Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

چگونه یکی از توزیع های لینوکس را انتخاب کنیم؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ترفند لینوکس
Konu Başlığı چگونه یکی از توزیع های لینوکس را انتخاب کنیم؟
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parivash

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

یکی از سوالاتی که توسط کاربرانی که مایل به انتقال به سیستم*عامل لینوکس هستند مطرح می*شود، انتخاب توزیع است. چرا انواع مختلفی از لینوکس وجود دارد؟ کدامیک مناسب*تر است؟
در ابتدا بررسی می*کنیم که توزیع چیست؟ سیستم*عامل لینوکس به خودی خود یکی سیستم*عامل آزاد و رایگان است. لینوکس را هر شخصی می**تواند جمع*آوری و به نام خود به رایگان عرضه کند و به فروش برساند. علت چیست؟ سیستم*عامل لینوکس از بخش*های زیادی تشکیل شده است و هر بخش آن توسط عده*ای خاص توسعه می*یابد که هر یک در یک گوشه جهان قرار دارند. معروف است که می*گویند لینوکس مانند هواپیمایی است که هر قسمت آن در یک کشور ساخته شده است. در صورتی که یک کاربر بخواهد یک لینوکس داشته باشد باید تمام این قطعات را به طور جداگانه جمع*آوری و پس از کامپایل، استفاده کند. درصد کمی از مردم این امکان و توانایی را دارند. بنابراین افراد و شرکت*هایی اقدام به جمع*آوری این قطعات مجزا و قرار دادن آن*ها کنار یکدیگر کرده*اند و علاوه بر آن برای این مجموعه برنامه*هایی نصب و مدیریت نوشته*اند تا کار نصب و مدیریت سیستم را برای کاربران آسان کنند. به این مجموعه*ها که توسط افراد و شرکت*ها گردآوری شده است، توزیع یا Distribution لینوکس می*گویند.
همان*طور که می*دانیم توزیع*های متفاوتی از لینوکس موجود است. لذا افرادی که می*خواهند لینوکس نصب کنند ابتدا باید بررسی*هایی روی این توزیع*ها انجام دهند.
لینوکس RedHat ،Mandrake و SuSE جزو توزیع*های مطمئن، قابل انعطاف و کاربرپسند هستند. این توزیع*ها از محبوب*ترین توزیع*های لینوکسی به شمار می*روند. لینوکس Lycoris ،Xandros و Lindows جزو گزینه*های مناسب در این طبقه محسوب می*شوند. برای آن*ها که می*خواهند راحتی و آسودگی را کنار بگذارند تا پایداری، سادگی و امنیت توزیع*های اولیه لینوکس را تجربه کنند، Slackware یک انتخاب منطقی خواهد بود. اگر می*خواهید با لینوکس کار کنید، اما نمی*خواهید با چالش*های نصب این نرم*افزار جدید روبه*رو شوید. توزیع*های مبتنی بر CD برای این منظور پیشنهاد می*شوند. محبوب*ترین گزینه*ای که در این طبقه*بندی وجود دارد Knoppix است.
اینک، مروری اجمالی بر توزیع*های مذکور خواهیم داشت:
▪ Redhat
شاید شناخته*شده*ترین توزیع لینوکس Redhat باشد. این توزیع مدت*هاست که مورد استفاده قرار می*گیرد و شهرت خوبی به دلیل ثبات و قابلیت اطمینان خود کسب کرده است. کار کردن با این توزیع ممکن است چندان ساده به نظر نرسد اما پشتیبانی*هایی با کیفیت بالا فراهم می*آورد که برای شرکت*های معتبر، بسیار ارزشمند است. همین قابلیت*ها باعث شده است که ردهت را در جامعه حقوقی آمریکا یک استاندارد de-facto تلقی کنند.
▪ Mandrake
این توزیع در سال*های اخیر محبوبیت بیشتری، به ویژه در میان کاربران جدید و خانگی، پیدا کرده است. ویژگی قابل ملاحظه*ای که دارد، نصب کاربرپسند آن است. پس از نصب نیز به طور پیش*فرض با محیط گرافیکی KDE اجرا می*شود.
▪ SuSE
این توزیع یک جایگزین سرسخت، با نصب و پیکربندی ساده و کاربرپسند، برای کاربران ویندوز است. نصب ISO این توزیع به صورت رایگان وجود ندارد. البته افراد نصب رایگان آن را با استفاده از FTP پیشنهاد می*کنند.
▪ Lycoris
این توزیع طراحی شده است تا یک توزیع کاربرپسند با نقاط قوت جهت*گذار از ویندوز به لینوکس باشد. این توزیع، برای مبتدیان توصیه می*شود.
▪ Lindows
نصب نرم*افزار، مبتنی بر شبکه و با یک کلیک، به راحتی و سریع انجام می*گیرد. یک شهریه برای دسترسی به اتحادیه نرم***افزار لیندوز، سالانه، هزینه می*شود.
▪ Xandros
گزینه*ای مناسب برای مبتدیان است. این توزیع قابل اطمینان است، اما به همراه مؤلفه*های خصوصی به بازار عرضه و مانع توزیع مجدد آن می*شود. نسخه رایگان آن برای دانلود موجود نیست.
▪ Knoppix
یک راه*حل فوق*العاده برای اجرا از روی CD فراهم آورده است. همچنین قابلیت تشخیص اجزا سخت*افزاری و تنظیمات دلخواه را دارد. اگر مایل باشید، می*توانید برای بهبود کارایی سیستم، آن را روی هارد نصب کنید. نسخه*های جدید آن همراه با تعداد قابل ملاحظه*ای نرم*افزار است.
▪ Slackware
فرصتی مناسب برای یادگیری سیستم*عامل لینوکس است. این توزیع به شما کنترل*ها و اختیارات زیادی می*دهد. از این پس در سایه لطف تنظیمات گرافیکی و اشباح اسرارآمیز پشت پرده خواهید بود.
اگر هنوز نمی*دانید که با چه لینوکسی شروع کنید، یکی از توزیع*های معمولی مانند ردهت یا مندریک را انتخاب کنید. زوزه نیز تا حدی، در اروپا محبوبیت پیدا کرده است. یکی از این نمونه*ها را انتخاب و شروع کنید. اگر از انتخاب اولتان راضی نبودید، با نمونه*های دیگر امتحان کنید. نگران تفاوت*های این توزیع*ها نباشید. در کل، اختلاف چندانی بین لینوکس*های متداول وجود ندارد. بیشتر آن*ها کرنل*های مشابهی دارند و از پکیج*های نرم*افزاری یکسانی استفاده می*کنند. همچنین می*توانید هر گونه نرم*افزاری را که در نصب اولیه وجود نداشته است، نصب کنید.
 
بالا پایین