Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

استفاده از دستور Mount برای اتصال سیستم فایلها در لینوکس

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ترفند لینوکس
Konu Başlığı استفاده از دستور Mount برای اتصال سیستم فایلها در لینوکس
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parivash

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

هر کاربر لینوکس اعم از یک کاربر رده متوسط و یا یک مدیر سیستم لینوکس در شرایطی حتما نیاز پیدا خواهد کرد که فایل سیستمهای مختلف را جهت مشاهده محتویات درایوها اعم از درایوهای موجود بر روی هاد دیسک یا درایوهای شبکه به سیستم لینوکس متصل یا به اصطلاح mount نماید . البته اکثر توزیعهای لینوکس به صورت خودکار دستور mount -a (اتصال تمام فایل سیستمها) را در هربار بوت اجرا می*کنند. بنابراین استفاده از این دستور فقط در شرایط خاصی نیاز می*باشد.
بعنوان یک مدیر سیستم باید بررسی کنید که تمام دیسک*های شما در این ساختار برای کاربرانتان و یا خودتان موجود باشند. همچنین باید بدانید که در محل*های مورد نیاز فضای خالی کافی برای ذخیره داده*ها وجود دارد یا خیر و در صورت اشکال، این اشکالات را برطرف نمایید.
سیستم فایل لینوکس کاملا متفاوت از سیستم فایل*های مورد استفاده در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است. بجای تخصیص یک نام درایو (مانند A، C و...) برای هر یک از دستگاه*ها مانند دیسک سخت، درایو CD-ROM و...، تمام این دستگاه*ها در دایرکتوری*های ویژه*ای متصل (mount) می*شوند. شما باید بتوانید این نقاط اتصال را ایجاد نمایید. پس به دایرکتوری*هایی که در آنها پارتیشن*های مختلف یک دیسک سخت یا درایوهای فلاپی و CD-ROM متصل می*شوند، نقاط اتصال یا mount point گویند.
هر کاربر لینوکس اعم از یک کاربر رده متوسط و یا یک مدیر سیستم لینوکس در شرایطی حتما نیاز پیدا خواهد کرد که فایل سیستمهای مختلف را جهت مشاهده محتویات درایوها اعم از درایوهای موجود بر روی هاد دیسک یا درایوهای شبکه به سیستم لینوکس متصل یا به اصطلاح mount نماید . البته اکثر توزیعهای لینوکس به صورت خودکار دستور mount -a (اتصال تمام فایل سیستمها) را در هربار بوت اجرا می*کنند. بنابراین استفاده از این دستور فقط در شرایط خاصی نیاز می*باشد.
Mount کردن فایل سیستمها می*تواند به منظورهای زیر صورت گیرد:
▪ نمایش دیسکها، پارتیشن ها و فایل سیستم های راه دور (شبکه) که در حال حاضر متصل هستند.
▪ اتصال موقت یک سیستم فایل
برای نمایش اینکه در حال حاضر چه پارتیشن*هایی از دیسک سختتان به سیستم فایل متصل شد است، باید از دستور mount استفاده نمایید. به این منظور یک پنجره ترمینال باز کرده و دستور زیر را تایپ نمایید. خروجی دستور را در زیر آن مشاهده می*کنید:
$ mount
/dev/hda۳ on / type ext۳ (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=۵,mode=۶۲۰)
/dev/hda۲ on /boot type ext۳ (rw,errors=remount-ro)
/dev/hda۵ on /home type ext۳ (rw,errors=remount-ro)
/dev/hda۸ on /Data type ext۳ (rw,errors=remount-ro)
/dev/hda۷ on /mnt/D type vfat (rw,gid=۱۰۵,umask=۰۰۲)
همانطوری که می*بینید، proc و devpts نیز به عنوان سیستم فایل نشان داده شده اند. در حقیقت این ها نوع خاصی از سیستم فایل هستند که به هیچ پارتیشنی در سیستم مربوط نمی*باشند ولی در دستور mount نمایش داده می*شوند.
در مثال بالا، پارتیشن*های متصل عبارتند از dev/hda۲، dev/hda۳، dev/hda۵، dev/hda۸ و dev/hda۷که فضای موجود در دایرکتوری های boot، /، home،Data و mnt/D را فراهم می*کنند. به کلام دیگر، نقطه اتصال پارتیشن dev/hda۲ دایرکتوری boot و به همین ترتیب است. در دایرکتوری boot اطلاعات لازم برای بوت شدن و مدیر بوت سیستم (گراب یا لیلو) قرار می*گیرد. این اطلاعات شامل برنامه boot loader و فایل*های پیکربندی آن است. دایرکتوری home حاوی داده*های کاربران تعریف شده روی سیستم است. هر کاربر دارای یک دایرکتوری معمولا همنام با نام کاربری خود در دایرکتوری home است. / نیز بخش اصلی سیستم لینوکس است که اکثر دایرکتوری*های سیستمی و فایل*های سیستمی سیستم عامل در آن قرار می*گیرند. در مثال بالا پس از کلمه type می*توانید نوع فرمت پارتیشن مورد نظر را ببینید. مثلا ext۳ یا vfat.
قرار دادن بخش های مختلف سیستم فایل لینوکس روی پارتیشن*های مختلف می*تواند محاسن زیادی داشته باشد. مثلا در صورتی که دایرکتوری مربوط به کاربران یعنی home را در یک پارتیشن جداگانه قرار دهید و آن پارتیشن پر شود، اختلالی در سیستم بوجود نخواهد آمد. ولی در صورتی که این دایرکتوری در کنار دایرکتوری ریشه در یک پارتیشن قرار گیرند، پر شدن آن منجر به پرشدن کل فضای دیسک سیستم شده و در کار کل سیستم اختلال ایجاد می*کند. البته در سیستم*های خانگی معمولا این اتفاق کمتر می*افتد و قرار دادن کل سیستم در پارتیشن ریشه به احتمال زیاد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، ولی این مسئله در سیستم*هایی که به نحوی عملیات سرویس دادن را انجام می*دهند، بسیار حیاتی و مهم است.
تمام کاربران می*توانند از دستور mount بدون هیچ گزینه و پارامتری استفاده نماید. همانطوری که قبلا نشان داده شد، هنگامی که از این دستور بدون هرگونه گزینه و پارامتری استفاده می*کنید، فایل سیستمهایی که در حاضر به سیستم متصل هستند، نمایش داده می*شوند.
عمومی ترین وسایلی که بصورت دستی متصل می*شوند، عبارتند از دیسکهای فلاپی و درایوهای CD-ROM. البته با توجه به نوع محیط گرافیکی و نوع توزیعی که استفاده می*کنید، این دیسک*ها ممکن است هنگام کلیک بر روی آیکون آنها و یا وارد نمودن آنها به درایو به طور خودکار متصل شوند.
در صورتی که می*خواهید یک سیستم فایل را بطور دستی متصل نمایید، اطلاعات موجود در فایل fstab می*تواند به شما کمک کند. شما یک گزینه را مشخص می نمایید و باقیمانده اطلاعات لازم از این فایل دریافت می*شود. بنابراین اطلاعات موجود در فایل fstab به شما کمک می*کند تا فایل سیستم*ها را خیلی سریع متصل نمایید. مواردی که می*توانید آنها را بصورت سریع متصل نمایید عبارتند از:
▪ درایو CD-ROM: در صورتی که یک دیسک CD-ROM با فرمت استاندارد (ISO۹۶۶۰) در درایو قرار دارد، میتوانید آنرا با استفاده از دستور زیر متصل نمایید:
$ mount /mnt/cdrom
به طور پیش گزیده، درایو CD-ROM در دایرکتوری mnt/cdrom یا cdrom/ متصل می*شود. اطلاعات مورد نیاز این دستور به طور خودکار از فایل fstab دریافت می*شوند. برای نمایش محتویات دیسکی که اکنون متصل شده است، کافی است با استفاده از دستور cd وارد مسیر آن شده و سپس دستور ls را تایپ نمایید:
$ cd /mt/cdrom
$ ls
▪ دیسک*های فلاپی: برای دیسک*های فلاپی نیز می*توانید همانند بالا رفتار نمایید. دستور زیر باعت اتصال دیسکهای فلاپی خواهد شد:
$ mount /mnt/floppy
البته در صورتی که از لیبرانت یا دبیان استفاده می*کنید، محل اتصال فلاپی floppy/ خواهد بود.
▪ پارتیشن*های ویندوز: برای پارتیشن*هایی که در فایل fstab تعریف نموده*اید نیز می*توانید مانند بالا عمل کنید:
$ mount /windows
در هر سه مورد فوق، می*توانید از آدرس دستگاه*های سخت افزاری درایوهای CD-ROM، پارتیشن دیسک سخت و فلاپی نیز استفاده نمایید. (dev/cdrom و dev/fd۰ و dev/hda۱) گزینه*هایی وجود دارد که می*توانید آنها را به همراه دستور mount به کار ببرید. این گزینه*ها عبارتند از:
▪ گزینه t auto- : در صورتی که هنگام متصل نمودن یک دیسک یا فلاپی، مطمئن نیستید که سیستم فایل آن چیست، می*توانید از این گزینه تعیین خودکار نوع سیستم فایل استفاده نمایید.
▪ گزینه r- : در صورتی که فقط نیاز به خواندن یک سیستم فایل دارید و نمی خواهید آنرا تغییر دهید، می*توانید آنرا بوسیله این گزینه بصورت فقط-خواندنی متصل نمایید.
▪ گزینه w- : این گزینه برعکس گزینه بالا بوده و فایل سیستم را بصورت خواندن/نوشتن متصل می*کند.
برخی گزینه های دستور mount وجود دارند که فقط مخصوص یک سیستم فایل مشخص هستند. برای کسب اطلاعات در مورد این گزینه*ها کافی است از دستور man mount استفاده نمایید.
● اتصال سیستم فایل
هنگامی که سیستم لینوکس شما بوت می*شود، بیشتر پارتیشن*های مربوط به لینوکس به طور خودکار به سیستم فایل متصل می*شوند. بنابراین در این بخش من سعی خواهم کرد بیشتر در مورد چگونگی اتصال ابزارها و پارتیشن*های دیگر صحبت کنم.
شما می*توانید پارتیشن*هایی را که سایر سیستم عاملها مانند ویندوز اختصاص داده شده اند، در لینوکس متصل نموده و اطلاعات خود را در آنها ذخیره نموده یا از آنها بخوانید. همچنین می*توانید به سادگی دستگاه*های فلاپی درایو و CD-ROM را به سیستم فایل خود متصل نمایید.
▪ فایل سیستم های مورد پشتیبانی در لینوکس ردهت
برای مشاهده اینکه اکنون چه نوع سیستم فایلهای در کامپیوترتان در حال استفاده می*باشند، از دستور cat مطابق مثال زیر استفاده نمایید :
$ cat /proc/filesystems
ext۳
ext۲
cramfs
nodev ramfs
msdos
vfat
iso۹۶۶۰
romfs
▪ استفاده از fstab برای تعریف سیستم فایلهای قابل اتصال
دیسک*های سخت و سیستم فایل*های شبکه*ای که هر روز استفاده می*کنید، به طور معمول طوری تعریف شده اند که در هر بار بوت سیستم فایل*های شما را متصل میکند. این تعریفها در فایل etc/fstab ذخیره می*شوند که در زیر نمونه ای از این فایل نشان داده شده است:
LABEL=/ / ext۳ defaults,errors=remount-ro ۱ ۱
LABEL=/boot /boot ext۳ defaults,errors=remount-ro ۱ ۲
/dev/hda۵ /home ext۳ defaults,errors=remount-ro ۰ ۲
/dev/hda۸ /Data ext۳ defaults,errors=remount-ro ۰ ۲
/dev/hda۶ none swap sw ۰ ۰
proc /proc proc defaults ۰ ۰
/dev/fd۰ /floppy vfat,auto defaults,user,noauto ۰ ۰
/dev/hdc /cdrom udf,iso۹۶۶۰ defaults,user,noauto,ro ۰ ۰
تمام سیستم فایلهایی که در این فایل وجود دارند هنگام بوت به طور خودکار متصل میشوند. بجز آنهایی که جلوی آنها عبارت noauto قید شده است.در مثال بالا، سیستم فایلهای / ، boot و home هنگام بوت متصل میشوند در حالی که floppy و درایو CD-ROM، هنگام بوت به طور خودکار متصل نخواهند شد. همچنین این امکان وجود دارد تا پارتیشن های ویندوز را نیز در در این فایل وارد نمود تا بتوان به داده های آنها از داخل لینوکس دسترسی پیدا کرد. برای این کار، کافی است با تایپ دستور su و کلمه عبور ریشه، بصورت کاربر ریشه وارد شده و با استفاده از یک ویرایشگر متنی مانند vi فایل etc/fstab را ویرایش نمایید:
$ vi /etc/fstab
و خط زیر را در آخر آن اضافه نمایید:
/dev/hda۱ /windows vfat defaults,noauto,umask=۰۰۲ ۰ ۰
▪ نکته: چون لینوکس ردهت نمی تواند درایوهای Fat و Fat۳۲ را هنگام بوت به صورت خودکار متصل نماید. به همین علت هم کلمه noauto در خط مربوط به مثال بالا ذکر شده است. در صورتی که این خط را ننویسید، ردهت در هنگام بوت از ادامه فرایند بوت جلوگیری نموده و اجازه نخواهد داد تا کامپیوترتان بوت شود. برای عبور از چنین شرایطی و اصلاح این خط می*توانید با فشردن دگمه i هنگام بوت و ورود به حالت سوال و جواب، اجرای این خط را متوقف کرده و پس از ورود به سیستم، فایل fstab را با استفاده از یک ویرایشگر متنی مانند vi ویرایش و اصلاح نمایید.
در سایر توزیع*ها مانند لیبرانت یا دبیان می*توانید پارتیشن*های ویندوز خود را بطور خودکار در ابتدای بوت متصل نمایید.
اکنون به مواردی که می*توانید در یک خط فایل fstab ذکر نمایید می پردازیم:
▪ فیلد اول: در این قسمت می*توانید نام ابزار مربوط به سیستم فایل را وارد نمایید. برای سیستم فایل*های مجازی مانند proc در این قسمت کلمه none وارد می*شود. همچنین در این بخش امکان استفاده از UUID ها نیز وجود دارد. استفاده از UUID به این معنی است که شما بجای وارد نمودن نام ابزار سخت افزاری، نام پارتیشن مربوطه را وارد می*کنید. در مثال بالا، دو پارتیشن / و root به این صورت تعریف شده اند. مزیت این کار این است که در صورتی که یکی از این پارتیشن*ها را به یک ابزار دیگر با آدرس متفاوت منتقل کنید، نیازی به ویرایش فایل fstab وجود ندارد. زیرا نام آنها همچنان ثابت مانده است. در لینوکس دیسک*های سخت IDE به نام hd شناخته می*شوند. نخستین دیسک سخت سیستم hda نام دارد. دیسک سخت دوم نیز hdb و به همین ترتیب. پارتیشن اول دیسک سخت اول سیستم hda۱ نام دارد و به همین ترتیب. پس در مثال بالا، به سیستم می*گوییم تا پارتیشن اول دیسک سخت اول سیستم را متصل نماید.
▪ فیلد دوم: در این قسمت نقطه اتصال یک پارتیشن در سیستم فایل مشخص می*شود. اطلاعات موجود در این پارتیشن از طریق نقطه اتصال آن قابل دسترسی خواهد بود.
▪ فیلد سوم: در این قسمت باید نوع سیستم فایل را مشخص نمایید که می*تواند یکی از سیستم فایلهایی باشد که در توزیع شما پشتیبانی شده و پارتیشن مورد نظر دارای آن سیستم فایل است.
▪ فیلد چهارم: گزینه های دستور mount. مثلا در مثال بالا، همانطور که توزیح داده شد، گزینه noauto از اتصال خودکار سیستم فایل هنگام بوت جلوگیری می*کند و یا گزینه ro سیستم فایل را بصورت فقط خواندنی متصل می*کند. این گزینه*ها با استفاده از کاما از هم جدا می*شوند.
▪ نکته: به طور معمول، فقط کاربر ریشه مجوز اتصال و برداشتن اتصال سیستم فایلها را داراست. برای دادن این اختیار به سایر کاربران، باید آنها را در بخش گزینه*ها یا فیلد چهارم وارد نمایید. برای این کار کلمه users را اضافه نمایید.
▪ فیلد پنجم: عدد نوشته شده در این فیلد مشخص می*کند که آیا سیستم فایل نیاز به dump شدن دارد یا خیر. شماره ۱ نشانگر وجود این نیاز و ۲ نشانگر عدم نیاز به این کار است. Dump به معنای نوشتن محتویات در هنگام بروز خطا در یک فایل جداگانه می*باشد.
▪ فیلد ششم: عدد نوشته شده در این فیلد نشاندهنده این است که آیا این سیستم فایل نیاز دارد تا بوسیله برنامه تصحیح فایل سیستم (fsck) بررسی شود یا خیر. عدد ۱ نشاندهنده وجود این نیاز و عدد ۲ نشانگر عدم نیازبه این کار است.
 
بالا پایین