Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

تربیت كامل كودك چیست ؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı روانشناسی رشد
Konu Başlığı تربیت كامل كودك چیست ؟
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parivash

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

سلامت نیوز: تربیت كامل یعنی تربیت با برنامه. انجام اینكار بر كنش نه واكنش، دانش نه شانس، فكر كردن نه عصبانیت، عقل سلیم نه بی*منطق، استوار است. منظور از تربیت كامل این نیست كه پدر یا مادر می*تواند حتی با تلاش زیاد «كامل» باشد. تربیت كامل روندی است كه طی آن والدین با تمام نقاط قوت و ضعف خود به عنوان یك انسان نهایت تلاش خود را در تربیت فرزندانی توانا، مسئول و شاد به كار می*گیرند. پرورش و تربیت فرزند، امری پیچیده است. كودكان متفاوتند و والدین نیز با یكدیگر فرق دارند به همین دلیل هیچ راه*حلی وجود ندارد كه برای همه به طور یكسان مفید باشد. والدین باید راه*حل*ها را مطالعه كرده و با در نظر گرفتن كودك خود آن را به گونه*ای تغییر دهند كه برای فرزندشان مفید واقع شود. به یاد داشته باشید نكاتی كه در پی می*آیند، هر نوع موقعیت پیش آمده بین والدین و فرزندان بدون توجه به راه*حلی كه برمی*گزینند قابل كنترل می*كند و این نكات را «راهنمای كامل تربیت كودك» نامیده*اند.

مراقب باشید

اگر فرزندتان دقیقاً متوجه نمی*شود كه شما رئیس هستید، حتی كوچك*ترین مسائل می*توانند دردسرهایی مزمن برای شما ایجاد كند. اولین گام برای مسئول بودن این است كه به خودتان اجازه بدهید مراقب باشید و كم*كم از فرزندتان توقع داشته باشید تا از شما اطاعت كند.

بگویید بپرسید

یكی از اشتباهات رایج والدین این است كه به جای گفتن، می*پرسند. روش بیان كلمات شما به فرزندتان می*فهماند كه درخواست شما انتخابی است یا اجباری پس از هم اكنون همه جملات سست و بی*اراده را از حرف*ها حذف كنید.
مثال: خیلی خوب می*شد اگر كسی اتاق را جمع می*كرد (انتخابی)
لطفاً اسباب*بازی*ها را سر جایشان بگذار و اتاق را جمع كن (اجباری)
وقتی چیزی می*گویید، منظورتان فقط همان باشد نه چیز دیگر
بعضی والدین عادت دارند چیزی را بارها و بارها تكرار كنند آن هم قبل از اینكه ببینند كودك مطابق درخواست آنها عمل می*كند یا نه؟
بچه*ها راداری دارند كه به آنها می*گوید درخواست والدین در چه موقعی واقعاً برای والدین مهم است و در چه موقعی این طور نیست. برخی والدین وقتی بارها به درخواست*شان بی توجهی می*شود، واقعاً پیگیر می*شوند در صورتی كه آنچه را می*گویید همان بار اول باید برای*تان مهم باشد یعنی وقتی فرزندتان كه در حیاط است صدا كردید و او جواب ندارد به حیاط بروید دستش را بگیرید و بگویید وقتی صدا می*زنم توقع دارم فوراً بیایی. شاید شما مجبور باشید چند بار خود را برای فرزندتان ثابت كنید اما در نهایت او اهمیت موضوع را درك خواهد كرد.

مختصر و مفید بگویید

مثلاً بچه*ها را به اتاق فرستادند تا بخوابند اما نیم ساعت بعد می*بینید كه بچه*ها جنگ بالش راه انداخته*اند و نخوابیده*اند آن وقت است كه پر حرفی پدر و مادر شروع می*شود با جملات تكراری در صورتی كه با یك جمله كوتاه برای بچه*ها جذاب*تر و اثرگذار خواهد بود مثل «بچه*ها ساعت هشت و نیم است، پیژامه! همین الان»

در برابر نق زدن، ناله كردن و سرسختی تسلیم نشوید

بسیاری از والدین، در برخوردهای خود روش مناسبی را در پیش می**گیرند، اما توسط فرزند كاملاً مقاوم خود، از مسیرخارج می*شوند به نظر می*رسد بچه*ها وقتی انرژی كودكی را با توانایی خارق*العاده تركیب می*كنند تا به نقطه ضعف والدین ضربه بزنند نتیجه فاجعه*آمیز می*شود. در این موقع از فرزندتان دور شوید و به او یاد بدهید كه با مقاومت او عقب*نشینی نمی*كنید.

از قوانین و برنامه*های منظم استفاده كنید


كارهای خانه، تكالیف، ساعت خواب، بیرون رفتن از خانه هنگام صبح همه اینها زندگی را تشكیل می*دهند اگر برنامه كاملاً مشخص و منظمی داشته باشید این كارها جریان منظم خود را پیدا می*كنند در غیر این صورت هرج و مرج به وجود می*آید اما دو اصل اساسی این است كه همه بدانند چه توقعی از آنها دارید و با هم مهربان باشید و محترمانه برخورد كنید.

امكان انتخاب بدهید و سوال نپرسید

رایج*ترین مشكل خانواده*ها اتاق به هم ریخته بچه*هاست. والدین توقع دارند كه اتاق كودك*شان مرتب باشد اما این اشتباه است كه از كودك بخواهند اتاقش را مطابق برنامه زمانی والدین مرتب كند چون پاسخ خشم و عصبانیت خواهد بود. راه*حل*ها: دوست داری اتاقت* را امروز بعد از مدرسه تمیز كنی یا فردا بعد از فوتبال؟ اول: دوست داری چكار بكنی؟ لباس خوابت رو عوض كنی؟ یا اتاق را جارو بزنی؟ دوست داری اتاقت را خودت تمیز كنی یا من هم به تو كمك كنم؟ یعنی انتخاب را بر عهده كودك بگذار.

یكی از مشكلات والدین بی*نظمی در بچه*هاست


فرزندم اسباب*بازی*ها، لباس*های كثیف ظرف*ها و هر چیز دیگر را در اطراف خانه می*اندازد و توقع دارد دیگران آن*ها را تمیز كنند چه باید كرد؟
متأسفانه باید گفت ما خودمان این مشكل را به وجود می*آوریم یك روز نوزادی داریم كه نیازمند توجه كامل و دائمی ماست و روز دیگر فرزندی 6 ساله داریم كه هیچ*گاه دلیل قانع*كننده*ای برای روش زندگی به گونه*ای دیگر نداشته است. اگر ما خدمتكاری در خانه داشتیم كه مدام دنبال من می*آمد و هر چه من نامرتب و كثیف می*كردم برایم مرتب می*كرد دوست داشتم او دائماً این كار را انجام دهد.

راه*حل*ها

برنامه*ای منظم برای نظافت روزانه تهیه كنید كارهای یك روز معمولاً قابل كنترل هستند. اما اگر بی*نظمی را روزها و هفته*ها ادامه یابد، غیرقابل كنترل می*شود بهترین كار این است كه جدول زمانی داشته باشید. و هر روز طبق آن عمل كنید مثلاً پس از شام یا قبل از پوشیدن لباس خواب در این راه ثابت قدم و استوار باشید تا برایش خوشایند شود پس از دو، سه هفته این برنامه منظم به صورت عادت در می*آید و بچه**ها بدون بحث اضافه، همكاری خواهند كرد.

اگر بچه*ها خوراكی*های خیلی زیادی داشته باشند، بی*نظمی زیادی هم خواهند داشت دقت كنید و ببینید چه چیزهایی روی فرش لكه ایجاد می*كنند حالا اگر آن خوراكی در اختیار فرزندتان نباشد چه مسأله*ای پیش می*آید؟ روزی كه بچه*ها در خانه نیستند اسباب*بازی*های اضافی را بردارید. بقیه اسباب*بازی*ها را در چند جعبه یا سبد لباس بگذارید و روی آنها كاربردشان را بنویسید.

یك جعبه بزرگ بردارید و آن را در انباری بگذارید و روی یك سمت آن بنویسید «زندان» در پایان هر روز تمام چیزهایی را كه در اطراف خانه است جمع كنید و داخل جعبه بگذارید.

به بچه*ها بگویید برای آزاد كردن وسایل خود از زندان، باید 100 تومان جریمه دهند و یا یكی از كارهای خانه را انجام دهند آرام و ثابت قدم باشید جالب است كه ببینید وقتی بچه*ها مجبورند برای برگرداندن كوله*پشتی، كفش*های ورزشی و ... پول بپردازند تا چه حد كمتر وسایل آنها را در اطراف خانه پیدا می*كنید.

اگر دوست ندارید آنها را جریمه كنید جعبه را پنهان كنید و هر پنج*شنبه آن را بیرون بیاورید تا خالی شود.

به بچه*ها بگویید هر چیزی كه بعدازظهر آن روز در جعبه باقی مانده باشد، دور ریخته می*شود و یا به كسی داده می*شود.

اعتصاب كنید: اگر بچه*های*تان بیش از 10 سال سن دارند، به آنها بگویید كه دیگر وسایل كسی را جمع نخواهید كرد. آنها مجبورند مسئول جمع*آوری و مرتب كردن وسایل خود باشند. این قانون را هم اضافه كنید كه اگر خانه نامرتب باشد هیچ دوستی حق ندارد به خانه بیاید و خودشان هم اجازه ندارند به دیدار كسی بروند پس از مدتی با به صدا در آمدن زنگ تلفن اتاق به سرعت جمع می*شود.
 
بالا پایین