Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

توریست و گردشگری...

اطلاعات موضوع

Kategori Adı تاریخ جهان
Konu Başlığı توریست و گردشگری...
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]توریست و گردشگری...[/h]
توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می شود. هر چند که در سال های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود.

کلمه توریست از زمانی پدید آمد که افراد طبقه متوسط به مسافران طبقه اشراف پیوستند. از زمانی که مردم جامعه داراتر شده و عمرشان طولانی تر شد ، این امر ممکن و بدیهی شد که مردم طبقات پائین و متوسط جامعه که شغل ثابتی داشتند در سلامت و با اندوخته ای (پس اندازی) کافی بازنشسته شوند.

اغلب توریست ها بیش از هر چیز به آب و هوا ، فرهنگ با طبیعت مقصد خود علاقمند هستند. ثروتمندان همیشه به مناطق دوردست سفر کرده اند، البته نه به صورت اتفاقی ، بلکه در نهایت به یک منظور خاص : برای دیدن ساختمان های معروف و آثار هنری دیگر. آموختن زبان های جدید و چشیدن غذاهای متفاوت .

توریسم سازمان یافته در حال حاضر یک بخش سه گانه / صنعت بسیار مهم در تمام جهان است. قسمت عمده اقتصاد ملی به شدت به توریسم وابسته است.

گاهی اوقات واژه توریسم به صورت کنایه آمیز استفاده می شود. برای نشان دادن علاقه ای سطحی به جوامع و شگفتیهای طبیعی که توریست ها از آن دیدن می کنند.


تاریخچه


کلمات توریست و توریسم اولین بار به صورت رسمی در سال 1937 توسط اتحادیه ملل استفاده شدند ولی صنعت توریسم بسیار قدیمی تر از آن است. این کلمه زمانی استفاده می شد که فردی به مدت 24 ساعت از شهر خود به خارج از کشور مسافرت می نمود. این کلمه همچنین شامل مسافرت های داخل کشور می شود و حتی می توان معنی آن را به سفرهای روزانه نیز بسط داد.

جرج سوم پادشاه بریتانیای کبیر به عنوان اولین توریست شناخته می شود ، که هرگاه بیمار می شد تعطیلات اش را در سواحل شهر ویموث می گذراند.

توریسم نیز ، مانند دیگر فعالیتهای اقتصادی زمانی پدید می آید که عناصر ضروری در کنار هم قرار گیرند و آن را پدید بیاورند. در اینجا سه عنصر وجود دارد:

درآمد متغیر یعنی پولی که صرف خرید لوازم غیر ضروری می شود.
وقت که صرف خرید شود.
سازمان دهی در غالب مسکن و تسهیلات و وسائل نقلیه

در واقع سلامت جسمانی نیز شرط است. و همچنین تمایل به سفر کردن به علاوه در بعضی کشورها محدودیت هایی در سفر کردن وجود داشته و یا دارد . به خصوص در سفر به خارج از کشور.

کلمه تور درقرن هجدهم به وسیله همگان پذیرفته شد .هنگامی که گرند تور اروپا بخشی از تربیت اشرافزاده تحصیل کرده و ثروتمند انگلیسی یا مردان با فرهنگ شد. تورهای بزرگ را به ویژه جوانانی که قصد تکمیل تحصیلاتشان را داشتند برگزار می شد. آنها به سرتاسر اروپا مسافرت کردند، بخصوص به مکان های فرهنگی و شهرهای زیبایی مثل رم ، توسکانی و آلپ .

اکثر هنرمندان شناخته شده انگلیسی قرن هجدهم در تور بزرگ شرکت کردند. همچنین معاصرین بزرگ اروپایی این هنرمندان همانند کلود لورین . معماری ، هنر و ادبیات کلاسیک همیشه تماشاچیانی را به رم ، ناپل ، فلورانس جذب کرده.

جنبش رمانتیک (مکتب رمانتیسم) (که شعرای انگلیسی ویلیام بلیک و لرد بایرون بیش از دیگران، الهام بخش آن بودند) ، مردم را به شهرهای حومه که به سبک گوتیک ساخته شده بودند، رشته کوه های آلپ ، رودخانه های خروشان تا تنگه های کوهستانی و غیره کشاند.

اشراف زادگان انگلیسی بیش از دیگران راغب به انجام تور بزرگ بودند و از هر فرصتی برای جمع آوری گنجینه های هنری از سراسر اورپا استفاده می کردند تا آنها را به مجموعه های خود اضافه کنند. تعداد گنجینه های هنری که بدین ترتیب از اروپا به انگلیس منتقل شدند غیر قابل مقایسه با سایر نقاط اروپا است و همین دلیلی است بر ثروتمند شدن مجموعه داران عمومی و خصوصی فعلی . با این وجود در آن زمان هر چند توریسم بیشتر در طبقات بالای اجتماع و مردم تحصیل کرده دیده می شد، با این وجود در اصل حرکتی فرهنگی محسوب می شد. توریست های اولیه با وجود اینکه در تو بزرگ شرکت می کردند، بیشتر مسافر بودند تا توریست.

توریسم به معنی کنونی آن تا قرن نوزدهم پیشرفتی نداشت. بیشتر سفرهای تفریحی بود که امروز شاخه وسیعی از صنعت توریسم را تشکیل می دهد.

در واقع سفر تفریحی به دلایل اجتماعی ساخته و پرداخته انگلیسی ها بود. انگلستان اولین کشور اروپایی بود که صنعتی شد. و جامعه صنعتی اولین جامعه ای بود که زمانی برای تفریح را به جمعیت در حال افزایشش عرضه کرد . نه فقط به طبقه کارگر بلکه به دارندگان دستگاه های تولیدی ، حکومت معدودی از اغنیاء و ثروتمندان، کارخانه دارها ، بازرگانان و طبقه متوسط جدید.

سفر تفریحی به عنوان شاخه ای از توریسم فرهنگی و بخشی از توریسم مرتبط با تندرستی گسترش یافت. بعضی از مسافران انگلیسی پس از مسافرت به مناطق گرم جنوب اروپا تصمیم گرفتند یا در طی فصول سرد و یا برای تمام عمر در آنجا بمانند. ولی این تنها یک پیشرفت کوچک بود.

تا قرن نوزدهم توریسم تفریحی به راستی توسعه نیافت. تا هنگامی که مردم کم کم شروع به گذراندن زمستان در آب و هوای گرم تر کردند. یا از مکان هایی مانند چشمه های آب معدنی بازدید کردند که برای سلامتی مفید هستند.مردم برای درمان بیماریهایی از نقرس گرفته تا ناراحتی های کبدی و برونشیت به این چشمه ها می رفتند.

ریشه انگلیسی این صنعت نوین در نام بسیاری از این مکان ها دیده می شود. نیس یکی از اولین و خوش ساخت ترین مناطق برای گذراندن تعطیلات است که در ریوا در فرانسه واقع شده ، گردشگاه وسیعی در امتداد خط ساحلی که تا به امروز به عنوان تفرج گاه فرشتگان شناخته شده و یا در مناطق تاریخی در قاره اروپا ، هتل های کاخ مانند خوش ساخت با این اسامی شناخته می شوند. هتل بریستون ، هتل کارلتون یا هتل مجستیک که نشانی از تسلط و نفوذ مشتریان انگلیسی است به نواحی که در سالهای اولیه ساخته شده اند. حتی ورزشهای زمستانی در واقع به عنوان ورزش تفریحی و نه روشی برای جا به جابب توسط طبقات خوش گذرات انگلیسی ابداع شدند.

این توریست های انگلیسی بودند که ورزشهای زمستانی را در روستای زرمات « والاس در سوئیس ) ابداع کردند.

تا قبل از اینکه اولین توریست ها وارد دهکده زرمات شوند، روستائیان دیدگاهشان نسبت به زمستان زمانی بود که بهترین کار ماندن در خانه و ساختن ساعت های دیوار کوب یا اشیاء مکانیکی دیگر بود! .

وزرش سازمان دهی شده بیش از راه یافتن به کشورهای دیگر در انگلستان به تکامل دست یافته بود. واژگان ورزشی شاهد این امر است : راگبی ، فوتبال و بوکس همه ورزشهای انگلیسی هستند. و حتی تنیس را در واقع یک ورزش فرانسوی است توسط یک انگلیسی تدوین شد و به صورت رسمی به اجراء در آمد. و اولین مسابقه قهرمانی تنیس را نیز انگلیسی ها در قرن 19 در ویمبلدون برگذار کردند. ورزش های زمستانی پاسخی طبیعی به طبقه خواستار تفریح بود که به دنبال سرگرمی برای سردترین فصل سال بودند.

توریسم جمعی تا زمانی که دو چیز پدید نیامده بودند توسعه نیافت.


1 . آموختن زبان هاب مختلف که به حمل و نقل تعداد زیادی مسافر در زمان کوتاه به تفرج گاه ها کمک کرد.
2. پیشرفت وضع اقتصادی که به طبع آن تعداد بیشتری از مردم از مزایای زمان تفریح و استراحت خود برخوردار شدند
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

هر توریست یعنی 20بشکه نفت!

رییس جامعه هتل‌داران استان سمنان گفت: هر توریستی که وارد یک کشور می‌شود، حداقل هزینه‌ای که خرج می‌کند حدود یک هزار دلار ارزیابی می‌شود که این میزان تقریبا برابر 20 بشکه نفت است. غلامحسین محمدی زاده گفت : کشورهایی همچون ترکیه، اسپانیا، فرانسه و … هرچند که به لحاظ اقتصادی، در موقعیت خوبی قرار دارند، ولی باز هم به دنبال جذب توریست هستند تا از این طریق بتوانند درآمد‌های ارزی و ملی خود را افزایش دهند.


وی ادامه داد: متاسفانه در ایران به خاطر وجود دیدگاه‌های مختلف، صنعت گردشگری در ایران نتوانسته آن طور که باید و شاید در اقتصاد کشور، تاثیر‌گذار باشد.

رییس جامعه هتل‌داران استان سمنان اذعان داشت: متاسفانه تبلیغات سویی که بر علیه ایران صورت گرفته، ایران را به عنوان کشوری ناامن معرفی کرده و این امر موجب شده که تعداد گردشگران به ایران کاهش یابد.

وی افزود: بعضی از توریست‌ها با بزرگ نمایی مشکلات در خارج از کشور باعث می‌شوند که ایران بدنام جلوه کند و گردشگران سایر کشورها با ترس به ایران سفر کنند.

رییس جامعه هتل‌داران استان سمنان در ادامه ابراز کرد: تبلیغات کمی‌ که در رسانه‌ها صورت گرفته، باعث شده که جاذبه‌های توریستی کشورمان کمتر معرفی شود که مسوولان می‌توانند با افزایش برنامه‌های تبلیغاتی، گردشگران بیشتری را جذب کنند.
وی خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی برای مردم و آشنا کردن آنها با جهانگردی و هتل‌داری می‌توان گام بزرگی را در جهت ارتقا این دو صنعت برداشت.


رییس جامعه هتل‌داران سمنان گفت: جهانگردی جزو صنایعی است که در آینده می‌توان جای صنعت اتومبیل سازی که یکی از صنایع مهم دنیاست را به خود اختصاص دهد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ایران این صنعت نسبت به سایر کشورها عقب مانده و باید مسوولان تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا صنعت توریسم ایران بتواند رشد کند.
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]آبشار آب اوستا و قندیلهای یخی ابرسج (شاهرود)[/h]


جلوه های طبیعت زیبا و منحصر به فرد شاهرود ، مرکز اکوتوریسم جهان ، به حدی بیشمارند که گاهی اوقات نمی دونم به معرفی کدام یک از آنها بپردازم امروز می خوام یه پست از یک جاذبه گردشگری کمتر شناخته شده قاره کوچک که مقتضی فصل زمستان و به قول بروبچ آپ دیته به پیشنهاد یکی از دوستای خوبم بنام مجید آشوری به همیهنان عزیزم اختصاص بدم که ویژگی های بی نظیر و خاصی دارد که مشابه آنرا در هیچ جای دیگر از این کره خاکی نمی توان یافت .


قندیل های یخی دره آب اوستا ابرسج که در دامنه عظیم شاهوار قرار دارد ، یکی از موارد یاد شده می باشد. البته توضیح در مورد گستره عظیم شاهوار و زیبایی های نهفته در سلسله جبال البرز شرقی که قله چهار هزار متری شاهوار به اوج خود می رسد خود مجال و فرصت جداگانه ای را می طلبد که در وقت به این مهم خواهیم پرداخت.

قندیلهای یخی در فاصله ، پانزده کیلومتری از شهرستان شاهرود واقع شده که بعد از طی مسافتی به طول شش کیلومتر در جاده مجن و با چرخش به سمت شرق و ادامه مسیر به سمت اقبالیه خود را در دامنه اقبال خواهید یافت که بایستی از انجا به بعد قدم در دره ای پر از راز و رمز و زیبا بگذاری و گوش و جان به نوای آب و صدای آواز کبک ها بدهی و مسافتی را به طول سه کیلو متر طی کنی .

آنچه تو را مات و مبهوت می کند گرمای نسبی مسیر دره نسبت به اطراف مخصوصاً شاهرود در فصل تشکیل قندیل ها می باشد که معمولاً از اوایل دی ماه تا اواخر اسفند می باشد هنگام پیاده روی و طی مسیر، یخهایی که با اشکال زیبا در روی جویبار بسته دیدگانت را نوازش داده و طول مسافت را از یادت می برد .

حالا دیگر پای دره قندیل ها هستی ولی چیزی نمی بینی برای آنکه وارد دره بشوی باید شیب کمی را با احتیاط به سمت بالا طی کنی و بعد از لحظاتی که نگاهت را از جلوی پاهایت به بالا می گیری از آنچه در مقابل خود می بینی دچار بهت و هیجان خواهی شد و اگر فریادی از شادی هم بکشی جای هیچ تعجبی نخواهد داشت ، چرا که آنچه را می بینی بی نظیر است حالا دلت می خواهد در آنجا قدم بزنی و به پیشروی ات ادامه دهی و هر چه که به جلو می روی خودت را فراموش می کنی و در فرازی زیبا از قدرت خالق سفری دیگر راآغاز می کنی که روحت را جلا می دهد و جانت را صفا .
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

پس از اكوتوريسم سودمندترين بخش گردشگرى در جهانگردى روستايى شكل مى گيرد. برابر آمار منتشره از سوى سازمان جهانى جهانگردى (wto) از ورود هر اكوتوريسم نزديك به ۱۷ شغل فعال و توليد مى شود و در گردشگرى روستايى تعداد اشتغال ايجاد شده به ۱۴ شغل مى رسد. اين در صورتى است كه ورود هر گردشگر به شهر ها سبب توليد يا فعال شدن ۷ تا ۹ شغل مى شود.

۲- ايران كشورى است با اقليم متفاوت و توانمندى هاى متعدد كه نامش در زمره پنج كشور توانا براى جلب گردشگران قرار مى گيرد ولى بر سكوى شصت وهشتم ايستاده است. ارقامى از اين دست براى وضعيت كنونى و برنامه هاى در حال اجرا موجى از خيال در ذهن متبادر مى سازد. زيرساخت هاى صنعت گردشگرى در ايران نياز به مرمت و بازسازى دارد و اين مهم مرهون مطالعات و تحقيقات جامع و كامل است.

۳- ايران از ديگر كشور هاى پيرامونش متمايز است و اين تفاوت در جابه جاى فرهنگ آن به چشم مى آيد. مهندس سعيد سايين قلعه متخصص زمين شناسى درباره چگونگى پديد آمدن ريخت كنونى طبيعت ايران مى گويد:
«مجموعه اى از عوامل تكتونيكى كه شامل مجموعه اى از چين خوردگى هاى دوران اول و دوم و سوم زمين شناسى است، موجب شده كه ايران به يكى از بلندترين فلات هاى دنيا تبديل شود.
در نتيجه عامل ارتفاع به شدت در تقابل با عامل عرض جغرافيايى عمل كرده و موجب شده وضعيت طبيعى ايران تفاوت هاى بسيارى با موقعيت جغرافيايى آن در كره زمين داشته باشد. از اين رو مى توان اذعان داشت، ايران از ديگر كشور هاى پيرامونش متمايز است و اين تفاوت در جابه جاى فرهنگ ملموس است. از اين رو گرته بردارى و الگو بردارى از ديگر كشور ها و صرف تقليد از آنان تنها زمان و ديگر سرمايه هاى ذى قيمت را از چنگ مان درمى آورد.
هر برنامه اى بايد مبتنى بر فرهنگ بومى و ميزان پذيرش و مقبوليت اهالى محلى طراحى و اجرا شود. يكى از مهم ترين مقولات مطرح در جهانگردى دنياى نوين نياز به گسترش گردشگرى در جوامع محلى است. جمعيت بشر با رشد روزافزون و سرسام آورش تمام امكانات كره زمين را براى بقاى خود در دست گرفته و به بهره بردارى از آن همت گمارده است.
در اين حال دانشمندان و انديشمندان عرصه ارتباطات، گردشگرى را يكى از راه چاره هاى اساسى براى برون رفت از معضلات روزمره معرفى كرده اند. آنان معتقدند؛ در اين صنعت علاوه بر تامين منافع مالى و گردش مناسب پول در لايه هاى اجتماعى، فرهنگى گردشگرى كه مشتمل بر ريزه كارى ها و اخلاقيات ويژه اى مى شود، نيازمند گسترش و بازسازى است.
گردشگران دنياى امروز براى سفر پيش از هر هدفى به آرامش و لذت مى انديشند و مناطقى كه بتوانند اين دو ركن را سرويس دهند، پرجاذبه تر و پربيننده تر محسوب مى شوند. از سويى در دنياى پرسروصدا و جنجال انگيز امروزى لذت و آرامش در اماكنى متفاوت با محل كار و زندگى در شهر ها حاصل مى شود.

غلامعباس جعفرى راهنماى بين المللى اكوتوريسم در اين باره مى گويد:

«اغلب گردشگران به لحاظ روانى نيازمند استراحت در دامان طبيعت اند. آنان دوست دارند دور از جنگ و ناامنى چند روزى از هيجانات روزمره مانند تلويزيون و روزنامه فاصله داشته باشند. برخى كه هيجان طلبند به ورزش هاى اكوتوريستى روى مى آورند و تخليه انرژى ايشان بدين گونه صورت مى گيرد، نه با منازعات خيابانى و جمعى.» او به سرعت رشد گردشگرى اشاره مى كند:

«در عصر ارتباطات با يك كليك ساده مى توان به مكانى در سوى ديگر دنيا سفر كرد و اطلاعات ريز و درشت آن را به دست آورد. در واقع گردشگرى از اين نقطه آغاز مى شود. گردشگر اطلاعاتى دارد و براى همين منظور اقدام به سفر مى كند. او خواسته ها و مطامع اش از سفر را با ميزان سرويس دهى و جذابيت هاى هر منطقه مورد بررسى قرار مى دهد و سپس تصميم به سفر مى گيرد. جوامعى كه نتوانند اين جذابيت را معرفى كنند، يا از ارائه سرويس دهى مناسب با قابليت ها باز بمانند در واقع خود را از گردش مالى زيادى كه زندگى معيشتى را به شدت تحت تاثير قرار مى دهد، محروم كرده اند.»

براى بنا گذارى فرهنگ گردشگرى نخستين چيزى كه مخاطب را متوجه مكانى مى كند چگونگى معرفى جاذبه هاى آن منطقه است. قابليت هايى منحصر به فرد يا كم نظير كه بتواند براى گردشگر خاطراتى بى بديل بسازد. گاه اين جاذبه ها به شكل بالقوه باقى مانده و مانند غذاى خام نمى تواند گردشگر را اشباع كند.
بالفعل كردن جاذبه ها به مثابه پختن غذايى است كه مهمان بر سر سفره خواهد خورد. از سوى ديگر براى دست يازيدن به صنعت گردشگرى كه پويا و مدور است، بهتر آن است كه جاذبه ها را با شيوه اى ويژه معرفى كرد. گردشگران به صورت اتفاقى به مسافرت نمى روند.

آنان براى سفرشان برنامه ريزى مى كنند و بر همين اساس هزينه ها و زمان رفت و بازگشت را در اين برنامه ها مى گنجانند.
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

در شمال غربی ایران، در ارتفاعات بالاتر از ۱۷۰۰ متر، حد فاصل استان های گیلان و در اردبیل در شمال شهرستان تالش، منطقه ای زیبا و منحصر به فرد با نام ییلاق شکردشت وجود دارد که به دلیل کوهستانی بودن و سختی مسیر، کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
جاده منتهی به دهکده ییلاقی شکردشت، مسیری خاکی است که طی کردن آن با استفاده از خوردروهای شخصی دشوار است و ساکنان محلی نیز معمولا از خودرو نیسان برای رفت و آمد استفاده می کنند. این جاده زیبا با چشم انداز کم نظیری از کوهستان و جنگل های انبوه راش و افرا در بیشتر روزهای فصل بهار و تابستان غرق در مه است.

برخلاف بسیاری از نقاط طبیعی دیدنی ایران که به دلیل حضور گردشگرانِ کم توجه به محیط زیست، به مرور زیبایی های اولیه خود را از دست می دهند، این منطقه از شمال ایران هنوز هم تا حدود زیادی دست نخورده باقی مانده است. شکردشت به عنوان سکونتگاهی ییلاقی در بهار و تابستان مورد استفاده مردم مناطق کم ارتفاع و روستاهای اطراف قرار می گیرد. ولی با وجود سرما و برف شدید در فصل پاییز و زمستان، بعضی از ساکنان منطقه تمام فصل سال در این منطقه زندگی می کنند.
جنگل های زیبای راش و افرا در مسیر، پوشش گیاهی دل انگیز، دشت های سرسبز، دشت گل های طبیعی و چشمه های جوشان و همینطور سکونت گاه های منحصر بفرد و زندگی روستایی تابلوهای بدیعی از شگفتی های زیبایی است که طبیعت این منطقه را شکل داده است.
 

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

"طبیعت گردی یکی از شاخه های گردشگری"

بیماری ارتفاع را بشناسیم
منطقه مرگ از ارتفاع 26 هزار فوتی یا 8000متری آغاز می شود؛ اما واکنشهای مرگبار در قبال ارتفاع منحصر به قلل مرتفع نمی باشد. این واکنشها در ارتفاعات متوسط تر هم ممکن است رخ دهند. باید به جهت جلوگیری از بروز مخاطراتی تهدید آمیز، آنها را بشناسیم و درمانشان کنیم.

1-بیماری ارتفاع یا ams . بیماری ارتفاع حتی در ارتفاع 6500 فوتی (2000 متری ) هم ممکن است بروز کند. اما معمولاً در بالای ارتفاع 8 هزار فوتی ( 2500 متری ) خود را نشان می دهد. نشانه های آن منگی شدید، سردرد، از دست دادن اشتها، تهوع، خستگی شدید، گیجی و بی خوابی می باشد. جهت درمان آن، ارتفاع را تا جایی که احساس خوبی قبلاً داشتید، کم کنید و مدت بیشتری را جهت هم هوایی صرف نمایید.
2-جمجمه ضربان دار. اگر پس از مصرف آب، ضربان متوقف نشود، محتملاً علت آن عدم اکسیژن کافی می باشد. دکتر توماس دانیز ، پزشکی که تخصصش پزشکی کوهستان است، می گوید: «ادامه صعود در صورت سردرد مداوم می تواند باعث بروز مشکلات جدی تری شود.»
3-مشکل دید. دوبینی، تاری دید و کاهش بینایی ممکن است در ارتفاع بروز یابند و معمولاً بدون بر جا گذاشتن آسیب جدی از بین می روند. افراد عینکی می بایست از لنزهای با قابلیت عبور گاز استفاده نمایند.
4-قضاوت و تصمیم گیری ناصحیح. هنگامی که دوست شما تصمیم به بجا گذاشتن دستکشهایش قبل از صعود نهایی قله می گیرد، در برابر او ایستادگی کنید و مجبورش کنید که پایین برود. افرادی که اکسیژن رسانی به مغزشان مختل شده باشد، تصمیمت احمقانه ای می گیرند و موقعیت خطرناک را به زحمت درک می کنند.

5-ادم مغزی ارتفاع بلند. بیماری ارتفاع جدی می تواند به ادم مغزی منجر شود. هنگامی که تورم مغز باعث می شود که افراد همانند افراد مست عمل کنند. این مشکل در صورت عدم درمان، مرگبار است. دانیز می گوید: «تقریباً تمامی قربانیان ادم مغزی علائم بیماری ارتفاع را دارند اما به صعود ادامه می دهند.»
6-ادم ریوی ارتفاع بلند. ادم ریوی پس از نشت مایعات از جریان خون به درون ریه ها اتفاق می افتد. نتیجه: خستگی زیاد، تنگی نفس، تب، سرفه، که به خلط صورتی رنگ منجر می شود، است. ادم ریوی همانند ادم مغزی، به هنگام شب اتفاق می افتد و نیاز به فرود سریع جهت نجات مصدوم می باشد.
 
بالا پایین