Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی

  • نویسنده موضوع *JujU*
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استفتائات
Konu Başlığı پرسش و پاسخ آیت الله سیستانی
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آلات قمار[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا از نظر شما اگر بازى با پاسور فقط و فقط براى سرگرمى و تفريح باشد و هيچ شرط بندى نباشد باز هم اشكال دارد؟ پاسخ: اگر پاسور در شهر شما وسيله قمار باشد ولى شما بدون برد و باخت بازى كنيد بنابر احتياط واجب جائز نيست.



۲ پرسش: آيا بازى كردن با شطرنج بدون برد و باخت با توجه به اينكه در عرف به عنوان آلت قمار استفاده نمى شود؛ جايز است؟ در رابطه با تخته نرد چطور؟ پاسخ: شطرنج هنوز هم در دنيا به عنوان قمار مطرح است و بازى با آن حرام است و همچنين تخته نرد و و اما پاسور اگر در شهر شما معمولاً وسيله قمار باشد به احتياط واجب جايز نيست.



۳ پرسش: مى خواستم نظر جنابعالى را در مورد بازيهايى كه بايد با شك و ترديد سراغ آنها رفت بدانم، مثل (بيليارد) زيرا اين بازى در زمان حضرت رسول (ص) وجود نداشته و بعضى بر اين عقيده اند كه حرام است؟ پاسخ: اگر در عرف منطقه اى كه زندگى مى كنيد از وسايل برد و باخت نباشد اشكال ندارد.



۴ پرسش: ملاك اطلاق (آلات قمار) چه مى باشد؟ پاسخ: وسائلى كه در عرف بلد (شهر يا کشور) براى برد و باخت با آن بازى مى شود.



۵ پرسش: آيا بازي (اونو) حرام است يا خير ؟ پاسخ: اگر در عرف محل به عنوان آلت قمار شناخته شود به احتياط واجب بدون برد و باخت هم بازي نشود.



۶ پرسش: آيا بازي کردن با آلات قمار بدون قمار و شرط بندي اشکال دارد؟ پاسخ: اگر وسيله ياد شده شطرنج يا نرد باشد حرام است، و در غير از آن دو آلات قمار به احتياط واجب جايز نيست.



۷ پرسش: آيا بازي با آلات قمار همراه با جايزه يا پول مانند فوتبال و غيره اشکال دارد ؟ پاسخ: اگر در آن برد و باخت مالي باشد حرام است و اگر جايزه اي براي طرف برنده از شخص سومي غير از طرفين بازي باشد اشکال ندارد.



۸ پرسش: ورق بازي با کامپيوتر چه حکمي دارد ؟
پاسخ: حرام است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آب كر[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: مقدار آب كر را بيان فرمائيد ؟ ...
پاسخ: آب كر مقدار آبى است كه مساحت ظرف آن سى و شش وجب باشد و اين تقريباً معادل 384 ليتر است . ...



۲ پرسش: ترشحات آب كر بعد از برخورد به كاسه دستشوئى پاك است يا نجس ؟ پاسخ: پاك است .



۳ پرسش: آيا آب شير حکم آب کر را دارد؟ پاسخ: بله.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

احرام (حج)



۱ پرسش: اگر مكلف فراموش كرد كه براى حج تمتع مُحرم شود و يا به حكم وجوب آن جاهل بود و تنها پس از وقوف در عرفات يا مزدلفه، متوجه خطاى خود گشت، در اين حال تكليفش چيست؟ پاسخ: اگر در عرفات يادش آمد كه مُحرم نشده است و يا حكم مسأله را دانست و توانست به مكه بازگردد و از آن جا مُحرم شود، واجب است كه چنين كند و اگر به دليل تنگى وقت يا عذرى ديگر نتوانست به مكه بازگردد، از همان جا كه هست مُحرم شود و حجش صحيح است. همچنين اگر هنگام وقوف در مزدلفه به ياد آورد و يا حكم مسأله را دانست، از همان جا مُحرم شود، گرچه بتواند به مكه بازگردد و از آن جا مُحرم شود.



۲ پرسش: اگر شخصى براى عمره تمتع از جايى كه مى پندارد ميقات است، مُحرم شود و پس از انجام پاره اى از مناسك، متوجه شود كه آن جا ميقات نبوده است، چه كند؟ پاسخ: بدان چه انجام داده است، اعتنا نكند و حكم آن كه بر اثر جهل از ميقات مُحرم نشده است بر او جارى مى شود كه ما در مسأله ۱۶۹ رساله مناسك ذكر كرده ايم.



۳ پرسش: اگر زن لبيك و يا قرائت نماز طوافش را بلند بگويد، به گونه اى كه نامحرم صدايش را بشنود، آيا عملش باطل مى شود؟ پاسخ: باطل نمى شود.




۴ پرسش: زنى كه عادتش مضطر به است اگر پيش از آن كه مُحرم شود خون ببيند و نداند كه آيا تا روز عرفه بند مى آيد تا او بتواند عمره تمتع را به جاى آورد و در نتيجه بر او لازم شود براى آن مُحرم شود و يا آن كه خون بند نمى آيد و او بايد براى حج اِفراد مُحرم شود، تكليفش چيست؟ پاسخ: مُحرم شدن براى آن چه در علم خدا بر او واجب است، مُجزى است و برايش كفايت مى كند.



۵ پرسش: آيا جايز است كسى كه براى عمره يا حج مُحرم شده است، از احرامش عدول كند و مناسك را به جاى نياورد؟ پاسخ: جايز نيست چنين كند و اگر عدول كرد، در صورتى كه در عمره تمتع يا حج باشد و مناسك را به جاى نياورد تا آن كه زمان معين آن دو گذشت، احرامش باطل است. اما اگر در عمره مفرده باشد، جز با اداى مناسك از احرامش بيرون نمى آيد.



۶ پرسش: اگر زن بخواهد قبل از ميقات با نذر مُحرم شود، آيا بدون اجازه شوهرش اين نذر صحيح است؟ پاسخ: در صورتى كه اين نذر با حق تمتع شوهر از او منافاتى نداشته باشد ـ مانند آن كه در اين مدت از او دور باشد ـ يا آن كه اين حج بر او واجب بوده باشد، مانند حجة الاسلام و يا حجى كه پيش از ازدواج بر اثر نذر بر او واجب شده باشد و راه مُحرم شدن منحصر به نذر قبل از ميقات باشد، نذرش صحيح است. در غير اين چند صورت، صحت نذرش منوط به اجازه شوهر است.



۷ پرسش: آيا مُحرم شدن از ميقات افضل است، يا قبل از آن با نذر؟ پاسخ: مُحرم شدن از ميقات افضل است.



۸ پرسش: اگر مكلَّف نيت انجام حج مستحبى را داشته باشد، اما به هنگام احرام خطا كرد و نيت اداى حجة الاسلام را نمود، چه كند؟ پاسخ: اگر شروط حجة الاسلام در او جمع نشده باشد، در هر صورت حجش مستحبى است.



۹ پرسش: آيا راهنماى حجاج كه كارش ايجاب مى كند مدت بسيارى در كشتارگاه بماند، لازم است لباس احرام خود را در صورتى كه با خون يا چيز ديگر نجس شده فوراً عوض يا تطهير كند؟ پاسخ: آرى، بنابر احتياط بر او لازم است كه آن را عوض يا تطهير كند.



۱۰ پرسش: آيا براى شخص مُحرم جايز است كه پس از پايان احرام، «ردا» را از دوش خود بيندازد و تنها با «ازار» بماند و با اين حالت اعمال را به جاى آورد؟ پاسخ: جايز است.


۱۱ پرسش: آيا بر زن واجب است كه در حال احرام از لباس هاى دوخته بپرهيزد، يا آن كه جايز است در لباس هاى عادى خود مُحرم شود؟ پاسخ: جايز است كه در لباس هاى عادى خود مُحرم شود.




۱۲ پرسش: اگر حاجى پس از دو وقوف متوجه شد كه تلبيه اش به صورت صحيحى نبوده است، تكليفش چيست؟ پاسخ: اگر در آن هنگام به همان صورت ممكن لبيك گفته باشد و غلط در تلفظ در حدى نبوده باشد كه مانع صدق عرفى لبيك بر آن شود، تكليفى ندارد وگرنه بايد در همان جا كه هست دوباره لبيك بگويد و حجش نيز صحيح است.



۱۳ پرسش: كسى كه حج واجب خود را به جاى آورده است و بار ديگر امكان رفتن به حج برايش فراهم شده است، نيت اين حجش چگونه باشد تا اگر حج اولى او دچار خللى شده باشد، بديل آن گردد و اگر درست بوده باشد مستحبى گردد؟ پاسخ: نيت امتثال فرمانى كه بالفعل متوجه او شده است، كند، گرچه نداند كه واجب است يا مستحب.



۱۴ پرسش: كسى كه براى عمره يا حج نايب ديگرى است، آيا جايز است كه با نذر قبل از ميقات مُحرم شود، يا آن كه لازم است از خود ميقات مُحرم شود؟ پاسخ: جايز است كه قبل از ميقات با نذر مُحرم شود.



۱۵ پرسش: شخصى در ميقات تلبيه را فراموش مى كند و تا رسيدن به مكه به يادش نمى آيد كه لبيك بگويد. تكليف او چيست؟ پاسخ: اگر بتواند به ميقات بازگردد و از آن جا مُحرم شود، بر او واجب است كه برگردد وگرنه اين مسأله چند صورت دارد كه در مسأله ۱۶۹ رساله مناسك ذكر كرده ايم. بدان جا رجوع شود.



۱۶ پرسش: آيا احتياط در مورد ترك وقف به حركت و وصل به سكون در نماز، در لبيك گويى نيز جارى است؟ پاسخ: آرى در آن نيز جارى است، ليكن از نظر ما اين احتياط مستحب است.



۱۷ پرسش: آيا استفاده از كمربندهاى شلوار بر روى لباس احرام در صورتى كه رنگ كمربند مشكي و يا... باشد اشكال دارد؟ پاسخ: مانعى ندارد .



۱۸ پرسش: احرام به نذر يعنى چه؟ پاسخ: احرام براى حج جز از ميقات و يا محاذى آن، جايز نيست و اگر شخصى بخواهد قبل از رسيدن به ميقات، احرام ببندد، مى تواند با خواندن صيغه نذر شرعى كند مثلاَ بگويد: براى خدا بر عهده من است كه در فلان جا محرم شوم.
بدين ترتيب محرم شدن از چنان جايى جايز مى شود اگرچه آنجا، ميقات و يا محاذى آن نباشد.



۱۹ پرسش: آيا فرد محرم چه مرد و چه زن مى تواند از ماسك هايى كه بينى و دهان را مى پوشاند استفاده كنند؟ در صورتيكه مى توان از اين ماسكها استفاده كرد در مورد ماسك هايى كه بصورت پارچه اى بوده و دوخته شده مى باشد حكم چه مى باشد؟ پاسخ: خانم ها در حال احرام به احتياط واجب از ماسك استفاده نكنند و نسبت به آقايان اگر مانع از استشمام بوهاى بد نباشد مانعى ندارد.



۲۰ پرسش: آيا آويختن تسبيح و نظائر آن به گردن به هنگام وضو (در حال احرام) و يا دو لايه كردن آن در بازو در حال احرام اشكال دارد؟ پاسخ: خير اشكال ندارد.





[h=1][/h] ۲۱ پرسش: هنگام محرم بودن اگر در خواب انسان محتلم شود آيا از محرم بودن خارج مي شود ؟ اگر بدين گونه است بايد چه کار کرد ؟ پاسخ: احتلام به احرام او ضرري ندارد .



۲۲ پرسش: فرودگاه زايران حج ، شهر جدٌه مي باشد آيا حاجي مي تواند از جدٌه محرم شود؟ پاسخ: شهر جدٌه ميقات نيست و محاذي يكي از ميقات ها هم نمي باشد پس از احرام از آنجا براي حج و يا عمره صحيح نيست اما اگر حاجي بداند كه ميان شهر جدٌه و حرم، جايي است كه با يكي از میقات ها، محاذي مي باشد بعيد نيست كه احرام از آنجا صحيح باشد همچنانكه احتمال دارد حاجي از محاذات جحفه كه يكي از میقات هاست بگذرد چنان كه او مي تواند از جده با نذر محرم شود.
 
آخرین ویرایش:

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]استحاله[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: استحاله چيست؟ پاسخ: تغيير شكل نوعى يك چيز و دگرگونى آن، طورى كه عرفاَ، چيز اول نباشد. مانند تبديل گوشت به خاكستر .



۲ پرسش: اگر خون را تجزبه کنيم آيا اجزاي آن محکوم به نجاست است ومصداق استحاله محسوب مي شود يا نه ساير نجاسات چطور؟ پاسخ: اگر حقيقت خون وخواص آن باقي نمي ماند طاهر مي شود.



۳ پرسش: بر روي برخي صابونها نوشته مي شود كه در آن پي و چربي خوك و يا حيوان تذكيه نشده، به كار رفته است و ما نمي دانيم آيا آن پي و چربي به شئ ديگر استحاله پيدا كرده است يا نه؟ آيا چنين صابوني پاك است؟

پاسخ: اگر بدانيم كه در ساختن صابوني پي و يا چربي خوك و يا حيوان مردار و غير مذكي به كار رفته است چنان صابوني نجس است مگر آن كه استحاله آن، مسلم و قطعي باشد و استحاله پي و چربي در چنين صابوني، معلوم و مسلم نيست.



۴ پرسش: آيا ژلاتين، پاك است؟ و اگر شك كنيم كه استحاله و دگرگونى تحقق يافته است يا نه بدين جهت كه درگستردگى وضيقى مفهوم آن، ترديد داريم (شبهه مفهومى )آيا استصحاب نجاست ثابق ، جارى مى شود؟ پاسخ: ژلاتين حيوانى اگر نجاست اصل آن ، محرز نباشد مثل آنكه احتمال بدهيم از حيوان تذكيه شده فراهم شده است، محكوم به طهارت و پاكى است اما آن را نمى توان به خوراكى ها زد مگر به اندازه اى كم باشد كه در آن مستهلك شود و يا معلوم باشد كه از حيوان حلال گوشت و تذكيه شده گرفته شده و يا استحاله آن محرز باشد و رد اينجا فرق نمى كند كه ژلاتين از اعضايى گرفته شده باشد كه حيات درانها حلول مى كند مصل غضروف و يا از اعضاى فاقد حيات مثل استخوان بنابر احتياط درآخرى، و اگر نجاست اصل ژلاتين محرز ومعلوم باشد كما اينكه بدانيم آن ، از حيوان نجس العين و يا از غضروف حيوان تذكيه نشده و يا از استخوان آن حيوان ،قبل از شستشو ،به دست آمده است در اين صورت ها ژلاتين فراهم شده به سبب ملاقات با نجس مرطوب ،نجس است و جواز استفاده از آن در خوراكيها منوط به احراز استحاله است و اين ،به عرف برمى گردد و ضابطه آن قبلاً ياد آورى شد.


مى ماند استصحاب، و آن هر چند كه در مورد شبهات مفهومى جارى نمى شود نه در ذرات خود موضوع و نه در وصف موضوع حكم و نه در خود حكم ـ چنانكه درعلم اصول تحقيق شده است ـ ولى از آنجا كه موضوع براى نجاست ،صورت هاى نوعى عرفى است و بقاى آنها به نظر عقلا، باقى خواص مهم آنجاست پس شك در تحقيق استحاله از جهت شك در مفهوم آن از حيث وسعت وضيق آن، بر مى گردد به بقاى صورت نوعى به بقاى خواص مقوم آن ،و چنان چيزى از امور خارجى است و از اجراى استصحاب در مورد آن مانعى وجود دارند و خدا عالم است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اصول دين[/h]
پرسش: دلايل عقلي براي اصول دين؟ پاسخ: بايد به کتابهاي مفصل مراجعه کرد وبراي نمونه يکي از ادله عقليه بر وجود خداوند متعال برهان نظم است که در حقيقت از معلول پي به کيفيت علت مي بريم ما درجهان نظم وترتيب وقئانين متقن طبيعي مشاهده مي کنيم وحتي کوچکترين ذرات اين عالم (اتم) داراي نظام دقيق خاصي است واين نظم وترتيب محال است به نحواتفاقي پديد آمده باشد پس بايد خالق مدبر حکيم عاقل داناي قادري باشد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اجاره[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا اجير با وسعت وقت می تواند در مدت اجاره بدون اذن مستأجر نماز واجب را بجا آورد؟ پاسخ: اگر متعارف نباشد نمی تواند.



۲ پرسش: اگر در اجاره شرط دوام بشود يا اجرت مجهول باشد يا مدت مجهول باشد حكم چيست ؟ پاسخ: در تمام فروض مذكوره اجاره باطل است ، بلكه هم بايد مدت اجاره را تعيين كنند و هم اجرت را بايد معلوم كنند .



۳ پرسش: اجاره مشروط به قرض، قرض ربوى است يا خير؟ پاسخ: اجاره به شرط قرض بنابر احتياط واجب جايز نيست .



۴ پرسش: آيا دادن منزل به رهن بدون اجاره صحيح است يا خير ؟ پاسخ: صحيح نيست و اين در واقع قرض گرفتن و دادن سود است كه همان استفاده از منزل باشد ، و مى شود به جاى آن بيع به شرط نمود .



۵ پرسش: اجاره اى بر منزلى صورت گرفت يكساله، و بعد از مدتى توافق بر 10 ماه شد با شروطى و در نتيجه گفته شد چنانچه بعد از 10 ماه تخليه صورت نگيرد و 2 هفته طول كشيد براى هر ماه بايد اين مبلغ اجاره پرداخت شود، و چنانچه اين مدت سپرى شود آيا دريافت آن مبلغ را براى هر ماه دارم؟ پاسخ: توافق بعد به معناى فسخ اجاره اول با رضايت طرفين است، و مستاجر بايد طبق توافق بعد عمل نمايد.



۶ پرسش: اگر مستاجر خانه، منزل را به كسى ديگر اجاره دهد و خود زندان رود و مالك از مستاجر دوم طلب اجاره كند و رضايت ندهد حكم چيست؟ پاسخ: اگر مالك با مستاجر اول شرط انتفاع شخصى نكرده باشد و مالك حق اجاره دادن خانه را داشته باشد و چنانچه مدت اجاره باقى است كسى حق رجوع به مستاجر را ندارد ، و در اين مدت مستأجر دوم حق انتفاع از منزل مزبور را دارد ولى به هر حال طرف مالك مستاجر اول است و اما بايد مبلغ اجاره را بدهد .



۷ پرسش: هر گاه عقد اجاره اى صورت بگيرد به شرط اينكه گرم كردن ساختمان به عهده مؤجر باشد و بعد از مدتى هزينه گرم كردن بيش از اجرت آن بشود، آيا بايد مؤجر بر تعهد باقى باشد و لو اينكه در قرارداد تعديلى بيش بينى نشده باشد و اگر عقد به غير اجاره باشد تكليف چيست ؟ پاسخ: بايد به تعهد خود عمل كند و فرقى بين اجاره و غيره نيست و تكليف همان است .



۸ پرسش: گرفتن اجاره و رهن براى منازل آيا شرعاً جايز است؟ پاسخ: اجاره و رهن که مرسوم است که به معناى اجاره و قرض است جايز نيست حتى اگر به نحو اجاره به شرط قرض باشد بنابر احتياط واجب در اين صورت جايز نيست .



۹ پرسش: آيا مرتهن مى تواند عين مرهونه را به راهن اجاره دهد ؟ پاسخ: مرتهن مالك نيست كه اجاره دهد بلكه عين مالك راهن است و منافعش در اختيار او است و مى تواند در آن تصرف كند به نحوى كه با حق رهانت منافات نداشته باشد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اذان[/h]1پرسش: اگر جز (اشهد ان على ولى الله) در اذان چيزى اضافه كنيم مثل (اشهد ان عليا و ابناءه المعصومين حجج الله) يا (اشهد ان عليا حجة الله) حرام است؟ يا چه حكمى دارد؟ پاسخ: اشكال ندارد.



۲ پرسش: اگر شخصی جمله، (اشهد ان على ولى الله) را به قصد اذان گفت، حرام است؟ و يا اذان صحيح نيست؟ پاسخ: اگر قصد به تشريع و خصوصيت بگويد جايز نيست ولى اذان صحيح است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اوقات نماز[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: چگونه نيمه شب را بشناسيم آيا ساعت دوازده و نيم چنانكه در ميان مردم شايع است می تواند علامتی باشد؟ پاسخ: نصف شب همان نيمه ساعات ما بين غروب تا طلوع فجر است پس اگر آفتاب مثلاً در ساعت هفت عصر غروب كند و طلوع فجر در رأس ساعت چهار باشد ساعت يازده و نيم شب، نصف شب خواهد بود و اين قاعده كلی است هر چند كه با اختلاف زمان و مكان فرق می كند.



۲ پرسش: آيا برای انجام نمازهای واجب به مجرد شروع اذان از صدا وسيما می شود اقامه نماز کرد يا بايد مقداری صبر کرد؟ پاسخ: باید اطمينان به وقت باشد.



۳ پرسش: نماز مغرب و عشا چه موقع قضا ميشود؟ پاسخ: وقت ان دو تا نصفه شب است و در فرد مضطر مثل شخصي که فراموش کرده است نماز بخواند يا حائض بوده است تا طلوع فجر ادامه دارد.



۴ پرسش: تا چه ساعتي مي توان نماز عشاء را به جا آورد ؟ پاسخ: تا نصف شب ادامه دارد در صورت اضطرار تا اذان صبح ادامه دارد.



۵ پرسش: وقت فضيلت نماز عصر و نماز عشاء را بيان فرمائيد؟ پاسخ: وقت فضيلت نماز عصر از هنگامي است که سايه شاخص برسد و تا رسيدن به شش هفتم ادامه دارد و وقت فضيلت نماز عشاء با رفتن شفق شروع مي شود و تا شب به يک سوم برسد ادامه دارد .



۶ پرسش: حد زمان شرعي نماز عصر غروب آفتاب است يا اذان مغرب ؟ پاسخ: به احتياط واجب نبايد نماز ظهر و عصر را تا غروب آفتاب به تاخير انداخت بلي در صورت شک در سقوط قرص آفتاب و احتمال اختفاي آن پشت ساختمان ها و مانند آن جايز است نماز را قبل از زوال حمر مشرقيه به تاخير انداخت .



۷ پرسش: تعيين وقت نماز در قطب شمال يا قطب جنوب چگونه است ؟ پاسخ: اگر شخص در مکاني باشد که مدت شبانه روز انجا بيشتر از 24 ساعت باشد به احتياط واجب نماز هاي خود را طبق اقرب مکاني که شبانه روز انجا 24 ساعت است بجا مي اورد.



۸ پرسش: اگر نماز مغرب وعشا از نيمه شب بگذرد بخوانيم چه حکمي دارد؟ پاسخ: اگر مضطر نباشد از نصف شب بياورد و در صورت اضطرار تا اذان صبح وقت دارد.



۹ پرسش: وقت شرعي نماز صبح را بيان کنيد ؟

پاسخ: از طلوع فجر صادق تا طلوع خورشيد .



۱۰ پرسش: آيا با پنهان شدن قرص خورشيد مي توان افطار نمود و نماز مغرب را خواند؟

پاسخ: به احتياط واجب تا ذهاب حمره مشرقيه صبر کند .





[h=1][/h]
۱۱ پرسش: ميتوان به خاطر عزاداري امام حسين (ع) نماز اول وقت را به تأخير انداخت؟ پاسخ: بهتر است که نماز را در اول وقت آن انجام داد.






۱۲ پرسش: مى خواستم وقت قضا شدن نماز مغرب و عشا را بدانم؟ پاسخ: وقت آن در صورت اختيار تا نيمه شب و در حالت اضطرار تا اذان صبح ادامه دارد.



۱۳ پرسش: اگر نماز مغرب و عشا از نيمه شب بگذرد چه حکمي دارد؟ پاسخ: اگر مضطر نباشد از نصف شب بياورد و در صورت اضطرار تا اذان صبح وقت دارد.



۱۴ پرسش: نظر حضرتعالي درباره اينکه نماز در وقت مخصوص به خود بخوانند ثواب بيشتري دارد چيست ؟ لطفا وقت مخصوص نماز عصر وعشا را بيان کنيد ؟ پاسخ: خواندن فريضه در وقت فضيلت آن بلکه در اول وقت فضيلت بهتر است .





۱۵ پرسش: چگونه نيمه شب را بشناسيم آيا ساعت دوازده و نيم چنانكه در ميان مردم شايع است مي تواند علامتي باشد؟ پاسخ: نصف شب همان نيمه ساعات ما بين غروب تا طلوع فجر است پس اگر آفتاب مثلاً در ساعت هفت عصر غروب كند و طلوع فجر در رأس ساعت چهار باشد ساعت يازده و نيم شب، نصف شب خواهد بود و اين قاعده كلي است هر چند كه با اختلاف زمان و مكان فرق مي كند.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]استطاعت (حج)[/h]
[h=1][/h]


۱ پرسش: شخصى به عنوان كارمند در مدينه منوره به كارهاى ادارى و ارائه خدمات به حُجاج مشغول است و مقررات سازمان هاى دولتى اقتضا مى كند كه پيش از آغاز موسم حج به شهرش بازگردد. ليكن مى تواند با نگرفتن دستمزدش در قبال خدماتى كه ارائه مى دهد اجازه ماندن را به دست آورد. حال آيا بر او واجب است كه چنين كند؟ و آيا حجش، حجة الاسلام (حج واجب) به شمار مى رود؟ پاسخ: اگر نگرفتن دستمزدى كه استحقاقش را دارد برايش سنگين نيست و با اين حال شروط ديگر وجوب حج مانند استطاعت مالى و رجوع به كفايت را دارد، حج بر او واجب است و حجش، حجة الاسلام به شمار مى رود.



۲ پرسش: زنى براى حج مستطيع مى شود و شوهرش در ماه هاى حج فوت مى كند. حال آيا بر او واجب است كه در حال عده براى حج حركت كند، يا نه؟ پاسخ: آرى، و بايد آداب دوران عده وفات را در سفرش مراعات كند.



۳ پرسش: شخصى كفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى روزهاى بسيارى بر ذمه اش است و نمى تواند براى هر روز دو ماه پيوسته روزه بگيرد و اينك مبلغى نزدش فراهم شده است كه نمى تواند هم شصت مسكين را به ازاى هر روز، اطعام كند و هم حج بگزارد، حال آيا مستطيع به شمار مى رود و حج بر او واجب است، يا آن كه مبالغ موجود را براى اداى كفاره اى كه بر گردن دارد خرج كند؟ پاسخ: شرعاً مستطيع به شمار مى رود، پس اداى حج بر او واجب است.



۴ پرسش: شخصى هزينه حج را دارد، ليكن به ديگرى بدهكار است و طلبكارش به او اجازه داده است كه بدهى اش را پنج سال عقب اندازد، تا بتواند حج كند. حال آيا مستطيع به شمار مى رود و حج بر او واجب است، يا نه؟ پاسخ: بنابر اظهر مستطيع به شمار نمى رود.



۵ پرسش: اگر شخصى در سال جارى خود را براى حج نيابتى از ديگرى اجير كند. سپس بر اثر ارث يا بخشش و يا مانند آن خودش مستطيع گردد، در اين صورت آيا بايد حج را براى خودش انجام دهد، يا آن كه طبق اجاره قبل از حصول استطاعت عمل كند؟ پاسخ: اگر اطمينان داشته باشد كه در سال بعد مى تواند براى خودش حج بگزارد، اجاره صحيح است و به مقتضاى آن عمل كند وگرنه باطل است و بر او واجب است كه براى خودش حج كند.



۶ پرسش: اگر شخص متمتع پيش از آغاز حج بر اثر مانعى ناگزير به شهرش بازگردد، آيا در اين صورت حج بر او مستقر شده است و اداى آن بر او واجب مى شود، گرچه استطاعت مجددى برايش حاصل نشود؟ پاسخ: حج بر او مستقر نمى شود.



۷ پرسش: اگر زنى توانايى پرداخت هزينه حج را داشته باشد و شوهرش مبلغ بسيارى بدهكار باشد، در اين صورت آيا مى تواند حج را ترك كند و به شوهرش براى پرداخت بدهكارى اش كمك نمايد، يا آن كه ناچار است به حج رود؟ پاسخ: اداى حج بر او واجب است.



۸ پرسش: آيا نداشتن بهاى كفاره با علم به حصول موجب آن، مانع از حصول استطاعت است؟ پاسخ: مانع از آن نيست.



۹ پرسش: آيا نداشتن بهاى قربانى، مانع از تحقق استطاعت است؟ پاسخ: مانع از آن نيست، و مكلَّف مى تواند به جاى قربانى روزه بگيرد.



۱۰ پرسش: شخصى بى آن كه مستطيع باشد از شهر خود راه مى افتد. سپس چون به ميقات مى رسد، در آن جا مستطيع مى گردد. آيا اين حجش برايش از حجة الاسلام (حج واجب) مُجزى است؟ پاسخ: آرى.
[h=1][/h]

۱۱ پرسش: اگر مكلَّف در وقت موسم حج استطاعت اداى آن را داشته باشد، آيا پيش از آغاز ماه هاى حج، به جا آوردن عمره مفرد برايش صحيح است؟ پاسخ: صحيح است، اما اگر اين كارش بعداً به ناتوانى او براى اداى حج بينجامد، برايش جايز نيست.



۱۲ پرسش: اگر شخصى به اندازه مخارج حج اموالى داشته باشد، ليكن پسرش نيازمند ازدواج باشد، آيا در اين حال مستطيع به شمار مى رود و حج بر او واجب مى گردد يا آن كه برايش جايز است كه اموالش را براى ازدواج پسرش خرج كند؟ پاسخ: اگر صَرف مال براى حج به دليل زن ندادن پسرش او را دچار حرج و سختى كند، حج بر او واجب نيست وگرنه واجب است.



۱۳ پرسش: اگر مكلّف استطاعت مالى و جسمى براى اداى حج داشته باشد، اما سازمان حج و زيارت به دليل آن كه نوبتش هنوز نرسيده است، به او اجازه رفتن ندهد، در اين صورت آيا براى او جايز و يا بر او واجب است كه براى اداى حج در همان سال يكى از راه هاى زير را دنبال كند : الف : از كسى كه آن سال نوبتش فرا رسيده است بخواهد تا با دريافت مبلغى ـ گرچه سنگين ـ نوبتش را به او واگذارد و به نفع او كنار رود؟ ب : به دروغ يا توريه مدعى داشتن پاره اى شروط شود كه به دارنده آن ها بيرون از ضوابط عمومى، به طور استثنايى اجازه خروج براى حج داده مى شود ؟ ج : به دنبال شخصى كه نوبتش در اين سال رسيده است و خود فوت كرده و يا شخصاً از رفتن ناتوان شده است بگردد و به طور صورى نيابت از او را بپذيرد، اما در حقيقت براى خود حج بگزارد ؟ پاسخ: الف : اگر پرداخت مبلغ خواسته شده برايش سنگين باشد، بر او واجب نيست كه آن را بدهد وگرنه واجب است.
ب : اگر سازمان مربوطه عدالت را در فرستادن حُجاج رعايت و اجرا مى كند، تخلّف از قوانين آن به شكل مذكور يا مانند آن جايز نيست.
ج : جايز نيست كه به اين شيوه شخص ناتوان يا ولى مرده را بفريبد.



۱۴ پرسش: شخص مكلَّفى هزينه حج را به سازمان حج و زيارت پرداخت مى كند و سال ها منتظر نوبت خود مى ماند و چون نوبتش رسيد، بيمار مى شود و بر اثر آن مى ميرد. در حال بيمارى به يكى از پسرانش وصيت مى كند تا به نيابت از او حج كند. اما اين پسر خودش استطاعت مالى دارد، ليكن چون هنوز نوبتش نرسيده است، به او اجازه رفتن به حج داده نمى شود. حال تكليف او چيست؟ آيا به وصيت پدر عمل نمايد و به نيابت از او حج كند، يا آن كه از حق پدرش استفاده نموده براى خودش حج كند؟ پاسخ: وصيت پدرش را اجرا نمايد و به نيابت از او حج كند، چون راه بر او بسته است و از اين نظر استطاعت رفتن ندارد، تا براى خودش حج كند.



۱۵ پرسش: شخصى هزينه حج دارد و به مقدار ما يملك خود بدهى دارد. اما اين بدى به صورت وام بلندمدت مثلاً چهل ساله است كه طى اين مدت اقساطش را مى پردازد. آيا چنين كسى مستطيع به شمار مى رود و حج بر او واجب است؟ پاسخ: نه، مگر آن كه اقساط سى ساله اول، كم و غيرقابل توجه باشد.



۱۶ پرسش: اگر شخصى مبلغى قرض كند و يا آن چه را كه بدان نيازمند است بفروشد و با آن حج كند، آيا اين حج از حجة الاسلام (حج واجب) مُجزى است ؟ پاسخ: در صورت قرض كردن هزينه حج، مُجزى نيست. اما اگر هزينه آن با فروش لوازم مورد نيازش كه از ضروريات معاشش نبوده باشد، به دست آمده باشد، مُجزى است.



۱۷ پرسش: اگر شخصى مالى كه براى حجّش كافى باشد، به دست آورد، ليكن بيمار باشد، آيا بر او واجب است كه خود را درمان كند تا بتواند خودش حج را به جاى آورد؟ پاسخ: اگر در عرف اكنون مستطيع شمرده نشود، بر او واجب نيست كه با درمان خود را مستطيع كند.



۱۸ پرسش: شخصى در سازمان حج و زيارت ثبت نام مى كند و مبلغى را به حساب آن واريز مى كند. سپس به دليل نيازى كه به آن مبلغ پيدا مى كند، آن را بازپس مى گيرد. آيا با اين كار حج بر او مستقر شده است؟ پاسخ: اگر به آن مبلغ براى هزينه هاى لازم خودش احتياج داشته باشد و جز آن اموال نقدى و يا غير آن كه موجب استطاعت مالى اش شود نداشته باشد، حج بر ذمه اش مستقر نمى شود.



۱۹ پرسش: شخصى با تقليد از مجتهدى كه «ضرورت رجوع به كفايت» را از شرط هاى تحقق استطاعت نمى داند، به حج رفت و اينك به شما رجوع كرده است. فتواى حضرت عالى درباره اين حج چيست؟ پاسخ: مُجزى از حجة الاسلام است.



۲۰ پرسش: آيا براى شوهر جايز است كه به زن هاشمى (سيد) خود هزينه حج را از سهم سادات بپردازد؟ آيا براى ديگرى نيز اين كار جايز است؟ پاسخ: نمى تواند چنين كند، مگر آن كه انجام حج از مؤونه آن زن باشد، مانند آن كه حج بر ذمه اش آمده باشد و هزينه انجامش را نداشته باشد. در اين صورت شوهر مى تواند هزينه اش را از سهم سادات بپردازد، همچنان كه براى ديگرى نيز اين كار جايز است.








[h=1][/h] ۲۱ پرسش: شخصى براى حج مستطيع مى شود. اما موسم حج با امتحانات دانشگاهى او برخورد مى كند، به گونه اى كه رفتنش به حج موجب از دست دادن امتحانات و عقب افتادن يك سال تحصيلى مى شود. در اين حال آيا حج بر او واجب است؟ پاسخ: اگر از دست دادن امتحانات و عقب افتادن يك سال براى او چنان سخت است كه دچار حرج شديد مى شود، حج بر او واجب نيست.



۲۲ پرسش: اگر مستطيع در سالى كه استطاعت مالى دارد، اجازه سفر به سرزمين مقدس براى انجام حج نيابد، آيا بر او لازم است كه استطاعت مالى خود را به مقدار توانش حفظ كند تا آن كه در سال آينده حج را به جا آورد؟ پاسخ: اگر اين نكته را احراز كند كه ديگر شرط هاى استطاعت در سال آينده فراهم خواهد بود، بر او لازم است استطاعت مالى خود را حفظ كند وگرنه بنابر اظهر واجب نيست.



۲۳ پرسش: هرگاه مكلَّف عمره تمتع را به نيابت از ديگرى انجام دهد، وپيش از انجام حج متوجه شود كه هنگام بيرون آمدن از شهرش مستطيع بوده است، آيا بر او واجب است كه حج نيابتى را به پايان برساند و يا آن كه براى خود حج به جا آورد؟ و اگر واجب است كه براى خود حج به جا آورد، براى عمره تمتع از كجا مُحرم شود؟ و اگر پس از انجام دادن عمره نيابتى و پيش از حج مستطيع شود، چه حكمى دارد؟ پاسخ: در صورت اول، اگر به خود مطمئن باشد كه سال آينده مى تواند براى خود حج به جا آورد، حج نيابتى را به پايان برساند وگرنه آن را رها كند و به يكى از ميقات ها برود و براى خودش جهت حج مُحرم شود. ودر صورت دوم با استطاعتى كه تازه به دست آورده حج بر او واجب نمى شود گرچه با غير مال الاجاره باشد .



۲۴ پرسش: آيا پولي که دولت در پايان خدمت به عنوان پايان کار به کارمندان پرداخت مي کند موجب استطاعت مالي براي حج تمتع مي گردد ؟ پاسخ: اگر به مقدار کافي باشد و بدهکاري نداشته باشد يا پول زائد بر نياز به مقدار آن داشته باشد حج واجب است.



۲۵ پرسش: اگر شخصي استطاعت مالي وجاني براي انجام حج واجب داشته باشد اما به خاطر شرکت در يک آزمون بسيار مهم ( مثلا دکترا ) مي تواند حج رفتن خود را يک سال به تعويق اندازد ؟ پاسخ: اگر عدم شرکت در آزمون موجب مشقت وحرج است حج در آن سال بر وي واجب نيست .



۲۶ پرسش: پولى كه بانك در مقابل پولى كه حجاج براى حج ريخته اند مى دهد آيا با آن به مكه مى شود رفت يا نه؟ پاسخ: اگر به صورت قرارداد شرعى باشد جايز است.



۲۷ پرسش: آيا عمره مفرده برفرض استطاعت واجب است؟ پاسخ: بر کساني که وظيفه ايشان حج تمتع است عمره مفرده واجب نيست.



۲۸ پرسش: آيا هزينه ثبت نام حج تمتع که سال از آن گذشته باشد خمس دارد ؟ پاسخ: اگر حج بر اومستقر نبوده خمس دارد .



۲۹ پرسش: اگر دانشجويي در موسم حج ، امتحان دانشگاهي دارد آيا مي تواند حج واجب را به سال آينده بگذارد خصوصاً اگر امتحان درسي براي او جنبه حياتي داشته باشد و بسيار مهم است ؟ پاسخ: اگر اطمينان داشته باشد که در سال آينده مي تواند حج بگذارد چنان كاري جائز است و گرنه حج را نمي تواند تأخير بيندازد و اگر تأخير امتحان درسي براي او حرجي باشد و دشوار باشد طوري كه عادتاً چنان خسارت و زحمت را نمي توان تحمل كرد در اين صورت در سال جاري حج براو واجب نمي شود و مستطيع به حساب نمي آيد .



۳۰ پرسش: جوان مجردي است كه اخيراً مستطيع شده است و اما به فكر ازدواج مي باشد و اگر حج برود ازدواج او عقب مي افتد، كداميك را مقدم بدارد؟ پاسخ: حج برود و ازدواج را تأخير بيندازد مگر آنكه تأخير ازدواج براي او دشوار بوده و زحمت فوق العاده داشته باشد كه عادتاً تحمل ناپذير است، در اين صورت ازدواج را مقدم بدارد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]احضار ارواح[/h]
پرسش: حکم شرعي احضار روح چيست ؟ پاسخ: اگر احضار روح موجب ايذاء روح شخص که ايذائش حرام است بشود جايز نيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]استخاره[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: آيا براي ازدواج نيازي به استخاره مي باشد ؟ پاسخ: قدر متيقن ازموارد استخاره مورد تحير و تردد و نرسيدن به نتيجه عليرغم مشورت است.



۲ پرسش: آيا استخاره به طريقي كه امروزه در ميان ما متداول است، شرعاً وارد و پسنديده است؟ و آيا تكرار آن ضرري دارد اگر با تصدّق همراه شود تا با خواسته استخاره كننده، برابر گردد؟ پاسخ: استخاره به هنگام حيرت و تساوي احتمالات و رجحان نداشتن يك احتمال، به قصد رجاء انجام مي شود آن هم پس از فكر و مشورت، اما تكرار آن به سبب حيرت، صحيح نيست مگر در صورت تغيير موضوع و دادن صدقه به مقدار از مال.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]احکام مسجد[/h]
پرسش: اگر مسجد 2 طبقه باشد ولي زمان خواندن صيغه مسجد يک طبقه بود و طبقه 2 بعدا اضافه شده آيا طبقه 2 هم حکم مسجد را دارد (براي خانمها)؟ پاسخ: بله مسجد شمرده مي شود.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اوراق مشارکت[/h]پرسش: آيا سود اوراق مشارکت حرام مي با شد؟



پاسخ: مشاركت مذكور وجه شرعي ندارد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آيات سجده[/h]پرسش: خانمهايي که عذر شرعي دارند به هنگام خواندن قرآن در برخورد با آيات سجده چگونه بايد عمل نمايند؟ آيا آيه را نخواند؟ يا سوره اي که در آن آيه سجده است را نبايد بخواند؟ پاسخ: فقط همان چهار آيه اي که سجده واجب دارد نخواند و خواندن آيات ديگر آن سوره ها اشکال ندارد.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]آرايش[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: برخي آرايشگاههاي زنانه به كارگر زن، احتياج دارند آيا يك زن مسلمان مي تواند در چنين آرايشگاهي مشغول كار شود و زنان بي حجاب را اعم از مسلمان و غير مسلمان كه در برابر مردان نامحرم، آرايش كرده ظاهر مي شوند، آرايش كند؟ پاسخ: اگر آرايش كردن آنان، نوعي ترويج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقي را ندارد امّا تحقّق اين عنوان، بعيد به نظر مي رسد.



۲ پرسش: زني كه روي خود را نمي گيرد مي تواند موهاي صورت و ابروان را بردارد و پودر طبيعي و سبك بر صورت بزند؟ پاسخ: برداشتن موي صورت، و باريك كردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمي شود به شرط آنكه از وقوع در حرام، ايمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگيزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به كار بردن پودر و وسايل آرايشي، پوشاندن صورت واجب است.



۳ پرسش: رنگ كردن همه و يا قسمتي از مو به نيّت جلب توجه در مجالس بانوان براي ازدواج، جايز است؟ پاسخ: اگر، تنها براي آرايش باشد و جنبه فريبكاري و عيب پوشي و يا كم نشان دادن سنّ نباشد، مانعي ندارد.



۴ پرسش: در كشورهاى غربى متدوال شده كه لنزهاى رنگى بر چشم مى چسبانند آيا چنین كارى به قصد آرايش و آشكار شدن در برابر انظار مردان نامحرم، جايز است؟ پاسخ: اگر زينت حساب شود جايز نيست.



۵ پرسش: بر سر گذاشتن كلاه گيس به نيت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ويژه خانمها جهت پيدا شدن خواستگار، جايز است؟ و آيا چنین كارى عيب پوشى به حساب مى آيد؟ پاسخ: اگر تنها به نيت آرايش باشد و نه فريبكارى و عيب پوشى از چشم خواستگاران، چنان كارى اشكال ندارد.



۶ پرسش: آيا پوشاندن صورت آرايش کرده در صورتي که آرايش صورت مشخص نبوده و حالت طبيعي صورت را داشته باشد لازم است؟ پاسخ: اگر زينت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نيست.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]اختلاط[/h]
پرسش: صحبت کردن دختر و پسرى که واقعاً قصد ازدواج دارند؟ پاسخ: جايز است اگر حدود ادب و حشمت را رعایت کنند و در گفته های نا اخلاقی وارد نشوند .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]أماكن عمومى[/h]
پرسش: آيا وضو گرفتن با آب هاى موجود در ساختمان ها و مؤسسات دولتى دولت هاى اسلامى، جايز است؟ پاسخ: آرى، مادام كه غصبى بودن آن معلوم نشود، جايز است.
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]افطار عمد (روزه)[/h]پرسش: حکم باطل کردن روزه با خوردن يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقى ماندن بر جنابت در ماه رمضان چیست؟ پاسخ: اگر كسى روزه ماه رمضان را به خوردن يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقى ماندن بر جنابت باطل كند ، در صورتى كه از روى عمد و اختيار باشد و از روى ناچارى و جبر نباشد ، اضافه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب مى‏شود . و احتياط مستحب آن است كه كسى كه روزه را به غير آنچه گفته شد باطل كند ، اضافه بر قضا ، كفاره هم بدهد . و اگر كسى چيزى از آنچه را كه گذشت انجام دهد ، در حالى كه عقيده قطعى داشته كه روزه را باطل نمى‏كند ، كفاره بر او واجب نيست . وهمچنين است كسى كه نمى‏دانسته روزه بر او واجب است ، مانند كودكان در اوائل بلوغ . و در كفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مُد كه تقريباً «750» گرم است ، طعام ـ يعنى گندم يا جو يا نان و مانند اينها ـ بدهد .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

ب

[h=1]بلوغ[/h]
1پرسش: لطفا شرائط بلوغ دختر را بفرمائيد؟ پاسخ: بلوغ دختر اين است كه 9 سال قمرى وى كامل شود.


۲ پرسش: نشانه هاى بلوغ در پسران چيست؟ پاسخ: اول: موى زبـر در صورت يا اطراف آلت. دوم: خروج منى. سوم: پانزده سال قمرى.

۳ پرسش: آيا دختران در سن نُه سالگى به سن تكليف ميرسند يا بستگى به درك و توانايى جسمى آنها دارد؟

پاسخ: بلوغ در دختران اتمام نُه سال قمرى است.

۴ پرسش: 1ـ آيا بر من كه اكنون 14 سال تمام دارم تكاليف شرعى واجب مى باشد؟

2 ـ آيا اين موضوع كه قبل از رسيدن به سن تكليف گناه هاى انسان بخشيده مى شود درست است؟ پاسخ: 1 ـ اگر موى زبر بر زهار يا صورت برويد يا منى خارج شود پسر بالغ مى شود و اگر اين دو نشود با تمام كردن 15 سال قمرى بالغ مى شود.


2 ـ صحيح است ولى بعض از گناهها ضمان مالى دارد و آن ساقط نمى شود و بعضى از گناه ها آثار ديگرى مانند حرمت ازدواج با بعضى افراد در پى دارد آنها هم ساقط نمى شود.




۵ پرسش: شرايط سنى براى روزه دارى چيست ؟ پاسخ: بلوغ است که در دخترها نشانه آن تمام شدن نه سال قمرى است و در پسرها يکى از سه چيز اول : روئيدن موى درشت در زير شکم بالاى عورت و همچنين در صورت و پشت لب .دوم: بيرون امدن منى . سوم : تمام شدن پانزده سال قمرى .



۶ پرسش: در مورد سن تكليف دختران (شمسي)بيان بفرمائيد ؟ پاسخ: از نه سال شمسى 5/97 روز كم كنيد .



۷ پرسش: آيا سن تكليف فقط به رسيدن به پانزده سالگى است ؟ پاسخ: يكى از علائم بلوغ اين است كه پس پانزده سالش (به سال قمري) كامل شود و يكى ديگر از علائم آن خروج منى يا روئيدن موى زبر در اطراف عورت است .



۸ پرسش: مراد از سن تمييز چه سنى است ؟

پاسخ: سنى است كه بچه خوب و بد را بداند وا حتمال برود كه نگاهش به بدن زن موجب تحريك شهوتش شود .



۹ پرسش: خداوند در قرآن در جزء 26 سوره الاحقاف آيه 15 مي فرمايد : شما در چهل سالگي به بلوغ ميرسيد . آيا در اينجا بلوغ معناي ديگري مي دهد؟ پاسخ: مقصود از « بلغ » در آيه مزبور بمعناي بلوغ تکليفي نيست بلکه رسيدن به سن چهل است .
 

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

[h=1]بيت المال[/h]
[h=1][/h]

۱ پرسش: كسى كه مي تواند بدون گرفتن شهريه زندگى كند آيا جايز است شهريه بگيرد؟ پاسخ: اگر مقررات دفتر شهريه شامل او است جايز است.



۲ پرسش: لطفا بفرماييد مصرف بيت المال در امورى كه اولويت با كارهاى ديگر است چه حكمى دارد؟ پاسخ: اگر منظور از بيت المال اموال دولت در كشورهاى اسلامى است حضرت آيت الله معتقدند طبق قانون كشور مادامى كه مخالف با شرع نيست بايد عمل شود.



۳ پرسش: آيا استفاده از امكانات و اموال بيت المال مانند تلفن يا اتومبيل در جهت استفاده شخصى جايز مى باشد؟


پاسخ: استفاده از اموال دولتى فقط در چارچوب قانون جايز است اگر قانون به او اجازه اين كار را مى دهد اشكال ندارد.
 
بالا پایین