Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

بلندی های آبریز آذربایجان شرقی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان آذربایجان شرقی
Konu Başlığı بلندی های آبریز آذربایجان شرقی
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

[h=1]

[/h]



آبشارها یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری است که در همه فصول سال گردشگران را مسحور زیبایی خود می‌کنند. فصل تابستان برای بهره بردن از زیبایی دل‌انگیز طبیعت و آبشارهای خنک، فرصت مناسبی است تا در سایه‌سار این جاذبه‌های زیبای طبیعی، خستگی را از ذهن و تنمان بزداییم.


در این میان استان آذربایجان شرقی نیز با داشتن هوایی خنک هر تابستان پذیرای گردشگرانی از اقصا نقاط کشورمان است که بی‌شک یکی از مقاصد گردشگران بازدید از آبشارهای دلنواز آن است.

[h=2]آبشار آسیاب‌خرابه[/h] آبشار آسیاب‌خرابه که در زبان محلی به آن (خارابا دییرمان) می‌گویند، یکی از مکان‌های بسیار جذاب و گردش‌پذیر استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا و چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده ‌است.آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه بوده است، ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته ‌است. ارتفاع آسیاب ده متر و مساحت محوطه پایینی آن 200 مترمربع است.

در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده ‌است که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود.
برای رسیدن به این مکان بسیار دل‌انگیز باید از جاده مرند ـ جلفا به مهدی‌شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره‌ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 کیلومتر است.

[h=2]آبشار برون دره[/h] برای رسیدن به این آبشار باید پس از عبور از روستاهایی در مسیر ازجمله ده های اسپیران گلزار و گلوجه و قره قیه و مشگ عنبر و صمصام به ده بورون درسی رسید و بطرف آبشار راهی شد حدودا نیم ساعت فاصله روستا تا آبشار هست آبشار باریكی است و منطقه كاملا بكر و زیبایی است.

كوه های اطراف این آبشار بخصوص كوه های روستای خاروانسر محل ییلاق عشایر بوده و بسیار سر سبز و با صفاست.
در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده ‌است که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌شود​

[h=2]آبشار عیش‌آباد[/h] فاصله شهرستان تبریز تا مرند 71 کیلومتر است و آبشار عیش‌آباد در نزدیکی روستای عیش‌آباد از توابع دهستان میشاب شهرستان مرند قرار گرفته ‌است.

ارتفاع این آبشار حدود 15 متر بوده و حدود 300 مترمربع وسعت دارد. بخشی از جاده منتهی به آبشار ماشین رو و بقیه راه کوهستانی است. این آبشار در جوار کوه و دره منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

[h=2]آبشار گل‌آخور[/h] این آبشار در روستای گل آخور از توابع دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده و یکی از دل‌انگیزترین مناطق طبیعی استان آذربایجان شرقی است. از دهستان ارزیل تا خود آبشار باید یک کیلومتر راه خاکی را طی کرد.

آب این آبشار بسیار خنک بوده و از دو چشمه خروشان سرچشمه گرفته و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می‌شود. ارتفاع آبشار حدود 12 متر است. «گل‌آخور» در زبان ترکی آذربایجانی به معنای گل‌ریز است.

[h=2]آبشار سرکنددیزج[/h] یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی استان آذربایجان، آبشار سرکنددیزج است که در دو کیلومتری روستای سرکنددیزج از توابع دهستان میشو در بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده ‌است. آب این آبشار از طریق چشمه‌سارهای ارتفاعات میشاب تأمین می‌شود. این آبشار در غرب کوه‌های میشاب و 15 کیلومتری غرب شهر صوفیان و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده ‌است. آبشار سرکنددیزج با 300 مترمربع مساحت، گردشگاه مسافران تابستانی است.این آبشار در فصول پربارش از آب بیشتری برخوردار است. مناظر اطراف آن با چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیر با درختان متراکم و زیبا به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان، مسافران را مسحور زیبایی خود می‌کند.

[h=2]آبشار هرگلان[/h] آبشار هرگلان در انتهای یکی از روستاهای عجب شیر قرار دارد و یكی از بهترین آبشارهای استان آذربایجان شرقی به حساب می آید. این آبشار همانطور كه از اسمش پیداست در روستای هرگلان قرار دارد. از عجب شیر تا روستا حدود 1.5 یك و نیم ساعت زمان است و از روستای هرگلان تا خود آبشار باید حدود 2 ساعت پیاده روی كرد تا به آبشار رسید.

اما مطمئن باشید زیبایی این آبشار خستگی مسیر طولانی و پر زحمت را از تن آدمی می زداید. علاوه بر آبشار تندیس كم نظیری بر فراز قله‌ای سرسبز از ارتفاعات روستای هرگلان قرار دارد. تندیس مذكور كه در بین مردم به قیز قیه (دختر صخره‌ای) معروف است، ظاهراً باید همان رب النوعی باشد كه در یونان باستان الهه زمین یا (زئوس) نامیده می‌شده است.

[h=2]آبشار میرکی[/h] روستای میرکی یا میرکوه یکی از روستاهای شهرستان زیبای سراب است که در حومه روستای رازلیق قرار دارد. برای رسیدن به آبشار میرکی باید به شهرستان سراب رفت و از آنجا پس از گذر از روستاهای دیزج، شیره جین، آبرس و اسبقران، به میرکی رسید. از روستای میرکی تا آبشار حدود دو ساعت رفت و دو ساعت برگشت است و باید در چند جا اگر آب رودخانه اجازه دهد از رودخانه گذشت؛ در غیر این صورت باید از کوهستان و گذرگاه‌های اطراف عبور کرد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: eLOy
بالا پایین