Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ويژگي فرهنگي هنري استان قزوين

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان قزوين
Konu Başlığı ويژگي فرهنگي هنري استان قزوين
نویسنده موضوع مهنوش
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan مهنوش

مهنوش

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
107
پسندها
96
امتیازها
0
محل سکونت
پايتخت
تخصص
گيتاريست
دل نوشته
تو مال این صحبتا نیستی نیستی نه
سیم کارت
برند گوشی
جنسیت
ماه تولد

اعتبار :

بنا به گزارش تاريخنگاران يونانى، * پيش از آمدن آريايى*ها به فلات ايران، مردمى در بخشى از دره*هاى شمالى اين سرزمين مى*زيستند که «مرد» يا «آمارد» خوانده مى*شدند. اينان مردمى سلحشور و جنگجو بودند. مؤلف کتاب ايران *باستان جايگاه اين قوم را نواحى تنکابن ذکر کرده است؛ ولى چون سفيدرود را در قديم «آمارد» مى*گفتند، به نظر مى*رسد که درهٔ رودهاى شاهرود و سفيدرود نيز جزءِ زيستگاه*هاى «آمارد»ها بوده باشند. يکى از زيستگاه*هاى آماردها، دشت قزوين و مناطق کوهستانى شمالى و جنوبى و غربى آن است که به مسکن مهاجران آريايى تبديل شده و مردم ديلم در آن مستقر گرديده*اند. از اين*رو مى**توان گفت که مردم قزوين در اصل آريايى و از خاندان ديلم بوده*اند که به واسطهٔ آميزش با آماردها، تازيان، ترکان و مغولان تغييراتى در ويژگى نژادى، زبان و فرهنگ آن*ها پديد آمده است.
زبان مردمِ قزوينِ قديم، زبان ديلمى بوده است؛ يعنى مانند مردم رودبار و الموت کنونى گفت*وگو مى*کرده**اند. در قديم، * قلمرو زبان ديلمى در استان قزوين محدوده*اى شامل بخش*هاى شمالى (الموت، رودبار و طالقان) و بخش*هاى جنوبى استان قزوين (سراسر رامند) را در بر مى*گرفته است. امروزه هم مردم اين نواحى به زبانى نزديک به زبان پهلوى سخن مى**گويند. مردم شهر قزوين نيز تا حملهٔ* مغول به زبان پهلوى گفت**وگو مى*کرده*اند. با گذشت زمان، * به تدريج اين زبان فراموش شده و فارسى کنونى جانشين آن گرديده است.
پس از حاکميت ترکان سلجوقى، کم*کم زبان ترکى در بخش*هايى از ايران*زمين رواج يافت و در دورهٔ فرمانروايى مغولان نيز که بيش از سه قرن دوام يافت، به روندِ رواج و گسترش اين زبان يارى رساند.
در حال حاضر، در محدودهٔ استان قزوين مردم دهستان*هاى خرقان، ابهررود، قاقزان، تارم، افشاريه، زهرا و بعضى از روستاهاى بشاريات، اقبال و پشگلدره، و در خود شهر قزوين نيز بخش*هاى شمالى و شمال غربى شهر؛ يعنى محله*هاى درب*کوشک، شيخ*آباد، گوسفند*ميدان، قملاق و ديمج که در سده*هاى پيشين جايگاه و نيز توقفگاه اميران، درباريان، خادمان و مأموران دربار صفوى بوده است، بيشتر به زبان ترکى سخن مى*گويند؛ در صورتى که مردم محله*هاى شرقى، * جنوبى و مرکزي؛ يعنى محله*هاى پنبه*ريسه، راه *چمان، راه **رى، خندقبار، مغلاوک، آخوند، سکه شريحان و خيابان، که کم*تر با مأموران و درباريان تماس داشته*اند، به زبان فارسى سخن مى*گويند.
در حال حاضر، به جز مردم بومى، قوم*هايى هم*چون کرد، لر، ترک و طايفه*هايى چون مراغه*اى*ها (کله*بزى*ها) در اين استان زندگى مى*کنند. شاهسون*هاى اينانلو، شاهسون*هاى بغدادى، طايفه*هاى انصارى، رشوند، کاکاوند، غياثوند و چگنى از جملهٔ* اين طايفه*ها هستند که در طى صدها سال با يک*ديگر همزيستى مسالمت*آميز داشته*اند و از آداب و رسوم و سنت**هاى قومى هم*ديگر تأثير پذيرفته*اند.
استان قزوين زادگاه انديشمندان و سياستمداران برجسته*اى بوده است که در صحنهٔ سياست، هنر و ادب سرزمين ايران درخشيده*اند. سرشنا*س*ترين چهرهٔ سياسى اين خطه ميرزاحسين*خان مشيرالدوله (سپهسالار) است که در عهد ناصرى وزير و صدراعظم بوده است. ساختمان مجلس شوراى ملى در ميدان بهارستان و مسجد سپهسالار تهران از بناهايى است که اين رجل سياسى بنا نهاده است. از اديبان و شاعران نامدار قزوين نيز مى*توان از عبيد زاکانى شاعر و نويسنده و اديب نکته*سنج و طنزپرداز قرن ششم و هفتم هجرى قمري؛ شيخ احمد غزالي؛ خواجه امام ابوالقاسم رافعي؛ امام زکرياى قزويني؛ حمداللّه مستوفى مورخ و نويسندهٔ نامدار، و از معاصران عارف قزوينى، علامه على*اکبر دهخدا، علامه محمد قزوينى و سيد اشرف*الدين قزوينى (نسيم شمال) را نام برد که هر يک منشاءِ خدمات درخشانى در عرصهٔ هنر و ادب ايران شده*اند.
در زير، به برخى از عادت*ها و سنت*هاى مردم قزوين، به اجمال، * اشاره مى*کنيم. اين سنت*ها به طور مشخص، مراسم مربوط به عيدها و جشن و سرورهاى ملى و مذهبى و سوگ و عزاهاى خصوصى و مذهبى را در بر مى*گيرند:
 
بالا پایین