Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

روش تمیز كردن و شستشوی انژكتور خودرو

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خدمات جانبی
Konu Başlığı روش تمیز كردن و شستشوی انژكتور خودرو
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :


اگر می خواهید خودرویی همیشه سالم داشته باشید هر چند ماه یک بار تمام قطعات آن را چکاب و تمیز کنید در این مقاله نحوه تمیز کردن انژکتور را برای شما گرد آوری کرده ایم.

اسپری ها جهت تمیز کردن محفظه کورس سیلندر بکار میره. باعث میشه که کربنی که توی سیلندر و روی شمع و انژکتور و اینها هست زدوده بشه و از اگزوز خارج بشه. وقتی دوده در سیلندر و اتاقک احتراق باشه باعث میشه حجم محفظه کم بشه و زود اشتعالی بنزین پیش بیاد قبل از اینکه شمع جرقه بزنه قدرت و کشش ماشین کم میشه. مخصوصا: در سربالایی ها




خوب هست که هر 3 ماه یکبار اسپری بشه موتور
این کلینرها همون طور که از اسمشون پیداست پاک کننده و شوینده هستن در اصل اما از حسن تصادف موادی داخلشون استفاده شده که باعث افزایش اکتان بنزین ما میشه و این افزایش اکتان بعلاوه تمیز شدن انژکتورها و مسیر سوخت رسانی در ماشینایی که این مورد کثیف بوده باعث کاهش نسبی مصرف میشه
اما طبق نوشته های همین سایت تو فرمول تعدادی از این افزودنیها موادی هست که باعث خوردگی میشه و این ضد حاله البته تو استفاده های مکرر
ولی اگر قصد فقط افزایش اکتان باشه که تو رسیدن به حداکثر قدرت موتور که متناسب با بنزینی با اکتان خاص ذکر میشه موثره و همچنین داشتن مصرف بنزین در محدوده ذکر شده برای اون موتور باز با اون اکتان ذکر شده و نه کمتر از اون استفاده از اتانول خیلی موثره که در دسترس هم به میزان فراوان هست همون الکل طبی خودمونه البته بالای 90درصد باشه اما این هم با یه سری از فلزات ایجاد خوردگی میکنه

اتانول یا الکل اتیلیک با ترکیب شیمیایی C2H5OH مایعی روشن ، بی رنگ و با بوی قابل تحمل است. درحال حاضر این ماده بصورت خالص و یا مخلوط آن با بنزین بعنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با عدد اکتان 113 سوختی مرغوب محسوب شده و بعنوان یک ترکیب اکسیژن دار با اضافه شدن به بنزین می تواند عد اکتان را افزایش داده و انتشار آلاینده هایی نظیرCO ،… را کاهش دهد.

اتانول می تواند در موتورهای جدید بنزین سوز ، بدون هیچ تغییری در سیستم موتور از 3 تا 24 در صددر اختلاط با بنزین مصرف شود ، اما استفاده از این ماده با درصدهای بالاتر نیازمند استفاده از موتورهای اختصاصی ویا دو منظوره است.

اوئنایی که دست به اچارند بردارند انجکتور هارو باز کنند و بدون اینکه ضربه ای بهش بخوره با اسپری 600 ناهید یا فیلیپس آبی اونارو بشورند !

نهایت با 3 هزار تومن این کار انجام میشه !

شستن انژکتور به صورت دوره ای و به صورت هر 40 تا 50 هزار کیلومتر مفید است اما متاسفانه روشهای شستوی انژکتور کنونی نه تنها بهبودی در عملکرد ماشین ایجاد نمی کند بلکه بعضا باعث خرابی خود انژکتور یا قسمتهای دیگر موتور می شود .
در شیوه استاندارد شستشو می بایست انژکتور از محل خود باز شده و در دستگاه مخصوصی بسته شود ، سپس به وسیله دستگاه اولتراسونیک و به همراه مایع مخصوص عمل شستشو انجام گیرد ( خروجی سوزن به حدی ریز است که به هیچ روشی نمیتوان به داخل آن دسترسی پیدا کرد- من خودم دیده ام برخی تعمیرکاران اقدام به برس کشیدن روی سوزن می کنند ؟؟!!)
مدتی است که برخی افراد با دستگاههای انژکتور شور درجا اقدام به شستن انژکتور ها با ایجاد فشار در سوزن و مایع پاک کننده می کنند که می تواند به دلایل زیر خطرناک باشد .
- مایع استفاده شده به سبب عدم استاندارد بودن دیده شده دارای مقدار زیادی سرب یا سایر موادی است که باعث از بین رفتن خاصیت کاتالیست می شوند که به نوبه خود می تواند به محیط زیست و خودروی شما آسیب برساند .( چنانچه دقت کرده باشید هیچ کدام از این مایعات دارای علامت استاندارد نیستند )
- به سبب فشار بالای ایجاد شده توسط دستگهای پمپ که اکثر تعمیرکاران نمی دانند یا نمی توانند آنرا تنظیم کنند باعث پاره گی و یا خرابی انژکتور می شود .

نشت از انژکتور و یا گشاد شدن سوزن هموتره باعث اختلال در کارکرد موتور و به هم خوردن سیستم کاری خودور می شود .
در اکثر موارد بوی خام سوزی و یا در ابتدای روش کردن موتور در صبح ها بوی بنزین به مشام می رسد که می تواند نشانه نشت از انژکتور ها باشد .

در هر صورت برای تست نشت می توانید از همین ابزار متداول یعنی بررسی فشار بر روی پشت انژکتور توسط هوا که در برخی تعمیرگاهها انجام می گیرند استفاده کنید اما خواهش کنید فشار هوار را بالا نبرند و انژکتور را با این روش نشورید .
فقط یک نکته مهم اینکه سوزن انژکتورها هر کدام 2 عدد اورینگ دارد که در کل فرایند شستشو نیازی به در آوردن و جدا کردن آنها از سوزن انژکتور نمی باشد لذا سعی کنید اورینگها جدا نشود که مثل من 2 اورینگ استوک به جای آنها قرار دهید ممکنه طرف هم بخواهد اورینگها را رد بیاورد مثلاً برای شستشوی بهتر و اصلاً نیازی نیست و ضررش بیشتر از منفعتش هست.
نکته بعد در موتور 1600 واقعاً باز کردن انژکتورها خیلی سخت و بد دست هست ولی حداکثر نیاز به باز کردن 2 پیچ ریل سوخت هست و نیاز به باز کردن اگر اشتباه نکنم منیفولد هوا که بالا و روی ریل سوخت هست نیست.
نکته دیگه انژکتور ماشین من که در سر انژکتورها 4 سوراخ کوچک داشت اگر کسی شستشو را انجام داد ببینه انژکتور چند سوراخ داره.
سعی کنید هنگام شستن انژکتور حضور داشته باشید و زمانی که سوزنها روی دستگاه شستشو هست در نهایت دقت کنید که میزان خروجی مایع انژکتور شور از هر 4 سوزن به یک اندازه باشد و طرف براتون سنبل کاری نکنه و واقعاً شستشو بده اگر خودتون وایسید بالای سرش معلومه که کدام سوزنها مشکل داره و در نهایت آیا عیبش رفع میشه یا نه. ممکنه قبل از شستشو پاشش هر سوزن با هم متفاوت باشه مثلاً در یک زمان مشخص مقدار معلومی مایع از هر
4 انژکتور پاشیده میشود ممکنه مثلاً یکی 20cc دیگری 35 cc و 2 تای دیگه 30cc باشد بعد از شستشو باید همه سوزنها مثل هم باشد کسی که برای من کار را انجام داد از خودم وسواسی تر بود( البته شاید چون از وسواس من و اینکه 4 ساعت اونجا وایساده بودم خبر داشت) و در نهایت هر 4 انژکتور مقدار پاشش در واحد زمان یکی شد حالا 2-1 cc کم و زیاد مهم نیست ولی 10cc اختلاف قابل قبول نیست.
با شستن به موقع انژکتور از سوختن آن جلوگیری کنید.






شستشوی انژکتور چند روش داره، آسونترینش هم محلول رقیق آمونیاک بریزی توی تشت دستگاه آلتراسونیک بعد بذاری 10 دقیقه بره، بعدش محلول رو با تینر 20000 عوض کنی و اینم یه 10 دقیقه کار کنه، یه راه دیگش هم دستگاههای تست انژکتور هست که همزمان شستشو هم انجام میده، من یه روشی هم داشتم به این صورت که یه پمپ بنزین دیگه رو به باتری وصل میکردم و محلول شستشو که هگزان +تولوئن و گزیلن و بنزن بود رو به کمک اون پمپ به ریل سوخت وصل میکردم و مسیر رفت اصلی بنزین رو از ریل باز میکردم و مستقیم به کمک یه واسطه به برگشت بنزین به باک وصل میکردم، یه تیکه شیلنگ برگشت هم میزاشتم سر راه برگشت که ماده ی شستشوی اضافی رو برگردونه تو ظرف مواد، اینجوری یه چند دقیقه میذاشتم موتور کار کنه و قشنگ حسابی تر و تمیز بشن، ولی بهترین راه به نظرم شستشو با دستگاه آلتراسونیک هست، ولی بیشتر از 10 دقیقه نذارین تو محلول آمونیاک و از طرفی یادتون باشه اُورینگ لاستیکی هم از روی انژکتورا باز کنید تا تینر باعث بادکردگیشون نشهاز باک تا انژکتور
اساس کار سیستم های انژکتوری بر فشار بالای سوخت در زمان ورود به داخل سیلندر است و اصطلاح پاشش سوخت نیز از همین جا میآید در حالی که در مورد کاربراتور در حقیقت این جریان هوای ورودی به موتور بود که بنزین را با خود همراه میکرد و عملاً بنزین داخل سیلندر «ریخته» میشد به جای آنکه پاشیده شود. اما پاشش سوخت نیازمند افزایش فشار است و پمپ بنزین وظیفه این افزایش فشار را در سیستم بر عهده دارد. این پمپ بنزین از نوع برقی است و میتواند فشار لازم را فراهم کند و این فشار، بنزین را از باک به موتور میرساند. در موتور این بنزین وارد ریل سوخت میشود. ریل سوخت به طور ساده لوله ای است که بنزین از یک سوی آن وارد شده و مقداری از بنزین از سوی دیگر آن خارج میشود و بخشی از سوخت نیز بر حسب نیاز موتور برای احتراق مورد مصرف قرار میگیرد. اکنون سوخت به موتور خودرو رسیده اما هنوز تا رسیدن به داخل سیلندرها و در نهایت تولید نیرو یک گام دیگر باقی مانده است. بر روی ریل سوخت، به تعداد سیلندرهای خودرو انژکتورهایی نصب شده است (البته مدل های تک انژکتوری در دهه 90 برای مدتی کوتاه رایج شد که نمونه هایی از آن را میتوان در محصولات قدیمی تر دوو دید). این انژکتورها از یک سو به ریل سوخت خودرو متصلاند و از سوی دیگر به بالای سیلندر و داخل مانیفولد هوا (البته محل این انژکتورها در موتورهای تزریق مستقیم سوخت متفاوت است). اکنون سوخت توانسته از باک خود را به داخل موتور برساند اما انژکتورها نمیتوانند بدون کنترل سوخت را وارد سیلندر کنند چرا که در غیر این صورت عملاً به طور پیوسته سوخت در حال پاشیده شدن به داخل سیلندر است در حالی که تنها در لحظه ای خاص و البته به میزانی خاص سوخت باید به موتور تزریق شود.اینکه چگونه انژکتور میتواند میزان و زمان پاشش سوخت را کنترل کند را در ادامه بررسی خواهیم کرد اما در این زمینه انژکتور به طور کامل تابع دستوراتی است که از جانب ECU خودرو دریافت میکند. ECU با بررسی اطلاعات به دست آمده از سنسورهای مختلفی از جمله سنسور موقعیت دریچه گاز، سنسور موقعیت میل سوپاپ، سنسور دمای موتور و سنسور اکسیژن و ...، زمان و مدت باز شدن انژکتور را تعیین کرده و از طریق سیستم های برق به انژکتور میرساند. به این ترتیب انژکتور براساس دستوری که ECU به آن میدهد در زمان مناسب و به مدت مشخص باز شده و سوخت پر فشار را به داخل مانیفولد تزریق میکند و این سوخت به همراه هوا در مرحله مکش وارد سیلندر میشود.
ساختار انژکتور
انژکتور در حقیقت یک استوانه کوچک است که از یک سو به ریل سوخت متصل است و از سوی دیگر به داخل مانیفولد. به دلیل اتصال به ریل سوخت، همواره بنزین با فشار بالا داخل انژکتور وجود دارد ولی در حالت عادی انژکتور بسته است و این بنزین داخل انژکتور باقی میماند و تنها در صوت باز شدن انژکتور است که بنزین میتواند وارد سیلندر شود.ساختار انژکتور در شکل به طور کامل مشخص است. داخل بدنه انژکتور، مسیر باریکی برای عبور سوخت وجود دارد که در انتها به سوراخ بسیار ریز انتهای انژکتور می رسد. در مسیر این لوله یک قطعه کوچک فلزی مغناطیسی به شکل استوانه وجود دارد که یک سوزن ریز به انتهای آن متصل است که نقش سوپاپ انژکتور را بازی می کند. این سوزن در شرایط عادی سوراخ سر انژکتور را می بندد و به این ترتیب مانع از خروج سوخت پر فشار از انژکتور میشود و سوخت پشت این سوزن کوچک با فشار بالا متوقف میماند. به این ترتیب بخش مربوط به بسته بودن انژکتور حل شده است اما اکنون زمان آن است که فرمان از ECU برای باز شدن انژکتور ارسال شود. برای این منظور، یک سیم پیچ به دور بدنه انژکتور نصب شده است. سیم پیچ ها به طور کلی با ورود جریان برق مستقیم مغناطیسی شده و مانند یک آهنربا عمل می کنند و به این ترتیب می توانند قطعات آهنی را به سمت خود جذب کنند. این دقیقاً کاری است که در سیستمهای درب بازکن برقی هم انجام میشود اما در انژکتورها تمام این اتفاقات در ابعاد کوچکتری رخ میدهد. زمانی که نیاز به باز شدن انژکتورها باشد، فرمان الکتریکی از جانب ECU ارسال میشود و این فرمان الکتریکی باعث آهنربا شدن سیم پیچ شده و این آهنربا، پیستون و به دنبال آن سوزن انژکتور را به سمت بالا میکشد. به این ترتیب سوزن انژکتور از سوراخ انژکتور دور شده و مسیر سوراخ خروجی انژکتور باز میشود و سوخت میتواند با فشار از این سوراخ جریان پیدا کند. حال انژکتوری داریم که باز شده و سوخت از آن جریان پیدا میکند. پروسه جریان یافتن سوخت از داخل انژکتور به طور معمول در حد چند میلی ثانیه است و باید این مسیر به سرعت بسته شود. برای بسته شدن مسیر، ECU ارسال جریان الکتریکی را قطع میکند اما قطع جریان برق به تنهایی نمی تواند با سرعت لازم انژکتور را ببندد. برای این منظور به مجموعه سوپاپ یا سوزن انژکتور یک فنر متصل میشود که وظیفه دارد این مجموعه را به داخل بکشد تا در حالت عادی انژکتور بسته باشد. این فنر آنقدر قدرت دارد که بتواند انژکتور را سریع ببندد و در عین حال آنقدر قوی نیست که در مقابل نیروی مغناطیسی حاصل از سیم پیچ مقاومت کند و اجازه میدهد انژکتور در زمان لازم باز شود. به این ترتیب انژکتور میتواند در کسری از ثانیه باز شده و به سوخت پر فشار اجازه خروج بدهد و به سرعت هم بسته شود تا از خروج بیدلیل سوخت جلوگیری کند. پیش از این گفتیم پمپ بنزین وظیفه تامین فشار سوخت لازم برای پاشش به مجموعه موتور را بر عهده دارد. این فشار سوخت ثابت است و سیستم مدیریت موتور خودرو متناسب با نیاز موتور، زمان باز بودن انژکتورها را تغییر میدهد تا از این طریق میزان بنزین تزریق شده به موتور تغییر کند. در دورهای موتور پایین و در شرایطی که فشار کاری زیادی بر روی موتور نیست، انژکتورها در زمانی بسیار کوتاه باز و بسته شده و به این ترتیب مقدار بسیار کمی از سوخت به داخل سیلندر پاشیده میشود. به این ترتیب بخشی از سوختی که از جانب پمپ به ریل سوخت فرستاده شده است مصرف نشده باقی میماند و در صورتی که راهی به بیرون پیدا نکند باعث متوقف شدن فرآیند کاری سیستم میشود چرا که پمپ دیگر نمیتواند جریان بنزین را ایجاد کند. برای این منظور بنزین مصرف نشده از انتهای ریل سوخت و از طریق شیلنگی جداگانه بار دیگر به باک بازمیگردد تا جریان سوخت برقرار شود. بد نیست بدانید یکی از راههای کشیدن بنزین از خودروهای جدید هم همین لوله برگشت سوخت است. باک بنزین بسیاری از خودروها دارای یک توری اولیه است تا از ورود اجسام بزرگ به باک جلوگیری کند و به این ترتیب نمیتوان از باک آنها با روشهای قدیمی سوخت را در مواقع خاص بیرون کشید. برای این منظور کافی است لوله برگشت سوخت به باک را بیابید و آن را از موتور جدا کنید. در این لحظه با روشن شدن موتور، سوخت برگشتی از این باک جریان پیدا میکند و می توانید آن را از طریق ریختن در یک ظرف مورد استفاده قرار دهید. البته در نظر داشته باشید این روش به دلیل احتمال ریختن بنزین بر روی بخش های داغ موتور خطرات خاص خود را دارد و تنها در مواقع خاص باید از آن استفاده کرد زیرا بسیار خطرناک است.توضیحات ساده شده کارکرد انژکتور در این بخش به معنی سادگی ساخت این مجموعه نیست چرا که ساخت انژکتور فرآیندی بسیار دقیق است و در حال حاضر نیز معدود شرکت هایی در سطح بینالمللی توانایی تولید انژکتور را دارند چرا که تلورانسهای تولیدی انژکتور در حد یک میکرون بوده و جزو دقیق ترین اجزا خودرو است.یکی از نکات مهم در انژکتور، ترکیب مکانیک و الکترونیک در آن است و به همین دلیل عیبیابی آن نیاز به دانش ویژهای دارد. انژکتور برخلاف بسیاری از سنسورهای موجود در موتور خودرو خرابی خود را به اطلاع ECU نمیرساند و برای بررسی خرابی احتمالی آن نیاز است انژکتور باز شده و کارکرد آن بررسی شود.

مشکلات انژکتور
در ایران انژکتور جزو قطعات حساس خودرو تقسیم بندی میشود هر چند در حالت عادی ممکن است انژکتور بدون مشکل چند 10 هزار کیلومتر کار کند. یکی از علل خرابی انژکتور در خودروهایی که در کشورمان کار میکنند ناخالصی های فیزیکی موجود در بنزین است. این ناخالصی ها گاهی آنقدر ریز هستند که از فیلتر اولیه نصب شده بر روی پمپ بنزین و حتی فیلتر بنزین عبور میکنند و به انژکتور میرسند. انژکتورها دارای یک فیلتر بسیار ظریف هستند که سوخت پیش از ورود به مجموعه انژکتور از آن عبور میکند تا برای آخرین مرتبه هرگونه ناخالصی داخلی آن پاک شود. این فیلتر بسیار ظریف بوده و ممکن است به مرور در اثر ذرات معلق داخلی بنزین بگیرد. به علاوه گاهی ذراتی کوچک و یا محلول در بنزین از این فیلتر عبور میکنند که بعداً می توانند بر روی سوراخ ریز خروجی انژکتور و یا فاصله میان سوزن انژکتور و دهانه آن رسوب کرده و میزان پاشش انژکتور را کم کنند. در این شرایط با توجه به اینکه یک خرابی مکانیکی رخ داده است، ECU خودرو متوجه مشکل نمیشود و مدت زمان پاشش سوخت تغییر نمی کند اما این انژکتور به دلیل آنکه نمیتواند سوخت کافی را به بیرون بپاشد باعث ضعف توان موتور میشود. یکی دیگر از منابع آلودگی انژکتور، اجزای مومی بنزین است که نمیتوان آن را ویژه بنزین ایران دانست و کم و بیش در تمامی کشورها دیده میشود. این ذرات در زمان روشن بودن موتور به دلیل گرمای اطراف انژکتور به سرعت آب و سپس بخار میشوند اما پس از آنکه موتور خودرو خاموش شده و انژکتور سرد میشود بر روی بخش های داخلی و خروجی انژکتور می نشینند و به مرور تشکیل رسوبی را میدهد که شکل، جهت و میزان پاشش سوخت انژکتور را تغییر میدهد و بدنه انژکتور را نیز کثیف می کنند. به طور کلی انژکتور نیز مانند بسیاری دیگر از بخش های خودرو طول عمر مشخصی داشته و تعویض دورهای آن به خصوص در صورت بروز پدیده رسوب توصیه میشود چرا که انژکتور ساختار بسیار ظریفی دارد و این رسوبات بر کارآیی آن اثرات نامطلوبی بر جای می گذارند. از سوی دیگر شست وشوی انژکتور نیز باید به روش صحیح انجام شود. در ابتدا بهتر است انژکتورها به وسیله دستگاهی که به این منظور طراحی شده است تحت آزمون قرار گیرند تا میزان و کیفیت پاشش سوخت آنها ارزیابی شود. در مرحله بعد شست و شوی انژکتور باید با کمک دستگاه های مخصوص که براساس اولتراسونیک طراحی شده اند انجام شود تا اثر مناسبی بر جای بگذارد. در نهایت تعمیر کار باید در زمان بستن اورینگ های بالا و پایین انژکتور دقت کند تا از نشتی های احتمالی جلوگیری شود.
 
بالا پایین