Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

دریاچه گهر اکوسیستمی بی نظیر در دنیا

اطلاعات موضوع

Kategori Adı استان لرستان
Konu Başlığı دریاچه گهر اکوسیستمی بی نظیر در دنیا
نویسنده موضوع v!olet
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan v!olet

v!olet

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
1,388
پسندها
192
امتیازها
0
محل سکونت
تو قلب عشقم
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
...
دل نوشته
نیستی خودت کنارم و صدات همش تو گوشمه
بهترین اخلاقم
...
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :



مهر: دریاچه گهر در شهرستان دورود استان لرستان به عنوان پایتخت طبیعت ایران مانند نگینی فیروزه ای رنگ در قلب اشترانکوه زیبا می درخشد و این اکوسیستم بی نظیر نمادی از خلقت بی بدیل الهی است.
دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده تشکیل شده است.
دریاچه گهر که دارای لقب نگین اشترانکوه است از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است و همچون نگینی در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 16 دقیقه تا 9 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و تا 33 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است.
این دریاچه کم نظیر شامل 2 بخش به نامهای گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است.
میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سالهای پربرف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد.
موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوههای اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوهها از جمله قله های متنوع اشترانکوه، گل گل، سن بران، پل پازن پیر، تخت شاه و ... صعود می کنند.
پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار و ... است.

از جمله جاذبه های دریاچه می توان به واقع شدن دریاچه در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد، محصور بودن آن در میان کوهساران اشترانکوه، رویش متنوع گلها و گیاهان دارویی، کوهنوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایقرانی، دیدن حیات وحش بکر منطقه و راهپیمایی در کنار دریاچه اشاره کرد که هر کدام از جاذبه ها خود مجالی برای ثبت خاطرات خوش در ذهن دوست داران طبیعت است.


.
 

v!olet

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
1,388
پسندها
192
امتیازها
0
محل سکونت
تو قلب عشقم
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
...
دل نوشته
نیستی خودت کنارم و صدات همش تو گوشمه
بهترین اخلاقم
...
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :






تنوع اعجاب انگیز زیستی در اکوسیستم دریاچه گهر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: دریاچه گهر به عنوان یکی از بکرترین جاذبه های استان لرستان و ایران در دامنه کوه "سن بران" به عنوان بلندترین قله اشترانکوه و در ارتفاعی بالغ بر دو هزار و 400 متر از سطح دریا قرار دارد.
علی رحیم کاکاوند با تاکید بر اینکه این دریاچه دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، خاطرنشان کرد: آب زلال و گوارای این دریاچه دارای ترکیبات کامل آب معدنی است.
وی با اشاره به وسعت 13 هکتاری دریاچه گهر، عنوان کرد: در کنار این دریاچه گونه های ارزشمند زیستی وجود دارد که از این نقطه بکر اکوسیستمی اعجاب انگیز ساخته است.
درخت "اورس"، میراث طبیعی کهن سرزمین ایران
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی از جمله انواع درختان و گیاهان در این منطقه، عنوان کرد: یکی از درختان اعجاب انگیزی که در این اکوسیستم بی نظیر وجود دارد درخت "اورس" یا در اصطلاح محلی "سرو کوهی" می باشد.
کاکاوند از این درخت به عنوان میراث کهن سرزمین ایران یاد کرد و بیان داشت: این گونه به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان موجود در ایران مطابق بررسی ها در دوره دوم زمین شناسی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات رخساره شناسی فسیل درخت "اورس" در لایه های زمین شناسی دوره دوم زمین شناسی و دوره ژوراسیک مشاهده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان یادآور شد: این گونه منحصر به فرد تنها در چند نقطه ایران وجود دارد که در منطقه زاگرس نیز این گونه تنها در اشترانکوه و دریاچه گهر موجود است.
تلاقی طبیعت و انسانیت؛"اورس"، درختی لبریز از احساس
کاکاوند با تشریح برخی ویژگیهای منحصر به فرد این درخت بی نظیر، یادآور شد: این درخت در صورتیکه رفتار انسان با او بد باشد دست به "خودسوزی" می زند.
وی ادامه داد: مطابق بررسیهای انجام شده در صورتیکه این درخت مورد بدرفتاری از سوی انسانها واقع شود صمغی از خود ترشح می کند که پس از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید مشتعل می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ادامه می دهد: این درخت به نوعی قبل از اینکه تخریب انسان را ببیند اقدام به خودسوزی می کند.
کاکاوند این درخت بی نظیر را از جمله گونه های تحت حمایت محیط زیست دانست و بیان داشت: مطابق مصوبه هیئت وزیران در سال 71 درخت اورس به دلیل اینکه میراث کهن ایرانیان است و سرمایه بشری محسوب می شود به عنوان گونه تحت حمایت این سازمان معرفی شد.
وی به دیگر ویژگیهای دریاچه گهر اشاره کرد و افزود: درخت ملهب یکی دیگر از گونه های منحصر به فردی است که در حاشیه دریاچه گهر می روید و به نوعی پایه پیوند درخت گیلاس محسوب می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان نام دیگر این گونه را گیلاس کوهی عنوان کرد و افزود: از جمله دیگر درختان این اکوسیستم می توان به بنه، آلبالو کوهی و بلوط اشاره کرد.
کاکاوند همچنین به وجود برخی گیاهان بی نظیر در این منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از این بته ها "گون" است که علاوه بر اینکه از فرسایش خاک منطقه جلوگیری می کند موجب جذب نزولات آسمانی به عمق زمین و سفرههای زیرزمینی می شود.



 

v!olet

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Jun 26, 2013
ارسالی‌ها
1,388
پسندها
192
امتیازها
0
محل سکونت
تو قلب عشقم
وب سایت
www.biya2forum.com
تخصص
...
دل نوشته
نیستی خودت کنارم و صدات همش تو گوشمه
بهترین اخلاقم
...
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
برند گوشی
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه
جنسیت
نوع آنتی ویروس
ماه تولد

اعتبار :



اکوسیستم گهر، زاد بوم بی نظیر گونه های جانوری
وی همچنین به گونه های منحصر به فرد جانوری این اکوسیستم بی نظیر اشاره کرد و گفت: روباه، خرس قهوه ای، انواع خانواده های سگ سانان از جمله کفتار، گرگ و شغال، خانواده های گربه سانان از جمله پلنگ و سیاه گوش و ... از جمله گونه های جانوری این منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان به وجود انواع خانواده های ناشناخته و شناخته شده از پرندگان در این منطقه اشاره کرد و افزود: به تازگی گونه ای از سرعین نوک بزرگ یا فندوق شکن در این منطقه مشاهده شده است.
کاکاوند با اشاره به وجود انواع پرندگان مهاجر، آبزی و کنار آبزی در این اکوسیستم، یادآور شد: عمده پرندگان این منطقه پرندگان بومی هستند.
وی به انواع پرندگان شکاری در اشترانکوه اشاره کرد و گفت: انواع عقاب ها، پرندگان شکاری و کرکس از جمله این پرندگان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ادامه داد: در مجموع دریاچه گهر به عنوان نگینی منحصر به فرد در قلب اشترانکوه در هیچ جای دنیا نظیری ندارد و همین امر موجب بازدید طبیعت گردان از جای جای دنیا از این دریاچه شده است.
اقدامات محیط زیست برای رفاه طبیعت گردان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اقدامات این سازمان برای حفظ این اکوسیستم بی نظیر، بیان داشت: ایجاد پاسگاه محیط بانی که در طول 12 ماه سال فعال است از جمله اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از تخریب این منطقه است.
کاکاوند با اشاره به اجرای طرح های مطالعاتی متعدد در این زمینه برای شناسایی این اکوسیستم، بیان داشت: طرح جامع مطالعات دریاچه گهر از جمله طرح های انجام شده در این زمینه است.
وی همچنین از اجرای طرح مطالعات لیمنوژیک این دریاچه خبر داد و گفت: همچنین زیرساخت های مورد نیاز از جمله شبکه آبرسانی، لامپ های خورشیدی، سرویس های بهداشتی و ... در این منطقه ایجاد شده است.
به هر حال گهر در این روزهای زیبای نوروزی با همه دیدنی ها و طبیعت بکرش در انتظار مسافران و طبیعت گردان است که البته لازمه بازدید از این اکوسیستم بی نظیر تلاش برای حراست از این طبیعت شگفت انگیز است.



 
بالا پایین