Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

کنترل نانو آنتن های نوری

  • نویسنده موضوع sting
  • تاریخ شروع
  • Tagged users هیچ

اطلاعات موضوع

Kategori Adı نجوم (اخترشناسی)
Konu Başlığı کنترل نانو آنتن های نوری
نویسنده موضوع sting
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan sting

sting

معـاون ارشـد انجمـن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
27,708
پسندها
5,661
امتیازها
113
محل سکونت
تهـــــــــــران
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
کیسه بوکس
دل نوشته
اگه تو زندگی یکی از سیم های سازت پاره شد... آهنگ زندگیتو رو جوری ادامه بده هیچکس نفهمه به تو چی گذشت ، حتی اونیکه سیم رو پاره کرد!
بهترین اخلاقم
نــــدارم
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :


تحت نفوذ درآوردن نانوآنتن*های نوری کار آسانی نیست، اما محققان در آلمان ممکن است راه حلی برای آن پیدا کنند. رادولف براتسچیتس و همکارانش در دانشگاه کونستانز موفق شده*اند که یک آنتن «پاپیونی» نانومقیاس طلای منفرد را تنظیم کنند که این امر با کنترل آن به*وسیلة نوک یک میکروسکوپ نیروی اتمی به*صورت مکانیکی صورت گرفت. این روش راهی برای نانوافزاره*های اپتومکانیکی جدیدی باز می*کند که در آنها تغییرات نانومکانیکی خواص نوری را کنترل می*کنند.

توانایی برای جفت *کردن امواج الکترومغناطیسی در ابعاد فضایی خیلی کوچک*تر از طول موجشان، از نظر فناوری اهمیت زیادی دارد؛ مثلاً امواج رادیویی با طول موج*هایی در حد چند متر باید با استفاده از آنتن*های فلزی، داخل یک رادیوی قابل*حمل کوچک جفت شوند. اخیراً این مفهوم با ظهور آنتن*های نوری به قسمت نوری طیف الکترومغناطیسی منتقل شده*است.

این نانوآنتن*های فلزی پهنایی در حد صد نانومتر دارند که حدود ده میلیون بار کوچک*تراز انواع مشابه رادیویی خود هستند. هرچند این عناصر نوری نانومقیاس فقط نسخه*های سادة کوچک*شده*ای از آنتن*های رادیویی نیستند. در طول موج*های صدها نانومتر، فلزاتی شبیه طلا و نقره به*عنوان فلزات ایده*آل عمل نمی*کنند. براتسچیتس گفت: «برای فهمیدن چگونگی عملکرد نانوآنتن*ها، ما نیاز به توانایی ساخت و تحت *نفوذ بردن این ساختارها با دقت اتمی داریم؛ هدفی که رسیدن به آن با فناوری معاصر مشکل است.
این محققان نشان داده*اند که آنها می*توانند طول و فاصلة بین دو مثلث ایجادکنندة یک نانوآنتن پاپیونی طلای منفرد را با تحت *نفوذ بردن آن به*وسیلة نوک یک میکروسکوپ نیروی اتمی، به*صورت مکانیکی تنظیم کنند.

آنها هیچ «رزنانس آنتن» منفرد بی*نظیری را پیدا نکردند، اما دو رزنانس دوقطبی مجزا را برای فاصله*هایی به*اندازة پهنای ده*ها نانومتر، پیدا کردند. این در نتیجة جفت *شدن الکترون*ها روی دو بازوی نانوآنتن و شکل آنتن سه*بعدی است. براتسچیتس توضیح داد:« برخلاف آزمایش*های گزارش*شدة قبلی در زمینه ساختارهای نانوآنتن فلزی، ما قادر به مطالعه چگونگی خواص نوری این نانواشیای تکمیل*شده، به عنوان تابعی از موقعیتشان بودیم. این حقیقت یافته*های آزمایشگاهی ما را به*طور مهمی کمّی*تر از نتایج قبلی نشان می*دهد.»

طبق گفته این محققان، نتایج جدید برای جفت* کردن تشدیدی نانوآنتن*ها برای نانوانتشاردهنده*های منفرد، از قبیل نقاط کوانتومی نیمه*هادی، مولکول*های منفرد یا نانوبلورهای الماس مفید خواهند بود. براتسچیتس گفت:« مطالعه ما همچنین دری را به روی نانوافزاره*های اُپتومکانیکی جدید می*گشاید. در این نانوافزاره*ها تغییرات مکانیکی موجود روی نانومقیاس خواص نوری ساختارهای مصنوعی را کنترل می*کنند.»

تاکنون فقط خواص نوری خطی یک آنتن قابل تنظیم مطالعه شده*است، اما اکنون دانشمندان خواص غیرخطی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد. براتسچیتس توضیح داد که این کار با استفاده از پالس*های انتشاردهنده لیزر فمتوثانیه به کوتاهی ده فمتوثانیه، انجام خواهد شد ».
 
بالا پایین