Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کوهی منحصر به فرد در خوزستان که از آتش نشأت می گیرد !

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان خوزستان
Konu Başlığı کوهی منحصر به فرد در خوزستان که از آتش نشأت می گیرد !
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

جذابیت منحصر به فرد این کوه در آتشی نهفته است که از آن زبانه می‌کشد. کوهی که درباره آن حرف می‌زنیم، کوهی است که آتش گرفته است. آتشی که دامنه این کوه را در برگرفته و سالیان درازی است که می‌سوزد. نام این کوه سوزان «تشکوه» است.
تشکوه در شرق شهرستان رامهرمز و در فاصله شش کیلومتری آن واقع شده است.
به گفته کارشناسان زمین‌شناسی دلیل شعله‌ور شدن آتش کوه، گوگرد موجود در زمین و متصاعد شدن گاز طبیعی از عمق زمین به سطح است.

گازهای هیدرکربوری از لایه‌های مختلف زمین عبور می‌کنند و از هر درز و شکافی در سطح زمین به بیرون شعله‌ور می‌شوند، به‌طوری‌که در شب نور سوختن این گاز بیشتر دیده می‌شود.
روشنی آتش این کوه در تاریکی شب جلوه زیبایی به منطقه می‌دهد، به‌گونه‌ای که تا‌به‌حال توانسته گردشگران زیادی را در ساعات شب به سوی خود بکشاند.
مسأله قابل توجه برای گردشگران این است که در آنجا به دلیل وجود گاز متصاعد شده در هوا نمی‌توان آتش دیگری روشن کرد. جالب تر آن است که گردشگران برای رسیدن به این منطقه از مردم محلی کمک می‌گیرند چون هیچ تابلویی برای نشان دادن این جاذبه گردشگری و نفتی خوزستان وجود ندارد.
البته غیر از تشکوه در نزدیکی شهر صنعتی امیدیه و منطقه آغاجاری نیز کوهی وجود دارد که مردم محلی آن را کوه سوخته می‌نامند که به بزرگی و وسعت تشکوه نیست.

از لابه لای خاک و سنگ‌های کوه سوخته، زبانه‌های آتش بیرون می‌آید و دود سیاهی را روانه آسمان می‌کند. این دود باعث می‌شود فضای اطراف چشمه‌های آتش این کوه نیز سیاه رنگ به نظر برسد.
رنگ سیاه کوه آن را از سلسله جبال اطرافش مجزا کرده است.
در قله کوه در اثر رانش زمین شکاف عمیقی وجود دارد که دهانه اصلی خروج گاز بوده و آتش از درون آن شعله‌ور است.‌
کوه سوخته امیدیه به دلیل شکل و شمایل ظاهری و آثار و شواهد هیدروکربوری در سطح زمین یک اثر ژئوتوریسمی ارزشمند و گرانبها در حوزه زمین‌شناسی است که نه تنها برای زمین‌شناسان بلکه برای همه علاقه‌مندان به طبیعت جذاب و دیدنی به نظر می‌رسد.‌
تشکوه و کوه سوخته از نظر مباحث زمین‌شناسی بسیار بااهمیت و مورد مطالعه کارشناسان این حوزه است و اکنون تشکوه که بیشتر در میان مردم شهرت دارد، به یکی از جاذبه‌های عجیب گردشگری استان‌خوزستان تبدیل شده است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Yahoo
بالا پایین