Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

ازدواج هاي فاميلي و افزايش بيماريهاي نادر ژنتيکي در ایران

  • نویسنده موضوع Swan
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ژنتیک
Konu Başlığı ازدواج هاي فاميلي و افزايش بيماريهاي نادر ژنتيکي در ایران
نویسنده موضوع Swan
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Swan

Swan

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Sep 30, 2013
ارسالی‌ها
523
پسندها
2,000
امتیازها
93
تخصص
Nurse
جنسیت

اعتبار :

رييس انجمن ژنتيک ايران گفت: ازدواج هاي خويشاوندي در ايران منجر به افزايش بيماري هاي کمياب و نادر ژنتيکي شده است که اين بيماري هاي نادر در بسياري از مناطق دنيا شيوع ندارند.

دکتر "محمد تقي اکبري" روز چهارشنبه گفت: در بيماري هاي غيرشايع ژنتيکي ، نقش ازدواج هاي فاميلي بسيار مهم است، اما در مورد بيماري هاي شايع از جمله تالاسمي ، ممکن است والدين هيچ نسبت فاميلي نداشته باشند، اما فرزند آنها به بيماري ژنتيکي مبتلا شود.

وي با بيان اينکه تالاسمي يکي از بيماري هاي شايع ژنتيکي در ايران است گفت: تالاسمي داراي يک کمربند است که اين کمربند از شمال و شرق آفريقا تا آسياي جنوب شرقي را در بر مي گيرد و اين کمربند با کمربند مالاريا مطابقت دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس افزود: در اين کمربند ، افراد ناقل تالاسمي (افرادي که ژن معيوب تالاسمي را دارند اما بيمار نيستند) از اين مزيت برخوردارند که نسبت به انگل مالاريا مقاوم هستند.
رييس انجمن ژنتيک ايران با اشاره به اينکه حدود 20 هزار نفر در کشور به تالاسمي ماژور مبتلا هستند گفت: همچنين بر اساس بررسي هاي صورت گرفته تخمين زده مي شود که بين 4 تا 5 درصد جمعيت ايران ناقل تالاسمي هستند.

اين متخصص بيماري هاي ژنتيک انساني از انگلستان اظهار داشت: با توجه به اينکه به راحتي نمي توان تغيير در فرهنگ ازدواج هاي فاميلي ايجاد کرد و کاري زمان بر محسوب مي شود، مهمترين و موثرترين راه براي کاهش بيماري هاي ژنتيک در کشور، انجام مشاوره هاي ژنتيک قبل از ازدواج است.
وي با بيان اينکه مشاوره هاي ژنتيکي در مقاطع مختلفي و عمدتا قبل از ازدواج و قبل از بارداري بايد انجام شود گفت: طي اين مشاوره ها ، شجره خانوادگي و خاندان زوج ها و بيماري هاي رايج در آنها مشخص و بررسي مي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ادامه داد: طي اين بررسي ها چنانچه خطر و احتمال ابتلاي فرزند به بيمارهاي ژنتيکي وجود داشته باشد ، ژن هاي بيماري زا به طور دقيق بررسي مي شود و در صورت بارداري تشخيص قبل از تولد براي آنها داده مي شود.
رييس انجمن ژنتيک ايران تصريح کرد: مهمترين توصيه ما براي کاهش بيماري هاي ژنتيکي در کشور ، تاکيد بر انجام مشاوره هاي ژنتيکي قبل از ازدواج است. با انجام اين کار زوج تحت نظر متخصص ژنتيک قرار مي گيرد و در هر مرحله اي اقدامات لازم براي آنها انجام مي شود.
به گفته وی در کشورهاي اروپايي حدود چند صد سال است که ازدواج هاي فاميلي صورت نمي گيرد و به همين علت بيماري هاي ژنتيکي نادر ، شيوع زيادي ندارد.
رييس يازدهمين کنگره ژنتيک ايران با اشاره به برگزاري اين کنگره از اول تا سوم خرداد ماه گفت: هدف از برگزاري اين کنگره اشاعه دانش ژنتيک در کشور و تلاش براي ارتقاء اين دانش با اجراي سياست هاي حمايت از متخصصين ژنتيک و جلب سياستمداران براي توسعه اين علم است.
به گفته وي در اين کنگره 30 موضوع در خصوص ژنتيک از جمله سلولهاي بنيادي، بيماريهاي ژنتيک، بيولوژي سيستمي، اخلاق در ژنتيک، ژنتيک مولکولي، ژن درماني، روشهاي پيشرفته ژنتيک، ژنتيک جمعيت، کشت بافت، مديريت توسعه ژنتيک ايران و مشاوره ژنتيک مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
همايش علمي انجمن ژنتيک ايران هر دو سال يکبار برگزار مي شود که يازدهمين همايش آن اول خرداد همزمان با روز ايمني زيستي ، به مدت سه روز در مرکز همايش هاي بين المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.
 
بالا پایین