Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

اصول و قواعد پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

اطلاعات موضوع

Kategori Adı قلب و عروق
Konu Başlığı اصول و قواعد پیشگیری از بیماری های قلب و عروق
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan parivash

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

بیماری*های قلب در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد. اما این واقعیت به معنای آن نیست که شما مجبور به پذیرفتن آن هستید. اگرچه بعضی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، سن و نژاد را نمی*توان تغییر داد اما می*توان روش زندگی خود را به گونه*ای انتخاب کرد که از این بیماری*ها پیشگیری شود.

این*کار خیلی سخت نیست. فقط کافی است درست و اصولی زندگی کنید. امروز با پذیرفتن زندگی سالم می*توانید از وقوع مشکلات قلبی در آینده جلوگیری کنید.
این ۵ قدم شما را به زندگی بدون بیماری قلبی نزدیک می*کنند:
● سیگار نکشید
شارون هایس متخصص قلب و سرپرست کلینیک قلب زنان در روچستر توصیه می*کند که “اگر سیگار می*کشید، آن را کنار بگذارید. مصرف سیگار به هر میزان که باشد، زیانبار است.” تنباکوی جویدنی و سیگارهای کم جرم و کم* نیکوتین هم مضر هستند. کسانی که در معرض دود سیگار نیز قرار می*گیرند، زیان خواهند دید. دود تنباکو حاوی بیش از ۴۸۰۰ ماده شیمیایی است که بیشتر آنها برای قلب و عروق خونی ضرر دارند و آنها را مستعد تنگی شریان*ها (آترواسکلروز) می*کند که در نهایت می*تواند به حمله قلبی منجر شود.
علاوه بر این، نیکوتین دود سیگار موجب انقباض رگ*ها، افزایش ضربان قلب و فشارخون و تشدید فعالیت قلب* می*شود. منوکسیدکربن در دود سیگار، جای اکسیژن را در خون شما می*گیرد و باعث افزایش فشارخون و فشار به قلب برای کار بیشتر و ذخیره اکسیژن کافی می*شود. زنانی که قرص ضدبارداری می*خورند و سیگار هم می*کشند نسبت به سایر زنانی که سیگار نمی*کشند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته قرار دارند. خبر بدتر اینکه، این خطر با افزایش سن به*خصوص پس از ۳۵ سالگی بیشتر می*شود. خوشبختانه، پس از یک*سال سیگار نکشیدن احتمال خطر بیماری* قلبی به شدت کم می*شود و دیگر مهم نخواهد بود چه مدت و چقدر سیگار کشیده*اید. پس هر چه زودتر سیگار را ترک کنید تا قلبتان با سلامت آشنا شود.
● ورزش، ورزش، ورزش
حتما می*دانید که ورزش برای شما لازم است اما شاید ندانید که تاثیر آن بر سلامت شما چه اندازه است.
شرکت منظم در ورزش*های متعادل می*تواند خطر بیماری*های کشنده قلب را تا یک چهارم کاهش دهد. وقتی شما ورزش را با سایر برنامه*های سلامت مثلا حفظ وزن مناسب همراه می*کنید، این منفعت دو چندان می*شود.
ورزش منظم با افزایش جریان خون قلب، تقویت انقباضات عضلانی و افزایش میزان برون*ده قلب با صرف نیروی کمتر می*تواند به پیشگیری از بیماری قلب کمک کند. علاوه بر این، فعالیت جسمی می*تواند به کنترل وزن کمک کرده، احتمال پیشرفت سایر بیماری*های فشار آورنده به قلب مانند افزایش فشارخون، کلسترول بالا و دیابت را کاهش دهد. ورزش می*تواند استرس را هم که خود عاملی در ایجاد بیماری قلبی است کم کند. متخصصان پیشنهاد می*کنند، حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت جسمی نسبتا فشرده در اغلب روزهای هفته داشته باشید.
با این حال، حتی ورزش*های کوتاه مدت می*توانند برای قلب مفید باشند. اگر نمی*توانید از این توصیه پیروی کنید، به طور کلی ورزش را کنار نگذارید و تا آنجا که فرصت دارید، در اکثر روزهای هفته، به ورزش بپردازید. به خاطر داشته باشید باغبانی، کار منزل (خانه*داری)، بالا رفتن از پله و… هم جزو* فعالیت روزانه شما محسوب می*شود. مجبور نیستید برای ورزش کردن خود را تحت فشار قرار دهید بلکه به تدریج شدت، مدت و تناسب ورزش را زیاد کنید، تا سود بیشتری از آن ببرید.
● خوب و درست بخورید
یک رژیم غذایی مناسب و دوستدار قلب را انتخاب کنید. خوردن غذاهای سرشار از میوه، سبزی، حبوبات کامل و لبنیات کم*چرب می*تواند به حفاظت از قلب شما کمک کند.
لوبیا و منابع کم*چرب پروتئین و به*خصوص انواع ماهی می*تواند خطر بیماری*های قلب را کم کند. محدود کردن مصرف چربی*ها هم اهمیت زیادی دارد. چربی*های اشباع و ترانس می*توانند با افزایش کلسترول خون، خطر بیماری عروق کرونر قلب را زیاد کنند. چربی اشباع که در رژیم غذایی افراد (از جمله گوشت، کره، پنیر، شیر و روغن) معمولا بیشتر استفاده می*شود می*تواند نگران کننده*ترین عامل خطر باشد. بنابراین لازم است اکثر افراد میوه و سبزیجات بیشتری را در وعده*های غذایی خود مصرف کنند (حدود ۵ تا ۱۰ واحد در روز)
منابع اطلاعاتی زیادی وجود دارد که نشان می*دهد میوه و سبزی، نه تنها از بیماری*های قلبی- عروقی پیشگیری می*کند بلکه در پیشگیری از سرطان و بیماری*های دیگر نیز موثر است.
اسید چرب امگا ۳، نوعی چربی غیراشباع چند زنجیره*ای است که ممکن است خطر حمله قلبی را کاهش دهد. و از ضربان نامنظم قلب و بالا رفتن فشارخون جلوگیری کند. بعضی ماهی*ها منابع طبیعی خوبی از امگا۳ هستند. با این حال زنان باردار و زنانی که در سنین باروری هستند، باید از مصرف چربی کوسه ماهی*هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه*اند خودداری کنند، چون می*تواند برای جنین خطرناک باشد. امگا۳ در روغن سویا، روغن بزرک، روغن گردو و روغن کانولا هم در مقادیر کمتر وجود دارد.
● وزن خود را در حد مناسب حفظ کنید
هر چه در بزرگسالی وزن شما افزایش پیدا کند، بافت چربی شما هم بیشتر خواهد شد.
این اضافه وزن می*تواند منجر به شرایطی شود که خطر بیماری*های قلبی را در شما زیاد کند؛ مثل بالا رفتن فشارخون، افزایش کلسترول و دیابت.
حتما می*پرسید از کجا بدانیم که وزن مناسب ما چقدر است. یک راه این است که شاخص توده بدن یا BMI را اندازه* بگیرید که با تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به*دست می*آید. اگر شاخص توده بدنی شما از ۲۵ بیشتر باشد، یعنی اضافه وزن دارید و احتمالا چربی خون شما و فشارخون شما هم بالاست و در نتیجه احتمال بیماری قلبی و سکته هم در شما بیشتر خواهد بود.
شاخص توده بدن اگر چه راهنمای خوبی است اما کامل نیست. عضلات بیشتر از چربی وزن دارند. به*عنوان مثال زنان و مردانی که اندام عضلانی و متناسب دارند هم ممکن است بدون اینکه خطری سلامت آنها را تهدید کند، BMI بالایی داشته باشند. به همین علت، اندازه*گیری دور کمر روش مفیدی برای اندازه*گیری چربی شکمی است. به*طور کلی، مردانی که دور کمر آنها بیشتر از ۴۰ اینچ )۱۲۰ cm( و زنانی که دور کمر آنها بیش از ۳۵ اینچ )۱۰۵ cm( باشد، اضافه وزن دارند.
حتی مقادیر کمی کاهش وزن می*تواند مفید باشد. کاهش وزن حتی تا ده درصد می*تواند فشارخون را کم کرده، سطح کلسترول خون و احتمال دیابت را کاهش دهد.
● به*طور مرتب سلامت خود را بررسی کنید
فشارخون و کلسترول بالا می*تواند به سیستم قلبی- عروقی از جمله قلب صدمه بزند اما بدون آزمایش خون و اندازه*گیری فشارخون، نخواهید دانست کلسترول و فشارخون*تان بالاست یا نه. غربالگری منظم (آزمایش پیش از ابتلا به بیماری) می*تواند شما را از این شرایط آگاه کرده، هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.
اندازه*گیری مرتب فشارخون برای اولین*بار از کودکی آغاز می*شود. بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یک بار فشارخون خود را اندازه بگیرند.
ممکن است فشارخون شما در حد انتظار نباشد یا دارای سایر عوامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی-عروقی باشید.
در این صورت لازم است با فواصل کمتری فشارخون شما اندازه*گیری شود. متوسط فشارخون طبیعی حدود ۱۲۰/۸۰ میلی*متر جیوه است.
سطح کلسترول خون در بزرگسالان باید حداقل هر ۵ سال یک*بار بررسی شود اما اگر نتیجه آزمایش شما در حد انتظار نباشد یا دارای سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی باشید، لازم است بررسی*های بیشتری داشته باشید. بعضی کودکان هم به بررسی خون از نظر سطح کلسترول نیاز دارند.
● حرف آخر
بیماری قلبی معمولا قابل پیشگیری است. پیروی از روش زندگی سالم، خیلی پیچیده نیست و نیاز به سخت*گیری هم ندارد کافی است این عادت*ها را وارد زندگی خود کنید و از زندگی سالم*تر در آینده لذت ببرید.*
منبع:سایت پزشکان بدون مرز
طبقه بندی مطالب وبلاگ فیزیوتراپی
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif][FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مقالات قلب و عروق (شامل مفاهیم، اختلالات و مقاله های آموزشی)[/FONT][/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مقالات فیزیوتراپی [/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات استخوان شناسی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات آناتومی اندام فوقانی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات آناتومی اندام تحتانی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات آناتومی ستون فقرات[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات حرکت شناسی (کینزیولوژی)[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات سیستم عضلانی-اسکلتی، بیماری ها و اختلالات مربوطه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات شکستگی استخوانها و جراحی های ارتوپدی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات روماتولوژی (شامل اصطلاحات،اختلالات و بیماریهای روماتیسمی و روماتیسم خارج مفصلی)http://barzkar2.blogfa.com/post/1170[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقاله های دستگاه عصبی مرکزی و محیطی (CNS & PNS)[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات سیستم عصبی، بیماریها و اختلالات مربوطه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقالات سیستم تنفسی، بیماریها و اختلالات مربوطه[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مقاله های سیستم حسی، درد و موضوعات آن[/FONT]
مقالات سیستم عروقی، بیماریها و اختلالات مربوطه
مروری بر آناتومی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی ازطریق تصاویر
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]اخبار کنگره ها و سمینارهای فیزیوتراپی [/FONT]
[FONT=tahoma, verdana, arial, helvetica, sans-serif]مهمترین اخبار دکترای حرفه ای فیزیوتراپی[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مطالب و موضوعات متفرقه (مقالاتی درباره فشار خون، دیابت، بیوفیزیک، رادیولوژی،فیزیولوژی و تست خون، برخی از بیماری ها و...)[/FONT]


 
بالا پایین