Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

8خوردنی مفید برای دندان*ها !

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دندان پزشکی
Konu Başlığı 8خوردنی مفید برای دندان*ها !
نویسنده موضوع *SiMiN*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *SiMiN*

*SiMiN*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Feb 16, 2014
ارسالی‌ها
5,086
پسندها
1,974
امتیازها
113
محل سکونت
تهران
تخصص
نقاشی کردن،نت
دل نوشته
همه ی انسانها برابر آفریده شده اند
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

مسواک زدن مرتب دندان*ها و استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن لثه و دندان از باقی*مانده مواد غذایی و قند موجود در خوراکی*ها به حفظ سلامت دندان*ها کمک می*کند.
اما علاوه بر رعایت این نکات بهداشتی مهم دندانپزشکان تاکید دارند که مصرف برخی از خوراکی*ها خاص نیز برای سلامت دندان*ها مفید هستند. همان*طورکه مصرف برخی از موادغذایی برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است بعضی از خوردنی*ها نیز در بهبود سلامت لثه و دندان*ها تاثیر مفید دارند.
لایوساینس در گزارش جدید خود فهرستی از مواد خوراکی مفید برای دندان*ها را ارائه کرده که به شرح زیر است:
چای
ترکیبات پلی*فنول*های موجود در چای سبز و سیاه از رشد باکتری*های عامل پوسیدگی دندان و بیماری*های لثه جلوگیری می*کنند. متخصصان دانشگاه ایلی*نوی در آمریکا دریافتند افرادی که 10 بار در روز و هر بار یک دقیقه دهانشان را با چای سیاه شست و شو می*دهند نسبت به افرادی که دهانشان را با آب شست و شو می*دهند پلاک*های کمتری روی دندان*هایشان تشکیل می*شود.
پنیر
آزمایش*ها تایید می*کند که مصرف پنیر «چِدار» نسبت به مصرف ماست بدون قند یا نوشیدن یک لیوان شیر سطح پایین*تری اسید در دهان تولید می*کند. دندانپزشکان در مطالعات خود دریافتند هرچند خوردن شیر و ماست تاثیری در کاهش سطح اسید در دهان ندارد اما پنیر می*تواند اسید موجود در پلاک*های روی دندان*ها را خنثی کرده و در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان*ها را کاهش دهد.
کشمش
کشمش هرچند شیرین است اما قند آن مانند ساکاروز یا قند آشپزخانه نیست که موجب تخریب دندان*ها شود بلکه این خوردنی منبع غنی از «فیتوکمیکال*»هایی* است که باکتری*های موثر در پوسیدگی* دندان*ها را از بین می*برند. همچنین برخی ترکیب*های موجود در کشمش بر رشد باکتری*های مرتبط با بیماری*های لثه تاثیرگذارند و مانع از تکثیر آنها می*شوند.
میوه*ها و سبزیجات تُرد
جویدن مواد خوراکی تُرد همچون هویج، *سیب و خیار می*تواند پلاک*های دندانی را از بین ببرد و به عنوان راهکاری برای تمیز کردن دندان*ها بکار رود.
مواد خوراکی غنی از املاح و ویتامین
دندانپزشکان انجمن دندان آمریکا معتقدند مواد خوراکی حاوی کلسیم و فسفر می*توانند به سلامت و استحکام مینای دندان کمک کند. غذاهای اسیدی و نوشیدنی*ها نیز برعکس موجب آسیب*دیدگی و تخریب مینای دندان می*شوند.
آدامس بدون قند
جویدن آدامس بدون قند ترشح بزاق را افزایش می*دهد که به پاک شدن دندان*ها از برخی باکتری*ها کمک می*کند.
شیر
پزشکان در بررسی*های خود مشاهده کرده*اند نوشیدن یک لیوان شیر نسبت به نوشیدن آب یا آب سیب از قابلیت بیشتری برای کاهش پلاک*های اسیدی روی دندان*ها برخوردار است.
میوه قره*قاط
میوه قره*قاط نیز حاوی پلی*فنول*هایی است که مانع از باقی ماندن پلاک*ها روی دندان*ها شده و بنابراین خطر پوسیدگی دندان*ها را کاهش می*دهند.
 
بالا پایین