Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چرا گروه خونی افراد با یکدیگر متفاوت است؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مقالات تخصصی
Konu Başlığı چرا گروه خونی افراد با یکدیگر متفاوت است؟
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

ایسنا : کارشناس دفتر برنامه*ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران به معرفی گروه*های خونی در بدن انسان پرداخت.
دکتر نگین بابادی*پور ، در تعریف گروه*های خونی عنوان کرد: ممکن است در سطح گلبول قرمز افراد، پروتئین خاصی وجود داشته باشد که "آنتی ژن" نامیده می*شود. بر اساس وجود این آنتی ژن*ها بر روی گلبول قرمز افراد، چهار گروه خونی b , a ,ab و o به وجود می*آید.
وی افزود: اگر از زمان تولد آنتی ژن a بر روی گلبول قرمز کسی وجود داشته باشد گروه خونی او a خواهد بود و در پلاسمای خون او آنتی بادی (پادتن) بر علیه گروه خونی b وجود دارد. درصورتی که آنتی ژن b بر روی گلبول قرمز موجود باشد، گروه خونی فرد b می*شود و در پلاسمای خونش آنتی بادی (پادتن) علیه گروه خونی a وجود دارد. اما چنانچه هم آنتی ژن a و هم آنتی ژن b از بدو تولد بر روی گلبول*های قرمز افراد وجود داشته باشد، گروه خونی آنها ab خواهد شد و در پلاسمای خون آ نها هیچ آنتی بادی بر علیه آنتی ژن*های a و b وجود ندارد.
به گفته کارشناس دفتر برنامه*ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران در صورتی که هیچ آنتی ژنی بر روی گلبول قرمز نباشد، گروه خونی این افراد o خواهد بود و پلاسمای آنها حاوی آنتی بادی (پادتن) بر علیه آنتی ژن های b و a است.
بابادی*پور با بیان اینکه یکی از خصوصیات آنتی ژن این است که می*تواند بدن را برای ساختن پروتئین دیگری به نام "آنتی بادی " یا "پادتن" تحریک نماید، گفت: آنتی بادی نوعی پروتئین است که در پاسخ به تحریک یک آنتی ژن در بدن ساخته می*شود و نسبت به آن واکنش نشان می*دهد، به عنوان مثال اگر گروه خونی شما a باشد و به شما گروه خونی b تزریق شود چون این گروه خونی یک آنتی ژن جدید است که وارد بدنتان شده است، بنابراین بدن شما علیه گروه خونی b آنتی بادی می*سازد و به این گروه خونی جدید واکنش نشان می*دهد.
وی در توضیح اهمیت گروه*های خونی برای بدن انسان گفت: اهمیت گروه*های خونی زمانی مشخص می*شود که فرد نیاز به تزریق خون پیدا کند و ناچار شویم به بدن او خون تزریق کنیم، در این صورت اگر به طور مثال گلبول*های قرمز فرد خون*دهنده، آنتی ژن a داشته باشد (گروه خونی او a باشد)، در پلاسمای خونش آنتی بادی (پادتن) علیه گروه خونی b وجود دارد. بنابراین به محض ورود خون گروه b به بدن این فرد عوارض شدید ایجاد خواهد شد و حتی ممکن است منجر به مرگ گیرنده خون شود.
آزمایش سازگاری چیست؟
چرا تزریق خون غیرهمساز، خطرناک و مرگ*افرین است؟
کارشناس دفتر برنامه*ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: برای جلوگیری از واکنش خطرناک بین آنتی ژن*های یک فرد با آنتی بادی*های فرد دیگر، قبل از اینکه یک بیمار خون دریافت کند در بانک خون بیمارستان*ها چند آزمایش انجام می*شود که به آنها "آزمایش سازگاری" می*گویند و پس از تکمیل آزمایشات، خون سازگار به بیمار تزریق می*شود.
گروه خونی o، دهنده عمومی
بابادی*پور با اشاره به اینکه بر روی گلبول*های قرمز افرادی که گروه خونی o دارند، هیچ آنتی ژنی وجود ندارد، گفت: بنابراین در مواقع ضروری می*توانیم گروه خونی o را به هر گروه خونی دیگری تزریق کنیم و این گروه خونی " دهنده عمومی " است. مثلا در یک حادثه منجر به خونریزی شدید، زمان بسیار مهم است و گاهی نمی*توانیم منتظر پیدا کردن خون هم گروه بمانیم در این گونه موارد در دسترس بودن خون گروه o می*تواند تنها راه نجات باشد.
گروه خونی ab ، گیرنده عمومی
وی افزود: اما افرادی که دارای گروه خونی ab هستند هم آنتی ژن a دارند و هم آنتی ژن b و پلاسمای خون آنها بر ضد هیچ کدام از گروه*های خونی آنتی بادی(پادتن) ندارد. بنابراین در مواقع ضروری با خیالی آسوده می*توانند از همه گروه*های خونی دیگر خون دریافت کنند که به آنها " گیرنده عمومی " می*گویند.
همه افراد باید گروه خونی و ارهاش خون خود را بدانند، زیرا هر انسانی ممکن است روزی نیاز به دریافت خون داشته باشد.
 
بالا پایین