Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

مجموعه علوم اقتصادی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı گرایش های علوم اقتصادی
Konu Başlığı مجموعه علوم اقتصادی
نویسنده موضوع ***HeleNa***
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ***HeleNa***

***HeleNa***

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Mar 17, 2014
ارسالی‌ها
5,011
پسندها
855
امتیازها
113
محل سکونت
tEhRaaN
سیم کارت

اعتبار :

مجموعه علوم اقتصادی در دانشگاه سراسری و آزاد با چهار گرایش ذیل ارائه می گردد.



1)علوم اقتصادی


2)برنامه ریزی و سیستم های اقتصادی


3)توسعه اقتصادی و برنامه ریزی


4)اقتصاد انرژی


به علت اين*كه تعداد واحدهاي گذراندني در مقطع كارشناسي ارشد محدود است، تفاوت گرايش*هاي فوق از نظر واحدهاي گذرانده شده بسيار كم است(بین 6 تا 9 واحد). در مجموع در دوره ارشد اقتصاد 32 واحد باید گذارنده شود که 6 واحد آن پایان نامه است. البته بعضی از دانشگاه ها 2 واحد نیز سمینار دارند. به این ترتیب حدود 24 تا 26 واحد درسی باید در این دوره گذرانده شود. در ادامه به معرفی گرایشهای رشته اقتصاد می پردازیم.


علوم اقتصادی


در این گرایش که به آن اقتصاد محض نیز گفته می شود، به طور اصیل به علم اقتصاد پرداخته می شود. تاکید این گرایش بر روی تئوری های اقتصادی است. بر خلاف سایر گرایش*های رشته اقتصاد که در یک زمینه خاص تخصص پیدا می*کنند، دانش آموختگان این گرایش یک دید کلی و کاملا نظری نسبت به علم اقتصاد پیدا می*کنند و به این ترتیب زمینه مناسب جهت ورود به تخصص*های مورد علاقه خود را کسب خواهند کرد .


اقتصاد انرژی


دانش آموختگان اقتصاد انرژی جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت نفت (نفت، گازوپتروشیمی) توانمندی*های زیر را به دست می*آورند :


تجزیه و تحلیل موضوعات مختلف اقتصاد انرژی از قبیل ساختار بازار، هیدروکربورهای نفتی و مشتقات آن و سایر انرژی*ها، قیمت گذاری، صرفه جویی، جانشینی، بازاریابی و بازرگانی بین المللی انواع مختلف انرژی. شناخت تحولات سیاسی سازمان*ها و مجامع بین المللی مربوط به انرژی*های مختلف، بهره گیری از شناخت کلی مراکز مصرف، اهداف و طرز عمل مجامع بین المللی در امر توسعه و بازاریابی نفت و فرآورده*های نفتی و تولیدات پتروشیمی، برنامه*ریزی تولید و مصرف انرژی در بخش*های مختلف اقتصادی، برنامه*ریزی کلان درباره*ی تولید و مصرف انرژی و تعیین خط و مشی و برنامه*ریزی دراز مدت در سطح کشور، آشنایی با تکنولوژی*های موجود در جهان و بهره*گیری از آن در زمینه*ی تولید، پالایش، توزیع، مصرف وبازاریابی انرژی .


برنامه*ریزی سیستم*های اقتصادی


هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد این رشته،* تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره*گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان*های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده* و راه*حل*ها و سیاست*های مؤثر و متناسب را ارائه نمایند. فارغ*التحصیلان این دوره با بهره*گیری از تسلط بر دانش اقتصاد قادر خواهند بود :*


به عنوان مدیر و کارشناس ارشد، در تنظیم سیاست*های اقتصادی مشارکت نموده و برای مشکلات اقتصادی کشور در سطوح مختلف تصمیم*گیری کرده، ارائه طریق می*کنند .


به عنوان محقق به پژوهش و کسب اطلاعات مورد نیاز پرداخته و با تجزیه و تحلیل آن نقش مؤثری در تصمیم*گیری سیاستگذاران خواهندداشت .


به سازمان*های اقتصادی و اجتماعی و مراکز تصمیم*گیری اقتصادی خدمات مشاوره*ای و مطالعاتی ارائه می*کنند .


توسعه اقتصادی و برنامه*ریزی


سر فصل*های اصلی که در اقتصاد توسعه به آن پرداخته می*شود عبارتند از : مطالعه و بررسی تجارب کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه یافتگی، بررسی علل توسعه نیافتگی کشور*های در حال توسعه، ارائه راهکارهای مناسب جهت پیشرفت کشورهای در حال توسعه در مسیر توسعه یافتگی. از آنجایی*که ما در کشوری زندگی می*کنیم که در زمره کشورهای در حال توسعه طبقه*بندی شده است، فارغ*التحصیلان این رشته می*توانند نقش بسزایی از طریق ارائه راهکارهای مناسب در جهت توسعه یافتگی کشور داشته باشند .


زمینه*های اشتغال


هدف از برگزاری دوره کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، تربیت کارشناسانی است که بتوانند با بهره*گیری از دانش اقتصاد، مسائل و مشکلات پیچیده اقتصادی را در سطوح کلان و بخشی و نیز سازمان*های بزرگ اقتصادی تجزیه و تحلیل کرده و راه*حل*ها و سیاست*های موثر و متناسب را ارائه نمایند .


درحال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه را مسائل و مشکلات اقتصادی درحوزه*های مدیریت و سیاستگذاری و در سطوح اقتصادی و ملی، سازمان*های اقتصادی و بنگاه*ها تشکیل می*دهد. یکی از الزامات توسعه کشور و ارتقا استاندارد زندگی مردم بهبود وکیفیت مدیریت اقتصادی درمراکز ستادی تصمیم*گیری و سازمان*های اقتصادی واجتماعی است. بهبود کیفیت مدیریت اقتصادی حل مسائل پیچیده اقتصاد درجهت رشد و توسعه وکنترل و هدایت یک سیستم اقتصادی پویا درشرایط تحولات نوین اقتصاد جهانی، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت درحوزه*ی علوم اقتصادی است. فارغ*التحصیلان دوره*ی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی قادرخواهند بود تا با بهره*گیری کارآمد از دانش اقتصادی و با شناخت شرایط، محدویت*های *و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، در یک نگرش سیستماتیک به پدیده*ها به تجزیه و تحلیل معضلات سیستم*های بزرگ و پیچیده اقتصادی بپردازد. از طرف دیگر این دوره توانمندی*های لازم برای انجام تحقیقات مطالعات راهگشا در راستای حل مسائل اقتصادی کشور در حوزه*ی فعالیت*های سازمان*های صنعتی، دستگاه*های اجرایی و مراکز برنامه*ریزی و سیاست*گذاران را فراهم می*کند
 
بالا پایین