Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

برخی می​گویند دوره افراطی​ها تمام شده اما به نظرم آنها فعال​تر شده​اند

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı تاریخ فرهنگ و تمدن
Konu Başlığı برخی می​گویند دوره افراطی​ها تمام شده اما به نظرم آنها فعال​تر شده​اند
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]فرهنگ > کتاب - نویسنده کتاب «من ِ این نسل» معتقد است: «با وجود اعتقاد برخی که دوره افراطی​گری و افراطی​ها تمام شده من اینطور فکر نمی*کنم، به نظرم جریان تندرو و افراطی در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال*تر خواهد شد. »

به گزارش خبرآنلاین، «من این نسل» نوشته محمدرضا اسدزاده، نقدی اجتماعی با نثر ادبی است که به موضوع رویارویی و گفت*وگوی نسل*ها می*پردازد. این کتاب به مفهوم مطرح این*روزها؛ «اعتدال» می*پردازد و رفتار جریان*های افراطی را به نقد می*کشد. این کتاب در چهار فصل و در قالب داستانی، مسایل اجتماعی را در یک گفت*وگوی دوستانه مطرح می*کند و در فصل چهارم طی یک نامه*نگاری ادبی مسایلی از جمله تظاهر کردن، خشونت، آزادی، دینداری، ادبیات و دوستی از نگاه نسل جدید برای نسل گذشته بیان می*شود. «من این نسل» تجربه زیسته فرهنگی در دهه 60 و 70 پس از انقلاب است. حاصل اعتقاد و تضادهای این نسل. گفت*وگوی صمیمانه و دوستانه با آدم*های تندرو که مرزی برای تعامل و تفاهم نمی*شناسند.«من این نسل» با حمایت انجمن ادبی طوطی (انجمن نویسندگان و فعالان ادبی ایرانی در باکو) و بنیاد فرهنگ ایرانی توسط نشر نریمانف در کشور آذربایجان باکو منتشر شده است. با نویسنده کتاب که در سال 2008 جایزه فرهنگی سال پایتخت فرهنگی جهان اسلام در باکو را دریافت کرده است، روزنامه شرق با نویسنده کتاب گپ کوتاهی زده است که در ادامه می​خوانید:کتاب «من این نسل» با پرداختن به مسایلی که کمتر در قالب کتاب مطرح یا نقد شده، از برخی مرز*ها عبور می*کند. نوع نگارش متفاوتی هم برای کتاب انتخاب شده، نظرتان چیست؟
این مرزها را باید تعریف کنیم. قصد من از نوشتن این کتاب نقد اجتماعی بوده است نه نفی. این را در مقدمه هم آورده*ام. این کتاب نقد مرزهای بیهوده در برابر دو نسل جدید یعنی نسل انقلاب و نسل جوان بعد از انقلاب است. رفتارهای نسل انقلاب برای بیان آرمان*هایشان و شیوه بیان این آرمان*ها موضوع نقد کتاب بوده است. حالا باید این مرز*ها را تعریف کرد. منظور مرزهای نگارشی است یا مرزهای اجتماعی و خط قرمزهای اجتماعی و فرهنگی.

* مسایلی که در کتاب مطرح می*شود چقدر با مسایل این*روزها نزدیکی یا زاویه دارد؟
در نقدها و صحبت*ها به این نکته اشاره شد. از آقای دکتر رضا داوری، رییس فرهنگستان علوم ایران تا استاد خرسند و برخی از نویسندگانی که کتاب را خوانده*اند که بیشتر به نوع نگاه کتاب اشاره داشتند، برخی هم به نوع نگارش و نثر کتاب. برخی هم اعتقاد داشتند این نسلی که مخاطب نقدهاست، دوره*اش تمام شده و دیگر به حاشیه رفته است و سخن گفتن از آن یا نقدشان بیهوده است. البته من اینطور فکر نمی*کنم. تغییر شرایط امروز جامعه از لحاظ اجتماعی و سیاسی هم این را نشان خواهد داد. جریان تندرو و افراطی در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعال*تر خواهد شد. «من این نسل» نقد همین افراطی*گری و تندروی در عرصه اجتماعی و فرهنگی است. کتاب همین افراد را نشانه گرفته است. در*واقع کتاب حاصل یک تجربه زیسته بود. نسلی* که پایان جنگ و تحولات اجتماعی پس از آن تا امروز را از نزدیک لمس و اختلاف*ها و تضاد*های نسلی و طبقاتی و ایدئولوژیکی را از نزدیک درک کرده است.

* بخش*های ابتدایی کتاب روان است اما هرچه پیش می*رود سخت*تر و پیچیده*تر می*شود.
شاید چون بخش اول بیشتر دیالوگ*محور است، اینطور به نظر می*آید و به نثر داستانی نزدیک شده است. ولی بخش*های بعدی بیشتر اول*شخص مفرد است و من خواسته*ام یک سوی این جریان افراطی ضدفرهنگی را به نقد یک نفر از نسل جدید بکشم وگرنه کل کتاب روایت است و نثر روایی غلبه دارد.

* چرا در شیوه نوشتن اینقدر تحت*تاثیر نادر ابراهیمی هستید؟
طبیعتا زیاد. بالاخره بنده سال*ها شاگرد نادر ابراهیمی بوده*ام و نوع نثرنویسی را بیشتر با ایشان و استاد خرسند دنبال کردم. سال*ها با آنها در تماس بوده و کارهایم را به آنها نشان می*دادم. در شیوه نوشتن سعی کردم از خیلی*ها بهره ببرم. کل کتاب شاید بیش از 10بار بازنویسی شده است. کلمه*های جایگزین زیادی را در بازنویسی*ها پیدا می*کردم. کار سخت بود چون می*خواستم از واقعیت*های روزگاری بنویسم که هنوز در آن هستیم و از آدم*هایی که کنار ما زندگی می*کنند.

*در متن کتاب بارها تاکید می*کنید که نسل*ها باید ادبیات و زبان خودشان را بفهمند و شاید به*نوعی مشکلات نسل*های*رودرروی هم در این سال*ها را در ادبیات و زبانشان می*بینید؟
همه مشکلات زبان و ادبیات نیست. تاکیدم این بوده که باید به یک همزیستی مسالمت*آمیز برسیم. یعنی تعامل به جای تخاصم فرهنگی و این مقدمه*اش درک زبان و ادبیات است. ما باید بدانیم که از نژاد یک ملت متمدنی بوده و هستیم و یکی از آثار تمدن ما زبان ماست. بخشی از مشکل جدی جامعه ما این است که زبان هم را نمی*فهمیم. چون اول به هم گوش نمی*دهیم. دوم اینکه نمی*خوانیم. نوشته*های یکدیگر را نمی*خوانیم. کلی قضاوت می*کنیم. مشکلی که درحال حاضر در رسانه، کتاب و در ادبیات متناسب با نسل جدید وجود دارد، این است که یکسویه قضاوت می*شود. نخوانده نفی می*شود. و اینها فرهنگ اجتماعی ما را با بحران*های جدی روبه*رو کرده است. نگاه ایدئولوژیک بسته در جامعه ما موجبات رشد و بالندگی ادبیات را می*گیرد. این نقد ایدئولوژی به*معنی نفی آرمان*گرایی و نگاه ایمانی و آیینی نیست. وقتی اینگونه حرف می*زنیم نباید تصور کنید گوینده یک فرد ضد آرمانی یا به قول خودمان ضدانقلاب است. «من این نسل» یک اثر ضدانقلابی نیست. یک اثر انتقادی با تاکید بر اعتدال*گرایی است. نقد رفتارهای افراطیون است. اعتدال*گرایی در رفتار و گفتار نسل انقلابی ضرورت زمانه ماست. همان مفهوم «اعتدال» که این*روزها نسل*های مختلف روی آن به نوعی هم*اندیشی رسیده*اند.


[/h]
 
بالا پایین