Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

نکاتی مهم درباره غذاهای گوشتی

اطلاعات موضوع

Kategori Adı غذاهاي گوشتي
Konu Başlığı نکاتی مهم درباره غذاهای گوشتی
نویسنده موضوع ♔ŠĦДĦДB♔
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan ♔ŠĦДĦДB♔

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

اسرار خانه داري,اشپزي و تغذيه,نكات مهم آشپزي,نكات مهم اشپزي
220px-Meat_on_a_barbecue


ارزشمند بودن گوشت و انواع آن بر هیچ کس پوشیده نیست، به طوری که این روزها کمتر کسی را می*توان یافت که بگوید گوشت ارزش غذایی ندارد. پروتئین* گوشت در مقایسه با پروتئین*های گیاهی قابلیت جذب بهتری دارد و به دلیل دارا بودن آهن و مس باید هفته*ای ۲ تا ۳ بار در برنامه غذایی دختران نوجوان و به طور کلی خانم*ها تا پیش از دوران یائسگی قرار گیرد.

درست است که همواره کارشناسان به دلیل چربی بالای گوشت قرمز افراد را از مصرف بیش از حد آن بر حذر کرده*اند ولی بد نیست بدانید که مصرف کمتر از نیاز گوشت قرمز و مصرف بیش از حد گوشت سفید می*تواند باعث بروز کم*خونی شود.

از این رو، افراد سالم باید به تناسب، از انواع گوشت*ها استفاده کنند و این یک اشتباه رایج در اذهان عمومی است که گوشت قرمز را نسبت به گوشت سفید پست*تر می*دانند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که قارچ را نمی*توان جایگزین گوشت کرد چراکه در گوشت موادی نظیر روی، آهن و ویتامین ۱۲ B به فراوانی یافت می*شود که در قارچ این مواد بسیار ناچیزند. همچنین باید در هنگام استفاده از سویا نیز از مقداری گوشت قرمز استفاده کنید تا آهن موجود در سویا را قابل جذب کند. از این رو، می*توان با رعایت نکاتی هرچند ساده در هنگام طبخ غذاهای گوشتی از خواص مفید آنها بهره برد و از عوارض آنها کاست.



hou116
چه باید کرد؟



قبل از پخت:

تمام چربی*های ظاهری گوشت را قبل از پخت غذا جدا کنید و برای بهتر کردن طعم گوشت کم*چرب از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، ادویه و آبلیمو استفاده کنید. در نظر داشته باشید گوشت به دلیل آن که سرشار از سدیم است به نمک نیازی ندارد.



گوشت سرخ شده:

از سرخ کردن زیاد گوشت در داخل روغن خودداری کنید. سرخ کردن باعث افزایش میزان چربی و کالری آن شده و غذا را دیر هضم می*کند. لذا در صورتی که قصد دارید گوشت را سرخ کنید به اندازه چرب شدن ته ظرف از روغن استفاده کنید و برای استفاده کمتر از روغن از ظروف تفلون استفاده کنید.



کباب:

قبل از کباب کردن گوشت تا آنجا که امکان دارد چربی*های آن را جدا کنید هنگامی که گوشت کباب می*شود چربی آن ذوب شده و در آتش ریخته و ایجاد دود می*کند. این دود که روی گوشت می*نشیند حاوی مواد سرطانزاست.

شعله ایجاد شده ناشی از ریختن چربی روی منقل یا گاز را فورا خاموش کنید و برای کباب کردن گوشت به*آن روغن نزنید.





بد نیست بدانید گوشت*های کبابی به دلیل آن که در هنگام پخت در شیره خود پخته می*شوند دارای ارزش غذایی بالایی هستند لذا بهتر است کباب را آبدار تهیه و با سالاد و سبزیجات خام مصرف کنید.



آبگوشت:

آبگوشت غذایی مقوی بوده و تامین*کننده انرژی حیاتی است. آبگوشت غذایی است که ارزش غذایی*آن کمتر از خود گوشت است، ولی افزودن سیب*زمینی کمبود مواد گلوسیدی و نشاسته*ای گوشت را تامین می*کند.

آبگوشت در تحریک ترشحات روده و تقویت اعصاب بسیار موثر است. افراد ضعیف و ناتوان را تقویت می*کند ولی زیاده*روی در خوردن آن خوب نیست چرا که هضم آن با مشکل روبه*رو شده و فشار خون را بالا می*برد.



گوشت آب*پز:

گوشت پس از جوشیدن در آب ۷۵ درصد از مواد غذایی*اش خارج می*شود که از این مقدار ۳ درصد از آلبومین*های محلول و قابل انعقاد به شکل کف روی آب گوشت قرار گرفته و بقیه در آب حل می*شود. اگر گوشت را با استخوان بپزید مقداری از کلسیم، فسفر و ویتامینD استخوان در غذا حل می*شود که خوردن آن بسیار مفید است.
نکته: مصرف زیاد گوشت سبب زیاد کار کردن کبد و خستگی آن می*شود. پورین و اسید اوریک در خون زیاد می*شود و فعالیت سلول*های کلیه کاهش می*یابد و به تدریج کلیه*ها خسته و قدرت دفع سموم و ادرار نیز کم می*شود. همچنین زیاده*روی در مصرف گوشت می*تواند چربی و فشار خون را افزایش داده و افراد را مستعد ابتلا به بیماری نقرس سازد.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

اسرار خانه داري,اشپزي و تغذيه,نكات مهم آشپزي,نكات مهم اشپزي
19496841911212412552028223458166190245192192

بسیاری از افراد تصور می*کنند که روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی که رعایت نکته*های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه*ای بودن آشپز است و به شما یک زرشک پلوی خوش طعم و خوش رنگ می دهد.
زرشک از میوه*هایی است که در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می*یابد؛ زرشک قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشک سیاه در کرمانشاه. به همین دلیل زرشک* پلو در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط کشور معرفی شده است. بسیاری از افراد تصور می*کنند که روش طبخ زرشک پلوا بسیار ساده است در حالی که رعایت نکته*های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه*ای بودن آشپز است:

۱ – برای اینکه زرشک پلوی تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه*های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آنها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.
۲ – پیازی که به مرغ اضافه می*شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و ۲ تا ۳ عدد از آنها را در ظرف* حاوی مرغ بیندازید.
۳ – ادویه*های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای زرشک پلو استفاده می*شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه*فرنگی را به هیچ*وجه توصیه نمی*کنم.
۴ – مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ* شده. آب مرغ را باید در کاسه*ای جدا از مرغ سرو کرد.
۵ – روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می*کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.
۶ – شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می*شود زرشک*ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.
۷ – زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می*شود و هنگام خوردن زرشک پلو به دندان*ها می*چسبد.
۸ – برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در *هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.
۹ – برای آنکه زعفران کاملا رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملا آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه*ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.
۱۰ – برخی خانم*ها زعفران به اصطلاح آب*کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می*کنند. این کار کاملا اشتباه است و باعث می*شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.
۱۱ – بهترین نوشیدنی همراه زرشک پلو یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می*کنم.
۱۲ – برای زیباتر شدن زرشک پلو، پس از سرو آن روی زرشک*ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک*پلو خواهد داد.
اگراضافه وزن دارید
مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه ۶ قاشق مرباخوری برنج میل کنید. زرشک پلویتان را با سالاد سبزی*های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.
اگر یبوست دارید
بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید. حتی می*توانید به غذایی که در بشقابتان کشیده*اید، سبوس گندم پودرشده بیفزایید. خوردن زرشک پلو با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می*دهد و به کنترل این بیماری کمک می*کند.
اگر کم خونی دارید
به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را که آهن بیشتری دارد، انتخاب کنید. همراه این غذا نیز یک لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین c در آن باعث می*شود آهن بیشتری جذب شود.

منبع: سلامت
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

چند نکته مهم برای پوست کندن پیاز

پوست* کندن* پیاز کار بسیار دشواری* است*به*طوری* که* اغلب* از آن* فرار می*کنند و حاضر به*پوست* کندن* پیاز پوست* کندن* نیستند زیرا بوی*پیاز چشمها را می*سوزاند و اشک*ها به* سرعت*جاری* می*شوند به* چند روش* ساده* برای*توجه*کنید:

قسمت* ریشه* پیاز را نگیرید و از سر پیاز آن*را ریز کنید.
پیاز را در یخچال* قرار دهید و پس* از چندساعت* آن* را ریز کنید.
به* هنگام* خردکردن* پیاز، دهان* خود راببندید.
پیاز را هنگام* پوست* کندن* زیر شیر آب*سرد بگیرید.
پیازهای* خیلی* تند را یک* ساعت* در آب*سرد خیس* کنید، پیاز شیرین* می*شود.

نگهداری پیاز نصفه

شما می دانید که پیاز نصف شده جذب میکروب می کند، پس بهتر است از مصرف پیاز مانده خودداری کنیم ولی اگر به علت بزرگی پیاز ، آنرا نصف کرده و مقداری از آن مصرف شد و بقیه اضافه ماند؛ برای نگهداری به قسمت بریده شده مقداری روغن یا کره بمالید که هم مدت بیشتری تازه مانده و هم مانع جذب میکروب شود.



رفع بوی پیاز از دستها

اگر بعد از خرد کردن پیاز ، دستان شما بوی پیاز به خود می گیرند؛ پیاز قبل از خرد کردن مقداری آبلیمو به تخته آشپزخانه بمالید تا بوی پیاز به خود نگیرد و یا اینکه از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. به این صورت که دستهای خود را خیس کرده مقداری جوش شیرین به آن بمالید و سپس دستهایتان را بشورید.



رفع بوی پیاز از دهان

یک فنجان قهوه غلیظ، بوی بد پیاز را از دهان می زداید.

جویدن اندکی جعفری،نعناع و یا چای خشک نیز در این مورد بی تاثیر نیست.



نوشته شده توسط گروه تغذیه بانوگل
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

گوجه فرنگی ناخالصی آن چه هنگام مصرف رب گوجه*فرنگی بسیار اهمیت دارد، استفاده از رب گوجه فرنگی با ناخالصی*های کمتر است.

برای پی بردن به وجود ناخالصی در رب، می*توانید آن را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی، بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد.

در این صورت، ناخالصی*هایی مانند هسته، پوسته، ذارت خارجی، چوب و سایر مواد زاید به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

رب گوجه فرنگی باید یک دست و عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات تیره، پوسته*های گوجه و هسته باشد و نیز عاری از هرگونه طعم یا بوی تند و زننده مانند بوی کپک یا ماندگی باشد.

تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می*کنند.

باز کردن پیش از باز کردن در رب گوجه فرنگی، باید سطح خارجی قوطی را به خوبی با مایع ظرف شویی بشویید و سپس در قوطی را باز کنید.

رب گوجه فرنگی در برابر فساد بسیار حساس است. برای ماندگاری بیشتر رب و جلوگیری از کپک زدن آن، بهتر است پس از بازکردن در قوطی رب، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه*ای دردار خالی کنید و آن را در یخچال قرار دهید.

همچنین هنگام استفاده از رب، از قاشق تمیز استفاده کرده و پس از مصرف، در شیشه را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

رب گوجه*فرنگی در تهیه بیشتر غذاها کاربرد دارد و به دلیل طعم و بوی دلپذیر آن، چاشنی مناسبی برای انواع غذاهای گوشتی و سرخ کردنی است.

در صنعت نیز از رب گوجه*فرنگی برای تهیه انواع کچاپ گوجه فرنگی و چاشنی*های غذایی، استفاده می*شود.

یکی از مواردی که بعضی اوقات هنگام مصرف رب گوجه*فرنگی مشخص نمی*شود، تقلبی بودن آن است. برخی از سودجویان، با اضافه کردن سبزی*هایی مانند کدوی پخته یا سیب*زمینی پخته* و له شده، پودر نشاسته و سایر مواد دیگر در ترکیب رب گوجه*فرنگی و حرارت دادن آنها با هم، رب گوجه فرنگی تقلبی را به بازار عرضه می*کنند. تنها چاره اصلی جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است با مصرف رب تقلبی رخ دهد، استفاده از محصولات استانداردی است که مجوز و پروانه بهداشتی دادند و نیز معرفی افراد سودجو و متقلبی است که چنین محصولاتی را تولید می*کنند.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

ستفاده از ظروف مختلف برای پخت و پز غذا، از اهمیت ویژه ای در تغذیه برخوردار است. چون برخی از ظروف با آزاد کردن یون ها و ترکیبات مختلفی که در جنس، رنگ و یا لعاب آنها به کار گرفته شده است، موجب ایجاد تاثیرات سوئی بر بدن می شوند. شاید در نظر اول، کیفیت و طعم غذا مورد توجه قرار گیرد ولی باید به خاطر داشت کیفیت ظرفی که در آن غذا می خورید نیز به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف، مهم است.
به همین خاطر، کارشناسان از دیدگاه علمی، در مورد استفاده از ظروف با جنس های مختلف، نظر می دهند و گاه حتی درباره کاربرد بعضی از آنها، هشدار می دهند.
برای آگاهی بیشتر از فواید و مضرات ظروفی که برای پخت و پز به کار می رود با دکتر »سید ضیاء الدین مظهری«، رئیس انجمن تغذیه ایران، گفتگویی انجام داده ایم که از نظر شما می گذرد.



آیا استفاده از ظروف آلومینیومی برای پخت غذا، سبب کم خونی می شود؟
- استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی برای پخت مناسب نیست، چرا که این ظروف با آزاد کردن یون آلومینیوم در غذا، سبب انتقال این یون ها به بدن می شوند و در دراز مدت می تواند مشکلاتی برای بدن، از جمله کم خونی، ایجاد کند.

ظروفی که در آشپزخانه عمدتا به آن روحی می گویند که بعضا با رویی اشتباه می شود، عمدتا از جنس آلومینیوم هستند. اگر ظرفی واقعا از جنس روی باشد، خروج یون های روی از ظرف و ورود آن به غذا، باعث جبران کمبود روی در بدن می شود و برای ما مفید خواهد بود. ولی یون های آلومینیوم این خاصیت را ندارد. بهتر است از ظروف آلومینیومی برای پخت غذاهایی استفاده شود که نیاز به مدت زمان پخت کمتری دارد. از سوی دیگر سبزیجات برگی و غذاهای اسیدی یا نمکی اگر در ظرف آلومینیوم پخت شوند میزان زیادی آلومینیوم را به خود جذب می کنند در نتیجه آلومینیوم بیشتری وارد بدن می شود که مضر است.



- ظروف لعابی یا سفالی برای پخت غذا، تا چه قدر مناسبند؟



* ظروف سفالی بدون لعاب برای نگهداری یا پخت غذا مورد استفاده قرار نمی گیرند، چون دارای خلل زیادی می باشند که سبب نفوذ و باقی ماندن غذا در آنها می شود. اگر پایه رنگ هایی که برای این ظروف به کار می رود، حاوی فلزات سنگین مثل سرب باشد، استفاده از آنها برای سلامتی مضر است و باعث کند ذهنی، افسردگی و بعضی مسمومیت های درازمدت دیگر می شود. ظروف لعابی زردرنگ که در قدیم از آنها استفاده می شد، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند. ظروف سرامیکی هم نوعی از ظروف سفالی می باشند که اگر از لعاب مناسبی برای آنها استفاده شده باشد، هیچ مشکلی برای پخت و پز ندارند.

- نظر شما درباره ظروف مسی چیست؟



ظروف مسی، از بهترین نوع ظروف پخت غذا محسوب می شوند، البته در صورتی که قلع اندود شده باشند. اگر ظروف مسی به شکل مناسبی قلع اندود نشده باشند و یا از مواد حاوی سرب برای قلع اندود شدن، استفاده شده باشد، این عنصر می تواند پس از ورود به غذا، در دراز مدت سبب ایجاد مسمومیت شود. در صورتی که ظروف مسی، قلع اندود نشده باشد، ورود یون مس به غذا در طولانی مدت، سبب تاثیر نامطلوبی بر احشاء و اندام داخلی بدن شده و ذخیره شدن آن در کبد به مرور به از کار افتادن این عضو، کمک می کند.
به همین دلیل آن را با فلزی دیگر مثل قلع می پوشانند. بنابراین باید در هنگام شستشو احتیاط کرد که این لایه از بین نرود یا خش بر ندارد. از سوی دیگر مواد اسیدی یا غذاهای ترش، سبب از بین رفتن لایه رویی ظروف مسی می شود بنابراین هر چند وقت یکبار، باید این ظروف، قلع اندود شود.
در حال حاظر ظروف ملامین چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند.آیا این ظروف برای سلامتی، مشکلی به وجود نمی آورند، به ویژه که گفته می شود ملامین های رنگی برای سلامتی مضرند، چون به مرور زمان، رنگ های آنها وارد غذا می شوند
اگر فرآیند تولید این ظروف، علمی و اصولی باشد، مشکلی برای سلامتی افراد به وجود نمی آورد. لعابی که برای محافظت روی ملامین پوشانده می شود، بسیار نازک است. بنابراین باید مانع از بین رفتن آن شد تا میکروب وارد ظرف نشود. به دلیل نفوذ میکروب، استفاده از ملامین های ترک دار و کهنه توصیه نمی شود.
اگر این ظروف، سالم باشد و لعاب آنها هم از بین نرفته باشد، غذاهای ترش و اسیدی هم نمی توانند تاثیری بر آن داشته باشند.



درباره ظروف بلوری، پیرکس و شیشه ای چه توضیحی دارید؟


ظروف شیشه ای و پیرکس، جزو ظروف مناسب برای پخت غذا هستند، چون مواد اسیدی یا بازی، روی آنها تاثیری نمی گذارد و در اثر حرارت نیز یونی وارد غذا نمی شود.
ظرف های استیل چه تاثیری می تواند بر غذا داشته باشد
این ظروف از ترکیب آهن و فلزات دیگر ساخته شده اند و در هنگام پخت، یونی وارد ماده غذایی نمی کنند! اما باید توجه داشت که از نگهداری غذاهای اسیدی و نمکی برای مدت طولانی در ظروف استیل، خودداری شود.



-سرو غذا در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف از نظر بهداشتی چه مشکلاتی به همراه دارد؟
ج- این روزها استفاده از ظروف یکبار مصرف، متداول شده است. حتی بعضی خانواده ها برای پخش غذاهای نذری یا در مهیمانی های خود از این ظروف استفاده می کنند باید توجه داشت که استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف و بی رنگ، برای نوشیدنی های داغ مثل قهوه و چای، اصلا مناسب نیست، چرا که حرارت بالا، سبب آزاد شدن بعضی مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره آنها و انتقال آن به نوشیدنی می شود و ورود این مواد و ترکیبات به بدن عامل بروز بعضی از سرطان هاست.

این ظروف توانایی نگهداری رنگ را هم ندارند بنابراین با ریختن غذا و نوشیدنی داغ درون این ظروف، لایه ای از رنگ داخل محتویات، حل و وارد بدن می شود که سرطان زاست.
- اگر چه ظروف تفلون یا نچسب، طرفداران زیادی دارد ولی در مورد مضرات و تاثیرات نامطلوب آن هم صحبت های زیادی می شود. آیا از ظروف تفلون برای پخت و پز غذا، استفاده کنیم یا خیر
مطالعات و تجربیات زیادی در زمینه آسیب حیوانات و خصوصا پرندگان در اثر استنشاق بخارات حاصل از گرم شدن تفلون وجود دارد.
از جمله در تحقیقی که در آمریکا انجام شده، نشان داده شده است که وقتی دمای ظروف تفلون، از حد معینی بالا برود، در اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، حدود ۱۵ نوع ذره بخار سمی آزاد می شود. در تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده که یکی از مواد سرطان زای موجود در ظروف تفلون، در موش ۴ نوع سرطان شامل سرطان کبد، پانکراس، سینه و بیضه ایجاد می کند.
بر همین اساس می توان احتمال داد که استفاده دراز مدت از این ظروف و مواجهه زیاد با این ماده در انسان نیز چنین اثرات سوئی داشته باشد.
هرچه ظروف با پوشش تفلون، گرم تر شود، احتمال آزاد شدن بخارات سمی از آنها بیشتر است. از سوی دیگر تحقیقات علمی ثابت کرده است که هر چه سن ظروف، کمتر، یا به عبارتی ظرف، نوتر باشد، در صورتی که حرارت زیادی به ظرف خالی داده شود، تاثیرات سوء آن بیشتر است. نکته مهم دیگر این است که باید از بازسازی ظروف تفلون، جدا خودداری کرد، چون نوع ماده مصرفی و نحوه کار مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
در حال حاضر ظروف سنگی بیشتر جنبه تزئینی پیدا کرده است، ولی هنوز هم موارد استفاده از آنها مشاهده می شود. آیا این ظروف برای پخت مناسبند
ظروف سنگی جزو ظروف مناسب برای پخت غذا محسوب می شوند، هر چند این ظروف در حال حاضر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند. این ظروف از نظر بهداشتی سالمند و تغییر در غذا ایجاد نمی کنند.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

سرخ کردن ماهی با فلس

بهتر است برای سرخ کردن ماهی، فلس آنرا جدا نکنید. این کار باعث می شود که روغن ماهی که در زیر پوست آن است، هنگام سرخ کردن نسوزد و طعم ماهی خیلی بهتر شود. در صورت تمایل پوست و فلس ماهی را هنگام مصرف جدا کنید.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روشهای زیر کمک بگیرید:
۱- مقدار لازم از زعفران سائیده را در استکانی ریخته و استکان را درون کیسه فریزر قرار دهید و سر آن را محکم ببندید و بگذارید چند دقیقه بماند. حرارت آب جوش در محیط بسته پلاستیک باعث دم آمدن زعفران می شود.

۲- درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج ، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

گرفتن آب لیمو

لیمو را پیش از آبگیری مدت ۱۵ دقیقه درون آب داغ بیندازید،آب آن تقریبا دو برابر خواهد شد.

تفت دادن سیر

سیر را هرگز زیاد سرخ نکنید؛ زیراطعم تلخی پیدا می کند. کافی است فقط کمی تفت دهید.

پیمانه کردن عسل

قاشق یا پیمانه مورد نظر را اول چرب کنید، بعد چند ثانیه در آب گرم فرو کنید و بعد به مقدار مورد نیاز عسل بردارید.

اگر غذا را بیش از حد شیرین کرده اید

در این شرایط کمی نمک به غذا اضافه کنید. با اضافه کردن یک قاشق سرکه نیز می*توانید، شیرینی غذا را کم*تر کنید.*

طبخ مرغ در فر

برای خوش طعم شدن مرغ به این روش عمل کنید: مقداری ماست(۲/۵ درصد چربی) را در یک کیسه پارچه ای بریزید تا آبگرفته شود سپس داخل شکم مرغ بگذارید و مطابق معمول بپزید.

سرخ کردن گوشت و مرغ

اگر مرغ، گوشت و ماهی را که در حال سرخ شدن است قبل از پایان زمان سرخ برگردانید، این امر باعث از هم پاشیدن گوشت می شود و آن قسمت گوشت ترد نخواهد شد.

تنظیم حرارت پخت

اگر ماده غذایی مانند گوشت که باید روی شعله آرام پخته شود با حرارت بالا بپزد، سفت و خشک خواهد شد.

حفظ تردی سالاد

برای حفظ تردی سالاد و سبزیجات مانند کاهو آن را کاملا خشک کنید، سپس روغن یا سس را به آن اضافه کنید.

افزودن نمک به غذا

آشپزهای ماهر، در زمینه نحوه افزودن نمک به مواد غذایی دقت زیادی می کنند. به عنوان مثال، خواباندن گوشت مرغ در نمک و آب مرکبات باعث می شود گوشت مقدار کمی از مواد را به خود جذب کند و با دور ریختن آب، تمامی نمک و ادویه نیز دور ریخته می شود و مرغ بی مزه می شود. بنابراین کمی نمک به مواد اضافه کنید و بقیه را پس از درآوردن آن از داخل مواد اضافه کنید. اگر هم از خرده نان استفاده می کنید، ابتدا روی مرغ نمک بریزید، سپس در خرده نان بغلتانید.

برای پف کردن سفیده تخم مرغ

برای این که سفیده تخم مرغ خوب پف کند، آن را کاملا از زرده جدا کنید، بگذارید برای مدتی در دمای اتاق بماند. سپس با همزن بزنید.

برای افزودن کشمش، گیلاس، آلبالو و … به کیک

برای این کار، مواد فوق را در کمی آرد که برای تهیه کیک اندازه گیری کرده اید، بغلتانید سپس به مواد اضافه کنید تا ته نشین نشود.

از بین بردن بوی غذا

اگر خانه شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیراستفاده کنید . با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

راحت خارج شدن نمک از نمک پاش

برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید

اگر عجله دارید و می خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آن اضافه کنید.

اگر می خواهید آب سماور زودتر جوش بیاید، ابتدا سماور را تا نیمه آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه آب را داخل سماور بریزید.

استفاده از سویا در برنامه غذایی

۵۰۰ گرم سویا را درون آب خیس کنید. بعد از چند ساعت که سویاها کاملاً خیس شدند آنها را چرخ کنید. سپس با ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم گوشت چرخ کرده مخلوط کنید . و حالا آنها را بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. با این کار سویا طعم گوشت چرخ کرده را به خود می گیرد و به راحتی می توانید از آن برای پخت غذا کمک بگیرید. در ضمن درخرج خانه هم کمک شایانی کرده اید.

جدا کردن نان شیرینی از قالب

اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود ، یک پارچه را داخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید؛ نان شیرینی به راحتی از قالب جدا خواهد شد.

بریدن پنیر



برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود ، از کارد کند استفاده کنید. راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.

رفع شکرک عسل

اگر عسل شما سفت شده و در ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده و دیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید، به صورتی که آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید. اگر فکر می کنید که ظرف عسل وارونه می شود یا تکان می خورد، یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند . حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.

جلوگیری از وارفتن کوفته

برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد ، قدری آرد و تخم مرغ به آن بیافزائید و حرارت آتش را زیاد کنید.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد

اگرفلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، چند دقیقه قبل از آن که غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

اگر حبوبات بی نمک شده

اگرحبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید ؛ بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آبجوش حل کنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید . نمک به همه جای حبوبات می رسد.

خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو

برا ی بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمرهندی مخلوط با آب استفاده کنید.

خوشمزه تر شدن کوکو سبزی

برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی ، از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید؛ کوکوی شما بسیارخوشمزه می شود.

راهی برای تشخیص سوسیس تازه

انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.

ترد شدن ماهی

قبل از سرخ کردن، درون روغن آن، کمی نمک بریزید در این صورت ماهی به تابه نمی*چسبد. قبل از این که ماهی *را سرخ کنید از داغ بودن روغن مطمئن شوید.

جلوگیری از له شدن گوجه فرنگی

آیا گوجه فرنگی*های شما خیلی رسیده**اند و تا فردا که آن*ها را لازم دارید دوام نمی*آورند؟ نگران نباشید، در ظرفی آب سرد بریزید و نمک را به آن اضافه کنید و گوجه فرنگی*ها را درون آن، طی شب در یخچال قرار دهید. در این صورت گوجه فرنگی*ها تازه و سفت می*شوند وبرای روز بعد، قابل استفاده خواهند بود.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

- شیر طبیعی دارای طعم و شیرینی خاصی است. شیر خوب از لحاظ رنگ سفید مایل به زرد است نه مایل به آبی.

- در اندک مدتی، لایه ای از خامه روی آن تشکیل می شود و هرگاه ظرف حاوی شیر را تکان بدهید رنگ سفیدی از خود در اطراف ظرف باقی می گذارد که پس از مدت کمی دوباره جذب شیر می شود.

- شیر خوب هنگام جوشاندن ته نمی گیرد، پس اگر ته گرفت نشانه آن است که نشاسته قاطی دارد. البته منظور ما از ته گرفتن، حالت طبیعی آن نیست، زیرا اگر شیر را بجوشانیم ته ظرف یک لایه نازک تشکیل می شود که سفید رنگ بوده و این به خاطر کلسیم موجود در شیر است. چنین لایه ای هیچ اشکالی نداشته و طبیعی است. ولی اگر شیر را بجوشانیم و به موقع از روی چراغ برداریم و ببینیم که ته ظرف لایهای زرد رنگ مایل به قهوه ای تشکیل شده، در این صورت شیر خالص نبوده و احتمالا نشاسته به آن افزوده اند.

- برای اطمینان از بابت قاطی داشتن نشاسته نیز می توان از تنطورید کمک گرفت. به این معنی که شیر را می جوشانیم و پس از سرد شدن چند قطره تنطورید در آن می چکانیم؛ اگر حاوی نشاسته باشد آبی رنگ خواهد شد.

تشخیص شیر خالص

- یک سوزن خیاطی پاکیزه را که از هر گونه چربی و دیگر آلودگی ها پاک شده است، به طور عمودی در شیر فرو برده سپس بیرون بکشید. اگر نقطه ای از شیر در نوک سوزن باقی بماند شیر خالص است و در غیر این صورت، یعنی اگر چیزی باقی نماند و به سرعت بچک، آب قاطی دارد.

- استکان را تا نیمه از شیر پر کنید. یک قطره تنطورید در آن بریزید، هرگاه رنگ آبی به خود گرفت، شیرشما نا خالص است و در غیر این صورت خالص.

- مقداری از شیر را بگذارید تا سر شیر ببندد، سپس سر شیرها را از روی شیر بر دارید. اگر سر شیر به شیر چسبید، شیر خالص است. ولی اگر با آرامی جدا شود شیر آب دارد.
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

توجه : كليه مطالب اين سايت براساس چارچوب نظام جمهوري اسلامي ايران نوشته شده و صرفا جنبه اطلاع رساني دارد.
آخرين مطالب ارسال شده در بانو گل

طرز تهیه بیف استروگانف
طرز تهیه لوبیا پلو
کیک کدو حلوایی
طرز تهیه آش کدو حلوایی
خواص کدو حلوایی
چیدمان سرویس خواب عروس
نکاتی جالب برای چیدمان آشپزخانه کوچک
کولیک یا قولنج نوزاد
طرز تهیه نان پنیری
نان تافتون خانگی

چگونه سبزیجات را کبابی کنیم؟
تاريخ ارسال : ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ تعداد بازديد : 19 بار
دسته بندي :* اسرار خانه داري,اشپزي انواع غذاها,اشپزي و تغذيه,مهارت هاي زندگي,نكات مهم آشپزي
206172607062115641587923443231103196

سبزیجات کباب شده می‏ توانند همراه با غذا‏های کبابی دیگر و یا سایر سبزیجات سرو شوند.

دستورالعمل زیر شما را با چگونگی استفاده از این گونه سبزیجات آشنا می ‏کند:

۱- ابتدا سبزیجاتی را انتخاب کنید که به خوبی بتوان آن ها را کباب کرد. مانند: فلفل، بادمجان، گوجه ‏فرنگی، ذرت با چوب، قارچ‏، کدو و سیب‏زمینی.

۲- سبزیجات را پاک کرده، سر و ته آن ها را بگیرید و سپس بشویید. هر کدام از آنها را نصف کنید یا به قسمت‏هایی که بتوانید آن ها را سر سیخ بزنید، برش دهید.

۳- قبل از کباب کردن سیب‏زمینی، آن را نیم‏ پز کرده و کمی به روغن آغشته کنید. کاکل‏های ذرت را جدا کرده، برگ های آن را نگه دارید و آن را حدود یک ساعت قبل از کباب کردن در آب خیس کنید.



128392482152717154271713414518466144255165



4- قبل از کباب کردن، سبزیجات را حدود ۱۵ دقیقه در مخوط آبلیمو، روغن و نمک بخوابانید (سس مخصوص سبزیجات )،تا ترد و مزه دار شوند.

اگر نمی‏ خواهید آن ها را در فویل بگذارید یا روی سبد کباب کنید، با یک برس مخصوص کمی روغن روی آن ها بمالید.

۵- روی زغال یا گاز، آتش ملایمی آماده کنید.

۶- سبزیجات را به سه طریق می توانید روی آتش بگذارید:

- مستقیماً با سیخ

- داخل فویل

- سبد مخصوص سبزیجات.

ابتدا پخت را با سبزیجاتی شروع کنید که زمان طولانی ‏تری برای پخت لازم دارند مثل سبزیجات فشرده‏ای چون سیب ‏زمینی یا فلفل‏ها و سپس آن هایی را که آبدار هستند بپزید مثل گوجه ‏فرنگی.

۷- سبزیجات را دائم بچرخانید و روی آن ها را با کمک قلمو با سس‏ تان بکشید.

۸- سبزیجات وقتی کاملا پخته هستند که به راحتی یک چنگال داخل آن ها فرو برود.
تهیه سس مخصوص سبزیجات
 

♔ŠĦДĦДB♔

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Aug 2, 2013
ارسالی‌ها
5,570
پسندها
1,239
امتیازها
113
محل سکونت
اهواز
تخصص
چت كردن
دل نوشته
زندگي هميشه برخلاف ارزوهايم گذشت.....
بهترین اخلاقم
زودرنج

اعتبار :

اگر شیر شما روی اجاق ماند و ته گرفت و سوخت؛ برای از بین بردن طعم و بوی سوختگی، ظرف شیر را داخل آب سرد بگذارید و به اندازه یک نوک انگشت یعنی در حدود یک هشتم قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید ، بوی سوختگی از بین خواهد رفت.

مقدار کمی شکر درون ظرف شیر بریزید ولی هم نزنید، این کار مانع سوختگی شیر خواهد شد.
 
بالا پایین