Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

موزه شهرداری تبریز

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان آذربایجان شرقی
Konu Başlığı موزه شهرداری تبریز
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]


کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای زیبا، مستحکم و دیدنی شهر تبریز است که به دستور رضاشاه پهلوی در محل گورستان متروک و مخروبهء کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی ساخته شد. این کاخ از ابتدای احداث تا به حال، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته*است.
کاخ شهرداری تبریز دارای یک برج ساعت چهارصفحه*ای به*ارتفاع 30,5 متر است که با طنین موزون زنگ*هایش، هر 15 دقیقه یک*بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می*رساند.

نمای خارجی این بنا از سنگ تراشیده شده*است و نقشه ساختمان شبیه به طرح یک عقاب درحال پرواز می*باشد که با نمونه ساختمان*های کشور آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد.

این کاخ موزه دارای یک محوطه عظیم و بسیار زیبا است که در قسمت جنوبی ساختمان واقع شده و گل کاری و درخت کاری آن چشم تان را خیره می کند. در داخل این محوطه هم اولین تاکسی و اولین ماشین آتش نشانی تبریز به نمایش گذاشته شده است.

این عمارت در سال 1386 خورشیدی، به مناسبت بزرگداشت صدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز، به نخستین موزه شهر و شهرداری*های کشور تبدیل و مورد بهره*برداری قرار گرفت. در حال حاضر برخی از ملاقات*های رسمی دیپلماتیک شهرداری تبریز در محل این کاخ انجام می*گیرد.

موزه شهرداری تبریز در طبقه زیرزمین این ساختمان با زیربنای 800متر مربع واقع شده*است. این موزه که به عنوان نخستین و تنها موزه تاریخ شهرداری*های ایران مطرح است، پس از کشور چین، در ردیف اولین موزه*های شهرداری*های جهان نیز قرار دارد.
اگر دنبال قالی و فرش*های اصیل و ناب هستید كه قدمت آنها به بیش از 110 سال قبل برگردد حتما در موزه شهرداری به تالار فرش هم سر بزنید، چرا كه این نوع فرش*ها را می*توان در این تالار یافت​

[h=2]دیدنی های موزه[/h] کاخ موزه شهرداری تبریز را باید وسط شهر تبریز و در میدانی به نام ساعت ببینید. در این موره تالارهای مختلفی چون تالار دوربین*های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر وجود دارد.

تالار فرش: اگر دنبال قالی و فرش*های اصیل و ناب هستید كه قدمت آنها به بیش از 110 سال قبل برگردد حتما در موزه شهرداری به تالار فرش هم سر بزنید، چرا كه این نوع فرش*ها را می*توان در این تالار یافت. 12 تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش*هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال 1320 به دستور ارفع*الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده*است.

تالار دوربین*های قدیمی: در تالار دوربین*ها، تاریخچه و روند تکوین و شکل*گیری دوربین*های نسل قدیم نشان داده شده*است.

اشیای دیدنی: در این موزه اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام*ها و شخصیت*های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام*های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه*های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین*ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته*است.

در این موزه اسلحه قاسم خان والی، اولین شهردارتبریز، اولین پمپ «آتش خاموش كن» برج یانقین، وسایل مورد استفاده شهرداران در زمان*های مختلف، عكس*های بناهای قدیمی تبریز، عكس*هایی از سرداران مشروطه، اولین خیابان*كشی*ها و چراغ گازی كه با نفت كار می*كرد و در معابر عمومی استفاده می*شد، اولین مكاتبات شهرداران و بسیاری چیزهای دیگر* را می*توان تماشا كرد.
 
بالا پایین