Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

علایم بیماری ایدز چیست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı بیماری ها و داروها
Konu Başlığı علایم بیماری ایدز چیست؟
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :


ایدز یك بیماری كشنده است كه توسط ویروس HIV ایجاد می*شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز كاهش و هر میكروبی فرصت بیماركردن فرد را پیدا می كند.

نخستین مورد ابتلا به ویروس HIV در جهان در سال 1981 میلادی مشاهده شد و تا به امروز، هر سال سه میلیون و 600 هزار نفر به شمار مبتلایان به این بیماری در جهان افزوده می شود و یك میلیون و 800 هزار نفر از مبتلایان نیز در سال، جان خود را از دست می دهند.

این ویروس، تاكنون نزدیك به بیش از 68 میلیون نفر را در جهان آلوده ساخته كه عده زیادی از آنان كه در مراحل شناخت اولیه این ویروس به آن مبتلا شدند، جان خود را از دست داده اند.

امروزه به علت دسترسی به امكانات درمان موقت یا افزایش دهنده عمر، تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان و ایران در حال كاهش است، اما این در حالیست كه الگوی ابتلا به این بیماری در حال تغییر و سبب نگرانی جامعه پزشكی شده است.

متخصصان در این زمینه عنوان می كنند كه در ابتدای شناخت این ویروس، اعتیاد تزریقی عمده علت ابتلا به ایدز بود در حالیكه امروزه، این الگو به سمت تماس جنسی نامطمئن در حال تغییر است.

به دلیل اهمیت این بیماری واگیر، هر ساله اول دسامبر بنام روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.

شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی ایدز ' دسترسی به آموزش، پیشگیری، مراقبت و درمان ایدز حق هر انسان است ' می باشد كه شعار بسیار گسترده ای است.

دهم آذر مصادف با اول دسامبر و بهانه خوبی برای شناسایی بیشتر بیماری كشنده ایدز به همگان است.

از اینرو به گفته كارشناسان، مشاركت در اطلاع رسانی، گسترش خدمات پیشگیری و درمان و پرهیز از انگ و تبعیض تا حدود زیادی در شناسایی و درمان مبتلایان به بیماری ایدز و كنترل ویروس HIV موثر می باشد.

پزشكان با تاكید بر اینكه رفتارهای پرخطر احتمال ابتلا به ایدز را در افراد ایجاد می كند نه زندگی دركنار افراد مبتلا به HIV ، معتقدند افراد می توانند با محافظت در برابر این ویروس، گام مهمی در راستای كنترل بیماری ایدز درجامعه بردارند.

واكسن و درمان قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد و باید پیشگیری و مراقبت در دستور كاری تمامی افراد به منظور عدم ابتلا به این بیماری قرار گیرد.

همچنین از نقش برجسته خدمات مشاوره ای درخصوص بیماری ایدز كه هم اكنون در تمامی مراكز مشاوره بیماریهای رفتاری در تمام مناطق كشور ارایه می شود، نمی توان غافل شد، چرا كه این مراكز با انجام محرمانه مشاوره با افراد و انجام تست HIV از آنان بصورت رایگان، نقش مهمی در شناسایی و كنترل این بیماری در جامعه و در میان افراد دارند.

كارشناس مسوول بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه روز پنجشنبه درخصوص بیماری ایدز به ایرنا گفت: ویروس HIV با ارتباطات عمومی از قبیل روبوسی، دست دادن، خوردن و آشامیدن، نیش حشرات و ... منتقل نمی شود، پس نباید افرادی كه عموما هم بصورت بی گناه به این ویروس HIV مبتلا شدند مانند كودكان، همسران افراد مبتلا و ... از جامعه طرد شوند.

دكتر حسین بیگلری درخصوص علایم این بیماری، اظهاركرد: ویروس HIV در ابتدا در ظاهر هیچ فردی مشخص نیست و ماهها طول می كشد تا این ویروس تكثیر یابد و پس از سالها بتواند خودش را در مقابل تستهای آزمایشگاهی نشان دهد.

وی ادامه داد: ممكن است فرد مبتلا، سالها با این ویروس بدون هیچگونه علامتی زندگی كند، اما به مرور زمان این ویروس در داخل گلبولهای سفید بدن تكثیر پیدا می كند و این گلبولها كم كم از بین رفته و علایم پیشرفت HIV شامل كاهش توانایی سیستم ایمنی، ابتلا مكرر افراد به عفونتهای فرصت طلب قارچی، برفكی و هوازی، خوب نشدن زخمها و كم شدن تعداد گلبولهای سفید بطور شاخص CD4 در بدن مشاهده می شود.

بیگلری گفت: اگر تعداد این CD4 ها كه معمولا بطور طبیعی 1500 عدد در بدن است به زیر 200 عدد برسد، فرد وارد فاز ایدز شده است.

وی افزود: ورود به فاز ایدز، مرحله نهایی ابتلا به این بیماری است كه در این مرحله انواع و اقسام علایم بالینی در فرد مبتلا بروز می كند.

این پزشك كرمانشاهی ایجاد دانه های سیاه رنگ در داخل دهان و بدن، عفونتهای تنفسی با میكروبهای ناشایع و فرصت طلب، ابتلا به بیماری سل، بروز انواع سرطانهای مرتبط با كاهش سیستم ایمنی و بروز دیگر بیماریها در بدن را از مهم ترین علایم ابتلا به بیماری ایدز در افراد عنوان كرد.

وی با تاكید بر اینكه فرد مبتلا به ایدز بواسطه خود این بیماری جان خود را از دست نمی دهد، افزود: مبتلایان به ویروس HIV بواسطه بروز دیگر بیماریها و ناتوانی سیستم دفاعی بدنشان در مقابل این بیماریها فوت می شوند كه سل، سرطانها و انواع عفونتهای فرصت طلب، قارچی وانگلی شایعترین این بیماری هاست و فرد مبتلا به ایدز به تابلوی این بیماریها جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینكه تاكنون راه درمان قطعی برای درمان بیماری ایدز كشف نشده است ، گفت: دارویی ایرانی بنام ' آیمد ' ساخته شده كه این داروی گیاهی از قابلیت بالا بردن سلولهای CD4 (كه نقش بسیار مهمی در مبارزه با میكروبها دارد) برخوردارست و می تواند طول عمر این بیماران را افزایش دهد.

بیگلری افزود: همچنین داروهای ضد ویروس دیگر هم بمنظور افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به ایدز تجویز می شود كه باعث افزایش تعداد گلبولهای سفید در بدن این افراد بطور موقت و بالا بردن طول عمر و كیفیت زندگی آنها به طرز محسوسی می شود.

وی گفت: گاهی اوقات نیز درمان پیشگیری از هفته 24 بارداری در زنان حامله ایی كه مبتلا به ویروس HIV هستند، صورت می گیرد كه این امر سبب می شود نوزادان این مادران به این ویروس كشنده مبتلا نباشند.

وی افزود: بكارگیری این روش در ایران از موفقیت چشمگیری برخوردار بود و تا حدود زیادی از تولد نوزدان HIV مثبت، پیشگیری كرده است.

این پزشك درخصوص میزان طول عمر بیماران مبتلا به ایدز گفت: طول عمر افراد از زمان ورود ویروس HIV به بدن آنها با توجه به سیستم ایمنی فرد، كپی برداری ویروس و دسترسی به درمانهای مختلف از 10 تا 20 سال در میان بیماران متفاوت است.

بیگلری انتقال از طریق خون آلوده، از مادر آلوده به نوزاد و برقراری تماسهای جنسی نامطمئن را از مهم ترین راههای ابتلا و انتقال ویروس HIV خواند و افزود: بواسطه پالایش فرآورده های خونی و تجویز داروهای ضد ویروس برای مادران باردار آلوده، میزان انتقال ویروس HIV از طریق این دو عامل تا حدود زیادی كنترل شده و انتقال از طریق تماسهای جنسی پرخطر و بدون حفاظ نگران كننده است.

وی آموزش، اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم درخصوص ماهیت بیماری ایدز و خودداری از مصرف مواد روانگردان و الكل بعنوان پیش زمینه رفتاریهای غیر معقولانه را از مهم ترین راههای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز عنوان كرد.

كارشناس مسوول بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه درخصوص وضعیت كنترل بیماری ایدز در ایران، گفت: در طی سالهایی كه اقدامات غربالگری و تشخیصی درخصوص این بیماری در كشورانجام می شود، تعداد زیادی از بیماران مبتلا شناسایی شدند، اما به تدریج با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه ایدز، سیر شناسایی موارد جدید كمتر شد و الگوی ابتلا به این ویروس نیز تغییر یافت.

وی گفت: این بدان معناست كه این بیماری به سمت رفتارهای فرد در حال حركت است و تعداد بیماران مبتلای شناسایی نشده، ممكن است بسیار بیشتر از آمار اعلام شده باشد كه بخاطر انگ این بیماری تاكنون برای انجام تست مراجعه نكرده و شناسایی نشده اند.

كارشناس مسوول بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه ، آمار مبتلایان شناسایی شده در ایران را 21 هزار و 980 نفر عنوان كرد و گفت: تعداد 2900 نفر از این افراد مربوط به استان كرمانشاه هستند.

این در حالیست كه سرپرست دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه، آمار مبتلایان شناسایی شده در استان را یك هزار و 982 نفر عنوان كرد.

دكتر صمد نوری زاد گفت: 94 درصد مبتلایان به ایدز در استان را مرد و مابقی را زنان تشكیل می دهند.
وی ادامه داد: یك هزار و 475 نفر از مبتلایان به ایدز استان كرمانشاه مجرد و مابقی متاهل هستند.
وی در خصوص نحوه ابتلای این افراد به این بیماری، گفت: 90 درصد این بیماران از طریق تزریق سرنگ های آلوده و بیش از 5/5 درصد نیز از طریق آمیزش جنسی كنترل نشده به ایدز مبتلا شده اند.

نوری زاد بیشترین كانون ابتلا به بیماری ایدز در استان را زندان ها و مراكز بازپروری عنوان كرد.
وی گفت: در برنامه شمارش CD4 كه قابلیت تعیین علل اصلی ابتلا و وضعیت آتی بیماران را نشان می دهد، به بررسی وضعیت بیماران ایدزی استان پرداخته ایم كه تاكنون برای یك هزار و 350 نفر این شمارش انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشكی، شهرستان كرمانشاه را با یك هزار و 787 مبتلای به ایدز، آلوده ترین نقطه استان عنوان كرد و در عین حال شهرستان پاوه را به دلیل عاری بودن از بیمار ایدزی، پاكترین شهرستان استان عنوان كرد.

وی گفت: هم اكنون در كشور21 هزار و 890 نفر مبتلا به ایدز وجود دارد كه این رقم در جهان به 33 میلیون نفر می رسد.

اما آنچه در زمینه بیماری ایدز دارای اهمیت است افزایش سطح آگاهی افراد از راههای پیشگیری و كنترل بیماری ایدز در جامعه می باشد ، چراكه همه با هم تا ریشه كنی این بیماری، باید پیشگام شویم.
 
بالا پایین