Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

سیلیکوزیس در انتظار اهوازی ها است

اطلاعات موضوع

Kategori Adı اخبار استانها
Konu Başlığı سیلیکوزیس در انتظار اهوازی ها است
نویسنده موضوع Amirhoo3in
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan Amirhoo3in

Amirhoo3in

مــدیـر بـازنشـسـتـه
تاریخ ثبت‌نام
Dec 27, 2013
ارسالی‌ها
1,083
پسندها
913
امتیازها
113
محل سکونت
ساحل کارون
دل نوشته
زندگی آبراهی است به نام وفا,میریزد توی جویی به نام صفا,میرود به رودی به نام عشق,میریزد به دریایی به نام وداع:(
مدل گوشی
سیم کارت
تیم ایرانی مورد علاقه
تیم باشگاهی مورد علاقه
تیم ملی مورد علاقه

اعتبار :

گرد و غبار این روزهای استان خوزستان به ویژه شهر اهواز بسیار نگران کننده است. این گرد و غبار می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر سلامت اهوازی ها بگذارد و برای آن ها یک تهدید جدی به حساب می آید.

دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصین داخلی در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: این ذرات ریز معلق در هوا با هر تنفس، وارد ریه ی هم وطنان ما می شود و در آن رسوب می کند؛ سیستم تنفسی را با مشکل مواجه و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. بدن در مقابل بیماری زیادی به ویژه بیماری های ویروسی و میکروبی مقاومت خود را از دست داده و آسیب پذیر می شود.

خسرونیا افزود: سیلیکوزیس که یک بیماری ریه است ؛ بر اثر تنفس طولانی مدت غبارهای سیلیس ایجاد می‌شود. این بیماری یکی از بیماریهای گروه پنوموکونیوز است. سیلیکوزیس با تنفس ذرات گرد و غبار و سنگ ایجاد می‌شود. در حیوانات و انسان این بیماری ممکن است به وجود بیاید. بویژه افرادی که در معادن آهن، طلا، ذغال سنگ و... کار می‌کنند مستعد این عارضه‌اند. اما در حال حاضر این ذرات در هوای آلوده استان خوزستان و شهر اهواز وجود دارد و ساکنان شهر را تهدید می کند.

او تصریح کرد: سیلیکا، نامحلول در آب بوده و خاصیت تحریکی قوی دارد. بنابراین می‌تواند باعث فیبروز شدید و افزایش ابتلا به سل شود. ذرات سیلیکا می‌تواند وارد آلوئول‌های ریوی شود. توسط ماکروفاژها بلع شده و نهایتاً وارد عروق لنفاوی داخل ریه و عقده‌های لنفاوی شود. این ترکیبات سیلیکاتی تبدیل به اسید سیلیکا می‌شوند که خاصیت سمی شدیدی برای بدن دارد.

خسرونیا درمورد علائم و درمان احتمالی سیلیکوزیس گفت: تنگی‌نفس ، سرفه ، خستگی مفرط ، تندنفسی( نفس نفس زدن)، کاهش اشتها و درد قفسه سینه از علائم این بیماری هستند. توقف استنشاق غبار بویژه سیلیس و سیگار ، درمان سرفه و عفونت ، پروفیلاکسی از سل ، گشادکننده های برونش ، فیزیوتراپی ریه ، قرار گرفتن در محیط با اکسیژن بالا (اتاق اکسیژن)، پیوند ریه و احتمالاً کورتیکواستروئید در درمان بکار می رود.

رییس انجمن متخصصین داخلی بیان کرد: علاوه بر سیلیکوزیس، آسم، برونشیت ریه، عفونت های دستگاه تنفسی هم از بیماری های این دستگاه است و افرادی را که در معرض مداوم گرد و غبار و آلودگی باشند تهدید می کند.

خسرو نیا برای پیشگیری از بیماری ها توصیه کرد: افراد مسن، کودکان، بیماران تنفسی، مجروحین شیمیایی از خانه های خود خارج نشوند. ماسک های استاندارد که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است برای کسانی که امرار معاش آن ها را مجبور به خروج از خانه می کند اجباری است. ماسک های معمولی و غیر استاندارد که در اکثر منازل و داروخانه ها وجود دارد اصلا مناسب نیست و چون به سرعت خیس می شوند خود آن ها به منشا بیماری تبدیل خواهد شد و ایمنی و محافظت لازم راندارد. از فعالیت جسمی یا ورزش، کوهنوردی و سایر فعالیت های هوازی به شدت پرهیز شود. اهوازی ها تا می توانند از آب و مایعات در رژیم غذایی روزانه خود و خانواده و به ویژه کودکانشان استفاده کنند.
 
بالا پایین