Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

Mta چيست؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دندان پزشکی
Konu Başlığı Mta چيست؟
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]Mta چيست؟[/h]


کلينيک دندانپزشكي/دكتر محمدجعفر اقبال/متخصص درمان ريشه/استاد دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي


MTA نام اختصاري مينرال‌تري‌اكسيدآگريگيت است. اين ماده در سال 2003 ميلادي به وسيله دكتر ترابي‌نژاد در آمريکا به عنوان ماده دنداني معرفي شد. كاربردهاي اين ماده ابتدا در جراحي ريشه دندان و بستن پرفوريشن ريشه دندان‌ها بود...

در طول 20 سال پس از معرفي، كاربردهاي بيشتري براي اين ماده پيشنهاد شد. هم اكنون از آن در درمان‌هاي جراحي پري‌اپيكال، درمان دندان‌هاي با ريشه باز و درمان پالپ زنده استفاده مي‌شود. هم اكنون اين ماده در برخي كشورها از جمله برزيل و آرژانتين توليد مي‌شود. در ايران نيز ماده ديگري به نام CEM سمنت به وسيله آقاي دكتر عسگري ساخته و معرفي شد (1384). اين ماده جايگزين مناسبي براي MTA است و مجوزهاي لازم را براي استفاده از ارگان‌هاي ذيربط اخذ كرده است. هم اكنون MTA و CEM سمنت در بازار ايران موجود و در دسترس دندان‌پزشكان هستند. از اين ماده در دندان‌پزشكي براي پالپوتومي دندان‌هاي شيري، پوشش مستقيم پالپ، پوشش غيرمستقيم پالپ، درمان پالپ زنده، بستن پرفوريشن دندان‌ها، درمان‌ دندان‌هاي با ايكس باز (زنده و غيرزنده) و جراحي‌هاي پري‌اپيكال استفاده مي‌شود. اين مواد جايگزين بسيار مناسبي براي فرموكروزول در درمان دندان‌هاي شيري و هيدروكسيدكلسيم در درمان پالپ دندان‌هاي بالغ و نابالغ محسوب مي‌شوند.
در تحقيق و پژوهش‌ ملي که اخيرا به سفارش وزارت بهداشت و توسط محققان در 5 دانشگاه انجام شد، مشخص شده از MTA و CEM سمنت مي‌توان به عنوان ماده ترکيب زيست سازگار در درمان پالبوتومي دندان‌هاي مبتلا به پالپيت غيرقابل برگشت استفاده کرد. اين روش‌ها از آن جهت حائز اهميت است که با آن مي‌توان ساليانه از کشيده شدن صدها هزار دندان دايمي در اطفال و نوجوانان جلوگيري کرد. اين روش نسبت به درمان ريشه بسيار ساده‌تر و کم‌هزينه‌تر است و به وسايل و تجهيزات کمتري نياز دارد. مطلبي که بايد به آن توجه کرد اين است که درمان پالپ زنده در همه دندان‌ها که نياز به درمان ريشه دارند قابل انجام و اجرا نيست و فقط در مواردي که دندان مبتلا به بيماري خاصي و در مرحله‌اي از بيماري باشد قابل انجام است. تشخيص امکان استفاده از اين درمان با دندان‌پزشک است. بديهي است دندان‌پزشک نيز براي انجام اين درمان نياز به آموزش لازم دارد. هم‌اکنون قريب به اتفاق دندان‌پزشکان شاغل در شبکه بهداشت و درمان کشور (تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي) اين دوره را طي مي‌کنند و توانايي انجام اين کار را دارند. به نظر مي‌رسد اين تکنيک در آينده بتواند پاسخگوي بخشي از نيازهاي درماني جامعه باشد. بديهي است توصيه و تجويز هر عملي در حوزه درمان و سلامت افراد نيازمند پژوهش و تحقيق و طي مراحل اداري و اجرايي است که اين طرح اين مراحل را به نحو مناسب طي کرده است.
 
بالا پایین