Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

انتشار نسخه 3.12 میزکار گرافیکی gnome برای گنو/لینوکس

اطلاعات موضوع

Kategori Adı لینوکس
Konu Başlığı انتشار نسخه 3.12 میزکار گرافیکی gnome برای گنو\/لینوکس
نویسنده موضوع DaniyaL
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan DaniyaL

DaniyaL

Wing To Fly
کـاربـر انجمــن
تاریخ ثبت‌نام
Feb 5, 2014
ارسالی‌ها
1,300
پسندها
1,877
امتیازها
113
محل سکونت
Rasht
دل نوشته
آدمها تو را نمی فهمند فقط ترجمه ات میکنند آن هم به زبان خودشان
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
جنسیت
ماه تولد

اعتبار :

انتشار نسخه 3.12 میزکار گرافیکی GNOME برای گنو/لینوکس




  • [*=center]

    [*=center]

    [*=center]

    [*=center]

    [*=center]



نسخه جدید محیط گرافیکی آزاد (نرم‌افزار آزاد چیست؟) پیش‌فرض بسیاری از توزیع‌های گنو/لینوکس موسوم به GNOME 3.12 منتشر شد. نسخه 3.12 گنوم بر اساس روال توسعه‌ی ۶ ماهه و پس از نسخه‌ی 3.10 ارائه شده که بهبودها، رفع مشکل‌ها و امکانات و برنامه‌های جدیدی را شامل می‌شود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به مرور مهم‌ترین ویژگی‌ها و تغییرات جدید این رابط گرافیکی محبوب بپردازیم.




برنامه از این قرار بود که محیط دسکتاپ گنوم در این نسخه بصورت کامل از نسل جدید مدیر نمایش گنو/لینوکس یعنی Wayland پشتیبانی کند که برای توسعه‌ی بیشتر، پشتیبانی کامل آن به نسخه‌ی بعدی موکول شد؛ البته همچنان به قدری شاهد بهبودهای عملکردی، اصلاحات رابط کاربری و ارتقاء اپلیکیشن‌ها در این نسخه هستیم که آن را یک انتشار مهم بدانیم.
برنامه‌ی GNOME Videos


در میان تغییرات مهم اعمال شده در اپلیکیشن‌های این نسخه، هیچ‌یک به کاملی تغییرات صورت گرفته در برنامه‌ی پخش ویدئوی گنوم که پیش‌تر با نام Totem شناخته می‌شد نبوده است. پخش‌کننده‌ی ویدئوی جدید گنوم از همه نظر یک برنامه جدید محسوب می‌شود و با رویکرد، طراحی و امکانات کاملا جدید خود، کنترل‌های پخش HUD را بصورت شناور در دو حالت پنجره و تمام صفحه تنها زمانی که به آن‌ها نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار می‌دهد. این برنامه همچنین از فضای محدود پخش ویدئوهای محلی موجود بر روی حافظه سیستم فراتر رفته و اکنون تعدادی از منابع آنلاین پخش ویدئو نظیر Apple Movie Trailers ،Blip.tv ،Guardian Video به علاوه‌ی ویدئوهای ذخیره شده در صفحات وب با استفاده از اپلیکیشن یا افزونه‌ی محبوب Pocket که با تنظیم کردن اکانت ادغام می‌شوند را نیز در دسترس شما قرار خواهد داد. تیم گنوم افزودن شبکه‌های جدید برای توسعه‌دهندگان را بسیار ساده کرده که بر همین اساس در آینده نزدیک می‌توان منتظر نام‌های بزرگی در لیست پخش این برنامه بود.
پشتیبانی بهتر از صفحه‌نمایش‌های با چگالی پیکسل و رزولوشن بالا


با وجود آنکه نسخه‌ی پیشین گنوم بخش مهمی از بهبودهای لازم برای پشتیبانی از صفحات نمایش با چگالی پیکسل بالا نظیر آنچه در مک‌بوک‌های رتینا شاهد آن هستیم را در بر داشت، اما تکمیل این ویژگی در نسخه‌ی جدید که اکنون شاهد آن هستیم اعمال شده و از این پس پشتیبانی از صفحات نمایش HiDPI در قسمت‌های اصلی این محیط گرافیکی نظیر Activities Overview، صفحه‌ی قفل و دیالوگ‌های سیستم به خوبی بعمل می‌آید.
مراحل راه‌اندازی


اجرای تنظیمات اولیه و راه‌اندازی محیط گرافیکی گنوم با رونمایی از Setup Wizard جدید از هیشه ساده‌تر شده است. این تنظیمات با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات مرکز فناوری‌های متن‌باز اینتل در خصوص بهبود قابلیت استفاده بصورت مجدد پیاده‌سازی شده تا مراحل راه‌اندازی اولیه‌ی دسکتاپ بیش از پیش ساده و دلچسب شود. نقشه‌ی بزرگتر برای انتخاب منطقه زمانی، جداسازی بخش‌های انتخاب زبان و منطقه، قابلیت انتخاب آواتار بصورت مستقیم برای اکانت و بهبودهای گرافیکی کلی از جمله تغییرات اعمال شده محسوب می‌گردد.
بلوغ نسبی اپلیکیشن مرکز نرم‌افزاری


برنامه‌ی Software ابتدا ۶ ماه پیش در نسخه‌ی قبلی معرفی شد و از آن زمان تا کنون به میزان قابل توجهی توسعه یافته و به تکامل رسیده است. بهبود عملکرد و سرعت پاسخگویی، تکمیل شدن بخش‌های تصاویر برنامه، امتیازدهی خودکار، مدیریت مخازن و بررسی بروزرسانی‌های موجود برای سیستم بخشی از قابلیت‌های اضافه شده یا تکمیل شده به این برنامه هستند. امکان انتخاب خاموش شدن سیستم پس از دریافت و نصب بروزرسانی‌ها و نصب پکیج‌های بروز شده از طریق کلید خاموش سازی سیستم و بسیاری بهبودهای کلی و جزئی دیگر باعث بی‌نیازی کاربر به خط فرمان برای دریافت و مدیریت بروزرسانی‌ها یا انتخاب و نصب نرم‌افزارهای مورد نظر می‌گردد.
اپلیکیشن Photos


اپلیکیشن پخش ویدئو تنها نرم‌افزاری نیست که در این نسخه به حد زیادی با سرویس‌های ابری و بستر وب ادغام شده است. با تنظیم کردن اکانت فیسبوک در بخش Online Accounts تمامی تصاویر شما در فیسبوک از پرتره‌های شخصی گرفته تا تصاویر به‌اشتراک گذاشته شده از طریق اپلیکیشن Photos در دسکتاپ قابل دستیابی و نمایش خواهند بود. در بخش تنظیمات صفحه‌نمایش نیز تصاویر موجود در اکانت فلیکر قابلیت انتخاب بعنوان پس‌زمینه را بصورت مستقیم خواهند داشت. قابلیت جستجو برای تصاویر موجود بر فضای ابری از طریق Activites Overview و سرعت بارگزاری بسیار سریع‌تر زمان وجود کالکشن‌های بزرگ نیز از دیگر قابلیت‌های افزوده شده به این نسخه هستند.
ساخت پوشه‌ برای اپلیکیشن‌ها


یکی از نمونه‌های تعامل تیم توسعه‌ی گنوم با کاربران فراهم آوردن امکان دسته‌بندی نرم‌افزارها با استفاده از پوشه‌های مجزا در Activities Overview است. پیش‌تر نیز برای برخی دسته‌بندی‌ها پوشه‌های از پیش تعریف شده‌ای وجود داشت اما از این پس امکان ساخت پوشه‌های شخصی و قرار دادن اپلیکیشن‌ها در آن به منظور مرتب‌سازی و نظم‌دهی به آن‌ها برای تمامی کاربران فراهم شده است.
منوهای Popover


گنوم 3.12 یک المان رابط کاربری جدید را معرفی کرده است که در اصطلاح Popover نامیده می‌شود.این منوها که بر روی فضای کلی برنامه شناور می‌شوند تنظیمات و امکانات مورد نظر توسعه‌دهنده را به شکل کاملا کارا و جالب توجهی در اختیار کاربر قرار می دهند. این منوها راه را برای اجرای طراحی‌های خلاقانه و کاربردی‌تر از پیش در اپلیکیشن‌های این محیط و در مجموع اپلیکیشن‌های تولید شده با کیت توسعه نرم‌افزاری GTK باز خواهند نمود. Popoverها در این نسخه در چند اپلیکیشن بخصوص نظیر Gedit و Videos مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در نسخه‌های آینده بصورت کامل‌تری با محیط یکپارچه خواهند شد.
تغییرات Gedit و Terminal


تغییرات بسیاری در دو نرم‌افزار ترمینال و ویرایشگر متن و کد گنوم در این نسخه اعمال شده است که باعث افزایش کارایی و بهبود کلی عملکرد این اپلیکیشن‌ها خواهد شد. ظاهر جدید تب‌ها، بهره‌گیری از منوهای Popover در Gedit، رفع مشکلات شکست خط در ترمینال و افزودن پوسته مشکی در کنار رنگ‌بندی‌های بهبود یافته از جمله ویژگی‌های نسخه جدید این دو برنامه است.
دیگر تغییرات - یک قدم بزرگ به سمت Wayland

ویلند نسل جدید تکنولوژی نمایش و اعمال ورودی در گنو/لینوکس است. این فناوری، گرافیک‌های بهبود یافته‌ای را ارائه می‌کند و محدودیت‌های تکنولوژی نمایش فعلی که X نامیده می‌شود را از میان برمی‌دارد. این مدیر نمایش همچنین پایه‌های لازم برای افزایش امنیت نرم‌افزارها را فراهم می‌آورد. در نسخه‌ی قبلی پشتیبانی ابتدایی از این مدیرنمایش ارائه شد و از آن زمان تا کنون در طول ۶ ماه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام گرفته است. عملکردهای جدید برای ورود و مدیریت ورودی‌ها افزوده شده و پایداری بیشتر و هماهنگی با اپلیکیشن‌های X11 نیز بهبود یافته است.


علاوه بر موارد ذکر شده، تغییرات ریز و درشت بسیاری در نسخه جدید میزکار محبوب گنو/لینوکس اعمال شده که شامل بخش تنظیمات بلوتوث کاملا جدید و ساده‌سازی شده، بهبود کلی سرعت اجرا و عملکرد و نیز کاهش منابع مصرفی، بهبود قابل توجه در انیمیشن‌ها و افکت‌های انتقالی برای زیبایی و دلچسبی هرچه بیشتر محیط، بهبودهای جزئی در المان‌های گرافیکی برای رفع نواقص و ناهماهنگی‌ها، بهبود قابل توجه مکان‌یابی جغرافیایی مبتنی بر وای‌فای و GPS و تنظیمات و برنامه‌های مربوط به آن، ادغام با سرویس پرینت ابری گوگل و امکان ارسال پرونده‌ها به گوگل درایو، اپلیکیشن‌های جدید در حال تکامل برای ضبط صدا، بررسی لاگ‌ها و ارتباط IRC، بهبودهای فراوان در مرورگر پیش‌فرض Web و بسیاری تغییرات و بهبودهای دیگر نیز راهی این نسخه شده‌اند تا تجربه‌ی استفاده از گنو/لینوکس را بیش از پیش لذت‌بخش کنند. در این خصوص تماشای ویدئوی زیر که به مناسبت انتشار رسمی گنوم 3.12 ارائه شده است خالی از لطف نخواهد بود.

جالب توجه است که از همین امروز با ارائه نسخه‌ی 3.12، چرخه‌ی توسعه نسخه بعدی این میزکار توسط تیم توسعه‌دهنده‌ی آن بر روی گیت آغاز شد. کلیه کدهای منبع این میزکار که یکی از بزرگترین پروژه‌های نرم‌افزار آزاد محسوب می‌شود تحت مجوز GPL در دسترس است. برای بهره بردن از این نسخه از محیط گرافیکی گنوم، بهتر است مدتی منتظر بمانید تا توزیع‌های مطرح گنو/لینوکس نظیر فدورا و اوپن‌سوزه آن را بصورت پایدار وارد مخازن رسمی خود کنند. همچنین نسخه‌ی جدید اوبونتو که حدود بیست روز دیگر با میزکار اختصاصی یونیتی عرضه خواهد شد نیز امکان نصب و اجرای این نسخه از گنوم را خواهد داشت. در صورتی که همین امروز اصرار به نصب و آزمایش این محیط دارید می‌توانید ایمیج مربوط به نسخه آزمایشی فدورا را به همراه گنوم 3.12 از این لینک دریافت و نسبت به نصب آن اقدام کنید؛ تنها در حالتی این انتخاب را توصیه می‌کنیم که با سیستم‌عامل گنو/لینوکس آشنایی داشته و از انتخاب خود آگاهی کافی را دارید.





منبع: زومیت

 
بالا پایین