Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آموزش تمیز کردن مپ سنسور موتور tu5

اطلاعات موضوع

Kategori Adı خدمات جانبی
Konu Başlığı آموزش تمیز کردن مپ سنسور موتور tu5
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

ابتدا سر مثبت باتری را برای احتیاط باز می کنید

محل قرار گیری مپ سنسور



با یه آچار پیچ ان را باز کنید و کنار بگذارید .به خاطر واشر اب بندی از جاش نمی افته سنسور و کمی هم کیپ است



سنسور را به آرامی از جای خود جدا کنید





سوکت آن را به آهستگی جدا می کنید



خوب با احتیاط سنسور را تمیز کنید و انرا به گوشه ای بگذارید سپس با یک دستمالی که کرک دار نباشه محل نصب را تمیز می کنید





خوب حالا سنسور را بادقت در جای خود قرار دهید و پیچ آن را ببندید دقت کنید لازم نیست زیاد محکم پیچ را سفت کنید


سنسور فشار هوای ورودی manifould air pressure


وضایف :

این قطعه تغییرات فشار هوای داخل مانیفولد را به صورت تغییرات ولتاژی به ECU ارسال می کند .

محل قرار گیری :

این قطعه در خودروی
پیکان ، پژو RD ، پژو 206 ف پرایدهای مدل جدید و زانتیا مستقیما بر روی مانیفولد هوای ورودی قرار دارد .

در خودرو های پژو405 ف سمند و پژو فارس روی سینی فن جلوی خودرو قرار گرفته و توسط یک شیلنگ با مانیفولد در ارتباط است.

در پرایدهای مدل قدیم این قطعه چسبیده به اتاق خودرو پشت موتور
قرار دارد

ساختار داخلی :

این سنسور از نوع پیزو الکتیریک ( مقاومت متغیر با فشار ) و از 2 قسمت تشکیل شده :

1- قسمت حساس به فشار هوا ( مکانیکی )

2- قسمت ارزیابی مدار

هر دو قسمت بر روی لایه سرامیکی قرار دارد .

مدارهای الکتیریکی :

این قطعه از یک سوکت 3 پایه تشکیل شده است :

پایه 1 - ارسال سیگنال

پایه 2 - سیم اتصال به بدنه

پایه 3 - تغذیه +5 ولت

شرح کار قطعه :

چگالی هوا در ارتفاعات مختلف نسبت به سطح دریا متغیر است . این موضوع سبب می شود هرقدر ارتفاع از سطح دریا بیشتر می شود چگالی هوا کمتر و هر قدر ارتفاع کمتر شود چگالی هوا بیشتر می شود به همین دلیل است که وقتی خودرو های کاربراتوری در مناطق کوهستانی تنظیم می شوند وقتی به مناطق ساحلی می روند بد کار می کنند و

صبح ها به سختی روشن می شوند علت ان است که تنظیم مخلوط سوخت و هوا در ان ها برای هوایی با چگالی کم است تا اکسیزن بیشتری به سیستم برسد و وقتی در مناطق کم ارتفاع با چگالی هوای بالا قرار می گیرند نسبت مقدار هوا و اکسیژنی که به سیستم می رسد از مقدار سوخت بیشتر می شود لذا خودرو دچار کمبود سوخت شده بد کار

می کند .

دیافراگم های داخلی این سنسور بر اثر فشار هوای داخل مانیفولد دچار کشش شده ، تغییر شکل پیدا می کنند و مقدار رسانایی المنت ها داخل آن تغییر می کند در این حالت قسمت ارزیابی مدار با تغییر فشار هوا و کشش دیافراگم های داخلی سنسور ، تغییر ولتاژ +5 ولت تغذیه ( که توسط المنت های متصل به دیافراگم ها صورت می گیرد )

را تقویت کرده و به صورت سیگنال خروجی به ECU ارسال می کند .

ولتاژ خروجی این سنسور بین 0.2 تا 4.8 ولت متغیر است . هر قدر ولتاژ خروجی بیشتر باشد بدان معناست که فشار هوای داخل مانیفولد زیادتر است .

ECU طبق سیگنال های ارسالی از این سنسور و سنسور دما ی هوای ورودی و پتانسیومتر دریچه گاز ، جرم هوای ورودی را محاسبه کرده و مناسب با آن پاشش سوخت و آوانس جرقه را تنظیم می کند . در نتیجه این سنسور تعیین کنند میزان بار موتوربرای ECU است .

روش های عیب یابی :

- شناسایی عیب های که در صورت خرابی قطعه در خودرو به وجود می آید :

در صورت اتصالی بین پایه های 1 و 2 قطعه اطلاعات منفی به
ECU می دهد بدان معنا که فشار هوا را به طور کاذب کم نشان می دهد و خودرو با لرزش خاموش می شود .

اگر بین پایه های 1 و 3 اتصالی به وجود آید اطلاعات به طور مثبت به
ECU ارسال می گردد یعنی فشار هوا به طور کاذب زیاد گزارشداده می شود و خودرو به خام سوزی می افتد .

در نیجه خرابی قطعه یا باعث گزارش
فشار هوای زیاد به ECU می شود و زمان پاشش سوخت بالا می رود و یا بالعکس .

همچنین خرابی قطعه می تواند منجر به تک کار کردن
موتور خودرو شود . در صورت خرابی آن خودرو صبح ها هنگام روشن کردن بد روشن می شود و باید استارت زیادی به موتور زد هنگام روشن شدن اگر زیاد به خودرو گاز بدهیم خودرو خاموش می شود .

روش های تست قطعه :

تست با دستگاه دیاگ :

دستگاه دیاگ را به خودرو وصل کرده خودرو را روشن می کنیم وارد منوی پارامتر های قسمت هوای ورودی شده مقدار فشار هوای داخل مانیفولد را مشاهده می کنیم این عدد برای هر خودرو در مکان های مختلف متفاوت است و بستگی به تجربه تعمیر کار دارد . برای بدست آوردن مقدار تجربی این پارامتر از روی خودرو هایی که در شرایط خوب و استانداردی هستند این مقدار عددی را یادداشت کرده و با خودرو هایی از همان نوع مقایسه و عیب یابی می کنیم

-- روش اندازه گیری مقایسه ای فوق باید بین خودروهایی که که در یک مکان و همان ارتفاع از سطح دریا هستند صورت گیرد .


(((براتون کامل نوشتم مطمئنم الان به جواب تمام سوالاتتون رسیده باشید -- این مطلب را هم از روی کتاب خودرو های انزکتوری شماره 1 براتون نوشتم )

امیدوارم به دردتون بخوره

 
  • Rose
واکنش‌ها[ی پسندها]: نبات
بالا پایین