Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آیا می شود بدون لبنیات از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات تخصصی
Konu Başlığı آیا می شود بدون لبنیات از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

اگر شما هم جزو افرادی هستید که لبنیات دوست ندارید یا به هر دلیلی نمی*توانید از محصولات لبنی استفاده کنید باید بدانید که می*توانید از طریق مواد غذایی دیگر نیازهای خود را برطرف کنید و مراقب استخوان*هایتان باشید. پس نگران نباشید.
به گزارش نیک صالحی به نقل از تبیان ؛ حتماً شما هم می*دانید که برای داشتن استخوان*های محکم و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مصرف لبنیات بسیار مهم است. با وجود اینکه مصرف لبنیات از اهمیت زیادی برخوردار است اما باید بدانید که صِرف مصرف 3 محصول لبنی در روز نمی*توانید خطر بیماری پوکی استخوان را محدود کنید. به عقیده*ی محققان جذب کلسیم برای حفظ سلامت استخوان*ها لازم است اما کافی نیست. برای مقابله با این بیماری لازم است که حتماً ورزش را هم در برنامه*ی روزانه*تان داشته باشید. مشکلی که وجود دارد سرعت دفع کلسیم از بدن ماست. می*دانید که کلسیم به میزان خوبی در محصولات لبنی وجود دارد.
متخصصان معتقدند که مصرف زیاد پروتئین*های حیوانی باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می*شود. نتایج پژوهش*ها نشان می*دهد افرادی که مواد غذایی گیاهی مصرف می*کنند کمتر دچار شکستگی و پوکی استخوان می*شوند این در حالی است که این افراد کلسیم خیلی کمی هم دریافت می*کنند. با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه می*توان بدون مصرف محصولات لبنی مراقب استخوان*ها بود!
جایگاه محصولات لبنی
در مورد محصولات لبنی حرف و حدیث زیاد است. برخی حتی معتقدند که شیر می*تواند باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. باید بدانید که شیر مادر کلسیم زیادی ندارد (فقط 30 میلی گرم) و این مسئله هم مانع رشد خوب کودک نمی*شود. محصولات لبنی حاوی ترکیبات آلرژی زا، لاکتوز (که بدن برخی افراد به عدم تحمل این ترکیب دچار است)، هورمون*های رشد، آنتی*بیوتیک*ها، میزان زیادی ویتامین D و کلسترول بد می*باشد. از این گذشته شیر حاوی آهن بسیار کمی می*باشد و در عین حال باعث دفع این ترکیب از طریق روده می*شود. اما اگر شما هم جزو افرادی هستید که لبنیات دوست ندارید یا به هر دلیلی به عنوان مثال مشکل عدم تحمل لاکتوز یا غیره نمی*توانید از محصولات لبنی استفاده کنید باید بدانید که می*توانید از طریق مواد غذایی دیگر نیازهای خود را برطرف کنید و مراقب استخوان*هایتان باشید. پس نگران نباشید.
جایگزین*های مناسب محصولات لبنی کدام است؟
خیلی از افراد زمانی که مصرف محصولات لبنی را متوقف می*کنند بعد از 2 تا 3 هفته شاهد بهبودی خوبی در وضعیت سلامت خود می*شوند. این افراد تغییرات زیر را تجربه می*کنند:
* کاهش میزان کلسترول خون
* توقف مشکلاتی مانند اسهال، یبوست یا نفخ
* بهبود مشکلات پوست
* کاهش وزن
* بهبود آسم
اگر نمی*خواهید که طعم شیر از غذاهایتان کم شود اما در عین حال نمی*توانید شیر حیوانی مصرف کنید به راحتی می*توانید از شیر سویا، شیر بادام، شیر نارگیل یا شیر برنج استفاده کنید. می*توانید از این شیرهای گیاهی برای مصرف غلات صبحانه و همچنین پخت و پز استفاده کنید.
اگر طرفدار سس*های خامه دار و غلیظ هستید می*توانید به جای خامه های چرب از توفو استفاده کنید و روی غذاهایتان مقداری مخمر آب جو بپاشید.متخصصان معتقدند که مصرف زیاد پروتئین*های حیوانی باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می*شود.
عواملی که باعث از بین رفتن کلسیم می*شوند
نتایج پژوهش*های متعدد نشان می*دهد که گیاه*خواران استخوان*های محکم*تری دارند. استخوان*های این افراد در مقایسه با افرادی که از مشتریان دائم گوشت قرمز و محصولات حیوانی هستند کمتر دچار شکستگی می*شوند. دلیل این امر پروتئین*های دریافتی است. هر چه میزان دریافت پروتئین بیشتر باشد میزان دفع کلسیم نیز بیشتر می*شود. بدانید که مصرف زیاد پروتئین*های حیوانی برای بدن چندان مفید نیست. در حالی که مصرف کافی میوه و سبزیجات باعث حفظ کلسیم در استخوان*ها می*شود. نباید فراموش کنیم که کلسیم حاصل از منابع گیاهی می*تواند منبع فوق*العاده*ای برای ساخت و حفاظت از استخوان*ها باشد. واقعیت این است که سبزیجات سبز رنگ و لوبیاها خدمت بیشتری به استخوان*های ما می*کنند.
اگر می*خواهید بدون محصولات لبنی استخوان*های محکمی داشته باشید:
در این قسمت با چند ماده*ی غذایی مفید و سرشار از کلسیم آشنا می*شوید. میزان کلسیم اشاره شده برای هر 100 گرم از این مواد غذایی است:
شیرِ برنج 300 میلی گرم
کلم پیچ 266 میلی گرم
توفو 253 میلی گرم
بادام 240 میلی گرم
دانه*ی سویا 175 میلی گرم
لوبیا سفید 161 میلی گرم
انجیر خشک 140 میلی گرم
نخود 80 میلی گرم
سیب زمینی شیرین 76 میلی گرم
لوبیا قرمز 63 میلی گرم
پرتقال 60 میلی گرم
آرد گندم سبوس دار 41 میلی گرم
کشمش 48 میلی گرم
هویج 40 میلی گرم
توجه داشته باشید اگر به هر دلیلی نمی*توانید از محصولات لبنی استفاده کنید حتماً مواد غذایی ارائه شده در لیست بالا را در برنامه*ی غذایی خود بگنجانید. از این گذشته سعی کنید حتماً روزانه به طور مرتب ورزش کنید، در مصرف پروتئین*های حیوانی احتیاط کنید و مصرف میوه و سبزیجات را بالا ببرید. همه*ی این عوامل دست به دست هم می*دهند تا شما بدون نیاز به مصرف محصولات لبنی استخوان*های محکمی داشته باشید و خطر ابتلا به پوکی استخوان را از خود دور کنید.
 
بالا پایین