Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

به كدام دندانپزشك مراجعه كنيم؟

اطلاعات موضوع

Kategori Adı دندان پزشکی
Konu Başlığı به كدام دندانپزشك مراجعه كنيم؟
نویسنده موضوع *مینا*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *مینا*

*مینا*

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Sep 12, 2013
ارسالی‌ها
3,063
پسندها
366
امتیازها
83
محل سکونت
زیر اسمون خدا
تخصص
ترانه سرا
دل نوشته
هر وقت دلت شکست خورده هاشو خودت جمع کن نزار هر نامردی منت دست زخمیشو روت بزاره
بهترین اخلاقم
بخشیدن
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه

اعتبار :

[h=2]به كدام دندانپزشك مراجعه كنيم؟[/h]
تخصص دندانپزشكي

وقتي شما دندان تان درد مي‌ گيرد و دنبال يك دندان پزشك مي ‌گرديد، چگونه دندانپزشك مورد نظرتان را پيدا مي ‌كنيد؟ وقتي نياز به ارتودنسي و رديف كردن دندان‌ها داريد، چه ‌طور؟ براي زيباتر كردن لبخندتان مي ‌دانيد به كدام دندانپزشك مراجعه كنيد؟
حقيقت اين است كه خيلي از ما تخصص‌هاي گوناگون رشته دندانپزشكي را نمي‌ شناسيم و نمي‌ دانيم براي چه درمان‌ هاي دندانپزشكي بايد با كدام متخصص مشورت كنيم.
همه ما كم و بيش با رشته‌ هاي تخصصي پزشكي آشنايي داريم، اما با رشته‌ هاي تخصصي دندانپزشكي چه ‌طور؟ آيا مي ‌دانيد شاخه‌ هاي "تخصصي" دندانپزشكي كدام ‌اند و چه بيماراني را درمان مي‌ كنند؟
در اين مطلب به شما خواهيم گفت كه براي چه مشكلات دنداني بايد به كدام دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد و چه انتظاراتي از او داشته باشيد.
تخصص دارد يا نه؟

اگر دكتر دندانپزشك پس از اخذ مدرك دكتراي دندانپزشكي، در يك رشته تخصصي خاص ادامه تحصيل دهد (مثل ارتودنسي)، عنوان "متخصص" حتما زير اسم او و قبل از گرايش مورد نظر ذكر مي‌ شود، مثلا متخصص اردتودنسي. بنابراين اگر فقط زير نام و نام خانوادگي او نوشته شده باشد: ارتودنسي به اين معني است كه او در اين رشته تخصص ندارد و فقط بر اساس دوره‌هاي كوتاه مدتي كه در دانشگاه گذرانده است آن خدمات را ارايه مي‌ دهد.
بنابراين دقت كنيد دندان پزشكاني كه تخصص دارند، حتما واژه "متخصص" را روي تابلوي مطب و سر برگ‌ هاي خود درج مي ‌كنند تا شما متوجه شويد كه آن ها در يك رشته خاص، تخصص دارند و دوره‌ هاي تكميلي دانشگاهي اين رشته را گذرانده‌ اند.
متخصص ارتودنسي
متخصصان اين رشته به درمان ناهنجاري ‌هاي دنداني و فك و صورت مي ‌پردازند. ارتودنسي ثابت كه پس از پايان سن رشد انجام مي ‌شود، تنها در حيطه توانايي اين متخصصان مي ‌باشد. طول دوره اين تخصص، سه سال پس از مدرك دكتراي دندانپزشكي مي‌ باشد. قابل ذكر است كه معمولا بهترين رتبه‌ هاي آزمون تخصص وارد اين رشته مي شوند‍.
البته شما مي ‌توانيد وقتي كودك تان شش ساله شد و پا به مدرسه گذاشت او را براي چكاپ اوليه پيش اين متخصص ببريد. او به شما خواهد گفت كه آيا فرزند شما در آينده نياز به ارتودنسي كردن دندان‌ هايش دارد و يا نه. همچنين اگر شما بالاي 20 سال سن داريد و از نامرتبي دندان‌هاي تان گله داريد، مي‌ توانيد با كمك اين متخصص و بستن سيم و براكت روي دندان‌هاي تان آن ها را رديف و مرتب كنيد. متخصصان اين رشته در رديف كردن دندان‌ها قبل و بعد از جراحي‌ هاي فك و صورت هم تبحر دارند.
متخصص آسيب ‌شناسي فك و صورت
توانايي متخصصان اين رشته، بررسي‌ هاي ميكروسكوپي نمونه‌ هاي برداشته شده از ضايعات دهان، فك و صورت از لحاظ تشخيص انواع بدخيمي، سرطان و ساير ناهنجاري ‌هاي بافتي مي ‌باشد. اگر شما خداي ناكرده تومور و يا كيستي در فك و صورت و يا اطراف دندان ‌هاي تان داشته باشيد، متخصص جراحي فك و صورت پس از برداشتن و خارج كردن آن، نمونه ‌اي از اين بافت‌ ها را براي متخصص آسيب ‌شناسي فك و صورت مي‌ فرستد كه با بررسي آزمايشگاهي از سرطاني نبودن آن مطمئن شوند.
متخصص درمان ريشه
وظيفه متخصصان اين رشته، درمان ‌هاي پيچيده ريشه و يا جراحي‌ ها‌يي است كه معمولا از توانايي دندانپزشكان عمومي خارج است. معمولا دندانپزشكان عمومي، عصب‌ كشي بيشتر دندان ‌ها را انجام مي ‌دهند، ولي اگر دندان شما كانال‌ هاي مسدودي داشته باشد و يا به شدت انحنا داشته باشد و يا احيانا دندان شما سوراخ شده باشد، متخصصان درمان ريشه مي‌ توانند دندان شما را به بهترين صورت ممكن درمان كنند. همچنين گاهي نياز به قطع ريشه ي دندان شما و يا عصب ‌كشي آن از ته ريشه دندان و درون لثه است كه در اين صورت، اين متخصصان به شما بهترين كمك را مي‌ كنند.
متخصص دندانپزشكي ترميمي
اين متخصصان به درمان‌ هاي خاص و پيچيده "تاج دندان" از دو جنبه برگرداندن عملكرد صحيح و تامين زيبايي مي ‌پردازند. "لامينيت" نمونه ‌اي از درمان ‌هاي زيبايي مي ‌باشد كه توسط متخصصان اين رشته انجام مي‌ پذيرد. فراموش نكنيد اين رشته اين روزها طرفداران زيادي دارد و اگر شما بخواهيد لبخندي زيباتر داشته باشيد، مي ‌توانيد با كمك اين دندان پزشكان زودتر به هدف تان برسيد. سفيد كردن دندان‌ ها، لامينيت، روكش‌ هاي چيني، اصلاح طرح لبخند از توانايي ‌هاي اين متخصصان است.
متخصص بيماري ‌هاي دهان و دندان
اين دسته از متخصصان در واقع به بررسي و تشخيص بيماري ‌هاي دهان، فك و صورت و ارتباط آن ها با ساير دستگاه ‌هاي بدن مي ‌پردازند. اين افراد در واقع "متخصصان داخلي" در دندان پزشكي مي‌ باشند. اگر شما ضايعه‌ اي سفيد و يا قرمز و يا پلاك و برجستگي مانند آن در دهان تان داشته باشيد كه دندان پزشكان عمومي متوجه نشوند كه آن ضايعه دقيقا چه بيماري است، اين متخصصان به شما كمك مي‌ كنند تا آن را بشناسيد و درمان كنيد. در واقع آن ها در تشخيص ضايعات دهان و دندان، تبحر خاصي دارند.
متخصص جراحي لثه
اين تخصص هم از تخصص‌ هايي است كه ممكن است زياد به آن نياز پيدا كنيد. اگر شما بخواهيد "ايمپلنت" بگذاريد و يا لثه‌ هاي تان را كه در اثر پيري و يا بيماري تحليل رفته‌ اند جراحي كنيد، بايد پيش اين دسته از متخصصان برويد. اين افراد در تشخيص بيماري‌ هاي لثه هم به شما كمك شاياني خواهند كرد.
متخصص جراحي فك و دهان و صورت
فك پايين شما بيش از حد بيرون زده است و يا فك بالاي تان در صورت تان فرو رفته به نظر مي ‌رسد؟ در اين صورت يك متخصص جراحي فك و دهان و صورت مي ‌تواند به شما بهترين خدمات جراحي را ارايه دهد تا زيبا شويد.
جراحي دندان‌ هاي عقل نهفته و نزديك عصب، و دندان ‌هاي نا به‌ جا روييده را هم مي ‌توانيد به اين متخصصان بسپاريد.
 
بالا پایین