Welcome!

By registering with us, you'll be able to discuss, share and private message with other members of our community.

SignUp Now!

همه چيز درباره نصب ويندوز ايكس پي

اطلاعات موضوع

Kategori Adı ویندوز XP
Konu Başlığı همه چيز درباره نصب ويندوز ايكس پي
نویسنده موضوع *JujU*
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند ارسالی
Son Mesaj Yazan *JujU*

*JujU*

کاربر انجمن
تاریخ ثبت‌نام
Nov 6, 2013
ارسالی‌ها
2,786
پسندها
394
امتیازها
83
محل سکونت
تهران
تخصص
فکر کردن به چیزایی که دیگران ساده ازش رد میشن
دل نوشته
هر روز معجزه است اگر به خدا ایمان بیاوریم..

اعتبار :

ترجمه با دخل و تصرف از سايت ميكروسافت
اگر كامپيوتر جديد خريداري كرده ايد معمولا ويندوز ايكس پي روي آن از قبل نصب شده است و نيازي به يادگيري نحوه نصب آن نداريد. اما در موارد زير ممكن است مجبور شويد ويندوز را خودتان نصب كنيد:
* هارد ديسك جديدي خريده ايد و مي خواهيد از دست هارد ديسك قبلي راحت شويد.
* بنا بدلايل امنيتي مثل آلوده شدن هارد ديسك كامپيوتر با ويروس‌هاي كامپيوتري و نرم افزارهاي ناخواسته مجبور شده ايد هارد ديسك خود را كاملا پاك كنيد (فرمت كنيد).
* كامپيوتري خريده ايد كه هنوز سيستم عاملي بر روي آن نصب نشده است.
* ويندوز نصب شده بر روي كامپيوتر كهنه شده و خيلي كند شده است و احتمالاً برخي فايل هاي آن تغيير يافته يا خراب شده است.
* تابحال ويندوز 98 را بر روي كامپيوتر داشتيد اما الان مي‌خواهيد سيستم عامل ويندوز ايكس پي را بر روي كامپيوتر داشته باشيد.

در هر حال نصب ويندوز ايكس پي كار بسيار راحتي است كه حدود 1 الي 2 ساعت طول مي‌كشد و نيازي نيست كه حتماً تخصص خاصي را فرا بگيريد و از اين 2 ساعت فقط 30 دقيقه آن را مجبوريد در كنار كامپيوتر حضور داشته باشيد.
نكته : اگر قبلا بر روي كامپيوتر شما يكي از ويندوزهاي 98 ، me يا 2000 بصورت نصب شده وجود دارد مي‌توانيد وينوز ايكس پي را بر روي ويندوز قبلي نصب كنيد (به اصطلاح upgrade كنيد). چگونه؟
آماده شدن براي نصب ويندوز ايكس پي
قبل از شروع به نصب ويندوز ايكس پي از وجود موارد زير مطمئن شويد:
* سي دي ويندوز ايكس پي را داريد
* رمز مربوط به سي دي ايكس پي را داريد (معمولا در داخل سي دي و در داخل فايلي با فرمت txt وجود دارد آن رمز 25 رقمي را كه تركيبي از اعداد و حروف است در روي كاغذي با دقت و خوانا نوشته و دم دست بگذاريد).
* حداقل وسايل جانبي لازم را به كامپيوتر وصل كرده ايد يعني بايد صفحه كليد (براي وارد كردن رمز و پر كردن فرم هاي خواسته شده)، مانيتور (براي ديدن ماوقع داخل كامپيوتر و پاسخ دهي مناسب)، ماوس (براي كليك كردن و انتخاب از بين موارد خواسته شده) و درايو سي دي (براي اجراي سي دي ويندوز ايكس پي) موجود بوده و به كامپيوتر متصل شده باشند.
* درايورهاي سخت افزارها را داريد. معمولا اگر كامپيوتر شما خيلي مدل جديد نباشد ويندوز ايكس پي اغلب درايورهاي لازم براي شناسايي و نصب سخت افزارها را دارد اما اگر كامپيوتر شما مدل جديد است يا سخت افزاري دارد كه ميدانيد ويندوز ايكس پي درايور آن را ندارد بايد ديسكت يا سي دي حاوي درايور آن سخت افزار را تهيه كرده و هنگام نصب ويندوز به همراه داشته باشيد. درايور فايلي است كه سخت افزار را به سيستم عامل معرفي كرده و نحوه كار سخت افزار را نيز تعيين مي كند اگر درايوري را نداريد ميتوانيد قبلا يا بعد از نصب ويندوز آن را از سايت شركت عرضه كننده، داون لود كرده و نصب كنيد.
* يك تقويم سال جاري و يك ساعت كه زمان را بطور صحيح نشان مي‌دهد در دم دست خود بصورت آماده نگهداريد.

اگر ويندوز ايكس پي را بر روي كامپيوتر داريد اما بنا بدلايلي مجبوريد آن را دوباره نصب كنيد از فايل‌هاي شخصي و تنظيمات اعمال شده بر سيستم عامل خود بايد نسخه پشتيبان تهيه كرده و در جاي مطمئني ذخيره كنيد. چگونه؟ چون نصب دوباره ويندوز همه فايل‌هاي شما و تنظيمات اعمال شده را حذف خواهد كرد.
مراحل نصب
مراحل نصب كامل ويندوز ايكس پي حدود 2 ساعت طول مي‌كشد و ما آن را در 3 مرحله توضيح مي دهيم
1 - شروع نصب
2 - ادامه نصب
3 - كامل كردن نصب

مرحله 1) شروع نصب
در مرحله اول، برنامه نصب كننده فايل هاي ضروري را از روي CD بر روي هارد ديسك كپي ميكند.
فرض اول اين است كه هارد ديسك شما سيستم عاملي ندارد و كامپيوتر شما به برق وصل شده است پس ابتدا دگمه روشن كننده كامپيوتر را فشار دهيد به محض اينكه لامپ درايو سي دي روشن و خاموش شد دگمه درايو سي دي را فشار دهيد تا باز شود و سي دي ويندوز ايكس پي را در داخل آن قرار داده و دوباره ببنديد اگر درايو فلاپي ديسك خالي باشد و تنظيمات Bios نيز مناسب باشد صفحه زير ظاهر مي شود كه از شما ميخواهد يكي از كليدها را فشار دهيد تا با استفاده از سي دي، كامپيوتر شروع به كار كند.

يكي از كليدها را در صفحه كليد فشار دهيد تا عمل نصب شروع شود اگر اين پيغام را رد كرديد كامپيوتر را دوباره روشن كنيد (دگمهReboot يا Restart در زير دگمه روشن كننده كامپيوتر واقع است).
فرض دوم اين است كه شما ويندوز 98 يا 2000 را داريد ويندوز موجود كار ميكند و مي خواهيد CD ويندوز ايكس پي را از داخل ويندوز موجود اجرا كنيد در اين حالت نيازي به Restart كردن كامپيوتر نداريد و فقط شما بايد انتخاب كنيد كه آيا ويندوز ايكس پي بر روي ويندوز موجود نصب شود (upgrade)؟ يا درايو پاك شده و عمل نصب بر روي درايو خالي انجام گيرد؟ ما در اينجا فرض اول را توضيح ميدهيم.
با فشار دادن يكي از كليدها، صفحه اي مانند صفحه زير ظاهر مي شود در اين مرحله نمي‌توانيد از ماوس استفاده كنيد و بايد انتخاب هاي خود را از طريق صفحه كليد انجام دهيد. در هر حال شما سه گزينه در اختيار داريد:
اگر كليد Enter را فشار دهيد عمل نصب ويندوز شروع مي شود (پس اين كار را بكنيد)
اگر كليد R را فشار دهيد عمل ترميم ويندوز كه يك كار تخصصي است شروع مي‌شود.
اگر كليد F3 را فشار دهيد به معني انصراف از نصب ويندوز مي‌باشد.

با فشار دادن كليد Enter وارد صفحه جديدي مي شويد كه مقررات قانوني مربوط به استفاده از ويندوز ايكس پي را به زبان انگليسي به شما نشان مي‌دهد نيازي به خواندن نداريد!! همه به اين جا كه رسيدند موافقت خود را با فشار دادن كليد F8 اعلام نموده و رد مي شوند.
قبل از انجام اين مرحله بايد بدانيد كه اگر روي هارد ديسك خود (براي اينكه اشتباهاً پاك نشود) و مخصوصاً در روي درايو c اطلاعاتي داريد حتما بايد از آنها نسخه پشتيبان گرفته باشيد چون درايو c حتما و درايوهاي ديگر اشتباها ممكن است پاك شوند و فايل هاي شما ازبين بروند.
در اين مرحله شما ميتوانيد درايوي را كه ميخواهيد ويندوز را در آن نصب كنيد ايجاد كرده و يا انتخاب كنيد.3 گزينه در اختيار داريد كه انتخاب يكي از آنها ضروري است و اين كار از طريق صفحه كليد انجام ميگيرد:
اگر هارد ديسك شما از قبل استفاده شده است و درايوهايي روي آن تعريف شده است پس ميتوانيد درايو C را كه معمولا در بالاترين موقعيت نشان داده مي شود با فشار دادن كليد Enter انتخاب كنيد گزينه فعال در داخل كادري سفيد رنگ نشان داده مي شود و اگر درايو هاي ديگر را براي نصب ويندوز در نظر گرفته ايد ميتوانيد با كليدهاي بالابر و پايين بر بر روي آن رفته و براي انتخاب گزينه فعال، كليد Enter را فشار دهيد
اگر درايوي را حذف كرده ايد (به پاراگراف بعدي توجه كنيد) و يا اگر هارد ديسك شما هنوز پارتيشن بندي نشده است در داخل كادر سفيد رنگ معمولا فضاي پارتيشن بندي نشده (Unpartitioned space) ظاهر ميشود و با فشار دادن كليد Enter آن را انتخاب ميكنيد.
براي استفاده از فضاي پارتيشن بندي نشده ابتدا بايد درايو جديدي بسازيد براي اين كار كليد C را فشار دهيد.
براي حذف درايوي كه در حالت انتخاب شده قرار دارد مي توانيد ار كليد D استفاده كنيد.
اگر ميخواهيد درايو ويندوز را تغيير دهيد ميتوانيد با فشار دادن كليد ESC به صفحه قبلي برگرديد و درايو ديگري را انتخاب كنيد.
وقتي درايو مورد نظر را با فشار دادن كليد ENTER انتخاب كرديد به صفحه بعدي مي رويد در اين صفحه نوع فرمت را براي درايو انتخاب مي‌كنيد. 4 نوع فرمت كردن براي درايو مورد نظر پيشنهاد شده است (در اين تصوير البته) روند نصب، كاري هوشمندانه است و اگر شرايط نصب تفاوت داشته باشد گزينه هاي موجود نيز متفاوت خواهد بود مثلا اگر درايوي را انتخاب كنيد كه از قبل خالي شده و فرمت شده است در اين مرحله گزينه ديگري در اختيار شما قرار ميگيرد كه با انتخاب آن شما از برنامه نصب كننده ميخواهيد به فرمت درايو مورد نظر كاري نداشته باشد و ويندوز را نصب كند. در هر حال فرمت NTFS خوب است اما ويندوزهاي 98 و پايين تر و همچنين اكثر برنامه هاي تحت DOS اين درايو را شناساسيي نكرده و نشان نميدهند و انتخاب آن بعدا مشكل و محدوديت هايي را ايجاد ميكند اگر مجبور نيستيد كه NTFS را انتخاب كنيد پس حتما فرمت FAT را انتخاب كنيد دو تا از گزينه ها FAT را پيشنهاد مي‌كند كه يكي سريع (Quick) و ديگري با دقت و وقت بيشتر است روي گزينه دوم يا چهارم رفته و با فشار دادن كليد Enter آن را انتخاب كنيد (تصوير زير).
فرمت كردن روندي است كه درايو مورد نظر را از نظر وجود فايل هاي خواسته يا ناخواسته پاك ميكند سپس فايل هاي ويندوز در يك زمينه كاملا پاك شده (و عاري از ويروس و نرم افزارهاي مخرب ديگر) كپي مي شوند اگر از بدون خش بودن CD ويندوز يا از كيفيت كاري درايو CD مطمئن هستيد اين مرحله را كه حدود 20 الي 30 دقيقه طول ميكشد ميتوانيد به خوردن چايي و يا تنفس هواي تازه صرف كنيد.
اگر CD ويندوز خش داشته باشد يا درايو CD كيفيت پاييني داشته باشد ممكن است عمل برداشت از روي CD و كپي كردن روي درايو با مشكلاتي همراه باشد اگر عمل خواندن از يك فايل روي CD با مشكل مواجه شود پيغامي ظاهر شده و با اعلام نام فايل گم شده از شما ميخواهد گزينه هايي را انتخاب كنيد مي توانيد Retry را فشار دهيد تا تلاش مجددي صورت گيرد اما اگر مشكل برطرف نشد Ignore را فشار دهيد در اين صورت از شما مي پرسد كه آيا مطمئنيد كه اين فايل را نمي خواهيد Yes را انتخاب كنيد تا عمل نصب ادامه پيدا كند نام فايل اعلام شده را به دقت يادداشت كنيد تا در صورت نياز آن را از منابع ديگر پيدا كرده و در محل مناسب خود قرار دهيد.
تجربه مولف: ممكن است فايل هاي گم شده اهميت چنداني نداشته باشند ولي بهتر است اين فايل ها را از پوشه ويندوز نصب شده بر روي كامپيوترهاي ديگر پيدا كرده و كپي كرده و در محلي مشابه با محل مبدا در كامپيوتر مقصد كپي نماييد.
مرحله 2) ادامه نصب
وقتي برنامه نصب كننده همه فايل هاي لازم را كپي كرد مرحله اول كار نصب تمام شده است و كامپيوتر شما خودبخود restartمي‌شود از اين لحظه به بعد قادر خواهيد بود از ماوس نيز استفاده نماييد.
قابليت هاي ويندوز ايكس پي براي زبان ها و مناطق و سخت افزارهاي مختلف پيش بيني شده است و همه فايل هاي كپي شده بر روي هارد براي اجراي ويندوز لازم نيستند اين فايل ها فعلا بصورت «دانه هاي تسبيح پاره شده» فعلاً ارتباطي با هم ندارند و طي اين مرحله از نصب، ويندوز بر اساس نيازهاي شما پيكر بندي مي شود
در ادامه، صفحه Regional and Language Options ظاهر مي شود. تنظيمات اين صفحه براي كپي شدن فايل هاي مربوط به زبان فارسي از روي CD به روي هارد لازم است اگر چه اين تنظيمات را بعد از نصب نيز ميتوانيد انجام دهيد اما توصيه مي شود در همينجا آنها را انجام دهيد چون اگر بعدا انجام دهيد بايد CD ويندوز را دوباره پيدا كرده و در CD-ROM قرار دهيد.
ابتدا روي دگمه Details كليك كنيد و دايره خالي مربوط به install right to left Lenguages را انتخاب نماييد و Apply را كليك كنيد تا فايل هاي لازم براي استفاده از زبان فارسي را روي هارد كپي نمايد سپس OK را كليك نموده و دگمه Customize كليك كنيد و تنظيمات لازم را انجام دهيد. وقتي از انتخاب هاي خود مطمئن شديد دگمه Next را كليك كنيد تا به صفحه بعدي وارد شويد.
صفحه بعدي تحت عنوان Personalize Your Software ميباشد در كادر خالي جلوي Name نام خود را و در كادر خالي جلويOrganization نام اداره خود را تايپ كنيد در انتخاب كلمات آزاد هستيد اما بايد بدانيد برخي برنامه هاي نصب شده در مواقع مورد نياز آنها را بطور اتوماتيك در داخل فرم هاي خاصي پر ميكنند. وقتي تايپ مناسب را انجام داديد دگمه Next را كليك كنيد.
پنجره بعدي تحت عنوان Your Product Key ميباشد. در اينجا رمز 25 حرفي را كه از داخل CD ويندوز يادداشت كرده ايد به ترتيب در خانه هاي خواسته شده وارد ميكنيد امكان copy & paste در اينجا وجود ندارد و حتما بايد از طريق صفحه كليد آنها را تايپ كنيد. هم در موقع يادداشت كردن رمزها و هم در مورد تايپ كردن آنها دقت نماييد. وقتي رمز را وارد كرديد دگمه Next را كليك كنيد.
اگر اشتباهي در وارد كردن رمز وجود داشته باشد ادامه نصب غير ممكن مي شود و بايد با استفاده از دگمه Back برگشته و رمز را بطور صحيح وارد نماييدو
صفحه بعدي تحت عنوان Copmuter Name and Administrator Password ميباشد.
در اين صفحه در جلوي Computer Name نامي را براي كامپيوتر خود انتخاب ميكنيد اگر كامپيوتر شما عضوي از يك شبكه ميباشد اين نام براي استفاده از امكانات شبكه بكار خواهد رفت براي نام از فاصله يا نقطه نميتوانيد استفاده كنيد.
كادر مربوط به Administrative password را نيز پر كنيد اين رمز در اختيار هركس باشد ميتواند احاطه كامل بر تنظيمات ويندوز داشته باشد و فراموش كردن آن به معني از دست دادن كنترل بر تنظيمات ويندوز است و مشكل ايجاد ميكند رمز تايپ شده را براي اطمينان بايد مجدداً در كادر پاييني نيز تايپ كنيد اين رمز را حتما يادداشت كرده و در جاي مطمئني نگهداري كنيد.
مولف: براي كامپيوترهاي اداري كه چند كاربر بر روي ويندوز كار ميكنند و مديريت ويندوز تحت اختيار فرد مسئول ميباشد گذاشتن رمز مديريتي ضروري است اما براي كامپيوترهاي شخصي در خانه مي تواند بعدا مشكل ساز باشد چون بكررات ديده شده اين رمز فراموش ميشود و تسلط بر كامپيوتر نيز مختل ميشود بنابر اين مي توانيد محل رمز خالي بگذاريد و دگمه Next را كليك كنيد.
پنجره بعدي براي تنظيم كردن گزينه هاي روز و ماه و سال و ساعت ميباشد.
در كادر Date & Time با استفاده از تقويم سال جاري روز ماه و سال صحيح را انتخاب كنيد و با استفاده از ساعتي كه داريد ساعت كامپيوتر را نيز ميزان كنيد.
با كليك كردن روي مثلث كناري، در كادر Time Zone جستجو كرده و Tehran (براي ايرانيان) را انتخاب كنيد. در زير Time Zone علامت چك را از داخل مربع موجود برداريد. حال دگمه Next را كليك كنيد.

وقتي اين علامت انتخاب شده باشد بعدها كامپيوتر خودسرانه و براساس نور محيط زمان كامپيوتر را تغيير ميدهد و تنظيماتي را كه شما انجام داده ايد دگرگون مي كند لذا نويسنده توصيه مي كند اين مربع را از حالت انتخاب خارج نماييد.
صفحه بعدي تحت نام Networking Setting‌ ميباشد گزينه Typical setting از قبل انتخاب شده است و دگمه Next را كليك كنيد.
در صفحه بعدي تحت نام Workgroup or Computer Domain ميباشد تنظيمات موجود را قبول نموده و فقط دگمه Next را كليك مي كنيد.
مرحله 3) كامل شدن نصب ويندوز
در انتهاي مرحله دوم كامپيوتر مجددا خودبخود Restart مي شود.
در ادامه نصب، كادر محاوره اي ظاهر شده و اعلام ميكند كه ويندوز ميخواهد رزولوشن صفحه نمايش را بطور اتوماتيك تنظيم كند OKرا كليك كنيد.
سپس كادر محاوره اي زير ظاهر ميشود (و رزولوشن صفحه مناسب سازي شده است) در اينجا نيز OK را كليك كنيد.
نهايي سازي نصب ويندوز صورت مي گيرد و صفحه Welcome to Microsoft Windows ظاهر مي شود Next را كليك كنيد.
در صفحه بعدي كه Help protect your PC نام دارد توصيه ويندوز اين است كه گزينه اول انتخاب شود اما ما ايراني ها چون نسخه هاي اورجينال ويندوز را استفاده نمي كنيم اين گزينه مشكل ساز است لذا در اينجا گزينه دوم يعني Not right now را انتخاب كرده وNext‌ را كليك مي كنيم.
اگر نسخه نصب شده از ويندوز، اصل بوده و داراي رمز هاي معتبر ميباشد و اتصال از طريق شبكه اداري يا خانگي امكان پذير ميباشد انتخاب اين گزينه موجب اتصال به اينترنت شده و فايل هاي جديد و بروز شده براي ويندوز از سايت ميكروسافت اخذ مي شود. هشدار!!!: انتخاب اين گزينه هنگام نصب ويندوزهاي غيراصل باعث غيرفعال شدن ويندوز توسط سايت ميكروسافت شده و عدم كارائي بعدي آن را سبب ميگردد!!!!
اگر گزينه دوم را انتخاب كرده و Next را كليك كنيد پنجره Ready to activate Windows ظاهر مي گردد. در اينجا نيز براي ويندوزهاي غيراصل بايد گزينه دوم را انتخاب كرده و Next را كليك كنيد.
پنجره بعدي REady to register with Microsoft ميباشد در اينجا نيز گزينه دوم را انتخاب كرده و Next را كليك كنيد.
پنجره بعدي Who will use this computer ميباشد ميتوانيد اسامي كاربران كامپيوتر را در خانه هاي خالي وارد كنيد (توصيه نمي شود چون اين كار بعداً نيز در صورت نياز قابل انجام است) اما حداقل بايد يك نام را وارد كنيد اين نام نبايد كلمه Administrator باشد. سپس Next را كليك ميكنيد.
مراحل نصب ويندوز پايان يافته است ويندوز از شما تشكر ميكند در اينجا دگمه Finish را در پايين صفحه كليك كنيد.
كامپيوتر آماده استفاده است.
نكته: هنگام استفاده از اينترنت ويندوز شما خودسرانه به سايت ميكروسافت وصل ميشود و اگر ويندوز شما اصل نباشد ويندوزتان غيرفعال ميشود لذا روش هاي اصل سازي ويندوز را بايد ياد گرفته و ويندوز خود را فعال كنيد تا مشكلات بعدي براي كامپيوتر و شما پيش نيايد.



منبع:soleimani.us
 
بالا پایین