Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

یه برنامه*ریزی درست و درمون!

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روانشناسی رشد
Konu Başlığı یه برنامه*ریزی درست و درمون!
نویسنده موضوع *SiMiN*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *SiMiN*

*SiMiN*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Feb 16, 2014
ارسالی‌ها
5,086
پسندها
1,974
امتیازها
113
محل سکونت
تهران
تخصص
نقاشی کردن،نت
دل نوشته
همه ی انسانها برابر آفریده شده اند
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :

نظم و برنامه سامان دهنده زندگی و وسیله ای موثر برای رسیدن به اهداف بزرگ است .با تشکیل برنامه منظم برای رسیدن به اهداف عالی ، لحظات زندگی خود را با ثمر و پر بار نمائید و برای استفاده بیشتر از ساعات عمر خود و جبران گذشته های از دست رفته با کوششی بیشتر و تصمیمی قاطع تر به پیروی از برنامه منظم و صحیح بپردازید .

عمل به برنامه صحیح انسان را منظم ، متعهد ، و معتقد به آنچه را که انجام می دهد می نماید .

حضرت علی علیه السلام در هنگام شهادت به امام حسن و امام حسین علیه السلام فرمودند : شما و همه فرزندان و اهل خود و همچنین کسانی را که این گفتار به آنان برسد وصیت میکنم : به داشتن تقوای الهی و نظم در امورتان .....

این پیام اولین مقام امامت عالم هستی حضرت علی علیه السلام است که روشنگر اهمیت نظم و برنامه برای همگان است .

به بیان دیگر اگر افراد در زندگی خود از نظم بهره ببرند بهتر می*توانند زندگی خود را كنترل كنند. نظم می*تواند در تمام حیطه*های زندگی وارد شود. در این ایام اگر دید و بازدیدها، سرگرمی*ها، زمان خواب و تغذیه افراد بانظم همراه شود، می*تواند سلامت جسم و روان را به*دنبال داشته باشد.

اما از آنجا كه كودكان و بخصوص نوجوانان دوست دارند در تعطیلات مستقل*تر عمل كنند، آیا می*توان برنامه مفرح، سرگرم*كننده و جذابی را كه بر پایه حفظ نظم شكل گرفته باشد، برایشان تنظیم كرد؟

معمولا نوجوانان دوست دارند مستقل از فعالیت*های خانواده عمل كنند و اگر علاقه*مندی آنها و درخواست*هایشان با خانواده همسو نباشد، این مساله باعث ایجاد دلخوری بین آنها و والدین*شان می*شود. در چنین شرایطی توصیه می*شود به نیازهای نوجوانان اهمیت داده شود و از سرزنش كردن و پیام*رسانی نامطلوب استفاده نشود.

گاهی مشاهده می*شود مشكل اصلی علاوه بر همسو نبودن علایق، شیوه بیان درخواست*ها از یكدیگر است كه باعث تحریك طرف مقابل می*شود و به نوعی چالش و درگیری در خانواده ایجاد می*كند. خانواده*ها می*توانند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و امكانات خود برنامه*هایی را برای فرزندشان در نظر بگیرند تا به نوعی همه اعضای خانواده از تعطیلات لذت ببرند.

حال از کجا باید شروع کرد؟
اولویت*های خود را بنویسید : معمولا همه مردم قبل از شروع تعطیلات نقشه ها و افکار دور و درازی دارند. استراحت، تفریح، ورزش، رسیدگی به کارهای عقب افتاده، دیدار دوستان و بستگان و خیلی کارهای دیگر. اما مطمئنا نمی توان همه این کارها را همزمان انجام داد. شاید یکی از اصلی ترین علت های پریشانی و استرس در طول تعطیلات هم، همین افکار باشد. اما چنین استرسی یک راهکار بسیار ساده دارد: دسته بندی و مکتوب کردن برنامه ها. می توانید یک قلم و کاغذ بردارید، چند دقیقه بنشینید و اولویت های خود را مشخص کنید. به این موضوع فکر کنید که در تعطیلات پیش رو واقعا چه کاری برای شما ارزشمندتر است. همه کارهایی را که مدنظر دارید روی کاغذ بنویسید و سپس به آنها نمره بدهید. مثلا شاید روزهای کاری سختی داشته اید و در حال حاضر مهم ترین مساله برای شما آرامش داشتن و به اصطلاح ریلکس شدن است. پس اولویت اول شما استراحت می شود. حالا روی یک کاغذ جدید اولویت ها را به ترتیب نمره بنویسید. این کاغذ را جایی نگهداری کنید که همیشه در معرض دیدتان باشد. مثلا جلوی آینه اتاق یا روی صفحه نمایش (مانیتور) کامپیوتر. این کار به شما کمک می کند در طول تعطیلات، مدیریت زمان خوبی داشته باشید. سعی کنید به لیستی که تهیه کرده اید کاملا وفادار بمانید و هرگز برای اولویت های پایین تر، وقت زیادی صرف نکنید. متعهدماندن به لیست اولویت ها باعث می شود طبق فکر و تصمیم اولیه پیش بروید تا دچار آشفتگی و استرس نشوید.

غذا را باهم صرف كنید: واقعیت آن است كه گرایش خانواده*ها به استفاده از غذاهای آماده و رستوران*ها در تعطیلات افزایش پیدا می*كند و با این*كه اعضای خانواده معمولا وقت بیشتری را در طول تعطیلات دارند، اما به دلیل نداشتن برنامه*ریزی برای دید و بازدیدها و ساعاتی كه خارج از منزل هستند، تمایل به مصرف غذای غیرخانگی افزایش می*یابد.

دكتر دارینی درباره حفظ نظم تغذیه*ای می*گوید: نحوه تغذیه صحیح بهتر است از كارشناسان تغذیه و سلامت پرسیده شود، اما آنچه از نظر روان*شناسی دارای اهمیت است، بودن در كنار یكدیگر هنگام غذاخوردن است. اگر افراد براساس شغل و تعطیلاتی كه دارند، این امكان را دارند كه با یكدیگر باشند، بهتر است كه حتما در تعطیلات یكدیگر را برای غذاخوردن همراهی كنند و باهم باشند.

با فرزندانتان بازی كنید: معمولا در طول تعطیلات حوصله فرزندان خانواده سر می*رود. این موضوع با سن ارتباط دارد و حضور نداشتن در مدرسه جزو عوامل تشدیدكننده این موضوع است، اما نباید فراموش كنیم كه برای حفظ روال مطلوب و منطقی در زندگی باید بتوانیم از جسم و روان خود خوب مراقبت كنیم، یعنی از نیروی فكری خود در هر شرایطی استفاده كنیم و با داشتن برنامه*ریزی برای خود یك زندگی سالم و شاد بسازیم.

به همین علت روان*شناسان تاكید می*كنند خانواده*ها برنامه*ای برای فرزند خود با توجه به سن، جنس و علاقه*مندی*های او در نظر بگیرند. می*توان از خود فرزند نیز خواست فهرست علایق خود را بیان كند و خانواده براساس امكانات خود برای علایق فرزندش برنامه*ریزی كند.

تعطیلات بهترین زمان برای وقت گذاشتن برای فرزندان است، اما معمولا بازی*های رایانه*ای جایگزین فعالیت اشتراكی با فرزندان شده است و حتی به خانواده*ها توصیه می*شود اگر زمان محدودی را برای استفاده از بازی*های رایانه*ای برای فرزند خود در نظر گرفته*اید، می*توانید هنگام بازی آنها را همراهی كنید. همچنین برای این*كه فرزندان از درس دور نمانند، مروری بر تكالیف مدرسه نیز بهتر است كه در تعطیلات صورت گیرد.

آداب سفردسته جمعی را بیاموزید: خیلی ها دوست دارند هنگام تعطیلات با گروه زیادی از دوستان و نزدیکان خود به سفر بروند. در واقع آنها با یک تیر دونشان می زنند؛ هم به مسافرت رفته اند و هم کنار افراد موردعلاقه خود هستند. اما چنین سفرهایی هم گاهی خسته کننده می شوند و فرد بدون اینکه لذتی برده باشد دوست دارد زودتر به خانه برگردد. البته علت های مختلفی ممکن است پشت این مساله باشد، به عنوان نمونه تقسیم نادرست وظایف، جور نبودن سلیقه ها یا رعایت نشدن حریم خصوصی افراد و یا در بسیاری از موارد عدم علاقمندی فرزندان خصوصا نوجوانان به این سفرهای دسته جمعی که باعث ایجاد ناراحتی برای والدین نوجوان می شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است قبل از سفر، خیلی روشن و بدون تعارف کردن وظایف هر کس در طول این دوره مشخص شود.

برای کاهش ناراحتی نوجوان تان نیز سعی کنید برنامه ای مختص نوجوان تان طراحی کنید که البته مطابق با نظر و سلیقه شخصی وی باشد تا او نیز در این دست جمعها و مسافرتها کمتر بدخلقی کند.

داشتن برخی مهارت*های زندگی به ما كمك می*كند كه هم از نظر فردی تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از تنش*هایی كه طی تعطیلات برای افراد اتفاق می*افتد دور شویم

تنظیم زمان خواب در روزهای پایانی تعطیلات: تغییر در سیستم برنامه*های روزمره افراد در نوروز بشدت به چشم می*خورد و بارزترین آن تغییر زمان خواب و تغذیه افراد است. در بسیاری موارد خانواده یكدیگر را به بهانه تعطیلات به این برهم ریختگی و بیدار ماندن*های شبانه تشویق می*كنند.

كودكان نیز معمولا از قرار گرفتن در این بی*نظمی ابراز رضایت می*كنند و به این ترتیب ساعت خواب تغییر می*كند و افراد دیرتر به خواب می*روند حتی خانواده*ها گاهی از افتخارات خود می*دانند كه تا صبح بیدار بودیم و مثلا بازی می*كردیم یا فیلم دیدیم، اما معمولا افراد بعد از تعطیلات نیز دچار نوعی كسالت می*شوند و به زحمت می*توانند از خواب برخیزند و به فعالیت*های روزمره قبلی خود براحتی رسیدگی كنند، بنابراین بهتر است روی زمان خواب بخصوص در اواخر تعطیلات كنترل بیشتری داشته باشیم و شیوه زندگی خود را متناسب با شرایط زندگی روزمره خود تنظیم كنیم.

در مجموع داشتن برخی مهارت*های زندگی به ما كمك می*كند كه هم از نظر فردی تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از تنش*هایی كه طی تعطیلات برای افراد اتفاق می*افتد دور شویم. یكی از بهترین مهارت*هایی كه همه ما باید بیاموزیم، مدیریت زمان است كه طی تعطیلات نیز باعث می*شود زمانی مفرح، مفید و بدون تنش داشته باشیم.
 
بالا پایین