Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

هشدار؛ برای پیشگیری از سرقت خودرو

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بانک اطلاعات خودرو
Konu Başlığı هشدار؛ برای پیشگیری از سرقت خودرو
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

هشدار؛ برای پیشگیری از سرقت خودرو

(ایمنی خودرو را جدی بگیریم)


برای پیشگیری از سرقت خودروی خود چه کنیم؟ اگر می خواهید از سرقت خودرو و لوازم آن پیشگیری کنید به ۳۶ نکته زیر توجه کنید :

۱. اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی و دیگر وسایل تاخیری و بازدارنده مجهز کنید.

۲. اتومبیل خود را حتی برای دقایقی کوتاه در اختیار افرادی که شناخت کافی از آنان ندارید، نگذارید.

۳. سوئیچ خود را در هیچ مکانی جا نگذارید.

۴. هنگام ترک اتومبیل دقت کنید درها و شیشه ها کاملا بسته باشند.

۵. از پارک کردن اتومبیل در نقاط خلوت و تاریک خودداری کنید.

۶. هنگام گردش و تفریح، اتومبیل خود را در مکانی امن و در پارکینگ های مطمئن پارک کنید.

۷. اتومبیل خود را حتی برای لحظه کوتاهی با موتور روشن ترک نکنید.

۸. در زمان خروج از پارکینگ ابتدا خودرو را خاموش کنید، سوئیچ را بردارید و سپس به بستن در پارکینگ اقدام کنید.

۹. چنانچه اتومبیل خود را در پارکینگ منزل پارک می کنید، حتما همه درهای آن را قفل کنید و از گذاشتن سوئیچ روی آن بپرهیزید.

۱۰. اگر به دلیل نقص فنی مجبور به هل دادن خودروی خود هستید، اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.

۱۱. در مواقع اضطراری و هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت ترک اتومبیل، نکات ایمنی را رعایت کنید.

۱۲. هنگام تصادف یا نزاع هایی که احتمال ساختگی بودن آنها وجود دارد، مراقب باشید و اتومبیل خود را رها نکنید.

۱۳. با اطمینان از این که فرزند خردسال شما در خودرو نشسته است، اتومبیل را رها نکنید، چراکه احتمال وقوع هرگونه حادثه ناگواری وجود دارد.

۱۴. هنگام ترک اتومبیل از به جای گذاشتن سند، کارت و سایر اوراق شناسایی در داخل آن خودداری کنید.

۱۵. هنگام ترک اتومبیل از به جای گذاشتن سوئیچ و دسته کلید در آن خودداری کنید.

۱۶. چنانچه از افراد ناشناس اتومبیل خریده اید، نسبت به تعویض قفل درها و تجهیزات ایمنی آن اقدام کنید.

۱۷. در صورت نقص فنی اتومبیل خود، آن را در اختیار تعمیرگاه های معتبر قرار دهید و سوئیچ را فقط به مسئول تعمیرگاه بسپارید.

۱۸. هنگام سوار شدن مسافران، مقصد آنها را جویا شوید و حتی المقدور از انتقال آنان به مناطقی که آشنایی کافی ندارید، اجتناب کنید.

۱۹. از انتقال مسافران مشکوک به خارج از مسیرهای اصلی و اماکن متروکه جدا خودداری کنید.

۲۰. اتومبیل خود را در حضور مسافر حتی برای لحظه ای ترک نکنید.

۲۱. شب ها و صبح زود از انتقال مسافران جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می کنند، خودداری کنید.

۲۲. چنانچه فردی با پیشنهاد وجه غیرمتعارف به صورت دربستی تقاضای انتقال به خارج از شهر را کرد، تا قبل از شناسایی وی و حصول اطمینان، از این کار صرف نظر کنید.

۲۳. در نقل و انتقال مسافران بخصوص شب ها به هیچ وجه بنا به درخواست آنان از مسیر اصلی خارج نشوید.

۲۴. رانندگان بین شهری بهتر است فقط از طریق ترمینال ها و پایانه های مسافربری اقدام به پذیرش مسافر کنند و از پذیرش مسافر بین راهی بپرهیزند.

۲۵. هنگام انتقال مسافران مراقب حرکات مشکوک و حملات احتمالی آنان باشید.

۲۶. از پذیرفتن هر نوع خوراکی و آشامیدنی از سوی مسافران ناشناس امتناع ورزید. ممکن است قصد مسموم کردن شما را داشته باشند.

۲۷. گروهی از سارقان با اغفال راننده، در یک مسیر و در فواصل اندک قرار می گیرند و به عنوان مسافر سوار می شوند و با همکاری یکدیگر به سرقت اتومبیل یا اخاذی مبادرت می کنند. ممکن است سارق کنار جاده بخوابد و وانمود کند تصادف کرده یا این که در ظاهر فرد بیمار یا کسی را که اعضای بدنش شکسته، همراهی کرده و با این ترفند اتومبیل شما را سرقت کند.

۲۸. سارقان گاهی تحت پوشش خانوادگی، رانندگان را به مناطق خلوت می کشانند و به اخاذی یا سرقت اتومبیل اقدام می کنند.

۲۹. هنگام انتقال مسافر به مقاصد دور و خارج از شهر خانواده خود را در جریان بگذارید. در صورت امکان، تعداد و مشخصات مسافران را نیز به اطلاع آنان برسانید.

۳۰. بکوشید از رادیو پخش های کشویی یا پنل دار برای اتومبیل خود استفاده کرده و هنگام ترک اتومبیل آن را با خود حمل کنید.

۳۱. هنگام تعویض چرخ یا برطرف کردن نقص فنی اتومبیل، از قفل بودن درها اطمینان حاصل کنید.

۳۲. از به جای گذاشتن اشیای قیمتی و قابل توجه مثل گوشی تلفن همراه و کیف پول داخل خودرو جدا بپرهیزید.

۳۳. در توقف های کوتاه مدت شیشه اتومبیل را بالا ببرید و درها را قفل کنید.

۳۴. به منظور کاهش ضریب آسیب پذیری و سرقت وسایل اتومبیل، از نصب تزئینات اضافی در داخل و بیرون اتومبیل خودداری کنید.

۳۵. رانندگان تاکسی و مسافرکش باید همواره مراقب دخل و وسایل داخل خودرو باشند و از باز گذاشتن در داشبورد خودداری کنند.

۳۶. هنگام مواجهه با تهدید سارقان یا درگیری با آنها، ابتدا سوئیچ را به خارج اتومبیل و جایی که پیدا کردن آن مشکل باشد، پرتاب کرده و سپس سوئیچ مخفی را، خارج از دید متجاوزان به کار اندازید.

با وجود پیشرفت چشمگیر پلیس در مقابله با سرقت خودرو، هنوز هم این نوع پرونده ها بخش قابل توجهی از جرایم ارتکابی کشور را تشکیل می دهد. سرقت خودرو در حال حاضر یکی از دغدغه های جدی پلیس در کشور های مختلف جهان است. بر اساس آماری که چندی پیش از سوی پلیس فدرال آمریکا منتشر شد، در این کشور هر ۱۳ ثانیه یک خودرو سرقت می شود و بیشتر این خودرو های سرقتی نیز از سوی باند های مافیایی به دیگر کشور ها منتقل و به فروش می رسد.

معضل سرقت خودرو در کشورمان نیز سال های زیادی است که مشکلاتی را برای صاحبان خودروها، پلیس، بیمه ها، دستگاه قضایی و... به وجود آورده است. خودروهای پرتیراژ داخلی مورد علاقه سارقان است و باوجود هشدارها و پیگیری های انجام شده برای ارتقای امنیت این خودروها، سارقان همچنان براحتی خودرو ها را سرقت می کنند و روزی نیست مالباختگان در دادسرای ویژه ای که در این ارتباط تشکیل شده برای یافتن خودروی خود از مسئولان درخواست مساعدت نکنند.

:: سارقان حرفه ای خودرو

تاریخ اولین سرقت خودرو در کشور هنوز معلوم نیست، اما با تشکیل شعبه ای در پلیس آگاهی با عنوان اداره مبارزه با سرقت وسایط نقلیه که از قدیمی ترین شعبه های پلیس آگاهی است؛ خود نشان می دهد این نوع جرم با گذشت زمان با پیچیدگی خاصی همراه بوده و امروزه این شعبه به دو اداره مجزا در ارتباط با سرقت موتورسیکلت و سرقت خودرو تفکیک شده است.

:: خودروی دوست داشتنی سارقان

امروزه خودرو جایگاه ویژه ای نزد مردم دارد و سارقان نیز تمایل فراوانی به سرقت خودرو دارند. یکی از اقدامات پلیس آگاهی برای مقابله با سارقان و پیشگیری از سرقت، شناسایی آسیب های مربوط به تولید خودرو و امنیت آنهاست. به همین دلیل، هر سال پلیس با دعوت از خودروسازان تعدادی از سارقان حرفه ای را نیز از زندان به پلیس آگاهی منتقل کرده و از آنها خواسته می شود انواع خودرو ها را سرقت کنند و با تعیین زمان برای سرقت هر خودرو توصیه های لازم را به خودروسازان ارائه می کنند. برای نمونه در یکی از این نشست ها، از یکی از سارقان حرفه ای پرسیدم برای سرقت خودروی پراید چه مدت زمان نیاز داری؟ جوان سارق خنده ای کرد و گفت: باورکن ما خودروی پراید را سرقت نمی کنیم، بلکه او با دیدن ما خود به دنبال ما راه می افتد!

از نگاه پلیس، تلاش خودروسازان در زمینه اقدامات تامینی مطلوب است، اما این اقدامات جامع نیست و همچنان باید برای افزایش ضریب امنیت محصولات خود تلاش کنند. زیرا در کنار سرقت خودرو، سارقان علاقه مند به ربودن وسایل داخل خودرو و قطعات هستند و از قطعه سازان خواسته شده است در راستای "هویت سازی" برای قطعات خودروشان اقداماتی انجام دهند. با این حال، آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد خودروهای سرقتی به صورت رها شده کشف می شود؛ به این معنی که مجرمان برای هر کاری اقدام به سرقت خودرو و پس از اعمال مجرمانه خودرو را رها می کنند، البته بیش از ۹۰ درصد خودروهای سرقتی توسط پلیس کشف می شود، اما افزایش ایمن سازی خودروها در مقابله با سرقت، یک مطالبه طبیعی برای شهروندان است.

:: آمار سرقت در ایران

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی پلیس، روزانه به طور میانگین نزدیک به ۵۰ دستگاه خودرو سرقت می شود که به همین میزان نیز خودروی سرقتی کشف می شود. اگر چه در چند سال گذشته با توصیه ها و هشدار های پلیس میزان سرقت ها رو به کاهش است و خودروسازان نیز سعی در ارتقای امنیت خودرو های تولیدی دارند، اما نباید از نظر دور داشت شیوه و شگرد های سرقت بسیار متفاوت تر از گذشته است.

:: شیوه های سرقت

در ارتباط با شیوه و شگردهای سرقت که هر روز با یک روش انجام می شود، باید عنوان کرد در حال حاضر بیشترین نوع سرقت خودرو استفاده از شاه کلید و تخریب شیشه است. از جمله روش های دیگری که می توان به آن اشاره کرد، سرقت خودرو با جرثقیل است که در این روش سارقان با شناسایی خودرو هایی که به مدت طولانی از سوی صاحبانشان رها می شود با کرایه جرثقیل این خودروها را سرقت می کنند.

فراموش نکنیم دزدهای خودرو از جمله سارقان فرصت طلبی هستند که مترصد لحظه ها هستند. بارها شاهد بوده ایم مالک یک خودرو ـ برای دقایقی مثلا برای خرید روزنامه یا سیگار ـ خودرو را به حالت روشن گذاشته و همین فرصت کافی بوده است تا سارقان با نشستن پشت فرمان، خودرو​ را سرقت کنند.

روش دیگر در سرقت خودرو باندهای معروف به سند نمره است. در این روش، سارقان با خرید خودروهای تصادفی که بشدت آسیب دیده با انتقال اسناد مالکیت به نام خود بلافاصله خودروی مشابه را سرقت کرده و اسناد و مدارک خودروی تصادفی را جایگزین خودرو های تصادفی می کنند که این نوع سرقت و باندهای سند نمره امروزه یکی از معضلات جدی است که بارها پلیس آگاهی نیز درخواست کرده است خودرو های تصادفی بدون انتقال اسناد مالکیت به اوراقچی ها فروخته شود. اما با وجود این درخواست هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده و این روند بستر های مناسب را برای اعمال مجرمانه سارقان فراهم کرده است.

خرید خودرو با چک های جعلی نیز از جمله سرقت های مربوط به این حوزه است که در آن سارقان با دیدن آگهی های مربوط به فروش خودرو در ساعات پایانی روز با فروشنده قرار ملاقات گذاشته و به دلیل آن که بانک ها در این ساعت تعطیل است، آنها با ارائه چک های جعلی و پرداخت مبالغ ناچیزی پول، خودرو را از فروشنده دریافت و متواری می شوند. ضمن آنکه این نوع سارقان به قول خودشان طعمه های چرب را مورد توجه قرار داده و با ظاهری آراسته و معرفی خود به عنوان دکتر و مهندس و... فروشنده را براحتی فریب داده و خودرو ها را سرقت می کنند.

امتحان خودرو نیز هنگام خرید از دیگر شگردهای سارقان است که در آن فرد سارق با جلب اعتماد فروشنده، ابتدا یک خودروی سرقتی ارزانقیمت را نزد فروشنده به امانت گذاشته و سپس به بهانه امتحان خودرو​ را سرقت می کنند. پیچیدگی روزافزون اعمال مجرمانه به سرقت خودرو و حرفه ای تر شدن سارقان منجر شده و روش ها و شیوه های مرسوم سرقت خودرو را به اندازه غیرقابل احصایی رسانده است، از همین رو پوشش تمام روش های سرقت خودرو اگر هم غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.

با این حال در ادامه برخی دیگر از شگردهای سرقت خودرو را نیز که با توجه به پرونده های رسانه ای شده عمومیت داشته ​می خوانید؛

ـ سرقت حرفه ای که با بازکردن قفل در و بریدن زنجیر و قطع دزدگیر و خنثی کردن هرگونه تجهیزات ایمنی شکل می گیرد.

ـ سرقت توام با زورگیری با سلاح سرد و گرم

ـ سرقت به شیوه خوراندن مواد مسموم و آغشته به مواد بیهوشی و خواب آور

ـ سرقت به شیوه سوارشدن زنان سارق و جلب اعتماد راننده

ـ سرقت به شیوه کلاهبرداری و واردشدن به جهت معامله و خرید خودرو

ـ سرقت خودرو از جلوی در منزل و هنگامی که راننده برای باز و بسته کردن در پارکینگ از خودروی روشن پیاده می شود.

ـ سرقت از طریق ساختن سوئیچ که معمولا توسط دوستان، آشنایان و بعضا تعمیرکاران که خودرو در اختیارشان گذاشته می شود، صورت می گیرد.

ـ سرقت با صحنه سازی که یک نزاع ساختگی ایجاد می شود. وقتی حواس راننده پرت می شود، سارقان آن را به سرقت می برند.
 
بالا پایین