Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

آداب و رسوم شب یلدا

اطلاعات موضوع

Kategori Adı آداب و رسوم
Konu Başlığı آداب و رسوم شب یلدا
نویسنده موضوع eLOy
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan eLOy

eLOy

مدیر کل انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Jun 21, 2013
ارسالی‌ها
8,741
پسندها
14,844
امتیازها
113
سن
41
محل سکونت
TeHrAn
وب سایت
www.biya2forum.ir
تخصص
نقاشی و خوشنویسی
ماه تولد

اعتبار :


آداب و رسوم شب یلدا




هندوانه، انار، آجیل، پشمک و سایر شیرینی‌های محلی، شب یلدا در خانه ی همه دیده می‌شود. سفره‌ای شیرین و خوش‌رنگ که دور آن تمام لب‌ها خندان است و شاد.امّا در شب یلدا به جز شادی و خوش‌خوراکی چیز دیگری نیز روی می دهد






شب یلدا که آن را شب چلّه نیز می نامند از دیر سال ترین سنت های ایرانیان است؛ که نخستین شب فصل زمستان (یا یکم دی ماه به تقویم امروزی) است. ایرانیان‎‎ كه همواره خواهان پاكی‎‎ و روشنی بوده اند، این‎‎ شب‎ بلند را جشن می‎‎ گیرند و شب‎ زنده‌داری‎ می‌كنند چرا که از این پس نور خورشید رو به فزونی می گذارد. در ایران هیچ خانواده‌ای وجود ندارد که این شب را فراموش کند و همه ی مردم ایران این شب را به فرخندگی، خنده ، شادی و جمعی دوستانه و ایرانی با خوراکی‌های ویژه ی این شب سپری می کنند.هندوانه، انار، آجیل، پشمک و سایر شیرینی‌های محلی، شب یلدا در خانه ی همه دیده می‌شود. سفره‌ای شیرین و خوش‌رنگ که دور آن تمام لب‌ها خندان است و شاد.امّا در شب یلدا به جز شادی و خوش‌خوراکی چیز دیگری نیز روی می دهد که تنها باید با یک ستاره ‌شناس آن را دید و آزمود. جشن زایش خورشید در بلند‌ترین شب سال روی می دهد. در آخرین ساعت های این‌شب ستاره‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرند که به وضوح می‌توان دگرگونی های گوی آتشین را به چشم دید.








پیشینه یلدا




«اگر به گذشته هاى دور تاريخ قوم ايرانى باز گرديم با انديشه هاى پويايى روبرو مى شويم كه تضّاد طبيعت را خوب مى فهميد. گرما، روشنى و تاريكى و نيكى و بدى. اينگونه بود كه براى هر قطب سالارى برگزيد و يكى را اهريمن و ديگرى را اورمزد ناميد. در اين ميان سرما هم زاده اهريمن بود. » «یلدا» واژه ای سریانی و به‎‎ معنی زادروز است‎ (روميان آن را ناتاليس انويکتوس يعني روز زایش ( مهر ) شکست ناپذير نامند.) و این شب را به این نام می خوانند زیرا بر اساس‎ اندیشه‎ ایرانیان‎‎ كهـن، از فـردای‎ شـب‎ یلدا از مدت شب یعنی پلیدی سیاهی و اهریمنی کاسته می شود و بر مدت‎ روز افزوده‎ و خورشید (اهورا مزدا) از نـو زاده می‎ شود. « ... نام اين روز ميلاد اکبر است، مقصود از آن انقلاب شتوي است. گويند در اين روز نور از حد نقصان به حد زيادت خارج مي شود، و آدميان نشو و نما آغاز مي کنند و "پري" ها به ذبول و فنا روي مي آورند. » زايش خورشيد و آغاز دي را، آيين ها و فرهنگ هاي بسيارياز سرزمين هاي کهن آغاز سال قرار دادند(رسم شب یلدا ویژه ی آریایی هاست)، به شگون روزي که خورشيد از چنگ شب هاي اهريمني نجات مي يافت و روزي مقدس براي مهر پرستان بود.







در این شب که بلند ترين شب از شب هاى سرد سال است خانواده های ایرانیان گرد هم تا صبح در كنار نور و روشنى بيدار مى نشستند تا از پليدى اهريمن در امّان باشند. در قديم كه آتش، روشنى بخش خانه ها بود همگى تا صبح در كنار آتش مى نشستند و از خاموش شدن آن جلوگيرى مى كردند چرا كه معتقد بودند در خاموشى، ارواح زيانگر به خانه ها مى تازند. گفته اند «در زمان ابوریحان بیرونی به دی ماه، «خور ماه» (خورشید ماه) نیز می‌گفتند که نخستین روز آن خرّم روز نام داشت و ماهی بود که آیین‌های بسیاری در آن برگزار می‌شد.» ابوریحان بیرونی می گوید : (( دی ماه را خور ماه نیز می گویند . نخستین روز آن خرّم روز است و این روز و این ماه هـر دو به نام خدای بزرگ اسـت . )) از آن جا که خرّم روز، نخستین روز دی ماه، بلندترین شب سال را پشت سر دارد، پیوند آن با خورشید معنایی ژرف می‌یابد. از پس بلندترین شب سال که یلدا نامیده می‌شود خورشید از نو زاده می‌شود و طبیعت دوباره آهنگ زندگی ساز می‌کند و خرّمی جهان را فرا می‌گیرد. امّا باورهایی نیز وجود دارد که وجود این جشن را از پیش از وجود آیین ها (دوره ی پیش از تاریخ) می داند و بیشتر آن را نشانه ی زایمان و زایندگی و باروری می داند تا زایش میترا یا مسیح؛ و گذاشتن درخت کاج کریسمس و سرو یلدا را که نشان از باروری دارد گَواه آن می دانند.و دیگر انار خوران یلدا را گواه می گیرند و گذاشتن شاخه ی انار برای تزیین حلقه های کریسمس(Christmas Wreaths) را؛ که این حلقه ها را در بالای اتاق آویزان می کنند چرا که درخت و میوه ی انار را دارای نیروی باروری و زایندگی است و با این کار این نیروی زایندگی و باروری به خانه ی آنها سرایت می کند و می گویند این عقیده ریشه در دوره ی پیش از تاریخ دارد.





به رنگ عشق | انار ، فال حافظ ، تک بیتی از سعدی هدیه ویژه ایست که برای شاد باش شب یلدا طراحی و تولید شد . پارچه های قرمز به شکل کیسه دوخته شدند و یک بیت از سعدی بر روی آنها با جوهر طلایی چاپ شد . رنگ قرمز سمبلی از عشق و دوست داشتن و رابطه ای صمیمانه است . این هدیه می تواند با مخاطبانش ارتباطی نزدیک و صمیمی برقرار کند .







 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: Ops
بالا پایین