Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آموزش زبان برنامه نویسی php

اطلاعات موضوع

Kategori Adı برنامه نویسی PHP و MySQL
Konu Başlığı آموزش زبان برنامه نویسی php
نویسنده موضوع parivash
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan m-moghaddasi

parivash

مـدیـر ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 1, 2014
ارسالی‌ها
1,664
پسندها
1,287
امتیازها
113
محل سکونت
شیــــــــراز
دل نوشته
فقط یه ابــــانی میتونـــه با وجود قلـب شکستش، همه ی قلبای شکستــه رو آروم کنه...
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

  • مقدمه آموزش PHP

معرفی زبان PHP :

PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس است که برای طراحی برنامه های تحت وب سمت سرور ( Server Side ) ، به کار می رود .
سمت سرور بودن به این معناست که صفحات PHP ابتدا توسط سرور PHP ( که می تواند از نوع Apache یا IIS ) باشد ، پردازش شده و سپس خروجی به صورت کدهای HTML و جاوا اسکریپت ، برای اجرا به مرورگر کامپیوتر کاربر ارسال می شود . به عبارت دیگر وظیفه اجرای صفحات PHP به عهده کامپیوتر سرور وب هاست سایت آن می باشد . ( برخلاف HTML یا جاوا اسکریپت که اجرای آنها توسط خود مرورگر کاربر انجام می شود ) .
PHP مخفف عبارت Hypertext PreProcessor به معنای پیش پردازنده فرا متن می باشد که در سال 1994 توسط رسموس لردورف ایجاد شد و سپس توسط سایرین توسعه و گسترش پیدا کرد .
ساختار زبان PHP بسیار شبیه به زبان c و در نسخه های جدید شبیه به جاوا می باشد و به همین دلیل از محبوبیت فراوانی برخوردار است . از مشهورترین نرم افزارهای ساخته شده با PHP می توان به جوملا ، WikiMedia و یا Mambo اشاره کرد . سایت های فراوانی در جهان براساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه می شود . از مهمترین آنها می توان به ویکی پدیا اشاره کرد .
پی‌اچ‌پی امکان استفاده از انواع مختلفی از پایگاه‌های داده را از جمله MySQL، اوراکل، IBM DB۲ ،Microsoft SQL Server ،PostgreSQL و SQLite با دستورهایی ساده فراهم می‌سازد. پی‌اچ‌پی روی بیشتر سیستم‌عامل‌های معروف از جمله لینوکس، یونیکس، ویندوز و Mac OSX و با اغلب کارگزارهای وب (Web Server) معروف، قابل اجراست.
پیش از آغاز به یادگیری PHP ، شما باید آشنایی کافی با زبان های HTML و جاواسکریپت داشته باشید.

مزیت های PHP :
  • PHP یک ابزار اپن سورس و رایگان است و به همین دلیل هاست هایی که میزبانی آن را انجام می دهند ، بسیار ارزانتر از هاست های .Net هستند .
  • پی اچ پی بر روی تمامی پلتفورم های معروف مثل Windows , Linux و iOs اجرا می شود .
  • PHP یک زبان ساخت یافته بوده و یادگیری آن بسیار ساده است .
  • ابزار کار با PHP همگی اپن سورس بوده و استفاده از آنها رایگان هستند .

برای استفاده از PHP به چه نیاز دارید ؟
برای استفاده و اجرای صفحات PHP شما باید سرور آپاچی ( Apache ) یا IIS را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید . یا اینکه صفحه خود را بر روی یک سرور که از PHP پشتیانی می کند ، اجرا نمایید .
نحوه نصب و اجرای PHP :

در بخش قبل به معرفی کلیات و تاریخچه زبان PHP پرداختیم . در این بخش قصد داریم تا پیش نیازها و ابزاری که برای استفاده از PHP بر روی کامپیوتر خود نیاز دارید ، را معرفی نماییم .

شما از PHP می توانید برای 3 منظور کلی استفاده نمایید :
  • وب سایت ها و برنامه های کاربردی تحت وب ( اسکریپت نویسی سمت سرور )
  • برنامه های کاربردی دسکتاپ ( GUI )
  • برنامه نویسی خط فرمان
برای برنامه نویسی و استفاده از PHP به 3 چیز کلی نیاز دارید :
  • برنامه یا ابزاری برای طراحی و کدنویسی :
    در ساده ترین حالت می توانید از برنامه Notepad برای کدنویسی استفاده نمایید . اما نرم افزارهای حرفه ای مانند Dreamweaver یا Rad PHP هستند که در یک محیط ویژوال و IDE امکان کدنویسی و طراحی نرم افزاهای PHP را برای شما فراهم می آورند .
  • سرور اجرا کننده PHP :
    در اینجا 2 حالت مختلف به وجود می آید :
    • اجرای PHP بروی کامپیوتر خودتان : چنانچه بخواهید برنامه ها و صفحات وب PHP را بر روی کامپیوتر خود اجرا نمایید ، نیاز به تغییر خاصی ندارید . سیستم عامل های ویندوز ، مک و لینوکس از PHP به طور کامل پشتیانی می کنند . در ویندوز سرور Microsoft IIS و در لینوکس و مک سرور Apache وظیفه اجرا و پردازش فایل های PHP را برعهده دارند . این سرور ها به صورت پیش فرض بر روی سیستم عامل های نام برده نصب هستند و نیاز به هیچ برنامه جانبی نیست .
    • اجرای PHP بروی یک سرور هاست ( اینترنتی ) : در اینجا نیز کار بسیار راحت است . شما کافی است هاست خود را بروی یک سرور خریداری نمایید که از PHP پشتیانی می کند . سپس کافی است فایل های ساخته شده خود را بروی آنها Upload کرده و اجرا نمایید . موتور این سرور ها صفحات را اجرا کرده و سپس خروجی را به مرورگر کاربر ارسال می کنند . به علت رایگان بودن PHP سرور های هاست PHP بسیار ارزان و در دسترس هستند .
  • یک مرورگر وب :
    شما برای مشاهده صفحات PHP نیاز به یک مرورگر دارید که بر روی تمام سیستم عامل ها موجود است . تمامی مرورگرهای مطرح موجود ، به طور کامل از PHP پشتیانی می کنند .
  • قرار دادن توضیحات comments در اسکریپت های PHP :

    گاهی اوقات می خواهید توضیحاتی را در صفحه قرار دهید ، تا در مراجعات بعدی راهنمای شما باشند . یا اینکه اگر کسی غیر از خودتان سورس کد صفحه را مطالعه می کند ، بتواند دریابد هر بخش صفحه چیست و برای چه منظور استفاده می شود . توضیحات را می توانید در هر جای صفحه که بخواهید قرار دهید .
    به این توضیحات در طراحی وب comments می گویند . توضیحات توسط مرور گرها نمایش داده نشده و از دید کاربر مخفی هستند و فقط در سورس کد صفحه قابل مشاهده می باشند .
    چنانچه توضیح در حد یک خط باشد ، با قرار دادن کد // در ابتدا خط ، توضیح خود را بعد از آن بنویسید .
    ولی چنانچه حجم توضیح بیش از یک خط باشد ، باید علامت */ را در ابتدای توضیح و علامت /* را در انتهای آن قرار دهید . از این روش برای توضیحات چند خطی استفاده می شود .

  • همانطور که می دانید متغیرها برای نگهداری اطلاعات و سپس استفاده از آنها به کار می روند . زبان PHP از انواع مختلف داده پشتیانی می کند و شما می توانید متغیرهای مورد نظر خود را در صفحات وب تعریف کرده و سپس در هر جای صفحه که می خواهید ، از آنها استفاده نمایید .
    برای تعریف یک متغیر در PHP ، ابتدا علامت $ را قرار داده و سپس نام آن را تعیین می کنید . همچنین می توانید در هنگام تعریف آن را مقدار دهی کرده و یا اینکه بعدا در جای دیگر مقداری را به آن نسبت دهید . انتخاب با شماست .
    شکل کلی تعریف و مقدار متغیرها در PHP به صورت زیر است :

    <?php
    $ var_name = value ;
    ?>
    مثال : $ My_Name = " Developer " ;
    $ Int_Num = 12 ;
    نکته : توجه کنید که اگر علامت $ را فراموش کنید ، متغیر تعریف نخواهد شد .
    نکته 2 : زبان PHP در تعریف متغیرها به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس است . بنابراین برای مثال متغیر Num با num متفاوت خواهد بود .

    قوانین نام گذاری متغیرها در PHP :

    در نامگذاری متغیرها در PHP باید به قوانین زیر توجه نمایید . در غیر اینصورت متغیر شما تعریف نشده و برنامه با مشکل روبرو خواهد شد .
  • نام یک متغیر حتما بایستی با یک حرف یا علامت _ شروع شود . برای مثال نام های Num یا IntNumber_ صحیح و نام 1int غلط می باشد .
  • نام متغیرها فقط می تواند شامل حروف ، اعداد و یا علامت _ باشد . برای مثال نام Int_Num صحیح و نامی مثل Int%Num غلط است .
  • نام یک متغیر نمی تواند شامل فاصله باشد . اگر نام متغیر بیش از یک کلمه است ، باید با علامت _ آن را از هم جدا کرده و یا با بزرگ و کوچک نوشتن حروف ، کلمات را از هم تمایز دهید . برای مثال Int_Num یا IntNum . توجه داشته باشید مثلا نام Int Num غلط است .
انواع متغیرها در PHP :

برخلاف زبان های برنامه نویسی مثل VB یا ASP.Net در PHP لازم نیست ، نوع داده متغیر تعریف شود . هنگامی که متغیر را تعریف می کنید ، در زمان مقدار دهی ، PHP به طور اتوماتیک نوع داده ای را تبدیل کرده و در متغیر ذخیره می کند . برای مثال اگر یک متغیر را تعریف کرده و سپس مقدار یک عدد را به آن نسبت دهید ، PHP به طور اتومانیک نوع آن متغیر را عددی تعیین می کند . برای مواردی مثل متن و یا boolen نیز وضع به همین ترتیب است .
در متغیر های تعریف شده در مثال جدول synatx در بالای صفحه ، متغیر متغیر My_Name از نوع متن ( String ) و متغیر Int_Num از نوع عددی ( Integer ) خواهند بود . دقت کنید که مقدار های متنی باید در بین دو علامت " " تعریف شوند . ولی برای عدد اینگونه نیست .
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: DaniyaL

m-moghaddasi

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Oct 19, 2016
ارسالی‌ها
4
پسندها
1
امتیازها
3

اعتبار :

برنامه نویسی با php نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی روان تر سریع تر و راحت تر است. در هر خطی از برنامه که خطا وجود داشته باشد با اجرای صفحه خطا مشخص می شود.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: DaniyaL
بالا پایین