Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

لکه سبزی در دامن خوزستان

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خوزستان
Konu Başlığı لکه سبزی در دامن خوزستان
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,082
پسندها
910
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]

خوزستان با همه گرما و آفتاب سوزانی که دارد، سرزمین سبزی است. این را وقتی می فهمید که به ییلاق های زیبای این استان سفر کنید و لالی و حسین آباد و بهبهان و شیمبار را ببینید. باغ ملک هم یکی از این لکه های سبز است که در نقشه خوزستان جا خوش کرده و گردشگاهی برای جنوبی های کشور شده است.
باغ ملک در دامنه کوه بارنگون در شرق استان خوزستان قرار دارد و با شهرستان‌های رامهرمز، ایذه و اهواز و با استان‌های چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز است. شهری تاریخی و سرسبز که در گوشه و کنار آن هنوز آثاری از دوران قبل از اسلام به چشم می خورد. باغملک در تاریخ ایران وقتی برپا شد که تیره هایی از ایل زنگنه در این منطقه ساکن شدند. با رونق گرفتن خوزستان در دوران های مختلف، باغ ملک هم تبدیل به شهری با بناهای تاریخی شد که امروز می توانید با سفر به آن از این بناها دیدن کنید.

[h=2]کجا بگردیم؟[/h] [h=2]قلعه تل[/h] شهر قلعه تل معروف ترین منطقه دیدنی باغ ملک است که در فاصله 15 کیلومتری شمال شرق باغملک قرار دارد. این قلعه در دوره قاجار توسط محمد تقی خان چهار لنگ بختیاری بر بلندی تپه ای متعلق به دوره ایلامی ساخته شد تا مشرف به دشت قلعه تل باشد و عبور و مرور را در این دشت زیر نظر بگیرد. قلعه تل این روزها در حال تبدیل شدن به موزه مردم شناسی طوایف بختیاری است.

[h=2]مال آقا[/h] منطقه گردشگری مال آقا یکی از تفرجگاه های باغ ملک است که در فاصله 30 کیلومتری باغملک و در فاصله 15 کیلومتری قلعه تل در دامنه زاگرس قرار دارد. پل تاریخی بیاره، گور دخمه سنگی، آسیاب های آبی هم از دیدنی های دوره ساسانیان در این منطقه هستند. عبور رودخانه ابوالعباس از این منطقه به آن زیبایی و لطافت و سرسبزی بیشتری داده است.
باغ ملک در دامنه کوه بارنگون در شرق استان خوزستان قرار دارد و با شهرستان‌های رامهرمز، ایذه و اهواز و با استان‌های چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز است​

[h=2]رباط حضرت سلیمان[/h] رباط حضرت سلیمان یکی دیگر از روستاهای دیدنی باغ ملک است که در 15 کیلومتری شرق باغملک در حاشیه رودخانه ابوالعباس قرار دارد و هر سال گردشگران زیادی در بهار و تابستان به این منطقه سفر می کنند. فاصله رباط حضرت سلیمان تا مال آقا حدود 2 کیلومتر است. این روستا سرسبز و کوهپایه ای است و آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. رباط به دو قسمت رباط علیا و رباط سفلی تقسیم می شود. هر دو این بخش ها با بافت سنتی خود را حفظ کرده اند. در این روستا می توانید شالیزارهای برنج، درختان بادام و کوه های بلند و زیبایی را ببینید که روستای رباط را تبدیل به یک منطقه منحصر به فرد کرده اند.

[h=2]کوشک ارغوانی[/h] در جنوب غربی شهر باغ ملک می توانید کوشک ارغوانی را ببینید که در ارتفاعی مشرف به رودخانه ابوالعباس قرار گرفته است. این بنای زیبا سنگ و گچی است و طاق های قوسی و حیاط مرکزی آن جلوه ای از معماری ایرانی است. این کوشک در محله ارغوانی قرار دارد که یکی از محله های دیدنی و قدیمی باغ ملک است.

قلعه کوشک دالخونی هم یکی دیگر از قلعه های تاریخی باغ ملک است که معماری آن، از معماری قلعه ارغوانی کپی شده است. یعنی دارای معماری تو در تو و دایره ای شکل است. نام این قلعه از دو کلمه دال و خونی تشکیل شده. دال نام پرنده ای شکاری از خانواده عقاب‌ها است و خونی هم به معنای خون ریخته شده است.اتاق‌های زیر‌تپه این کوشک تو در تو هستند و به یکدیگر ربط دارند. این قلعه در دوره اتابکان لر ساخته شده و از اتاق‌های زیرتپه آن برای نگهداری مهمات و استراحت کوتاه سربازان استفاده می‌شده است.
 
بالا پایین