Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مهندسی عمران

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بخش مهندسی عمران
Konu Başlığı مهندسی عمران
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه*های مختلف عمرانی در زمینه*های ساختمان*سازی، راه*سازی، پل*سازی، برج*سازی، سازه*ها و بناهای آبی، جمع*آوری و دفع فاضلاب و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته*هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می*گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل* های مخابراتی، ساختمان*های مقاوم در برابر زمین*لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می*گیرد. برای آغاز تمامی پروژه*های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه*های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.
فهرست مندرجات:

۱ -وظایف یک مهندس عمران
2- توانایی*های مورد نیاز یک مهندس عمران
۳ -گرایش*های تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایران
۳.۱ عمران-عمران
۳.۲ عمران-نقشه*برداری
۳.۳ عمران-آب
۳.۴ عمران-زلزله
۴ -گرایش*های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران



وظایف یک مهندس عمران:

1. محاسبه، ساخت و اجرا ساختمانهای مختلف مسکونی، اداری و صنعتی اعم از آجری، بتنی و فولادی، نظیر ساختمانهای مسکونی ویلایی،
توانایی*های مورد نیاز یک مهندس عمران:


• اجتماعی بودن
یک مهندس عمران باید بسیار اجتماعی و دارای توان ایجاد ارتباط با سایرین باشد. چون رشته مهندسی عمران یک رشته گروهی است. یعنی متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جامعه کارگران، تکنسین*ها و مهندسان رشته*های دیگر سروکار دارد و باید با همه این افراد ارتباطی قوی برقرار کند تا بتواند شاهد پیشرفت و موفقیت در کارش باشد.

• قوی بودن دروس پایه

با توجه به کمیت و کیفیت درسهایی که در این رشته ارایه می*گردد، داوطلب باید از توان و دانش برتر در زمینه*های ریاضی و فیزیک برخوردار باشد تا در فهم دروس پایه به مشکل بر نخورده و دروس تخصصی و فنی را به راحتی فراگرفته و در آن*ها خبره گردند.

• سایر فاکتورها

رشته مهندسی عمران دارای دو بعد طراحی و اجرا است.در این میان عده*ای از مهندسان جذب کارهای اجرایی می*شوند که در این صورت باید آمادگی کار در کارگاه*های داخل و خارج شهر را داشته باشند یعنی برای برنامه*ریزی و سروکار داشتن با اقشار مختلف مردم آماده باشند و عده*ای نیز جذب بعد طراحی می*شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی را داشته باشند و از ریاضیات قوی،صبر و حوصله بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشند. از این رو داشتن مهارت*های زیر برای یک مهندس عمران ضروریست:

o توان جسمی بالا
o قدرت تجزیه و تحلیل بالا
o توان محاسبه مسائل پیچیده ریاضی و فیزیک مکانیک
o قدرت تجسم(دید مهندسی)
o دقت در جزئیات
o آشنایی با فهارس بها و قوانین و بخشنامه های جاریه
o آشنایی با کامپیوتر و استفاده از نرم افزار های عمرانی و تحلیلی
o آشنائی با صورت وضعیت و متر و برآورد
o آشنائی با کلیات نقشه برداری



گرایش*های تحصیلی در مقطع کارشناسی در ایران:

در ایران این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران-عمران، عمران-نقشه*برداری و عمران-آب *و در بعضی دانشگاه*ها گرایش های عمران-سازه، عمران-خاک و عمران-راه در سطح کارشناسی به آن اضافه می*شود.


عمران-عمران
این رشته قبلاً به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح، محاسبه و اجرای پروژه*های ساختمانی، صنعتی، راه*سازی و تأسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه*های فوق و همچنین همکاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه*های یاد شده، به وجود آمده*است.مانند سایر رشته*های مهندسی،این رشته دارای ۲۳ واحد عمومی است.همچنین دانشجویان این رشته باید تعداد ۲۵ واحد را به عنوان واحدهای پایه بگذرانند.علاوه بر این واحدها،۹۵ واحد اختصاصی که دروسی از جمله کارآموزی و پروژه*های فولاد و بتن و راه سازی نیز جزو دروس این دانشجویان می*باشد.با توجه به سیاستهای عمرانی و سرمایه*گذاریهای دولت برای ایجاد ساختمان*ها، راه*ها، پل*ها، سدها، نیروگاه*های هسته*ای و حرارتی، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسکن و تأسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها همچنین بازسازی مناطق جنگ*زده اهمیت این رشته مشخص می*شود.فارغ*التحصیلان این رشته می*توانند در وزارتخانه*ها(نظیر وزارتخانه*های راه* و ترابری،مسکن و شهرسازی و نیرو)و شرکتهای دولتی و خصوصی و مهندسان مشاور به کارهای طراحی، محاسبه و اجرا بپردازند.در شرایط حاضر فارغ*التحصیلان این رشته می*توانند در دوره*های مختلف کارشناسی ارشد در داخل کشور ادامه تحصیل دهند(گرایش*های این مقطع در ذیل مقاله آمده*است).

دارا بودن دانش قوی ریاضی و فیزیک و توانایی جسمانی از ضروریات این رشته*است. حدود ۱۰ درصد از دروس این دوره عملی است و از دروس تخصصی آن می*توان این دروس را نام برد:

• استاتیک
• مقاومت مصالح
• طراحی سازه*های فولادی و بتنی
• مهندسی پی
• مکانیک خاک
• مکانیک سیالات
• هیدرولیک
• هیدرولوژی
• تحلیل سازه*ها
• راه*سازی
 
بالا پایین