Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

شهداد کرمان گرم ترین نقطه روی زمین

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان کرمان
Konu Başlığı شهداد کرمان گرم ترین نقطه روی زمین
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :


مناظر طبیعى کویر لوت با ۸۰هزار کیلومترمربع وسعت در جنوب شرق ایران از زیباترین جاذبه هاى گردشگرى به شمار مى رود.رود شور به عنوان تنها رودخانه دایمى در اعماق کویر لوت جایى که به گفته کارشناسان گرمترین نقطه کره زمین است، جریان دارد. این رود از کوههاى شمال غرب بیرجند سرچشمه مى گیرد و پس از ۲۰۰ کیلومتر مسیر پرپیچ و خم در کویر سرانجام به گود نمک سر یا معدن نمک شهداد مى رسد. آب این رود بسیار شور است و هرچه به چاله مرکزى لوت نزدیکتر مى شود بر اثر گذشتن از بسترهاى شور و نیز تبخیر شدید آب، غلظت املاح در آن به حدى زیاد مى شود که در کناره هاى قسمت پایینى آن کیلومترها اثرى از گیاه دیده نمى شود. در کناره هاى رود شور قبل از رسیدن به معدن نمک به علت بالا رفتن غلظت، بلورهاى زیباى نمک که شکلهاى جذاب هندسى دارند به چشم مى خورد. نمک رود شور قابل استحصال است و در حال حاضر از نمک معدن آن استفاده مى شود.
آب رود شور که از مناظر چشم نواز کویر شهداد است به علت خشکسالى بسیار کاهش یافته است. از کلوتهاى کویر شهداد هم که بزرگترین عارضه کلوخى طبیعى دنیا هستند به عنوان منحصربفردترین و جذابترین عارضه کویر نام برده مى شود. عارضه هاى کلوخى یا کلوتها در اثر فرسایش آبى و بادى طى هزاران سال شکل گرفته اند و از دور مانند شهرى بزرگ اما بدون جمعیت به نظر مى آیند. این شهر کلوخى در فاصله ۴۰ کیلومترى شرق و شمال شرق شهداد قرار گرفته و مساحت آن بیش از ۱۱هزار کیلومترمربع است.
ژنرال سرپرسى سایکس که در قدیم یکى از با نفوذترین عوامل انگلیس در ایران بوده در مورد کلوتها نوشته : آثار شهر کلوتها از غرایب طبیعت است ، در حین عبور از بین این نقاط مخروب، شخص تصور مى کند از وسط قلاع و قصرهاى جن و پرى مى گذرد. «این ابنیه اى که طبقه طبقه روى هم بنا شده و گویا اشخاصى وراى بنى نوع انسان در ساختمان آن دخیل بوده اند، اشکال عبادتگاهها، اهرام، برجها و قعله هاى بزرگى را در نظر انسان مجسم مى کنند و بدون اغراق از مشاهده آنها شخص به خود مى لرزد.»امواج شن در کوچه و دالانهاى کلوتها از یک سو و سرابهاى زیبا در این شهر افسانه اى قطره اى از دریاى قدرت الهى را نمایان مى سازد. سراب در کلوتها به قدرى زیبا است که گویى صدها کشتى و قایق بر آب شناور هستند.
دشت ریگ سوخته یا تل گندم بریان از دیگر جاذبه هاى زیبا و دیدنى کویر لوت است. تل گندم بریان با مساحت ۴۸۰ کیلومتر در شرق رود شور قرار دارد و سطح آن از گدازه هاى آتشفشانى سیاهرنگ پوشیده شده، رنگ تیره این خطه با جذب حرارت خورشید، موجب افزایش گرماى موجود مى شود. گفته مى شود در تابستان دماى هوا در این نقطه در سایه ۶۵درجه بالاى صفر و در آفتاب در روى گدازه هاى آتشفشانى به ۱۰۰درجه سانتیگراد مى رسد. شهداد با ۲۴هزار کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین و باستانى ترین بخش کرمان در حاشیه غربى لوت و در ۱۰۰کیلومترى شمال کرمان قرار گرفته است. از آثار تاریخى این بخش نیز مى توان به پیر بابامسافر، قلعه هاى چغوکى، رموک و کهنه، بقعه امامزاده، بقایاى آثار تمدن شش هزار ساله و آب انبارهاى قدیمى اشاره کرد. قلعه رموک به عنوان قدیمى ترین قلعه شهداد مربوط به قرون اولیه اسلامى مى باشد و در سال ۱۳۴۷در فهرست آثار ملى به ثبت رسیده است. این قلعه در فاصله چهار کیلومترى شمال شهداد قرار دارد و مرمت آن از سال گذشته آغاز شده است. این اثر به علت ارزش تاریخى آن و قرار گرفتن در محور گردشگرى کمپ کویرى و کلوتهاى شهداد مورد توجه گردشگران قرار دارد. تپه هاى تخم مرغى شکل، طلوع و غروب بى نظیر آفتاب کویر، شبهاى پرستاره، سکوت دل انگیز و شنهاى روان از دیگر جاذبه هاى اعجاب آور در دل کویر به شمار مى روند.
 
بالا پایین