Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

● رژیم غذایی همستر

اطلاعات موضوع

Kategori Adı حیوانات خانگی
Konu Başlığı ● رژیم غذایی همستر
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

برای رژیم غذایی همستر می*توان از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا به صورت مخلوطی از دانه گیاهان یا به*صورت یک جیره غذایی به شکل گلوله*های کوچک و یکدست درون بسته*بندی آماده می*باشد. جیره آماده گلوله*ای از نظر مواد غذایی متعادل است اما همستر نمی*تواند دانه*های مورد علاقه خود را دست*چین کند و به همین دلیل این غذا در بعضی مواقع حیوان را دلزده کرده و بعضی از همسترها اصلا آن را نمی*خورند. دانه*های مخلوط آماده معمولا از طرف او بهتر پذیرفته می*شوند و پایه خوبی برای رژیم همستر هستند. ولی باید از غذایی که تنها شامل دانه گیاهان است اجتناب کرد، بهترین غذا برای همستر غذایی است که شامل مواد مختلفی مثل سبزیجات خشک نیز باشد. از این غذای آماده برای حیوان بیش از اندازه نریزید چرا که با این کار حیوان دانه*های مورد علاقه*اش را دست*چین نموده و باقیمانده غذا را نمی*خورد. این ایده خوبی است که در هر زمان مقدار کمی غذا بریزیم و اجازه دهیم همستر تقریبا ظرف غذای خود را قبل از اینکه دوباره غذا بریزید خالی کند. علاوه بر این، به غذای حیوان باید تکه*های کوچکی از سبزیجات و میوه*های تازه به عنوان مکمل غذایی افزوده شود. همچنین خوب است بعضی مواقع یک غذای سفارشی مثل یونجه خشک به همستر داده شود. همچنین بعضی مواقع می*توان مقداری ماست تازه یا تکه*ای مرغ پخته به حیوان داد. از دادن لوبیای نپخته، چشم سیب*زمینی، سیب*زمینی سبز، گوجه*فرنگی، سیر، شکلات و هر غذای حاوی شکر و نمک خودداری ورزید. هیچگاه همستر را از بالا رها نکنید زیرا دست و پایش به راحتی می*شکند. همچنین بیدار کردن همستر و ترساندن آن موجب ناراحتی او می*شود و این امکان وجود دارد که همستر دست شما را گاز بگیرد ولی گاز گرفتن معمولا بر اثر اضطراب و ترس اوست.
● روش گرفتن همستر
بهترین روش برای گرفتن این است که او را در کف دست قرار داده و دست دیگر را به آرامی روی پشت آن قرار دهید تا از پریدن به بیرون و آسیب احتمالی جلوگیری کنید. در ابتدا بهتر است حیوان را بالای یک سطح نرم نگهداشته تا در صورت پرش یا سقوط آسیب نبیند. به او اجازه دهید تا از یک دست به دست دیگر خزیده تا به*تدریج در دستتان احساس راحتی کند.
● چگونه همستری را که اهلی نیست بگیریم
اگر می*خواهید همستری را که هنوز اهلی نشده بگیرید یک قوطی یا فنجان روبه*روی حیوان قرار داده سپس حیوان را با ملایمت درون آن برانید و به این وسیله حیوان را انتقال دهید. اغلب همسترها برای حس کنجکاوی درون فنجان خواهند رفت. در صورت لزوم اگر می*خواهید همستری را در دست گیرید که احتمال دارد گاز بگیرد می*توانید از دستکش استفاده کنید. البته دقت کنید که دستکش زبر نبوده و حیوان در اثر گرفته شدن با دست دچار اضطراب نگردد.
● ضدهمستر کردن محیط
اگر تصمیم دارید به همستر خود اجازه دهید از قفس خود خارج شود باید اتاق خود را ضدهمستر نمایید. ابتدا مطمئن شوید هیچ چیزی که حیوان بتواند داخل آن شده و شما قادر به بیرون آوردن او از آنجا نباشید وجود ندارد. همستر باید در یک فضای کوچک که قابلیت فرار نداشته باشد محدود گردد و گرنه ممکن است برای گرفتنش دچار دردسر شوید. مطمئن شوید تمامی سیم*های برق دور از دسترس حیوان هستند. مطمئن شوید هیچ چیز که بتواند به همستر آسیب برساند (از قبیل گیاهان سمی) وجود ندارد. ضمنا هر چیزی را که نمی*خواهید همسترتان بجود از دسترسش دور نگاه دارید چون ممکن است پس از مدتی با نرمه*های تشک و پتوی خود که جویده شده است روبه*رو شوید. جدول زیر خلاصه*ای از مشخصات دوره*های زندگی را نشان می*دهد.
● تولیدمثل
جوندگان حیواناتی هستند که تولیدمثل راحتی دارند و می*توانند چند نوبت در سال تولیدمثل کنند. همستر نیز از این قاعده مستثنا نیست. این حیوان در هر دوره بارداری که حدودا ۲ هفته(۱۵تا ۱۶ روز) طول می*کشد بین ۵ تا ۱۸ بچه به دنیا می*آورد. نوزادان در ابتدای تولد تا چند روز توانایی بینایی و شنوایی ندارند و بدنشان بی*مو است. به نوزادان تازه*متولدشده تا ۲ یا ۳ هفته دست نزنید. نوزادان باید تا یک ماه پیش مادرشان باشند اما پس از یک ماه می*توانند به طور مستقل زندگی کنند. همستر*ها بین ۲ تا ۴ ماه بالغ می*شوند و خود می*توانند تولیدمثل کنند. بهتر است در دوران بارداری و پس از آن به همستر باردار غذاهای مقوی داد. همستر کوتاه*ترین دوره بارداری را در میان تمام پستانداران داراست. همانگونه که قبلا نیز بیان شد دوره بارداری این حیوان ۱۵ تا ۱۶ روز است. همسترهای ماده در تمامی سال به غیر از هنگام خواب زمستانی فعالیت تولیدمثلی دارند. قدرت باروری در فصل زمستان به*دلیل میزان تابش نور کمی کاهش می*یابد.
در صورتی که ماده با سایر ماده*ها نگهداری می*شود توصیه می*گردد ماده باردار را به قفس جداگانه منتقل کنید.
 
بالا پایین