Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

معرفی گرایش ساخت و تولید

اطلاعات موضوع

Kategori Adı مهندسی ساخت و تولید
Konu Başlığı معرفی گرایش ساخت و تولید
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

گرایش ساخت و تولید
این رشته در مقاطع كاردانی و كارشناسی به دو گرایش قالب سازی و ماشین ابزار تقسیم می شود و در مقاطع تحصیلات تكمیلی به سه گرایش سیستمهای تولید صنعتی، شكل دهی فلزات و (در برخی از دانشگاه ها مكاترونیك) تقسیم می گردد.
هدف تربیت كارشناسانی است كه با به كاربردن تكنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته گری ، جوشكاری، فرم دادن فلزات ، طرح كارگاه یا
كارخانه های تولیدی آماده كار در زمینه ساخت و تولید ماشین آلات و صنایع (كشاورزی ، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... ) باشند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع كشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی كارگاه و یا كارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیك و مكانیك از آگاهی كافی برخوردار باشند. همچنین درك دروس پایه مانند استاتیك و مقاومت مصالح برای درك دروسی مانند ارتعاشات دینامیك، دینامیك ماشین، ارتعاشات ماشین و ابزار و غیره ضروری است. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، كار و برنامه ریزی با ماشینهای اتوماتیك، اصول كلی و نحوه كار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند كارهای كارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد كارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودكفایی صنایع كشور این رشته دارای بازار كار خوبی است.
بنا به تعریف، رشته*ای از مهندسی است كه به تحصیلات و تجاربی نیازمند است تا رویه*های مهندسی را در پروسه*های تولید و شیوه*های تولید را در صنعت بفهمد، به كار گیرد و كنترل كند و به توان برنامه*ریزی در فرایند*های تولید نیازمند است تا درباره ابزار*ها، روند*ها و ماشین*آلات و تجهیزات تحقیق كند و آنها را بهبود بخشد و امكانات و سیستم*ها را برای تولید فراورده*های با كیفیت و هزینه بهینه یكی كند. بنابراین می توان گفت كه گرایش ساخت و تولید به زمینه های كاربردی مهندسی مكانیك می پردازد. فارغ*التحصیلان این دوره می*توانند تا مقطع كارشناسی ارشد و دكتری در داخل یا خارج از كشور ادامه تحصیل دهند.

یك قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین كیفیت مناسب و وقت و كارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. چرا كه یك مهندس ساخت و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با كیفیت بالا می*پردازد. در واقع این گرایش بیشتر به مشكلات و معضلات ساخت و تولید می*پردازد و در نتیجه نسبت به دو گرایش حرارت و سیالات و طراحی جامدات عملی*تر است و دو گرایش فوق جنبه علمی*تر دارند.




لیست دروس تخصصی
دروس تخصصی كه برای رشته ساخت و تولید ارائه می شود، عبارتند از: طراحی قالب پرس، ماشینهای كنترل عددی، سیستمهای اندازه گیری (مترولوژی)، توانایی ماشینكاری ، اونیورسال، تولید مخصوص، هیدرولیك و پنوماتیك، تست غیر مخرب، طراحی قید و بند، تكنولوژی پلاستیك، كامپوزیت، ریخته گری، شكل دهی فلزات، قالبهای آهنگری (فورج)، طراحی و تولید به كمك كامپیوتر cad/cam ، جوشكاری تخصصی ، متالورژی، عملیات حرارتی، كاربرد برق، مدیریت تولید، كنترل كیفیت، اتوماسیون، طراحی كارخانه و ... كه همه این دروس دارای آزمایشگاه و یا كارگاه نیز می باشند كه همزمان با گذراندن درس به صورت تئوری، بخش عملی نیز به صورت كارگاهی یا آزمایشگاهی انجام می گیرد، در نتیجه دانشجویان از نزدیك با واقعیات عملی دروس از نزدیك آشنا می شوند.
طراحی قالب پرس: در این مبحث به روشهای گوناگون شكل دهی ورق و محاسبات مربوطه پرداخته می شود. به طوریكه می توان از قالبهای ساده برش تا قالبهای پروگرسیو برای قطعات پیچیده را طراحی كرد. بدنه اتومبیل ها، تیغه ماشین های ریش تراش و اكثر قطعاتی كه از ورق تشكیل شده اند را با قالب پرس شكل می دهند.
 
بالا پایین