستحب است و براى تشهد فراموش شده دو سجده سهو به جا آوريد .

۶ پرسش: اگر کسي پس از خواندن تشهد و بعد از صلوات آن و عجل فرجهم را هم بگويد نمازش صحيح است يا خير ؟ پاسخ: مانعي ندارد ولي مستحب است بعد از صلوات بگويد : و تقبّل شفاعه و ارفع درجته.

۷ پرسش: آيا ذکر تشهد در نماز جماعت وقت تجافي واجب است؟ پاسخ: واجب نيست.

۸ پرسش: آيا بعد از صلوات در تشهد نماز(وعجل فرجهم) را مي توان گفت؟ پاسخ: مي توان گفت.

۹ پرسش: ايا ذکر تشهد در نماز جماعت وقت تجافي واجب است؟ پاسخ: واجب نيست.

۱۰ پرسش: اگر کسي پس از خواندن تشهد وبعد از صلوات آن وعجل فرجهم را هم بگويد نمازش صحيح است يا خير ؟ پاسخ: مانعي ندارد ولي مستحب است بعد از صلوات بگويد : وتقبّل شفاعته وارفع درجته .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تلويزيون[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: استفاده از تلويزيون در كشورهاى اسلامى كه آهنگهاى مختلف و فيلمهاى خارجى در آن وجود دارد حكم آن چيست ؟ پاسخ: استفاده از آن مانعى ندارد و گوش داده به موسيقى مناسب مجالس لهو و لعب و گوش دادن به غنا يعنى آوازى كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد چنانچه مضمون آن باطل باشد و يا قرآن و ذكر و دعا باشد حرام است و در غير آنها بنابر احتياط واجب جايز نيست و نگاه كردن به فيلمهاى خارجى بدون شهوت جايز است .

۲ پرسش: حرمت فيلمها و نمايشها و سريالهائى كه در تلوزيون و سينما بنمايش در مى آيد چه معيارى دارد ؟ پاسخ: ديدن فيلمهاى مبتذل و فيلمهايى كه گمراه كننده و سوق دهنده به گناه و تبهكارى است مطلقا جائز نيست و در غير آنها نگاه باشهوت يا با خوف وقوع در حرام جائز نيست و همچنين به احتياط واجب نگاه زن به فيلم برهنه مرد بيش از مقدار معمول و نگاه كردن مرد به فيلم برهنه زن بيش از مقدار معمول نزد بى حجابان حتى اگر باشهوت نباشد جائز نيست .

۳ پرسش: آيا ديدن تلويزيون که زنان ومردان را با هم نشان ميدهد گناه است؟ پاسخ: نگاه غير التذاذي اشکال ندارد.

۴ پرسش: آيا نگاه به تصوير تلويزيوني و غير تلويزيوني زنان غير مسلماني كه پوشش ندارد و برهنه و يا شبه برهنه هستند جايز است؟ آن هم به قصد كنجكاوي و امثال آن، با اين كه اطمينان نداريم لذّت جنسي حاصل شود. و در خيابان ها نگاه به زنان نه به آن قصد كه گذشت بلكه به نيّت تحريك شدن مرد نسبت به همسر خود، چطور است؟ پاسخ: نگاه كردن به صحنه هاي برهنه، به طور مستقيم و يا در صفحه تلويزيون و امثال آن جايز نيست بلكه احتياط واجب آن است به طور مطلق به آن مناظر نگاه نكند.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]تقلب[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا تقلب در امتحانات جائز است ؟ پاسخ: تقلب در امتحان جايز نيست .

۲ پرسش: اگر مرتکب تقلب شويم وبه واسطه آن داراي مدرکي شويم که در شؤون زندگي ما تاثير دارد تکليف چيست؟ پاسخ: استفاده از مدرک مذکور اشکال ندارد ولي اگر تخصص لازم را در رابطه با کاري که به شما واگذار مي شود نداشته باشيد پذيرفتن آن کار جايز نيست.

۳ پرسش: آيا در مدارس دولتي در اروپا و يا آمريكا، مي توان تقلب كرد؟ در مدارس غير دولتي چطور؟ اعم از اسلامي و غير اسلامي؟ پاسخ: به طور كلي، تقلب در هيچ جا و در هيچ موردي، صحيح و جايز نمي باشد.
 
بالا پایین